Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaupan alan palkat.

Vierailija
08.02.2023 |

Taloussanomissa oli haastateltu kaupan työntekijää jonka mukaan hänen peruspalkkansa on 2200€, tähän päälle ikälisät ja muut lisät ja hän saa kuussa nettona käteen melkein peruspalkkansa verran, joskus 1900€/kk.

Minun mielestä tuo on hyvä palkka? Etenkin kun työhön ei vaadita mitään koulutusta ja hommaa voi tehdä heti peruskoulun jälkeen. Vastuu on aika pieni, työn ohella ei tarvi opiskella ja päivittää kokoajan osaamistaan.

Vertailuna vaikka omaan palkkaani;
4v ammattikorkeakoulussa, olen suoraan vastuussa ihmishengistä, teen 3 vuorotyötä (viikonloppuja, öitä, pyhiä, jouluja etc) ja saan käteen keskimäärin 2400€/kk. Sekin on ihan ok, mutta jos verrataan oman työni ja kaupan työn vaativuutta niin palkkaero on täysin mitätön. Lisäksi kaupan ala hakee yli 200€ korotuksia palkkaan.

Miksi ihmiset kohta enään edes kouluttautuisivat jos kouluttamattomana pääsee helposti samaan tulotasoon?

Olisin linkannut uutisen, mutta Taloussanomat oli sen estänyt.

Kommentit (117)

Vierailija
1/117 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mene kauppaan töihin, jos on sinusta hyvä palkka. Et kestä siellä vuottakaan ja tulet huomaamaan, että 1900€ nettona / kk saa painaa aika paljon viikonloppuja, iltavuoroja ja yövuoroja.

Vierailija
2/117 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen samaa artikkelia. Olen asiantuntija teollisuudessa, saan käteen 2300. Olen sinkku ja minulla on 2 aikuista lasta. Hyvin Olen saanut kuitenkin varallisuutta kerrytettyä paikallani. On omistusasunto, auto ja sästöjä. Outo narina ja hyvinhän tuo eukko pärjäisi ilman puolison palkkaa !!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/117 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettona 2200e on todella hyvä palkka työstä johon ei vaadita koulutusta.

Vierailija
4/117 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupat tekee ennätystulosta. Työntekijät on korotuksensa ansainneet.

Saihan opettajat/hoitajat 10% palkankorotuksen, vaikka meillä ei edes olisi tuohon varaa. Velalla katetaan tuo palkankorotus. Rahaa tuohon palkankorotukseen ei olisi ollut.

Vierailija
5/117 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hienoa kun on 50 000e opintolainaa. On ne koulut käytävä

6/117 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kaupan työntekijöistä tekee osa-aikatyötä. Taitaa 30h/vko olla yleinen tuntimäärä.

Oliko tuo artikkelin henkilö siis töissä ihan ruokakaupassa?

Vierailija
7/117 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntipalkka alle 3 vuoden kokemuksella 11,60 e ja korkeimmillaankin vain 13,15 e. Onhan se bruttopalkka huono, kun ei huomioida haittalisiä.

Vierailija
8/117 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mene kauppaan töihin, jos on sinusta hyvä palkka. Et kestä siellä vuottakaan ja tulet huomaamaan, että 1900€ nettona / kk saa painaa aika paljon viikonloppuja, iltavuoroja ja yövuoroja.

Jutussa kyllä sanottiin että lisien jälkeen käteen jää melkein peruspalkan verran eli noin 2200e. Muutoin jää tuo 1900e. Hyvä palkka ilman koulutusta ja vastuuta.

Vierailija
9/117 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo yksi palkkahan ei kerro alasta yhtään mitään. Ihan aiheellinen tuokin lakko on. Kyllä siellä on monet asiat ihan persiillään. 

Vierailija
11/117 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopas oli hyökkäävä teksti.

