Vuokralaisella vuokranmaksu myöhässä
Vuokralaisella on nyt 5 päivää vuokra myöhässä, ollut noi puoli vuotta vuokralla. Minulla ei nyt ole varaa maksaa vastkkeita ja lyhennyksiä, kun puskuri meni ylimääräisiin vastikkeisiin.
Vuokralainen on työssäkäyvä, nuori nainen, kaupassa töissä.
Kehtaanko jo kysyä, miksi maksua ei ole tullut vai odotttelenko vielä?
Tämä on ainut sijoitusasuntoni ja ole tavallinen työssäkäydä nainen, eikä minulla ole isoja puskureita sillä nyt on tullut niin paljon ylimääräisia maksuja niin menee hetki, että saan taas puskurin kasaan palkkatyöstäni.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks persaukisena on yritettävä leikkiä sijoittajaa. Entäs jos tulee vaikka ylimääräinen yhtiövastike maksuun?
Oma vuokralaiseni on ilmoittanut kyllä jos useamman päivän myöhastyy ja viime aikoina kysellyt milloin nostan vuokraa kun vuokraan sisältyy vesi, sähkö+autopaikka. Olen kyllä rauhoitellut että en ainakaan puoleen vuoteen ole nostamassa kun kustannusten nousu on todennäköisesti väliaikaista.Kuten kirjoitin, nyt tuli sellaisia maksuja, jota veivät puskurini lähes nolliin. Tämä on ensimmäinen kuukausi, että näin käyn. Kovin isoa puskuria en ole muutoinkaan pitänyt, vaan laittanut ylimääräiset oman asunnon lainan maksuun. Ja jos jotain yllättävää nyt tulee, niin ostan vaikka sitten luotolla sen jääkaapin hajonneen tilalle., mikäli sellainen tilanne eteen tulisi.
Itse asiassa ajattelinkin, että nyt on kun on puskurit nollissa, niin varmasti jotain ylimääräisiä kuluja tulee, niinhän se aina menee..
AP
Älä nyt sitä omaa asuntoa maksa. Tarvitset ison puskurin että se riittää jopa häätöön asti.
Itse olen "tuhlannut" vaan vastikkeen verran tililtä mihin vuokra tulee. Voitto jää tilille makaamaan. Siis ei velkaa omaan eikä kakkosasuntoon enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku edes kehtaa jättää vuokran maksamatta eräpäivään mennessä.
Minulla aina yli 10v ollut vuokra hoidettuna viimeistään eräpäivänä.
Jos joku ongelma tulisi, niin ilmottaisin tietenkin viipymättä.
Niin ja mulla luottotiedot mennyt vuosia sitten, mutta silti hoidan vuokrani tunnollisesti ja pidän kotini siistinä 🙏
Haluatko mitalin?
Jos KERRAN myöhästyy vuokranmaksu pari päivää niin ei se ole maailmanloppu. Voi johtua ihan inhimillisestä virheestä, on unohtanut hyväksyä maksun verkkopankissa tai mobilisovellus bugittanut eikä hyväksyntä mennyt tms.
Siitä ei kenenkään talous pitäisi kaatua.
En jotenkin osaa pitää ollenkaan niin kamalana asiana muutaman päivän myöhästymistä. Harvoin se itsessään johtaa vuokranantajan vaikeuksiin, varsinkaan jos ei yksityinen vuokranantaja. Pienissä firmoissa eri.
Tietenkin aina voi jaaritella, jos kaikki myöhästyy, niin koko firma menee nurin. Mutta realistisesti onneksi Matti Myöhäsiä on kuitenkin keskimäärin niin vähän, että vähän keksitty ongelma. Mitä parempi taloudellinen tilanne maksajalle on, sitä paheksuttavampaa myöhästyminen on, vaikka jäkäti jäkäti tietenkin se pienituloinenkin voi aina järjestää asiansa niin, että ei myöhästy päivääkään.
Samoin jos tulot epäsäännöllisiä, saattaa olla vaikeampi maksaa laskut ajoissa. Harva varmaan kuitenkaan makuuttaa tilillä isoja summia ja ei maksa laskuja. Joskus vaan sen laskun maksaminen eräpäivänä voi tarkoittaa sitä,että jää vain 2€ tilille seuraavaksi pariksi viikoksi, joten maksu siirtyy seuraavaan pottiin, joka tulee tilille. Riski tuollaiseen kasvaa mitä pienemmät tulot kyseessä. Väitän että jos jollekin tule esim. 5000€ tilille kuun ekana päivänä ei niin helposti jää vuokra maksamatta eräpäivänä, kun jos tulee puolet vähemmän ripoteltuna summina pitkin kuuta.
