CM-kassa Pia valittaa: tienaa käteen vähän vaille 1900 euroa
1900e käteen - Sehän on hyvä palkka!!!
Kommentit (529)
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos vain laitetaan kaupat kiinni aikaisemmin illalla sekä poistetaan sunnuntai- ja muut pyhä-aukiolot? Kaupassa ei enää tarvitsisi olla töissä silloin kun muu perhe on vapaalla. Se olisi todella hyvä parannus kaupan alan töihin!
Osa osa-aikaisista valitsisi työttömyyden siinä tilanteessa. He saisivat varmaan yhteiskunnalta tukea sitten jatkossa.
Koko päiväsestä ihan hyvä palkka . Miehellä mukamas hyvä palkkainen työ ja käteen jää 2100,- koko aikaisesta työstä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan niin, että ihmiset käy vain ruokakaupoissa vai ettekö tajua, että myös niissä erikoisliikkeissä työskentelevät henkilöt ovat myyjiä?
Urheiluliikkeet, kodinkoneet, puhelimet ja tietokoneet, vaatteet, rautanaulat ja multasäkit, grillit, kengät, silmälasit, sohvat, verhot jne. Sua on aina siellä palvelemassa MYYJÄ, sitä samaa tessin mukaista palkkaa nauttiva kuin Prisman kassalla istuva henkilö.
Se on varmaan totta, että siinä pelkässä kassatyössä ei tarvitse olla alalle kouluttautunut ja monestihan he ovatkin nuoria ja opiskelijoita matkalla muualle, mutta siellä erikoisliikkeissä sua palvelee alan ammattilaiset. Ja myös niissä isoissa marketeissa on osastovastaavat, joilla alan koulutus. Usein koulutus on kaupalliselle alalle ja lisäksi sen erikoisalan koulutus, mitä myy. Rautakaupassa sua palvelee rakennusalan koulun käyneitä, maalikaupassa maalareita, puutarhamyymälässä puutarhurit jne.
Tämä nyt on vähän ohi aiheen, mutta huomaa vaan näistä kommenteista, kuinka ihmisillä ei tunnu olevan käsitystä mitä kaupan ala on ja mitä myyjien työ vaatii. Nähdään vain se ruokakaupan kassa ja siinä koko ala.
Ruokakauppa on se kauppa, jossa ihmiset useimmin käyvät, joten se tulee aina ensimmäisenä mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla yliopistokoulutus ja käteen jää n.1700 euroa kuussa enkä ole osannut ajatella olevani mitenkään huono-osainen. Rahat riittää hyvin ja työ on kiinnostavaa sisätyötä, jonkun verran iltatöitä. Tuntuu kyllä hassulta että kaupan kassa tienaa enemmän ja valittaa, kun siihen ei välttämättä tarvitse koulutusta.
Meidän lähimarketissa siivooja on maisteri, olen jutellut hänen kanssaan. Itse olen kauppatieteiden kandi ja työskentelen tällä hetkellä hevosenhoitajana 1600e bruttopalkalla. Pelkkä koulutus ei siis aina korreloi tulotason kanssa.
Kyllä se korreloi. Mutta korrelaatio ei tarkoitakaan sitä, että jokaisessa yksittäisessä tapauksessa olisi niin, että korkea koulutus = korkeammat tulot. Kertaa sanan korrelaatio merkitys, todennäköisesti tärkeä termi ihan opintojasikin ajatellen, jos kandin jälkeen teet vielä maisterin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole ammatinvalintakysymys? No eikkait siinä ku koulun penkille ja parempaa palkkaa kohti. Myyjän työajat on kai pääosin aika lyhyet niin hyvin ehtii opiskella jos vain on aivoja. Mulla on 5k brutto 4v opinnoilla IT-alalla ja tällä alalla ei tarvi edes valmistua jotta saa töitä, kunhan on osaamista. Aloituspalkka on 2,5k ja vaihtamalla yleensä aina paranee kunhan on osaamista.
