Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasta oli purtu päiväkodissa eikä mulle kerrottu lasta hakiessa asiasta mitään

Vierailija
07.02.2023 |

Sanoi mulle että käsi on pipi. Hihan alta paljastui selkeä puremajälki joka on tänään tullut päiväkodissa. Erikoista että mulle ei mistään tuollaisesta mainittu kun hain pojan kotiin. Tiedän kyllä että lapseni on varmasti itkenyt, kun joku on häntä purrut ja pipi on muutenkin surettanut pientä miestä kun se mullekin siitä ensimmäisenä kertoi. Tähän asti mulla on ollut hyvä fiilis viedä lapsi hoitoon, mutta kieltämättä tämä sai miettimään asioita.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muksahduksia ja kommelluksia sattuu päiväkodin arjessa niin paljon, että ei tuo ole mitenkään erityinen tapaus että just tämä pureminen on jäänyt huomaamatta.

Ei se ole mitään tahallisuutta tai sitä ettei turvallisuus olisi tärkeää päiväkodissa. Tietenkin on, mutta aivan yhtä hyvin se oma lapsi voi loukata itsensä vaikka leikkipuistossa ja itse ei ehdi reagoida.

On myös todennäköistä että lastasi on lohdutettu, mutta puremajälki on voinut jäädä hoitajaltakin huomaamatta .

Otat reippaasti huomenna puheeksi .

Vierailija
42/85 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinun lapsi oli myös purrut? Tai lyönyt? Tai repinyt tukasta?

Niin. En tiedä, koska kukaan ei kertonut tästä mulle mitään. Pitää huomenna kysyä. Eikä tässä mitään, virheitä ja unohduksia sattuu, mutta toivottavasti ei kovin usein. Haluaisin voida viedä mun lapsen hoitoon yhtä hyvin mielin kuin tähänkin asti, mutta kyllä tällainen vähän säikäyttää kun kuulen tällaisista asioista 3-vuotiaalta enkä päiväkodin aikuisilta. Sitä vaan mietin, mitä muuta unohtuu kertoa.

Kiire on mutta lapset ja lasten turvallisuus on tärkeintä kuitenkin, eikö niin?

Ap

Sitten sinun ei auta muu kuin hoitaa lapsesi itse. Tuollaista nyt vaan voi tapahtua päiväkodeissa.

Niin voikin, eikä se ole ongelma. Ongelma on se, että näistä ei kerrota. Mä maksan kalliit päivähoitomaksut, että mun lapsi on hyvässä hoidossa sen aikaa kun mä olen töissä, niin mä myös haluan, että mun lapsi saa hyvää hoitoa ja on turvassa päivän ajan. Ja jos vahinkoja kuitenkin sattuu, niin niistä kerrotaan. Puhumattomuus ei ainakaan lisää luottamusta. Meillä on oikeasti hyvä hoitopaikka ja arvostan hoitajia, mutta säikähdin ja minusta ihan syystä. Toivon, että te hoitajat ymmärrätte myös mun näkökulman ja huolen. Me kaikki halutaan vaan lasten parasta, eikö?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ne sitä tahalleen ole jättänyt kertomatta. Miksi edes epäilet moista? Mutta fakta on se, että kaikkea ei voi nähdä . Ne kolmevuotiaat saattaa leikkiä jossainnnurkan takana leegoilla kun itse autat ruokailussa/ pukemisessa / wc:ssä. Välillä voi olla joku sekunti kun selkäsi käännät ,niin joku tinttaa kaveria.

Sit sitten ryntäät tietysti heti lohduttelemaan parkuvaa tenavaa ja voi hyvinkin olla , ettei pureminen tule ilmi millään lailla. Puremisen jäljet on aika usein vaatteiden alla.

Vierailija
44/85 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ollut joku informaatiokatkos. Näin usein käy jos vaikka joku hoitajista joutuu lähtee avuksi toiseen ryhmään, tai muuten vaan tulee vahdinvaihto, pääsee aikaisemmin kotiin ja sitten unohtuu kirjata ylös.

Vierailija
45/85 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota aamulla lasta viedessäsi heti puheeksi purema. Tapahtumiin ei tosiaan usein kerkeä puuttumaan tms.ilman muuta asia täytyy selvittää.

Vierailija
46/85 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinun lapsi oli myös purrut? Tai lyönyt? Tai repinyt tukasta?

Niin. En tiedä, koska kukaan ei kertonut tästä mulle mitään. Pitää huomenna kysyä. Eikä tässä mitään, virheitä ja unohduksia sattuu, mutta toivottavasti ei kovin usein. Haluaisin voida viedä mun lapsen hoitoon yhtä hyvin mielin kuin tähänkin asti, mutta kyllä tällainen vähän säikäyttää kun kuulen tällaisista asioista 3-vuotiaalta enkä päiväkodin aikuisilta. Sitä vaan mietin, mitä muuta unohtuu kertoa.

