Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tukitaso jo liian korkea, Helsingissä asuva 2500 ansaitseva saa vain 32 euroa enemmän kuussa kuin työtön, onko Suomella aidosti varaa tällaiseen (paljon han meille olisi kyllä tulijoita mutta mitä sanovat maksajat?)?

Vierailija
08.02.2023 |

https://www.verkkouutiset.fi/a/pysayttava-laskelma-tulot-nousevat-1000-…

Jo yksi lääke resepti tai sähkölasku jonka soosu maksaa tekee työttömästä työttömästä varakkaamman kuin vaikka sairaanhoitajat joka ansaitsee 2500 euroa kuukaudessa.
Suomessa satojatuhansia työttömiä. Emme tarvitse yhtäkään sosiaalipummia lisää vaan nämä työttömät töihin- tuet leikattava nyt ihan minimitasolle ja annettava vain niille jotka ovat aidosti kyvyttömiä huolehtimaan itsestään!

Kommentit (706)

Vierailija
481/706 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät kaikki työttömät saa yhtä paljon tukia.

yh:t saavat enemmän tukia kuin duunari tienaa päivätöistä

No ei kyllä saa! Mä olen kahden lapsen yh. Saan opintotuen, asumistuen ja lapsilisän sekä siihen yksinhuoltajakorotuksen, joka on muutama hassu kymppi. Ainoat, mitä en saisi jos asuisin kumppanin kaa olis asumistuki ja lapsilisän yksinhuoltajakorotus. En tiedä, mitä mielikuvitustukia kuvittelet yksinhuoltajan saavan.

Vierailija
482/706 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain liiton rahoilla oleva työtön voi saada noin paljon työttömyysrahaa eli ansiosidonnaista päivärahaa ja sekin on ansiattu hyvin palkatusta työstä. Kelan päivärahaa nostava saa vain n.37,21 arkipäiviltä plus asumistuen ja toimeentulotuen eikä käteen noista jää kuin n. 300-400 e kk.

Itse olen nyt ansiosidonnaisella enkä saa kuin 57,70 kk arkipäivitä miinus verot. Asumistuen saan joka n. 150kk, itselle jää maksettavaksi  500 e vuokraa kuussa. toimeentulotukea en ole hakenut, kun tiedän ettei tipu ei lirise, sekin johtuu siitä , kun asun liian kalliissa asunossa.

Luitko juttua lainkaan?

Testasin itse Kelan laskureilla ja sain tukien määräksi 1278,79 euroa tilanteessa, jossa helsinkiläinen yh tienaa osa-aikaisena 1500e/kk ja maksaa vuokraa 1107e. Tästä päiväraha on bruttona 19,59e/pv lapsikorotuksella = 421,19e/kk ja asumistuki 857,60e/kk. Kun asumistukilaskuriin syöttää kuukausipalkaksi 2500e ei kyseinen henkilö ole enää oikeutettu asumistukeen.

Oikaisu: myös 2500e kuukausipalkalla kyseinen yh saisi asumistukea 545,12e.

Minä, tamperelainen yksin asuva henkilö, lakkasin olemasta oikeutettu asumistukeen, kun kuukausinettoansiot nousivat 1600 euroon. Vuokra yksiössä 509 euroa.

1600e - 509e = suunnilleen tuplasti yksinasuvan perustoimeentulotuen verran, joten miksi sinun olisi kuulunut saada asumistukea?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/706 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä saa! Mä olen kahden lapsen yh. Saan opintotuen, asumistuen ja lapsilisän sekä siihen yksinhuoltajakorotuksen, joka on muutama hassu kymppi. Ainoat, mitä en saisi jos asuisin kumppanin kaa olis asumistuki ja lapsilisän yksinhuoltajakorotus. En tiedä, mitä mielikuvitustukia kuvittelet yksinhuoltajan saavan.

Paljon nämä tuet on yhteensä?

Unohdit muuten elarit.

Vierailija
484/706 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltajien tukia tulisi leikata. Toimeentulotuen harkinnanvaraisia osuuksia tulisi leikata. Asumistuki tulisi muuttaa verovähennysperustaiseksi tms, joka tapauksessa jotain niin, ettei asumistuki mene suoraan sijoittajien taskuihin.

Punaisena lankana: alimpia tukia saavien tuet pitää pitää ennallaan tai korottaa. Suomessa on ihmisiä, jotka ovat tukien varassa oikeasti todella köyhiä. Mutta ne, siis mm. yksinhuoltajat ja liian hienoissa kämpissä Helsingissä asuvat, jotka saavat tuhansia euroja tukea, niiltä kuuluu leikata. Työttömän yksinhuoltajan kuuluu olla köyhä, koska se on täysin itse tehty valinta olla työtön yksinhuoltaja.