Itse valmistuin hoitajaksi 30 vuotta sitten. Tiedonsaantimahdollisuudet ammatista , esim palkasta olivat siihen aikaan rahalliset, samoin tieto siitä, että mitä työ todellisuudessa on. Ja todellisuuden tajuaa vasta,kun on valmistunut, ja töissä ja oikeasti vastuussa. Hoitoalalla on johtaminen, työolosuhteet ja palkka ollut huonoa ihan siitä asti,kuin minä olen alalla ollut.
En suosittele kenellekään, työ on vastuullista ja vaativaa, osaamistaan pitää jatkuvasti kehittää , mutta tämän teet omalla ajallasi. Helpommalla pääset muualla. Älkää nuoret lähtekö hoitajiksi, voin kertoa, että viimeistään vuoden päästä valmistumisesta, työelämässä ollessanne kadutte valintaanne. Näin sanovat myös tutkimustulokset.
Tiedonsaantimahdollisuudet olivat rajalliset. Koottua tietoa ei 30 vuotta sitten tai 40 vuotta sitten ollut saatavilla mistään. Vielä huonommin tietoa sai minun nuoruudessani.
Saavat ostaa kaupasta myös alennuksella ruokaa ja tavaraa.
Kun näitä kommentteja lukee, niin ei yhtään ihmettele miksi suomessa on niin matala palkkataso verrattuna esimerkiksi muihin pohjoismaihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla yliopistokoulutus ja käteen jää n.1700 euroa kuussa enkä ole osannut ajatella olevani mitenkään huono-osainen. Rahat riittää hyvin ja työ on kiinnostavaa sisätyötä, jonkun verran iltatöitä. Tuntuu kyllä hassulta että kaupan kassa tienaa enemmän ja valittaa, kun siihen ei välttämättä tarvitse koulutusta.
Meidän lähimarketissa siivooja on maisteri, olen jutellut hänen kanssaan. Itse olen kauppatieteiden kandi ja työskentelen tällä hetkellä hevosenhoitajana 1600e bruttopalkalla. Pelkkä koulutus ei siis aina korreloi tulotason kanssa.
Eikö.
Olen korkeakoulutettu alle 12e tuntipalkalla.
Et varmaankaan tee koulutustasi vastaavaa työtä? Pelkästä koulutuksesta ei makseta, jos työ ei vastaa koulutusta. Kaupan kassanakin voi olla korkeakoulutettu, mutta palkka on kassan palkka, ei maisterin.
Vierailija kirjoitti:
Terveiset akateemiselta kulttuurialalta, että kannatti opiskella yliopistossa, jotta pääsi samalle palkalle kuin kaupan kassa...
Vapaaehtoisesti kuitenkin opiskelit huonosti palkatulle alalle?
Ei vaadi pitkää perehtymistä eikä erityisosaamista. Moni muu työ vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on hyvä palkka työn vaativuuteen nähden.
kyllä, mutta onko oikein työuraan nähden?
Vierailija kirjoitti:
Wow, olen sitten varmaan sähkömiehenä tosi palkkakuopassa, sillä käteen jää vain 1480€/kk
.
öö sähkömies ja 1480€/kk missä olet töissä ei taideta ny ihan maksaa oikea palkka.
Sähköasentajan palkka vuonna 2018 oli keskimäärin noin 2770 euroa kuukaudessa, kunnilla hieman alle, valtioille hieman yli 3100 euroa kuukaudessa.
Jos olet rakennuksilla töissä ja kuvat löytty niin urakka palkka tai takuu urakkapalkka.
Sähkö Ins kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wow, olen sitten varmaan sähkömiehenä tosi palkkakuopassa, sillä käteen jää vain 1480€/kk
.
öö sähkömies ja 1480€/kk missä olet töissä ei taideta ny ihan maksaa oikea palkka.
Sähköasentajan palkka vuonna 2018 oli keskimäärin noin 2770 euroa kuukaudessa, kunnilla hieman alle, valtioille hieman yli 3100 euroa kuukaudessa.
