Vuokralaisella vuokranmaksu myöhässä
Vuokralaisella on nyt 5 päivää vuokra myöhässä, ollut noi puoli vuotta vuokralla. Minulla ei nyt ole varaa maksaa vastkkeita ja lyhennyksiä, kun puskuri meni ylimääräisiin vastikkeisiin.
Vuokralainen on työssäkäyvä, nuori nainen, kaupassa töissä.
Kehtaanko jo kysyä, miksi maksua ei ole tullut vai odotttelenko vielä?
Tämä on ainut sijoitusasuntoni ja ole tavallinen työssäkäydä nainen, eikä minulla ole isoja puskureita sillä nyt on tullut niin paljon ylimääräisia maksuja niin menee hetki, että saan taas puskurin kasaan palkkatyöstäni.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa asunnoissa missä olen asunut vuokranmaksupäivä on ollut joka kuun viides päivä. Mutta voit tietenkin kysyä onko tullut jotain miksei ole maksanut vielä tai ainakaan ei näy sinun tilillä. Varmaan jo pitäisi tietää sinunkin että esim yllättävä sairastuminen, lääkemenot jne ovat pätevä syy siirtää eräpäivää ilman korkoja, toki siitä on hyvä ilmoittaa.
Ai että ihan armosta on HYVÄ ilmoittaa? Yllättävä lääkemeno ei ole laillinen syy siirtää mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin että todennäköisyys saada vuokrarahat on hiukan parempi jos esität vaateesi vuokralaiselle etkä vauvapalstalle.
Lähinnä pointti oli nyt se, kehtaako tässä vaiheessa jo kysyä asian perään. Eräpäivä oli 2. päivä ja nyt siis jo 7. päivä. On aikaisemminkin maksanut muutamia päiviä myöhässä, mutta juuri nyt kun minulla tuli itsellä näitä yllätysmenoja, niin vuokra myöhässä.. Ja tosiaan, kuten kerroin, oma puskuri meni nyt muualle, harvinainen tilanne tämä. Ja luottotiedollinen työssäkäyvä vuokralainen.
AP
No jos on ennenkin maksanut vähän myöhässä, kannattaako kysyä sopiiko sille eräpäivä vai muutetaanko se vaikka viikolla eteenpäin.
Mutta kun se vuokranantaja joutuu itse maksamaan vastikkeen kuun alussa! Se vuokranmaksupäivä on määritelty sopimuksessa ja se sitoo kumpaakin osapuolta-.Täällä on kyllä ihan käsittämättömän hemmoteltua ja hävytöntä porukkaa. Kotikasvatuksen puute.
Vierailija kirjoitti:
AP tässä.
Vuokra oli tänään tullut tilille, joten kaikki ok toistaiseksi.
Mutta aiheutti tosiaan vähän tykytystä kun puskuri on nyt niin pieni. Hyvä, etten ehtinyt "karhuta" vuokraa vaikka jatkossa voi joutua muistuttamaan eräpäivästä.
Laittaisin itse kuitenkin huomautuksen että maksathan jatkossa ajoissa-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks persaukisena on yritettävä leikkiä sijoittajaa. Entäs jos tulee vaikka ylimääräinen yhtiövastike maksuun?
Oma vuokralaiseni on ilmoittanut kyllä jos useamman päivän myöhastyy ja viime aikoina kysellyt milloin nostan vuokraa kun vuokraan sisältyy vesi, sähkö+autopaikka. Olen kyllä rauhoitellut että en ainakaan puoleen vuoteen ole nostamassa kun kustannusten nousu on todennäköisesti väliaikaista.Kuten kirjoitin, nyt tuli sellaisia maksuja, jota veivät puskurini lähes nolliin. Tämä on ensimmäinen kuukausi, että näin käyn. Kovin isoa puskuria en ole muutoinkaan pitänyt, vaan laittanut ylimääräiset oman asunnon lainan maksuun. Ja jos jotain yllättävää nyt tulee, niin ostan vaikka sitten luotolla sen jääkaapin hajonneen tilalle., mikäli sellainen tilanne eteen tulisi.
Itse asiassa ajattelinkin, että nyt on kun on puskurit nollissa, niin varmasti jotain ylimääräisiä kuluja tulee, niinhän se aina menee..
AP
Puskuri sitä ja puskuri tätä. Puskuri. Vielä kerran: PUSKURI!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin että todennäköisyys saada vuokrarahat on hiukan parempi jos esität vaateesi vuokralaiselle etkä vauvapalstalle.