No;

1. Tuo on hyvä palkka tuohon työhön.

- ei vaadi koulutusta

- kuka tahansa voi tehdä

- pieni vastuu

Kuten itseeni verraten sanoin, niin oma työni on monin verroin vaativampaa, lisäksi teen yövuoroja (mitä yleensä kaupassa ei tehdä). Olen myös kouluttautunut pidemmälle ja joudun opiskelemaan ja päivittämään jatkuvasti omaa osaamistani työn ohessa. Palkka kuitenkin nettona vain muutaman satasen enemmän. Kaupan alan liitto vaatii todella isoja korotuksia joka syö tuon pienenkin eron aika hyvin kiinni. Nämä palkankorotukset menevät myös suoraan kaupan tuotteiden hintoihin, mikä taas heikentää kaikkien muiden oloja entisestään.

2. Kestin kauemminkin reilu 10v sitten kun ennen ja samaan aikaan opiskeluitani olin pari vuotta kaupassa töissä.

3. Hän puhui 2200€ nettona, reilu 1900€ normisti

Rehellisesti sanottuna en oikein voi seistä näiden lakkojen takana/tukena...

Siitä olen samaa mieltä, että kauppiaat vetävät aivan liian ison siivun ja suomalaisten tuottajien pitäisi saada huomattavasti enemmän!

Vierailija
12/117 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen automyyjä sain käteen 1150 viime kuussa .6 päivää töitä viikossa.. voin sanoa sähköautoja ei osta kukaan.. näkee provikasta

Vierailija
13/117 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassaduuni on vähän sen sortin homma, että siinä ei pitkällä työkokemuksella ole juuri merkitystä. Aivan sama oletko tehnyt sitä hommaa 3kk vai 30 vuotta.

Vierailija
14/117 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntipalkka alle 3 vuoden kokemuksella 11,60 e ja korkeimmillaankin vain 13,15 e. Onhan se bruttopalkka huono, kun ei huomioida haittalisiä.

Itsellä oli reilu 10v sitten 12,1€/h, toki ei ollut kokemuslisiä. Kaveri teki sijaisfirman kautta ja sai 14,5€/h.

Vierailija
15/117 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Suurin osa kaupan työntekijöistä tekee osa-aikatyötä. Taitaa 30h/vko olla yleinen tuntimäärä.

Tuo onkin ongelma, miksei anneta täysiä tunteja? Hassua että väännetään isoista palkankorotuksista, muttei keskitytä siihen olennaiseen ongelmaan.

Vierailija
16/117 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa kyllä sanottiin että lisien jälkeen käteen jää melkein peruspalkan verran eli noin 2200e. Muutoin jää tuo 1900e. Hyvä palkka ilman koulutusta ja vastuuta.

Niin on.

Kaupan alalla on kuitenkin vaikeaa saada täydet tunnit, ko. henkilökin oli tehnyt osa-aikaa 23 vuotta. Laskepa tuolla tuntipalkalla 20-30h/vko- sopimuksen kk-palkka.

Vierailija
17/117 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa helposti (kuten väitit) kokoaikatyötä kaupoista, eikä niitä muutenkaan saa, jos ikää on liikaa. 

Vierailija
18/117 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Tuo onkin ongelma, miksei anneta täysiä tunteja? Hassua että väännetään isoista palkankorotuksista, muttei keskitytä siihen olennaiseen ongelmaan.

Niin niin tämä!!!

Vierailija
19/117 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi palkka on ihan höpöhöpöä. Itse ollut alalla +15 vuotta PK-seudulla (=saan kaikki vuosilisät) ja tämän lisäksi vielä extrana muutamaa kielilisää. Työvuorot 7-21:00. Työvuoroista 40% iltavuoroja ja 1 vapaa viikonloppu / kk, enkä muista, että olisi montaa kertaa jäänyt 1900€ käteen kuussa verojen jälkeen. Ja TES:sin mukainen palkka. 8 päivän työputki ei ole mikään harvinaisuus.

Täydet tunnit on myös harvalla. Yleensä 30h soppari tai paljon vähemmän.

Vierailija
20/117 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu. Ilmeisesti enemmän maksetaan kaupassa kuin mitä lähihoitajan palkka on. Taidan vaihtaa alaa.