Jep. Työttömyyskorvausta pitäisi maksaa vain vähän aikaa. Ei ole mitään järkeä että alle 50 v ovat vuosikausia työttöminä.

Opiskelijoille vain soluasuntoja tai sitten isin maksama oma asunto. Saataisiin enemmän edullisia vuokra-asuntoja töissäkäyville.

Opinto-oikeuden rajaus kolmeen vuoteen:tulos tai ulos. Ehkä joillekin lääkisopiskelijoille pidempi, viisi vuotta. Kyllähän jossain Yhdysvalloissakin pärjätään työelämässä jos koulutus on hankittu 3-3,5 vuodessa. En ymmärrä miksi valtiotieteilijät ja kulttuurialan opiskelijat opiskelevat 6-7 vuotta.

Olet varmaan kouluttamaton.

Vierailija
485/706 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdit muuten elarit.

No en laskenut elareita yhteiskunnan tuiksi, koska ne lähtee lasten isän palkkapussista ja on lapsille. Heidän harrastuksiin, ruokaan, vaatteisiin yms.

Tuet elarit pois laskettuna on asumistuki 650e/kk, opintotuki 350e/kk plus opintolaina, jonka nostan pari kertaa vuodessa ja lapsilisä yksinhuoltajakorotuksineen 300e/kk. Ei todellakaan ole enemmän kuin perusduunarin tulot.

Vierailija
486/706 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän kaikista käsittämättömimpänä sitä, miten rangaistaan siitä, jos yrittää luoda itse itselleen työtä. Olen perustamassa yritystä, mutta valmisteluihin menee aikaa, enkä freelancerina saisi asiakkaita ihan hetkessä. Yksi virkailija kannusti yrittäjyyteen, mutta toinen kehoitti olemaan varovainen, koska minut saatetaan yhtäkkiä katsoa päätoimiseksi yrittäjäksi ihan pelkästään yrityksen perustamiseen menevän työmäärän perusteella, vaikka en vielä tienaisi penniäkään. Siinä vaiheessa en kuulemma saisi sitten mistään suunnasta enää rahaa. En voisi hakea enää starttirahaakaan.

Haluan edelleen perustaa tämän yrityksen, mutta pelottaa edelleen se mahdollisuus, että jäisin kuukausiksi ihan nollille, vaikka en olisi vielä saanut ensimmäistäkään maksavaa asiakasta.

Vierailija
487/706 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ovatko kaikki ne jotka toistavat mantraa: jokainen asukoon niin että on varaa maksaa asunto itse" omistusasunnoissa asujia jotka maksavat vastiketta muutaman satasen kk? kun jokainen joka vuokralla asuu ja katselee asuntojen hintoja tietää hintatason kaupungeissa ja taajamissa. aika hyvä palkka saa olla että on varaa maksaa joku 1000 e vuokra yksin jos ei ole toista maksajaa ha on lapsia. toki 2 aikuista maksaa sen helposti.

Se omistusasunto on varmaan pitänyt joskus maksaa, ja siihen lainaanhan ei saa asumistukia. 

käsitätkö ettei kaikki saa lainaa pienestä palkasta johtuen? olen muuttanut pois vanhemman luota 18 vuotiaana ja menin töihin opintojen ohella. olen hoitaja. En ole saanut säästettyä omarahoitusosuutta koskaan pienen palkan takia. Ei tämä asuminen Hekalla itä Helsingissä niin juhlaa ole eikä asunto tai ympäristö ole mikään luksuspaikka vaikka Helsingissä onkin.

Käsitän, mutta aivan turha syyttää omistusasunnoissa "halvalla" asuvia, kun todellisuudessa siitä asunnosta on todennäköisesti maksettu ja kalliisti. 

Tilannehan on niinpäin, että se halvalla asuva syyllistää niitä, jotka eivät sen pienen palkkansa vuoksi pysty hankkimaan omaa asuntoa.

Moni muu on pystynyt pienellä palkalla hankkimaan asunnon eikä ole koskaan mitään as.tukia tarvinnut.

Joopa joo. Varsinkin 1970-luvulla pystyi hyvin eikös?

Vierailija
488/706 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömän yksinhuoltajan kuuluu olla köyhä, koska se on täysin itse tehty valinta olla työtön yksinhuoltaja.

Ei se ihan itsetehty valinta ole, jos puoliso, jonka kanssa luuli voivanta huoltaa lapset kahdestaan, on lähtenyt lätkimään tai jopa kuollut.

Vai meinaatko, että se on oma valinta, ettei puolison kuvioista poistuttua ota kimppaan lisätaakaksi ensimmäistä baarista löytämäänsä retkua?

Pikkulasten yh:na voi olla jotain rajoituksia työn vastaanottamisessa myös. Esim. yötyö ei välttämättä käy.