Lähinnä pointti oli nyt se, kehtaako tässä vaiheessa jo kysyä asian perään. Eräpäivä oli 2. päivä ja nyt siis jo 7. päivä. On aikaisemminkin maksanut muutamia päiviä myöhässä, mutta juuri nyt kun minulla tuli itsellä näitä yllätysmenoja, niin vuokra myöhässä.. Ja tosiaan, kuten kerroin, oma puskuri meni nyt muualle, harvinainen tilanne tämä. Ja luottotiedollinen työssäkäyvä vuokralainen.
AP
Tähän mennessä olet itse sallinut vuokralaisen myöhästyttää maksujaan, joten hän ilmeisesti olettaa sen nytkin olevan ok.
Ota yhteyttä vuokralaiseen ja sopikaa, monesko päivä on se eräpäivä, jolloin hän viimeistään maksaa vuokransa. Voit kertoa hänelle, että sinullakin on menoja, joten vuokran myöhässä maksaminen haittaa sinun talouttasi.
Todella typerää tämän aloittajan eli vuokranantajan sättiminen ja haukkuminen kun ei ole puskuria jne.
Hän kysyi miten nyt menettelee tässä tilanteessa, ja tuskin kaipaa saarnaanne puskureista. Varmasti hän itsekin tämän asian tietää.
Miten joku edes kehtaa jättää vuokran maksamatta eräpäivään mennessä.
Minulla aina yli 10v ollut vuokra hoidettuna viimeistään eräpäivänä.
Jos joku ongelma tulisi, niin ilmottaisin tietenkin viipymättä.
Niin ja mulla luottotiedot mennyt vuosia sitten, mutta silti hoidan vuokrani tunnollisesti ja pidän kotini siistinä 🙏
Itse en vielä viiden päivän jälkeen laittaisi muistutusta, vaan odottaisin että viikko tulee täyteen. Kyselisin myös, että onko vuokralaisella toiveena vaihtaa vuokranmaksupäivää. Mulla oli kerran vuokralainen, jolla oli toistuvasti vuokrat myöhässä, maksoi miten sattuu. Kävi ilmi, että hänellä palkka maksettiin 2krt kuussa, ja toisesta palkasta aika yritti vuokran maksaa, eikä rahat aina riittäneet. Sovittiin sitten, että palkan voi maksaa kahdessa erässä, puolikkaan toisena, ja puolikkaan toisena palkkapäivänä. Tämän sopimuksen jälkeen sujui vuokranmaksu aina. Yleensä ihmiset haluavat aina maksaa vuokran, mutta taloudenhallinta on heikkoa. Parhaiten auttaa avoin keskustelu, joustavuus ja sopiminen. Kynnysmatto ei pidä olla, mutta joustavuus vuokralaista kohtaan palkitaan vuokralaisen parempana sitoutumisena ja vuokranmaksuna usein.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja mulla luottotiedot mennyt vuosia sitten, mutta silti hoidan vuokrani tunnollisesti ja pidän kotini siistinä 🙏
Niin minäkin! Olen mallikansalainen. Sietäisi kaikkien ottaa oppia. Miksi muut eivät toimi samalla tavalla kuten minä? Maailma on niin paha!
Jos siinä on tapahtunut jokin vahinko, ettei maksu näy tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Ota takuuvuokrasta kottia.
Jos vuokrasopimuksessa ei ole määritelty mitä varten takuuvuokra on maksettu, ei sitä saa omin päin käytellä vuokranmaksuihin. Takuuvuokra on tarkoitettu pääsääntöisesti tuhojen yms. korjaukseen.
Ei kai kukaan nyt hermostu Herran jestas jostain 5 päivän myöhästelystä. Aina voi kysyä, mutta wn huolestuisi ainakaan jos on ollut aikaisemminkin myöhässä ja lopulta aina maksanut. Tietenkin jos aina säntillinen jnyhtäkkiä noin, niin voi miettiä että onkomse kuollut ti jotain.
Perimimisiin on varmaan laitkin, mistä en itse niin tiedä, muuta kun että perintään ei kai voi pistää tai ainakaan ulosottoon kun tietty aika kulunut ja mistään viiden päivän, myöhästymisistä ei voi hirveän järeitä sanktioita pistää.
Tai yli innokkaat laskuttajat kai voi pistää heti, jos on pari päivää, myöhässä, tällaista olen kuullut tapahtuneen. Monesti laskuttajat eivät pistä kovia sanktioita, ellei alkuperäisestä eräpäivästä kulunut 2 vko. Korkoa jonkin verran voit pistää tietenkin päälle. Mutta, tosiaan perintälaista tietävät voivat valaista asiaa enemmän.