Jos olet rakennuksilla töissä ja kuvat löytty niin urakka palkka tai takuu urakkapalkka.
Olen viime keväänä valmistunut sähkäri, teen sähköalan tessin alla töitä, peruspalkkani on 1887e/kk.
Ns. tylsistä töistä pitäisi maksaa eniten liksaa, nähtäisiin, ketä todella motivoi. Ja vaativista ja ennen kaikkea mielenkiintoisista töistä vähiten, tällöin vaativiin tehtäviin hakeuduttaisiin vain mielenkiinnosta, ei palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan kokopäivätyöstä saman bruttona kuin Piia nettona. Piian netto olisi mulle likimain lottovoitto.
Kun olet samassa työpaikassa 33 vuotta kuten Piia, niin varmaan saat sitten saman verran palkkaa kuin hän nyt saa.
8.vuoden jälkeen ei tule enää korotuksia vaikka olisi 50 vuotta töissä.13,15 on uran huippupalkka vaikka on ollut 30 vuotta samassa työpaikassa.
Ilmeisesti lukutaito on katoava aarre, kun jauhetaan tämän yhden henkilön palkasta, joka ei edusta koko alaa. Yhä edelleen tällä henkilöllä on täydet työtunnit ja täydet ikälisät, joten alan keskiansioita ei voi verrata tämän yhden ainoan ihmisen ansiotasoon. Kaupan alalla harva saa tehdä täyttä työaikaa ja 30 viikkotuntia on jo melko paljon. Jokainen voi laskea, kun tuntipalkka jää 13 euron alle. Esim. iltalisä maksetaan klo 18 alkaen, mutta kaupat menevät klo 21-22 kiinni, joten ei siinä paljoa ehdi ansaita, Olin aikaisemmin hotellin vastaanotossa töissä, jossa palkkataso on suunnilleen samaa luokkaa myyjien kanssa. Sopimus oli 90 tuntia/ 3 viikkoa, pelkkää yötyötä ja kahdella ikälisällä. Käteen jäi hieman yli 1600 euroa. Joulukuussa, eli olin töissä sekä jouluna että vuodenvaihteessa, käteen jäi jopa 1850 euroa. Kyllä oli varaa mällätä.
Vierailija kirjoitti:
1 900 on todella hyvä palkka, jos tuo todella käteenjäävä osuus. Yli 2 000 kuukaudessa. Kaupungilla ja valtiolla toimistositeeri jolla kaikki ikälisät ei juurikaan tuota enemmän tienaa eli yli 18 vuoden työstä korkeintaan 2 200 - verot.
Onko se toimistosihteeri töissä liki kaikki illat klo 21/ 23 asti ja työpäivät enimmäkseen viikonloppuisin ja pyhinä?
Se kassamyyjä joka tekee vaan arkiaamua/virka-aikaa ei todellakaan tienaa tuollaisia summia.
Vierailija kirjoitti:
Maisteri tutkimuslaitoksen tukipalveluissa, 10 vuotta työkokemusta, ei lisiä, palkka bruttona karvan alle 2200.
Täällä samoin maisteri, asiantuntijatyö, nettopalkka noin 2000€.
Tosin täytyy muistaa, että Cittarin kassan työajat ovat toisenlaiset, itse pakerran lähinnä virka-ajan puitteissa.
Luetteko edes koko juttua?
"Useimmiten Turunen työskentelee kaupan postipisteellä."
Vuosia sitten olivat. Esimerkiksi iltaisin ja joskus viikonloppunakin. Heillä oli valtava työmäärä eikä normaali työpäivä riittänyt ruuhkien selvittämiseen. Ihmisiä pyydettiin tai käskettiin ylitöihin riippumatta siitä millaiset perheolot heillä oli. Toki valtion rahapula jossain vaiheessa pisti lopun ylitöille. Pian sitten uhattiinkin porukkaa lomautuksilla ja määräaikaisten pestejä ei enää pidennetty.