Puskurit puskurit, never heard. Vaatimattomista tuloista ei niin vaan säästellä. Jotkut kunnon ihmiset pystyy siihenkin. Nykyään eräpäiviä voi usein muuttaa tai valita, paitsi vuokra saattaa olla niitä harvoja, joita harvoin voi siirtää keskelle kuuta. Kyseessä isot summat ja vaikeuksia voi tulla, jos kaikki kuun rahat ei tule kuun alussa.
Kyllä asennevammaakin varmaan ilmenee, eli ei pidä niin kunnia asiana sitä eräpäivää ja ei jaksa huolestua pienistä koroista, joita pienissä myöhästymisissä tulee, isommissa sitten enemmän.
Ihmettelen kyllä esim. joitain perintäpalkkioita. Ei ihan tolkun summia aina.
Pimeänä maksun ottaminen vielä hankalampaa, tai ainakin periminen. Ei auta kun kysellä perään vaan.
Olettaisin, että otettaisiin kirjeitse yhteys, jos puhelimitse ei saa yhteyttä. Tarkistan aina että on mennyt tililtä.
Olen maksanut vuokraennakko 480 euroa. Maksan vuokraa aina 20-30 euroa ylimääräistä jokak uukausi jos tulee vaikka joku kriisi että en voisi maksaa vuokraa normaalisti. No minulle tuli pieni kriisi kun laskuja tuli yhtä aikaa joten pyysin vuokranantajalta vuokra ennakkoa takas 180 euroa. Piti maksaa vakuutus ja ruokaankin tarviin rahaa ja ei ollutkaan rahaa itsellä tarpeeksi joten pyysin vuokra ennakkoa takas. Sainkin heti 180 euroa takas vuokranantajalta.
Työtön mies 47 kirjoitti:
Olen maksanut vuokraennakko 480 euroa. Maksan vuokraa aina 20-30 euroa ylimääräistä jokak uukausi jos tulee vaikka joku kriisi että en voisi maksaa vuokraa normaalisti. No minulle tuli pieni kriisi kun laskuja tuli yhtä aikaa joten pyysin vuokranantajalta vuokra ennakkoa takas 180 euroa. Piti maksaa vakuutus ja ruokaankin tarviin rahaa ja ei ollutkaan rahaa itsellä tarpeeksi joten pyysin vuokra ennakkoa takas. Sainkin heti 180 euroa takas vuokranantajalta.
Miksi ihmeessä maksat sille vuokranantajalle, etkä pidä rahoja omalla tililläsi hätävarana?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä maksat sille vuokranantajalle, etkä pidä rahoja omalla tililläsi hätävarana?
Koska en saisi toimeentulotukea jos on säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Kerran en saanut palkkaa työnantajalta ja tuli hätä että miten maksan vuokran. Työnantaja ei maksanut palkkaa 2 kuukauteen sitten ja jouduin myymään omaisuutta kuten veneeni että sain vuokran maksettua. Sen jälkeen varauduin ja aloin maksaa vuokra ennakkoa. Vitutti että jouduin myymään veneeni mutta oli vaan pakko. Veneellä kalastan ja kun saan kalaa niin myyn kalaa. Jos ei ole venettä niin en voi tienata rahaa. Meni kaksi vuotta ennen kun sain uuden veneen ostettua. Kalastuksella saan tienattua hiukan rahaa koska kala menee kyllä kaupaksi ja saan 200-300 euroa ylimääräistä joka kuukausi.
mikäli olet mies ja eka sijoitusasunto niin melkein se raha pitää käydä hakemassa siltä ja korot se varmaan nielee kun sovitte asiasta
Äitini vuokralaisella oli muutaman päivän rästissä ja kyselin tietysti heti perään.
Maksoi vielä samana päivänä pois.
Tuttavani jätti surutta 3 kk vuokrat rästiin ja häätöhän siitä uhkasi.
Luuli, että niitä voi noin vain jättää maksamatta ja "jokuhan" ne hoitaa.
Ärsyttää. Vuokralaiseni maksaa kyllä aina vuokransa. Mutta aina myöhässä tai TXTviestittelyn jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP tässä.
Vuokra oli tänään tullut tilille, joten kaikki ok toistaiseksi.
Mutta aiheutti tosiaan vähän tykytystä kun puskuri on nyt niin pieni. Hyvä, etten ehtinyt "karhuta" vuokraa vaikka jatkossa voi joutua muistuttamaan eräpäivästä.
Vuokranantajana sinun pitäisi erityisesti varautua siihen, että rahaa ei välttämättä aina tulekaan silloin kun pitäisi. Jos puskurisi on niin pieni, että jo alle viikon vuokranmaksun viivästyminen aiheuttaa paniikin, niin ihan oikeasti, sinun olisi parasta myydä koko asunto ennen kuin sinulle tulee oikeasti ongelmia. Vaikka kerroit, että sinulla on jonkinlaista puskuria ollut, niin se ei vain ole ollut läheskään riittävä. Viivästyksiä voi tulla mistä syytä tahansa eikä se aina johdu vuokralaisesta.
Ihmisille tulee yllättäviä menoja joihin se puskuri voi mennä, ei kaikilla ole kymmeniä tuhansia puskuria, varsinkin kun olettaa että vuokralainen maksaa ajoissa, eri asia on isot taloyhtiöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP tässä.
Vuokra oli tänään tullut tilille, joten kaikki ok toistaiseksi.
Mutta aiheutti tosiaan vähän tykytystä kun puskuri on nyt niin pieni. Hyvä, etten ehtinyt "karhuta" vuokraa vaikka jatkossa voi joutua muistuttamaan eräpäivästä.
Vuokranantajana sinun pitäisi erityisesti varautua siihen, että rahaa ei välttämättä aina tulekaan silloin kun pitäisi. Jos puskurisi on niin pieni, että jo alle viikon vuokranmaksun viivästyminen aiheuttaa paniikin, niin ihan oikeasti, sinun olisi parasta myydä koko asunto ennen kuin sinulle tulee oikeasti ongelmia. Vaikka kerroit, että sinulla on jonkinlaista puskuria ollut, niin se ei vain ole ollut läheskään riittävä. Viivästyksiä voi tulla mistä syytä tahansa eikä se aina johdu vuokralaisesta.
Ihmisille tulee yllättäviä menoja joihin se puskuri voi mennä, ei kaikilla ole kymmeniä tuhansia puskuria, varsinkin kun olettaa että vuokralainen maksaa ajoissa, eri asia on isot taloyhtiöt.
Yleensä odotetaan että sopimuksia noudatetaan. Eli vuokra maksetaan ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää. Vuokralaiseni maksaa kyllä aina vuokransa. Mutta aina myöhässä tai TXTviestittelyn jälkeen.
Sovittu vuokranmaksupäivä on 2. päivä.
Rahat yleensä näkyivät alkuun tililläni 4.s päivä, koska eri pankit. Se on ihan OK, koska oma vastikkeenmaksupäiväni on 6.s päivä.
Vuokralainen maksoi sitten pari-kolme krt niin että rahat näkyvät 9.-11. päivä, muistuttelun jälkeen.
Nyt kaksi peräkkäistä kk olen joutunut kysymään 12. päivä, että missä ovat, kun oma maksuni alkaa olla viikon myöhässä. Vastaa laittavansa samantien maksuun, että unohtunut ohjelmoida ja rahat myös tulevat.
Mutta miten on noin vaikeaa ohjelmoida toistuva maksu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin että todennäköisyys saada vuokrarahat on hiukan parempi jos esität vaateesi vuokralaiselle etkä vauvapalstalle.
Lähinnä pointti oli nyt se, kehtaako tässä vaiheessa jo kysyä asian perään. Eräpäivä oli 2. päivä ja nyt siis jo 7. päivä. On aikaisemminkin maksanut muutamia päiviä myöhässä, mutta juuri nyt kun minulla tuli itsellä näitä yllätysmenoja, niin vuokra myöhässä.. Ja tosiaan, kuten kerroin, oma puskuri meni nyt muualle, harvinainen tilanne tämä. Ja luottotiedollinen työssäkäyvä vuokralainen.
AP
Tähän mennessä olet itse sallinut vuokralaisen myöhästyttää maksujaan, joten hän ilmeisesti olettaa sen nytkin olevan ok.
Ota yhteyttä vuokralaiseen ja sopikaa, monesko päivä on se eräpäivä, jolloin hän viimeistään maksaa vuokransa. Voit kertoa hänelle, että sinullakin on menoja, joten vuokran myöhässä maksaminen haittaa sinun talouttasi.
Hyvä neuvo
Kaffebulla kirjoitti:
Ei kannata ottaa pysyvää vuokralaista vaan vuokrata asuntoa kalustettuna määräajaksi kerrallaan. Esim. Hotels.comin kautta onnistuu.
Ei pysyviä vuokrasopimuksia koska tällaisesta vuokralaisesta voi olla tosi vaikea päästä eroon.
Kämppäkin pysyy varmaan siistissä kunnossa kun tunnetusti ryyppyreissulaiset ovat niin tunnollisia.
Vierailija kirjoitti:
Koska en saisi toimeentulotukea jos on säästöjä.