Miksi yhteiskunta palkitsee siitä, että tekee lapset yhteiskunta- ja parisuhdekelvottoman retkun kanssa?

Tämä ilkeyden  ja syyllistämisen määrä on jotenkin  pysäyttävää. 

Vierailija
489/706 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloisella palkansaajalla ei koskaan ole varaa saavuttaa asumistasoa jonka hyväonninen sosiaalituilla elävä voi saada.

Vierailija
490/706 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännät on laskukaavat, jos muka työtön saa yhtä paljon tukia, kuin työssä käyvä palkkaa. Itselläni jäi työttömänä asumismenojen jälkeen käteen noin 480€ ja työssä ollessa ( pienellä palkalla ) asumismenojen jälkeen noin 1200€. Pitää olla iso sähkölasku sairaanhoitajalla. Kannattaa kävellä töihin ja vähentää sähkön kulutusta.

Erittäin tarkoitushakuinen laskelma tuo aloituksessa lainattu Verkkouutisten laskelma, mutta senhän ymmärtää, kun kysymys on kokoomuksen lehdestä. Ja aloittaja vielä siteeraa sitä väärin ja väittää, että verrataan työtöntä ja töissäkäyvää. No, ei verrata, vaan osa-aikatyötä tekevää kokoaikaisen työn tekijään.

Laskelmia hankaloittaa se, että ihmisten elämäntilanteet ovat niin erilaisia. Esimerkiksi minun, lapsettoman sinkun, kannattaisi aina tehdä kaikki mahdolliset työn mitä vain saisin. Olen siis sen puoleen ihan tarpeeksi kannustunut työllistymään. Ongelma on työnantajissa, jotka katsovat ikääntynyttä korkeakoulutettua työtöntä kuin halpaa makkaraa: "Mikä toi on? Mitä se kuvittelee että täällä tekisi?" Kokoomus ei tätä vain usko, ja luulee että minutkin saataisiin töihin "kannustamalla" lisää eli leikkaamalla tukiani. V*, näilläkin tuilla jo vaikeuksia pitää itsensä terveenä ja työkykyisenä (hammaslääkäri, rillit joilla näkisi paremmin ym. pientä), ja laittautua työhaastatteluun ihmisen näköiseksi.

Sinun tulisikin äänestää ehdokasta, joka ajaa yksinasuvien sinkkujen asiaa, eikä mitään yksinhuoltajien asiaa. Yksinhuoltajat ovat Suomessa mm. kaikkien vasemmistoehdokkaiden erityissuojeluksessa. 

Haluan äänestää puoluetta ja ehdokasta, joka ajaa kokonaisuudessaan hyväksi katsomiani asioita, ei vain minun asioitani. Pidän tärkeänä sitä, että lapsiakin syntyy, vaikka itse en ole niitä halunnut.

Yksinasuvien sinkkujen elämässä on kyllä ongelmansa, ei siinä. Ainakin yksin on paljon kalliimpi asua kuin kaksin (sitäkin tullut kokeiltua).

Oli miten oli, pääpointti oli se, että omassa tilanteessani kyllä kannattaa ottaa töitä vastaan, jos niitä vain saa. Olen ihan tarpeeksi kannustettu.

Vierailija
491/706 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskituloisella palkansaajalla ei koskaan ole varaa saavuttaa asumistasoa jonka hyväonninen sosiaalituilla elävä voi saada.

Älä kirjoita vastoin parempaa tietoa.takaan että keskituloinen elää huomattavasti paremmin kuin tukien varaan joutunut.on täysin selvää että asiasi ei pidä paikkaansa.asiaa en rupea edes perustelemaan jokainen käsittää kyllä.jos et usko niin ota kuule lopputili työstäsi niin näet kauhuksesi hetkessä totuuden.niin ne vaalit on tulossa? Siitä sitten lopputiliä ottamaan heti aamusella hophop!👌

Vierailija
492/706 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset sitten ryhdy elämään sosiaalituilla sinäkin, kun noin käy kateeksi?

Vierailija
493/706 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut sekä keskituloinen palkansaaja että tukien varassa eläjä, ja voin vakuuttaa sinulle, että olet väärässä.

Mutta jos et usko niin mikä estää kokeilemasta? Vai oletko se hyväonninen sosiaalituilla elävä jo valmiiksi?

Vierailija
494/706 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloinen säästää,mikäli ei ole hommannut isoa pankkilainaa,on taloa ,autoa ,sitä sun tätä johon rahat menevät ja vielä jää säästöönkin vaikka etelän reissuja varten.mutta tukien varaan joutunut ei pysty ko asioihin-se on varmasti täysin selvä asia se.tunnen hyvinkin paljon keskituloisia eikä kukaan heistä kerro että tuilla elää paremmin .Ainiin joo minä itsekkin olen keskituloinen ,ja tiedän varmasti ,että tuilla ei elä paremmin kuin mitä keskituloiset tai yleensä kokoaikatyötä tekevät.