Kiire on mutta lapset ja lasten turvallisuus on tärkeintä kuitenkin, eikö niin?

Ap

Sitten sinun ei auta muu kuin hoitaa lapsesi itse. Tuollaista nyt vaan voi tapahtua päiväkodeissa.

Niin voikin, eikä se ole ongelma. Ongelma on se, että näistä ei kerrota. Mä maksan kalliit päivähoitomaksut, että mun lapsi on hyvässä hoidossa sen aikaa kun mä olen töissä, niin mä myös haluan, että mun lapsi saa hyvää hoitoa ja on turvassa päivän ajan. Ja jos vahinkoja kuitenkin sattuu, niin niistä kerrotaan. Puhumattomuus ei ainakaan lisää luottamusta. Meillä on oikeasti hyvä hoitopaikka ja arvostan hoitajia, mutta säikähdin ja minusta ihan syystä. Toivon, että te hoitajat ymmärrätte myös mun näkökulman ja huolen. Me kaikki halutaan vaan lasten parasta, eikö?

Ap

Johan tässä on useamman viestin voimin selitetty tätä asiaa sinulle. Asiaa ei varmasti ole tarkoituksella jätetty kertomatta, joten todella outoa syyttää puhumattomuudesta.

Vierailija
47/85 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vein oman lapsen vastaavassa tilanteessa lääkäriin ja tein rikosilmoituksen. Se nyt vaan sattuu olemaan lakiin kirjattu, että päiväkodissa lapsella pitää olla turvallinen kasvuympäristö ja jos ei ole, niin joku siitä käräjillä vastaa.

Wt mamma tehnyt itsestään pellen. Onneksi olkoon

Pelle tai ei, päiväkotiin saatiin samantien 3 hoitajaa lisää. Joten kyllä ne tatuoitujen turkoositukkaistenkin lapset siitä hyötyivät, että laittomasta tilanteesta tehtiin ilmoitus. Monen lapsia oli purtu, kaikki vain hokivat, että ilmoittaja tekee itsestään pellen ja kuitenkin ilahtuivat, kun lasten päiväkoti muuttui paljon mukavammaksi paikaksi.

Luuletteko oikeasti, että lapset saavat purra toisiaan hoidossa? Eivät saa ja on aikuisten asia tämä estää. Jos siihen ei kykene, ei ole ansainnut palkkaansa eikä kunta ole toiminut määräysten mukaan.

Vierailija
48/85 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap!!!

1. Valokuva puremavammasta

2. Lääkärinlausunto puremavammasta

3. Selvityspyyntö välittömästi päiväkodista (ketkä työvuorossa, kenen vastuulla lapsi, muut paikalla olleet lapset jne.) -> mikäli päiväkoti venkoilee vastuustaan yhteys valvovaan instassiin välittömästi.

4. Mikäli pieneninkin epäilys rikoksesta tee välittömästi rikosilmoitus (tästä syystä kaikki todistusaineisto äärimmäisen tärkeää)

5. Mikäli on edes todennäköistä, että väkivalta toistuu niin älä vie lastasi päivähoitoon ennen kuin on luotettavasti esittävissä olevat turvalliset olot.

Mikäli et nyt toimi määrätietoisesti voi jotain vakavampaa tapahtua.

Mitäs sitten?

Vierailija
49/85 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ne sitä tahalleen ole jättänyt kertomatta. Miksi edes epäilet moista? Mutta fakta on se, että kaikkea ei voi nähdä . Ne kolmevuotiaat saattaa leikkiä jossainnnurkan takana leegoilla kun itse autat ruokailussa/ pukemisessa / wc:ssä. Välillä voi olla joku sekunti kun selkäsi käännät ,niin joku tinttaa kaveria.

Sit sitten ryntäät tietysti heti lohduttelemaan parkuvaa tenavaa ja voi hyvinkin olla , ettei pureminen tule ilmi millään lailla. Puremisen jäljet on aika usein vaatteiden alla.

Sinulla saa olla vain 4 lasta vahdittavana eikä kukaan leiki legoilla ruoka-aikana.

Vierailija
50/85 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodeissa hoitajat ei viitsi tehdä töitään ja siksi lapset saavat vaikka vammauttaa toisiaan ihan huoleti.

Vierailija
51/85 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap!!!

3. Selvityspyyntö välittömästi päiväkodista (ketkä työvuorossa, kenen vastuulla lapsi, muut paikalla olleet lapset jne.) -> mikäli päiväkoti venkoilee vastuustaan yhteys valvovaan instassiin välittömästi.