On sitä pahempiakin talousrikoksia, kun laskut muutaman päivän myöhässä. Jos olet yksityinen vuokranantaja ymmärrän huolesi, paitsi ehkä kannattaa kunnolla hermostua, vasta kun yli kaksi viikkoa joutuu vuokraa odottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks persaukisena on yritettävä leikkiä sijoittajaa. Entäs jos tulee vaikka ylimääräinen yhtiövastike maksuun?
Oma vuokralaiseni on ilmoittanut kyllä jos useamman päivän myöhastyy ja viime aikoina kysellyt milloin nostan vuokraa kun vuokraan sisältyy vesi, sähkö+autopaikka. Olen kyllä rauhoitellut että en ainakaan puoleen vuoteen ole nostamassa kun kustannusten nousu on todennäköisesti väliaikaista.Kuten kirjoitin, nyt tuli sellaisia maksuja, jota veivät puskurini lähes nolliin. Tämä on ensimmäinen kuukausi, että näin käyn. Kovin isoa puskuria en ole muutoinkaan pitänyt, vaan laittanut ylimääräiset oman asunnon lainan maksuun. Ja jos jotain yllättävää nyt tulee, niin ostan vaikka sitten luotolla sen jääkaapin hajonneen tilalle., mikäli sellainen tilanne eteen tulisi.
Itse asiassa ajattelinkin, että nyt on kun on puskurit nollissa, niin varmasti jotain ylimääräisiä kuluja tulee, niinhän se aina menee..
AP
Puskuri sitä ja puskuri tätä. Puskuri. Vielä kerran: PUSKURI!
Mul on puskurit, mutta ei rahana!
Vierailija kirjoitti:
Haluatko mitalin?
Jos KERRAN myöhästyy vuokranmaksu pari päivää niin ei se ole maailmanloppu. Voi johtua ihan inhimillisestä virheestä, on unohtanut hyväksyä maksun verkkopankissa tai mobilisovellus bugittanut eikä hyväksyntä mennyt tms.
Siitä ei kenenkään talous pitäisi kaatua.
Mulle kävi niin tässä kun maksaminen verkkopankissa muuttui, että olin nakutellut sen puhelimeen tulleen koodin, mutta en ollut sitten jostain syystä vahvistanut sitä maksua.
Vuokranantaja kyseli maksun perään jo kahden päivän kuluttua eräpäivästä. Hänellä on ne vastikkeet maksettavana ja ymmärrän hyvin, että hätäili. Pahoittelin kovasti ja kävin katsomassa verkkopankista, että mikä mättää. Laitoin sitten viestiä, että nyt on vahvistettukin se maksu.
Mutta jos näitä maksuviiveitä on toistamiseen, niin sitten kyllä kysyisin vuokralaiselta, että pitääkö eräpäivää vaihtaa (jos siis itse pystyy niihin omiin eräpäiviinsä vaikuttamaan).
Mulla on palkka tullut milloin kuun alussa, milloin lopussa ja joskus 15. päivä. Aina olen saanut sovittua maksuajankohdan.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että hänelle tulee palkka joka kuussa noin viides päivä.
Jos se on sinulle mahdollista, niin kannattaa vaihtaa se eräpäiväksi. Hänelle helpompaa ja sinä voit luottaa, että rahat tulevat oikeana päivänä tilille.
Jos on freelanceri ja palkkapäivä vaihtelee. Eihän tuo kivaa ole, mut jos aina usein myöhässä, ottaisin asenteella myöhässä, mutta saan rahat. Miten sen nyt ottaa. Periaatteessa kunnon ihminen maksaa aina eräpäivänä, mutta kaikki ei ole niin kunnollisia ja siihen on ihan omat systeemit, miten sitten toimitaan. Ei nuo ole ihan laskuttajan ja laskutettavan välisiä henkilökohtaisia asioita, joita voidaan sumplia ihan miten huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa asunnoissa missä olen asunut vuokranmaksupäivä on ollut joka kuun viides päivä. Mutta voit tietenkin kysyä onko tullut jotain miksei ole maksanut vielä tai ainakaan ei näy sinun tilillä. Varmaan jo pitäisi tietää sinunkin että esim yllättävä sairastuminen, lääkemenot jne ovat pätevä syy siirtää eräpäivää ilman korkoja, toki siitä on hyvä ilmoittaa.
Yllättävä sairastuminen pätevä syy siirtää eräpäivää, missä noin sanotaan?!
Laissa, jos sairastut niin voit siirtää eräpäiviä. Koska esimerkiksi jos joudut sairaalaan, ja jää laskut maksamatta kun tajuttomana siellä makaat, niin paha on se häätöäkään hakea.
Ja sullako ei ole sitä paria sataa jolla ostat tiskarin vuokrakämppääsi? Sulla on siis näin vähästä kiinni:D