Vuokralaisella vuokranmaksu myöhässä
Vuokralaisella on nyt 5 päivää vuokra myöhässä, ollut noi puoli vuotta vuokralla. Minulla ei nyt ole varaa maksaa vastkkeita ja lyhennyksiä, kun puskuri meni ylimääräisiin vastikkeisiin.
Vuokralainen on työssäkäyvä, nuori nainen, kaupassa töissä.
Kehtaanko jo kysyä, miksi maksua ei ole tullut vai odotttelenko vielä?
Tämä on ainut sijoitusasuntoni ja ole tavallinen työssäkäydä nainen, eikä minulla ole isoja puskureita sillä nyt on tullut niin paljon ylimääräisia maksuja niin menee hetki, että saan taas puskurin kasaan palkkatyöstäni.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntosijoittajalla ei saa olla noin pienestä kiinni oma talous. Häneltähän voi rikkoutua jääkaappi tms. jotka sinun kustannettava. Oma vuokralaisemme sai usein lykkäystä ja lopulta oli kuukausia maksamatta. Muutti asunnosta lopulta takaisin kotiin ja maksoi kaikki vuokrat mitä rästissä.
Jääkaapin saa 50 eurolla, vuokra voi olla 750 e. Pieni ero summissa. Missään ei nimittäin ole kirjattuna, että vuokra-asuntoon pitää hankkia rikkkoutuneen tilalle uusi laite, toimiva ja vastaavantasoinen (-kokoinen) riittää.
Asukas voi myös itse ostaa uuden jääkaapin. Siitä sovitaan kirjallisena, maksaako vuokranantaja sen asukkaalle, tai sitten asukas voi ottaa maksamansa jääkaapin mukaansa muuttaessaan.
Vuokra-asunnossa edellinen asukas oli omilla rahoillaan ostanut tiskikoneen, me uudet asukkaat ostimme sen häneltä ja vuokranantajalle ilmoitimme, että tiskikone lähtee muuttaessa mukaamme. Ei tullut sanomista.
Jääkaappi kuuluu kiinteistöön mutta nuita tiskikoneita ihmettelen että miksi ei myös kuulu. Vieläkin paljon kämppiä missä tyhjä aukko kaapissa. Vähästä on kiinni vuoran antajalla kun jo parilla sadalla saa tiskarin.
Kaffebulla kirjoitti:
Ei kannata ottaa pysyvää vuokralaista vaan vuokrata asuntoa kalustettuna määräajaksi kerrallaan. Esim. Hotels.comin kautta onnistuu.
Ei pysyviä vuokrasopimuksia koska tällaisesta vuokralaisesta voi olla tosi vaikea päästä eroon.
Aikoinaan tätäini kävi Helsingissä työssä, pari.kolme kk kerrallaan, oli kirjanpitäjänä isossa firmassa. Muistan kun kakarana pääsin käymään, asui Pohjois-Haagassa, omistaja oli sen kolme kuukautta ulkomailla. henkilökohtaiset tavaransa pisti pois ja täti taas käytti omiaan, lakanoita ja pyyhkeitä. Hyvä diili kummallekkin.
Kannattais sun kanssa noita lyhytaikaisia asukkeja suosia.
Kaikissa asunnoissa missä olen asunut vuokranmaksupäivä on ollut joka kuun viides päivä. Mutta voit tietenkin kysyä onko tullut jotain miksei ole maksanut vielä tai ainakaan ei näy sinun tilillä. Varmaan jo pitäisi tietää sinunkin että esim yllättävä sairastuminen, lääkemenot jne ovat pätevä syy siirtää eräpäivää ilman korkoja, toki siitä on hyvä ilmoittaa.
Nykyään ihmisillä digiviihde täyttää ajatukset niin, että voivat olla hyvin hajamielisiä. Voisit kohteliaasti ehdottaa, että laittaisi vuokran automaattisesti toistuvaksi maksuksi.
Minulla oli vuokralainen, jolla oli hyvin rahaa, mutta unohteli toistuvasti vuokranmaksun eräpäivänä. Laittoi niitä sitten pikamaksuna, kun muistutin.
Ole yhteydessä vuokralaiseen pikimmin, mutta tietysti ystävällisesti.
Ja tosiaan, liian ahdas on sinulla puskuri. Onhan sinulla vakuutus kunnossa tuohon asuntoon?
No, päätin odottaa vielä tämän päivän ja laittaa sitten viestiä. Oman asunnon vastikkeen maksu nyt vähän viivästyy, mutta onneksi palkkapäiväkin on ovella. Täytyy vaan toivoa, ettei ihana vuokralainen muutu ongelmavuokralaiseksi. . Ja ettei yllättäviä menoja nyt tule..
Kiitos vastanneille.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin että todennäköisyys saada vuokrarahat on hiukan parempi jos esität vaateesi vuokralaiselle etkä vauvapalstalle.
Lähinnä pointti oli nyt se, kehtaako tässä vaiheessa jo kysyä asian perään. Eräpäivä oli 2. päivä ja nyt siis jo 7. päivä. On aikaisemminkin maksanut muutamia päiviä myöhässä, mutta juuri nyt kun minulla tuli itsellä näitä yllätysmenoja, niin vuokra myöhässä.. Ja tosiaan, kuten kerroin, oma puskuri meni nyt muualle, harvinainen tilanne tämä. Ja luottotiedollinen työssäkäyvä vuokralainen.
AP
Liian aikaista kysyä. Vasta 5 päivää myöhässä. Sitten myöhästyy sun omat laskutkin.
Mitä muuten teet jos ei maksa vuokraa ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin että todennäköisyys saada vuokrarahat on hiukan parempi jos esität vaateesi vuokralaiselle etkä vauvapalstalle.
Lähinnä pointti oli nyt se, kehtaako tässä vaiheessa jo kysyä asian perään. Eräpäivä oli 2. päivä ja nyt siis jo 7. päivä. On aikaisemminkin maksanut muutamia päiviä myöhässä, mutta juuri nyt kun minulla tuli itsellä näitä yllätysmenoja, niin vuokra myöhässä.. Ja tosiaan, kuten kerroin, oma puskuri meni nyt muualle, harvinainen tilanne tämä. Ja luottotiedollinen työssäkäyvä vuokralainen.
AP
Liian aikaista kysyä. Vasta 5 päivää myöhässä. Sitten myöhästyy sun omat laskutkin.
Mitä muuten teet jos ei maksa vuokraa ollenkaan?
Maksan palkasta sitten vastikkeen ja lainan jos ei vuokraa tule. Oman asunnon vastike erääntyi 6.päivä, mutta maksan senkin sitten tilipäivänä. Palkka tulee viikon päästä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks persaukisena on yritettävä leikkiä sijoittajaa. Entäs jos tulee vaikka ylimääräinen yhtiövastike maksuun?
Oma vuokralaiseni on ilmoittanut kyllä jos useamman päivän myöhastyy ja viime aikoina kysellyt milloin nostan vuokraa kun vuokraan sisältyy vesi, sähkö+autopaikka. Olen kyllä rauhoitellut että en ainakaan puoleen vuoteen ole nostamassa kun kustannusten nousu on todennäköisesti väliaikaista.Kuten kirjoitin, nyt tuli sellaisia maksuja, jota veivät puskurini lähes nolliin. Tämä on ensimmäinen kuukausi, että näin käyn. Kovin isoa puskuria en ole muutoinkaan pitänyt, vaan laittanut ylimääräiset oman asunnon lainan maksuun. Ja jos jotain yllättävää nyt tulee, niin ostan vaikka sitten luotolla sen jääkaapin hajonneen tilalle., mikäli sellainen tilanne eteen tulisi.
Itse asiassa ajattelinkin, että nyt on kun on puskurit nollissa, niin varmasti jotain ylimääräisiä kuluja tulee, niinhän se aina menee..
AP
Älä nyt sitä omaa asuntoa maksa. Tarvitset ison puskurin että se riittää jopa häätöön asti.
Olen huomannut että näitä vuokrakämppiä on tullut paljon myyntiin viime aikoina. Ilmeisesti eivät tuota mitään kun korot koholla ja todennäköisesti vastikkeet noussu bonuksena.
Tervetuloa todelliseen sijoittamiseen ja seuraavaksi valtio lopettaa vuokralaisten vuokrien maksun.
Vierailija kirjoitti:
Ota takuuvuokrasta kottia.
Ja tämähän on sitten laitonta, jos joku ei muka tiennyt.
Piensijoittaja kirjoitti:
Ei pitäisi hankkia sijoitusasuntoa, jos oma talous on noin tiukalla. Jos vuokralainen alkaa hankalaksi, menee kuukausia, ennen kuin saat hänet käräjäoikeuden päätöksellä häädettyä.
Mahdollisesti joudut sen jälkeen hävittämään tavarat, siivoamaan, remontoimaan ja vaihtamaan lukon. On mahdollista, että hän on menettänyt luottotietonsa, etkä saa ikinä rahojasi takaisin. Parin kuukauden vuokratakuu ei siis riitä mihinkään.
Jos asuntosijoittaminen olisi riskitöntä, sitä harrastaisivat kaikki.
Mutta mutta mutta kun asuntosijoittaminen on nykyään trendikästä. Jopa niin trendikästä, että sitä hehkutetaan valtamediaa myöten (valtamedia alkaa muuten päivä päivältä muistuttamaan enemmän ja enemmän juoru- ja viihdelehtiä). Riskeistä ei kuitenkaan koskaan kerrota mitään, mutta tyhmemmänkin pitäisi ne tajuta ilman kertomistakin. Valitettavasti suomessa on paljon ap:n kaltaisia höynäytettäviä, jotka menevät helposti retkuun ja ennemmin tai myöhemmin kärsivät siitä.
Tuntuu, että monella on ollut tammikuu tiukka kuukausi taloudellisesti.
Itselläkin, joten mä saan maksettua oman vuokrani kahdessa erässä. Soitin kyllä vuokranantajalle ja hän oli asian kanssa ihan ok.
Olen tässä asunut nyt neljä vuotta ja suoraveloituksella menee vuokra tilipäivänä. Nyt vaan sain niin pienen tilin, kun oli "lomia" joulukuussa. Itse olen maksupäivän pyytänyt ja se on toiminut.
Tämän ennakoin, mutta sittenkin lähdin extemporee reissuun silloin lomalla. Härskisti käyttäen vuokranantajaani hyväkseni. Soriii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiesin. Pystyykö sitä tiliä edes vuokrantanja käyttämään yksinään? Eikö siinä pidä olla vuokralainen ja vuokranantaja paikalla?
Voi olla, että muistelen jotain ysäri juttua.
Veikkaan, että hänelle tulee palkka joka kuussa noin viides päivä.
Jos se on sinulle mahdollista, niin kannattaa vaihtaa se eräpäiväksi. Hänelle helpompaa ja sinä voit luottaa, että rahat tulevat oikeana päivänä tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiesin. Pystyykö sitä tiliä edes vuokrantanja käyttämään yksinään? Eikö siinä pidä olla vuokralainen ja vuokranantaja paikalla?
Voi olla, että muistelen jotain ysäri juttua.
Tarkoitat siis erillistä vuokravakuustiliä. Jos vuokralainen laiminlyö vuokrasopimukseen liittyvät velvollisuutensa, on vuokranantajalla oikeus nostaa rahat tililtä. Muuten tilillä oleviin rahoihin ei saa kumpikaan koskea ennen kuin vuokrasopimus päättyy.
Joskus vuokranantajat voivat kuitenkin vaatia, että vuokravakuus maksettaisiin jollekin muulle, esimerkiksi heidän henkilökohtaiselle, tilille. Jos näin toimitaan, niin käytännössähän vuokranantaja voi käyttää rahat miten haluaa, mutta hänen pitää kuitenkin aina pystyä maksamaan vuokravakuus takaisin kun sen aika koittaa. On kuitenkin ollut lukuisia tapauksia, jossa vuokranantaja ei olekaan enää kyennyt maksamaan vakuutta takaisin. Siksi vakuus pitää aina ehdottomasti laittaa vuokravakuustilille. Jos vuokranantaja ei siihen suostu, niin sitten on parasta etsiä parempi vuokraaja.
AP tässä.
Vuokra oli tänään tullut tilille, joten kaikki ok toistaiseksi.
Mutta aiheutti tosiaan vähän tykytystä kun puskuri on nyt niin pieni. Hyvä, etten ehtinyt "karhuta" vuokraa vaikka jatkossa voi joutua muistuttamaan eräpäivästä.
Takuuvuokra on tälläisiä ongelmatilanteita varten
Kysy häneltä haluaako muuttaa eräpäivää, kun vuokra on maksettu nyt pari kertaa myöhässä.
No tuo kyllä on jo aivan mielipuolista. Järkyttävän kallista ja täysin tarpeetonta, kun rahat kuitenkin suomalaisten pankkien välillä siirtyvät max. yhdessä päivässä.