4. Mikäli pieneninkin epäilys rikoksesta tee välittömästi rikosilmoitus (tästä syystä kaikki todistusaineisto äärimmäisen tärkeää)

5. Mikäli on edes todennäköistä, että väkivalta toistuu niin älä vie lastasi päivähoitoon ennen kuin on luotettavasti esittävissä olevat turvalliset olot.

Mitäs sitten?

Jos tällaisesta tekee rikosilmoituksen, niin mikä on sen rikosilmoituksen sisältö ja kuka epäilty rikoksentekijä? Pienen lapsen tekemä pahoinpitely vai päiväkodin vuorossa olleet työntekijät ja joku kaltoinkohtelu? Vai siis miten?

Vierailija
52/85 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset puree toisiaan lähes päivittäin, ihan normaalia.

Vierailija
53/85 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap!!!

Mitäs sitten?

Jos tällaisesta tekee rikosilmoituksen, niin mikä on sen rikosilmoituksen sisältö ja kuka epäilty rikoksentekijä? Pienen lapsen tekemä pahoinpitely vai päiväkodin vuorossa olleet työntekijät ja joku kaltoinkohtelu? Vai siis miten?

Siksi juuri kaikki tapahtumat tulee dokumentoida mahdollisimman tarkkaan ja luotettavasti sekä välittömästi.

Sen jälkeen on poliisin tehtävä selvittää näiden antamisesi todisteiden ja omien tutkimustensa pohjalta onko rikosta tapahtunut ja onko syytä syytetoimiin.

Ja mikäli rikos on tapahtunut puolusta lastasi kuin leijona, älä anna kenenkään ympäripuhua sinua tai vähätellä kokemaasi. Tässäkin ketjussa osa ihmisistä vähättelee tapahtunutta, aivan kuin se olisi ihan ok tulla purruksi päiväkodissa. Ei todellakaan ole. Se on rikos. Mikäli näitä aina vaan väheksytään se antaa väärän signaalin tekijöille ja joku kaunis päivä joku pääse hengestään.

Vierailija
54/85 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset puree toisiaan lähes päivittäin, ihan normaalia.

Ei todellakan ole normaalia. Vain villieläimet ja villi-ihmiset purevat toisiaan.

Vierailija
55/85 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla saa olla vain 4 lasta vahdittavana eikä kukaan leiki legoilla ruoka-aikana.

Alle 3 vuotiaiden ryhmässä. Mutta yli sen saa sitten olla jo 7 vai peräti 8? Käytännössä nämäkin rajat paukkuu jatkuvasti , koska hoitajapula ja vuoronvaihdot ym.

Vierailija
56/85 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap!!!

Mitäs sitten?

Siksi juuri kaikki tapahtumat tulee dokumentoida mahdollisimman tarkkaan ja luotettavasti sekä välittömästi.

Sen jälkeen on poliisin tehtävä selvittää näiden antamisesi todisteiden ja omien tutkimustensa pohjalta onko rikosta tapahtunut ja onko syytä syytetoimiin.

Ja mikäli rikos on tapahtunut puolusta lastasi kuin leijona, älä anna kenenkään ympäripuhua sinua tai vähätellä kokemaasi. Tässäkin ketjussa osa ihmisistä vähättelee tapahtunutta, aivan kuin se olisi ihan ok tulla purruksi päiväkodissa. Ei todellakaan ole. Se on rikos. Mikäli näitä aina vaan väheksytään se antaa väärän signaalin tekijöille ja joku kaunis päivä joku pääse hengestään.

Et voi olla tosissasi? Ai niin, mutta sinähän oletkin provo.

Vierailija
57/85 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap!!!

Mitäs sitten?

Saapuihan se palstahysteerikkokin tänne. Ehdinkin jo odotella.

Vierailija
58/85 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap!!!

Mitäs sitten?

" Voi jotain vakavampaakin tapahtua " Meinaatko että saadaan historian ensimmäinen 3 vuotiaan tekemä tappo, tai jopa murha päiväkodissa ?

Menepäs ottamaan nyt ne rauhoittavasi niin pääset yöunille.

Nati nati!

Vierailija
59/85 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap!!!

Mitäs sitten?

Et voi olla tosissasi? Ai niin, mutta sinähän oletkin provo.

Olen täysin tosissani ja en taatusti ole provo.

Saako sinua siis purra vapaasti? Tai lyödä? Tai repiä hiukset päästä? Tai potkia? Tai sylkeä?

Mikäli ei saa niin miksi oletat, että pientä lasta tulisi voida kohdella niin? Eikö pieni lapsi olekaan ihminen, jolla on sama oikeus fyysiseen koskemattomuuteen kuin sinulla?

Vierailija
60/85 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sitten vähätellään että lasta on purtu. Ihan normisettiä, juu. Seuraavaksi saa mukiloida ja sekin ihan normaalia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä