Vuokralaisella vuokranmaksu myöhässä
Vuokralaisella on nyt 5 päivää vuokra myöhässä, ollut noi puoli vuotta vuokralla. Minulla ei nyt ole varaa maksaa vastkkeita ja lyhennyksiä, kun puskuri meni ylimääräisiin vastikkeisiin.
Vuokralainen on työssäkäyvä, nuori nainen, kaupassa töissä.
Kehtaanko jo kysyä, miksi maksua ei ole tullut vai odotttelenko vielä?
Tämä on ainut sijoitusasuntoni ja ole tavallinen työssäkäydä nainen, eikä minulla ole isoja puskureita sillä nyt on tullut niin paljon ylimääräisia maksuja niin menee hetki, että saan taas puskurin kasaan palkkatyöstäni.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP tässä.
Vuokra oli tänään tullut tilille, joten kaikki ok toistaiseksi.
Mutta aiheutti tosiaan vähän tykytystä kun puskuri on nyt niin pieni. Hyvä, etten ehtinyt "karhuta" vuokraa vaikka jatkossa voi joutua muistuttamaan eräpäivästä.
Vuokranantajana sinun pitäisi erityisesti varautua siihen, että rahaa ei välttämättä aina tulekaan silloin kun pitäisi. Jos puskurisi on niin pieni, että jo alle viikon vuokranmaksun viivästyminen aiheuttaa paniikin, niin ihan oikeasti, sinun olisi parasta myydä koko asunto ennen kuin sinulle tulee oikeasti ongelmia. Vaikka kerroit, että sinulla on jonkinlaista puskuria ollut, niin se ei vain ole ollut läheskään riittävä. Viivästyksiä voi tulla mistä syytä tahansa eikä se aina johdu vuokralaisesta.
Tiedostan kyllä tilanteen ja puskurin tärkeyden. Yleensä on ollut noin kolmen kk-palkan verran tilillä, mutta tosiaan oli pakollisia menoja ja myönnettäköön, että ostin aikas kalliin sohvan näillä puskurirahoilla. Eli sen takia " kassassa" ei tilapäisesti ollut rahaa. Mutta tosiaan seuraavasta palkasta tosiaan taas lähtee puskurin kasvattaminen.
Mutta tämä, jos mikä muistutti minua, toivottavasti myös muitakin puskurin tärkeydestä.
Ja mainittakoon vielä, että tämä asunto on minulla ollut nyt reilu viisi vuotta, siinä oli neljä ja puoli vuotta sama vuokralainen ja nyt tämä uusi reilut puolisen vuotta ja kaikki on mennyt oikein hyvin ja kohde on kassavirtapositiivinen.
AP
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa asunnoissa missä olen asunut vuokranmaksupäivä on ollut joka kuun viides päivä. Mutta voit tietenkin kysyä onko tullut jotain miksei ole maksanut vielä tai ainakaan ei näy sinun tilillä. Varmaan jo pitäisi tietää sinunkin että esim yllättävä sairastuminen, lääkemenot jne ovat pätevä syy siirtää eräpäivää ilman korkoja, toki siitä on hyvä ilmoittaa.
Yllättävä sairastuminen pätevä syy siirtää eräpäivää, missä noin sanotaan?!
Kuvaa tiskiin, muuten ei uskota ettet omaa isoja puskureita!
Eikös se takuuvuokra ole se puskuri? Mites aioit sen maksaa takaisin vuokralaiselle, jos olet sen jo hassannut?
Vierailija kirjoitti:
AP tässä.
Mutta aiheutti tosiaan vähän tykytystä kun puskuri on nyt niin pieni. Hyvä, etten ehtinyt "karhuta" vuokraa vaikka jatkossa voi joutua muistuttamaan eräpäivästä.
Entäpä jos tällä vuokralaisella on muuttunut tilipäivä, niin miten maksaa toinen päivä ? Siis jatkossakaan.
Tietenkin kehtaa kysyä.
Tulin tänne puolustuskannalla ja olin valmiina sanomaan, että ihmisillä on toisinaan vaihtelevia elämäntilanteita. Luulin siis, että olisit häätämässä vuokralaista muutaman päivän myöhästymisen takia, kuten palstalla yleensä ollaan. Sellainen olisi kohtuutonta, mutta yhteyden ottaminen vuokralaiseen ja asiasta kysyminen on täysin ok.
Tänä päivänä alkaa olla enempi sääntö kuin poikkeus että vuokrat jää maksamatta. Ja ikävä kyllä usein on pitkät irtisanomisajat. Itse odottelen tällä hetkellä noin 3200€ vuokrasaatavia, jo piikki kasvaa valitettavasti koko ajan, ja ne omat kulut niistä asunnoista juoksee samaan aikaan. Heti kun saan vuokralaiset pellolle, kaikki sijoitusasunnot menee välittömästi myyntiin.
Vuokralaisista on rehellisesti sanottuna pelkkää riesaa.
Tämän päivän trendi on että rahat menee vaatekauppaan, matkusteluun, yli varojen elämiseen, yms, yms, ja vuokrat jätetään maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Takuuvuokra on tälläisiä ongelmatilanteita varten
No ei todellakaan ole takuvuokra sitä varten että vuokranmaksu viivästyy vaivaiset 5 päivää.
AP:lle sanoisin että nyt peiliin katsomisen paikka, oma talous kuntoon tai sitten asunto myyntiin. Mitä tapahtuisi jos vuokralainen ei maksaisi vuokraansa vaikka puoleen vuoteen? Tai asunto olisi tyhjillään ennen kuin löydät uuden vuokralaisen? Menisikö siinä samassa omakin kämppä alta?
Viisi päivää ei ole oikeasti mitään, eikä suurin osa vuokranantajista välittäisi tuon taivaallista jos vuokra myöhästyisi muutamalla päivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks persaukisena on yritettävä leikkiä sijoittajaa. Entäs jos tulee vaikka ylimääräinen yhtiövastike maksuun?
Oma vuokralaiseni on ilmoittanut kyllä jos useamman päivän myöhastyy ja viime aikoina kysellyt milloin nostan vuokraa kun vuokraan sisältyy vesi, sähkö+autopaikka. Olen kyllä rauhoitellut että en ainakaan puoleen vuoteen ole nostamassa kun kustannusten nousu on todennäköisesti väliaikaista.Kuten kirjoitin, nyt tuli sellaisia maksuja, jota veivät puskurini lähes nolliin. Tämä on ensimmäinen kuukausi, että näin käyn. Kovin isoa puskuria en ole muutoinkaan pitänyt, vaan laittanut ylimääräiset oman asunnon lainan maksuun. Ja jos jotain yllättävää nyt tulee, niin ostan vaikka sitten luotolla sen jääkaapin hajonneen tilalle., mikäli sellainen tilanne eteen tulisi.
Itse asiassa ajattelinkin, että nyt on kun on puskurit nollissa, niin varmasti jotain ylimääräisiä kuluja tulee, niinhän se aina menee..
AP
Tämä on käsittämätön tapa elää. Miten ihmeessä aiot pärjätä, jos oma pakastimesi hajoaa, tai autoosi tulee yllättävä vika, tai jos kissasi yhtäkkiä sairastuu?
En tiedä, millaisia puskureita muut pitävät, mutta itse pidin asuntolainaisena aina viisi tonnia tilillä ja äärimmäistä hätätilannetta varten olisi ollut vielä neljä tonnia luottorajaa Visalla. Se varmisti, että mikään järjellinen yksittäinen tapahtuma ei pystynyt päivätaloutta heiluttamaan. Joskus tarvitsinkin pari tonnia puskuristani. En pystyisi kuvittelemaankaan, miten ahdistavaa olisi ollut olla vapaaehtoisesti peeaa. Siinä olisi muutaman euron korkosäästö tullut kalliiksi, kun olisi älli mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole takuvuokra sitä varten että vuokranmaksu viivästyy vaivaiset 5 päivää.
AP:lle sanoisin että nyt peiliin katsomisen paikka, oma talous kuntoon tai sitten asunto myyntiin. Mitä tapahtuisi jos vuokralainen ei maksaisi vuokraansa vaikka puoleen vuoteen? Tai asunto olisi tyhjillään ennen kuin löydät uuden vuokralaisen? Menisikö siinä samassa omakin kämppä alta?
Viisi päivää ei ole oikeasti mitään, eikä suurin osa vuokranantajista välittäisi tuon taivaallista jos vuokra myöhästyisi muutamalla päivällä.
Sitä paitsi joskus jo rahan siirtyminen voi kestää, ainakin sen päivän, eli aloituksen tilanteessa vuokra on voitu maksaa jo 5. tai viimeistään 6. päivä, eli se ei ollut missään nimessä myöhässä vielä viittä päivää.
Vuokran eräpäivähän on se maksupäivä, ei se päivä kun raha pitää olla vuokranantajan tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP tässä.
Vuokranantajana sinun pitäisi erityisesti varautua siihen, että rahaa ei välttämättä aina tulekaan silloin kun pitäisi. Jos puskurisi on niin pieni, että jo alle viikon vuokranmaksun viivästyminen aiheuttaa paniikin, niin ihan oikeasti, sinun olisi parasta myydä koko asunto ennen kuin sinulle tulee oikeasti ongelmia. Vaikka kerroit, että sinulla on jonkinlaista puskuria ollut, niin se ei vain ole ollut läheskään riittävä. Viivästyksiä voi tulla mistä syytä tahansa eikä se aina johdu vuokralaisesta.
Tiedostan kyllä tilanteen ja puskurin tärkeyden. Yleensä on ollut noin kolmen kk-palkan verran tilillä, mutta tosiaan oli pakollisia menoja ja myönnettäköön, että ostin aikas kalliin sohvan näillä puskurirahoilla. Eli sen takia " kassassa" ei tilapäisesti ollut rahaa. Mutta tosiaan seuraavasta palkasta tosiaan taas lähtee puskurin kasvattaminen.
Väität, että tajuat puskurin tärkeyden, mutta sitten saman tien kerrot törsänneesi sen ihan huvituksiin. Eikös se puskuri ollutkaan tarkoitettu yllättäviin pakollisiin menoihin? Lomamatkoja, huonekaluja ja sen semmoisia varten pitää säästää erikseen. Huomasithan itsekin (kai?), että tyhjiin imetty puskuri on hyödytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi joskus jo rahan siirtyminen voi kestää, ainakin sen päivän, eli aloituksen tilanteessa vuokra on voitu maksaa jo 5. tai viimeistään 6. päivä, eli se ei ollut missään nimessä myöhässä vielä viittä päivää.
Vuokran eräpäivähän on se maksupäivä, ei se päivä kun raha pitää olla vuokranantajan tilillä.
Itse asiassa viimeisten säädösmuutosten mukaan rahan pitäisi siirtyä pankkien välilläkin reaaliajassa. Sen mukaan mitä asiasta viimeksi olen kuullut, homma ei ihan vielä pelitä kaikkien pankkien välillä, mutta ainakin akselilla Nordea - Ålandsbanken - S-Pankki olen nähnyt siirtoja, joihin on mennyt alle viisi minuuttia aikaa.
Ainakaan vuosikymmeneen ei minkään pankkien välillä mene tilisiirtoon enempää kuin yksi pankkipäivä.
No en nyt ala vääntämään tästä, mutta noin viiden tonnin puskuri hupesi noin 2300 yllättävään pakolliseen korjauskuluun omaan asuntoni liittyen ja tosiaan impulssiostoksena ostin Torista kalliin sohvan kun sellainen sattui tulla eteen, näitä on niin harvoin käytettynä tarjolla. Nyt "puskurina" minulla on 5000 euron luottokortti.
Ja kyllä, kun palkka viikon päästä tulee, lähtee siitä noin 800 e puskuriin ja ylimääräiset lainalyhennykset on jäissä niin kauan kuin on taas hyvä puskuri.
Mutta tosiaan, taisi olla tyhmä juttu käyttää toi puskurin loppu sohvan ostoon, mutta oli niin hyvä tilaisuus.
Ja kyllä tosiaan ihan oma moka.
AP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin että todennäköisyys saada vuokrarahat on hiukan parempi jos esität vaateesi vuokralaiselle etkä vauvapalstalle.
Lähinnä pointti oli nyt se, kehtaako tässä vaiheessa jo kysyä asian perään. Eräpäivä oli 2. päivä ja nyt siis jo 7. päivä. On aikaisemminkin maksanut muutamia päiviä myöhässä, mutta juuri nyt kun minulla tuli itsellä näitä yllätysmenoja, niin vuokra myöhässä.. Ja tosiaan, kuten kerroin, oma puskuri meni nyt muualle, harvinainen tilanne tämä. Ja luottotiedollinen työssäkäyvä vuokralainen.
AP
Liian aikaista kysyä. Vasta 5 päivää myöhässä. Sitten myöhästyy sun omat laskutkin.
Mitä muuten teet jos ei maksa vuokraa ollenkaan?Maksan palkasta sitten vastikkeen ja lainan jos ei vuokraa tule. Oman asunnon vastike erääntyi 6.päivä, mutta maksan senkin sitten tilipäivänä. Palkka tulee viikon päästä.
AP
Eli mielestäsi on ok että itse maksat laskuja vähän myöhässä, mutta vuokralaisellasi sitä oikeutta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että näitä vuokrakämppiä on tullut paljon myyntiin viime aikoina. Ilmeisesti eivät tuota mitään kun korot koholla ja todennäköisesti vastikkeet noussu bonuksena.
Tervetuloa todelliseen sijoittamiseen ja seuraavaksi valtio lopettaa vuokralaisten vuokrien maksun.
Vuokranantajaksi ei kannata alkaa. Se ei enää kannata. Asunnoista on hirveän paljon menoja ja jatkuvasti jotain korjattavaa.
Toisen kuun maksamaton vuokra on jo vuokrasuhteen purkuperuste eikä siihen tarvitse mitään selityksiä. Liity alan keskusjärjestöön tai ota netistä selvää miten proseduuri menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin että todennäköisyys saada vuokrarahat on hiukan parempi jos esität vaateesi vuokralaiselle etkä vauvapalstalle.
Lähinnä pointti oli nyt se, kehtaako tässä vaiheessa jo kysyä asian perään. Eräpäivä oli 2. päivä ja nyt siis jo 7. päivä. On aikaisemminkin maksanut muutamia päiviä myöhässä, mutta juuri nyt kun minulla tuli itsellä näitä yllätysmenoja, niin vuokra myöhässä.. Ja tosiaan, kuten kerroin, oma puskuri meni nyt muualle, harvinainen tilanne tämä. Ja luottotiedollinen työssäkäyvä vuokralainen.
AP
Liian aikaista kysyä. Vasta 5 päivää myöhässä. Sitten myöhästyy sun omat laskutkin.
Mitä muuten teet jos ei maksa vuokraa ollenkaan?Maksan palkasta sitten vastikkeen ja lainan jos ei vuokraa tule. Oman asunnon vastike erääntyi 6.päivä, mutta maksan senkin sitten tilipäivänä. Palkka tulee viikon päästä.
AP
Eli mielestäsi on ok että itse maksat laskuja vähän myöhässä, mutta vuokralaisellasi sitä oikeutta ei ole.
Vuokralaisella ei ole "oikeutta" maksaa vuokraa myöhässä. Älä vääntele asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa välittää. Vit tu se ole mitään hyväntekeväisyyttä. Jos vuokralaisella on jokin aivan erityinen tilanne, esim. palkka ei ole tullut hän ottaa fiksuna ihmisenä yhteyttä vuokranantajaan ja kertoo asian pyytäen muutaman päivän lisää maksuaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin kehtaa kysyä.
Tulin tänne puolustuskannalla ja olin valmiina sanomaan, että ihmisillä on toisinaan vaihtelevia elämäntilanteita. Luulin siis, että olisit häätämässä vuokralaista muutaman päivän myöhästymisen takia, kuten palstalla yleensä ollaan. Sellainen olisi kohtuutonta, mutta yhteyden ottaminen vuokralaiseen ja asiasta kysyminen on täysin ok.
Vuokralaisen häätöperusteet on määritelty laissa. Ensin vuokrasuhde pitää purkaa ennen kuin häätö voidaan toteuttaa ja maksamaton vuokra tietyltä ajalta on ihan pätevä syy.