Kukaan ei tule laskemaan säästö seteleitä lompakosta. Käteinen on kovaa valuuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku edes kehtaa jättää vuokran maksamatta eräpäivään mennessä.
Minulla aina yli 10v ollut vuokra hoidettuna viimeistään eräpäivänä.
Jos joku ongelma tulisi, niin ilmottaisin tietenkin viipymättä.
Niin ja mulla luottotiedot mennyt vuosia sitten, mutta silti hoidan vuokrani tunnollisesti ja pidän kotini siistinä 🙏
Haluatko mitalin?
Jos KERRAN myöhästyy vuokranmaksu pari päivää niin ei se ole maailmanloppu. Voi johtua ihan inhimillisestä virheestä, on unohtanut hyväksyä maksun verkkopankissa tai mobilisovellus bugittanut eikä hyväksyntä mennyt tms.
Siitä ei kenenkään talous pitäisi kaatua.
En jotenkin osaa pitää ollenkaan niin kamalana asiana muutaman päivän myöhästymistä. Harvoin se itsessään johtaa vuokranantajan vaikeuksiin, varsinkaan jos ei yksityinen vuokranantaja. Pienissä firmoissa eri.
Tietenkin aina voi jaaritella, jos kaikki myöhästyy, niin koko firma menee nurin. Mutta realistisesti onneksi Matti Myöhäsiä on kuitenkin keskimäärin niin vähän, että vähän keksitty ongelma. Mitä parempi taloudellinen tilanne maksajalle on, sitä paheksuttavampaa myöhästyminen on, vaikka jäkäti jäkäti tietenkin se pienituloinenkin voi aina järjestää asiansa niin, että ei myöhästy päivääkään.
Samoin jos tulot epäsäännöllisiä, saattaa olla vaikeampi maksaa laskut ajoissa. Harva varmaan kuitenkaan makuuttaa tilillä isoja summia ja ei maksa laskuja. Joskus vaan sen laskun maksaminen eräpäivänä voi tarkoittaa sitä,että jää vain 2€ tilille seuraavaksi pariksi viikoksi, joten maksu siirtyy seuraavaan pottiin, joka tulee tilille. Riski tuollaiseen kasvaa mitä pienemmät tulot kyseessä. Väitän että jos jollekin tule esim. 5000€ tilille kuun ekana päivänä ei niin helposti jää vuokra maksamatta eräpäivänä, kun jos tulee puolet vähemmän ripoteltuna summina pitkin kuuta.
Puskurit puskurit, never heard. Vaatimattomista tuloista ei niin vaan säästellä. Jotkut kunnon ihmiset pystyy siihenkin. Nykyään eräpäiviä voi usein muuttaa tai valita, paitsi vuokra saattaa olla niitä harvoja, joita harvoin voi siirtää keskelle kuuta. Kyseessä isot summat ja vaikeuksia voi tulla, jos kaikki kuun rahat ei tule kuun alussa.
Kyllä asennevammaakin varmaan ilmenee, eli ei pidä niin kunnia asiana sitä eräpäivää ja ei jaksa huolestua pienistä koroista, joita pienissä myöhästymisissä tulee, isommissa sitten enemmän.
Ihmettelen kyllä esim. joitain perintäpalkkioita. Ei ihan tolkun summia aina.
Hyvä viesti, mutta eräpäivä kunnia-asiana kuulostaa vaativalta itseä ja muita kohtaan. Itse elän juuri näin, tulot tulevat ripotellen pitkin kuukautta ja vuokranmaksu - ja kaiken muunkin maksu - on jonkinlainen kuukausittainen kolehti. Olen ylpeä itsestäni, että saan kaiken hoitumaan ja kaikki tulee lopulta maksettua. Se on pieni ihme. Teen useampaa pientä duunia, siksi näin.
Ei kaikki kaupan kassat ole ministereitä kovilla tuloilla...
Ei kai aina pysty, varsinkaan isompien laskuttajien kanssa. Aika jäykät systeemit joillain ja info maksuista kulkee valonnopeudella eteenpäin, varsinkin myöhästymisissä. Yhtä nopeasti ei valitettavasti tieto aina kulje perintäfirmasta laskuttajalle.
Vuokranantaja teki kyllä palveluksen sulle, kun kysyi maksun perään, ennen perintään pistämistä, kerran kun oli kyse pelkästään maksun vahvistamatta jättämisestä eli vahingosta.
Itsellenikin käynyt noin eli luulin maksaneeni, mutta en ollutkaan vahvistanut ja perintää pukkasi jo kahden viikon jälkeen.
Nykyään isojen maksujen kohdalla käyn aina katsomassa, että lasku on todellakin lähtenyt tililtä ja maksettu vahvistamista myöten, ettei tule ylläreitä.