Vierailija
495/706 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömän yksinhuoltajan kuuluu olla köyhä, koska se on täysin itse tehty valinta olla työtön yksinhuoltaja.

Ei se ihan itsetehty valinta ole, jos puoliso, jonka kanssa luuli voivanta huoltaa lapset kahdestaan, on lähtenyt lätkimään tai jopa kuollut.

Vai meinaatko, että se on oma valinta, ettei puolison kuvioista poistuttua ota kimppaan lisätaakaksi ensimmäistä baarista löytämäänsä retkua?

Pikkulasten yh:na voi olla jotain rajoituksia työn vastaanottamisessa myös. Esim. yötyö ei välttämättä käy.

Miksi yhteiskunta palkitsee siitä, että tekee lapset yhteiskunta- ja parisuhdekelvottoman retkun kanssa?

Tämä ilkeyden  ja syyllistämisen määrä on jotenkin  pysäyttävää. 

Samaa ajattelin. Yksinhuoltaja tekee yhden palkalla kahden työt. Niitä saisi kumartaa ja kunnioittaa.

Vierailija
496/706 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tajua miten muut työttömät kiskoo tuollaisia summia. Itse saan työllisenä työnhakijana n. 600-700 € kk palkka+soviteltu työmarkkinatuki. En saa asumistukea koska omistusasunto ja just rajan yli tienaava kumppani. Kateeksi käy tuollaiset työttömät.

Tähän on tahallaan otettu "esimerkkilaskelmaan" sellainen joka saa jostain syystä ihan maksimituet kaikessa, työttömyystuen lisäksi monia muita harkinnanvaraisempia tukia joita ei tosiaankaan kaikki saa. Tuo "ekonomisti" voisi kokeilla itse elää muutaman kuukauden peruspäivärahalla niin nähtäisiin, vieläkö suoltaa tällaisia "laskelmia" ja kirjoituksia.

Vierailija
497/706 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työttömänä ja saanut rahaa sekä liitosta että Kelasta. Minulla on yksi lapsi ja olen yh. Matalapalkka-alalla jäi saman verran käteen kävi töissä tai ei. Jos kävi töissä, jouduin maksamaan työmatkakulut sekä lapsen päivähoitomaksut. Näitä kuluja ei ollut työttömänä. Sekin oli jännä juttu et kun liiton rahat loppu ja tippui kelan päivärahalle, asumistuki vastaavasti nousi. Sitten oli vielä tämä että 400€/kk saat tienata ennenkuin vaikuttaa tukiin. Eli jopa paremmin tienasi olemalla työtön ja teki muutaman päivä kk töitä. Kyllästyin kuitenkin kitkuttamaan ja kouluttauduin uudelleen ja nyt hyvät ansiot ja vakipaikka.

Vierailija
498/706 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdit muuten elarit.

No en laskenut elareita yhteiskunnan tuiksi, koska ne lähtee lasten isän palkkapussista ja on lapsille. Heidän harrastuksiin, ruokaan, vaatteisiin yms.

Tuet elarit pois laskettuna on asumistuki 650e/kk, opintotuki 350e/kk plus opintolaina, jonka nostan pari kertaa vuodessa ja lapsilisä yksinhuoltajakorotuksineen 300e/kk. Ei todellakaan ole enemmän kuin perusduunarin tulot.

Eli saat ainakin 1600e.

Paljon enemmän kun esimerkiksi mun duunarimies.

Vierailija
499/706 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pidän kaikista käsittämättömimpänä sitä, miten rangaistaan siitä, jos yrittää luoda itse itselleen työtä. Olen perustamassa yritystä, mutta valmisteluihin menee aikaa, enkä freelancerina saisi asiakkaita ihan hetkessä. Yksi virkailija kannusti yrittäjyyteen, mutta toinen kehoitti olemaan varovainen, koska minut saatetaan yhtäkkiä katsoa päätoimiseksi yrittäjäksi ihan pelkästään yrityksen perustamiseen menevän työmäärän perusteella, vaikka en vielä tienaisi penniäkään. Siinä vaiheessa en kuulemma saisi sitten mistään suunnasta enää rahaa. En voisi hakea enää starttirahaakaan

Haluan edelleen perustaa tämän yrityksen, mutta pelottaa edelleen se mahdollisuus, että jäisin kuukausiksi ihan nollille, vaikka en olisi vielä saanut ensimmäistäkään maksavaa asiakasta.

Kannattaa miettiä useamman kerran .

Vierailija
500/706 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdit muuten elarit.

Elarit ei ole valtion tukea, ja tulevat LAPSELLE joten siinä meni sekin trollaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan