Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhäilyruoka onkin ihan törkeän hyvää!

Vierailija
06.02.2023 |

Keitin kokonaista ohraa, sekoitin siihen currytahnaa ja lopuksi paistettua uunilenkkiä. Hyvää!

Kommentit (1264)

Vierailija
641/1264 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vielä yksi hyvä mutta halpa:

Ongitaan ahvenet ja perataan. Savustetaan tai hiillostetaan. Syödään itse hierretyn aiolin kanssa. Nam!

Tämä on hyvä vinkki. Mikäs sen edullisempi ruoka kuin itse ongitut ahvenet!

Vierailija
642/1264 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 70-luvun maalaistalossa on osattu elää omavaraisesti, niin miten tämä sopii 2023-luvun kaupunkimiljööseen?

Voithan aina kasvattaa tomaatteja ja perunoita ranskalaisella parvekkeellasi kaupunkioloissa:) Yrttejä ja salaatteja ikkunalaudalla. Sekin on omavaraisuutta. On muuten helpon näköistä tuo kasvatus. No totta puhuen ei ranskalaisella parvekkeella, vitsi vitsi:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/1264 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä laitatte ruskeaan kastikkeeseen sekaan? Ei kai pelkkää kastiketta ja perunaa? Jauhelihaa, makkaraa tai jotain?

Täällä nää meinaa, että syövät pelkkää ruskeeta kastiketta ja perunaa. Oli mulle aivan täysin uusi juttu, että piti jututtaa äitiäkin, kun en omasta lapsuudesta tuommoista muista.

Äitikin oli samaa mieltä, että kyllä ruskeeseen kastikkeeseen tuli aina lihaa tai makkaraa/nakkia. Nauroi vielä päälle, eihän kukaan niin ravintoköyhää ole syönyt, että tosiaan pelkkää ruskeeta kastiketta ja perunaa?

vm -72

Mieheni lapsuudessa syötiin kyllä useastikin kastiketta ja perunaa pelkästään.

Meillä kanssa. Kuka ihme tämä inttäjä on joka on tietävinään mitä me köyhät söimme.

Sitä perunaa ja soosia ei ollut edes joka päivä. En ole vieläkään lihava.

Joku mainitsi maitoperunat. Se oli toinen vaihtoehto. Juomaruokana useimmiten vettä. Asuttiin maalla eikä maitoon ollut rahaa. Maitoperunatkin keitettiin vesiliemeen ja väriksi maitoa, niin että näytti että olisi ollut maitoliemi.

Olen syntynyt 50-luvun lopulla.

Vierailija
644/1264 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voita saa kyllä ainakin isommista kaupoista ns. nappeina, eli onkohan siinä nyt 5 vaiko 10 grammaa yhdessä pakkauksessa. Valion tuote. 

Vierailija
645/1264 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmismaksalaatikko on muuten paistettuna helkutin hyvää.

Vierailija
646/1264 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla syntyneet pilaa keskustelun kuin keskustelun.

Luultavasti noi 70-luvun ihannoijat on 50-luvun lopun boomereita, jotka muistaa 70-luvun jonkinlaisena nuoruutensa onnellisena kulta-aikana. 

Kyllä 70-luku oli kaikkee muuta kuin nuoruuteni kulta-aikaa.

Silloin just, ja sitä ennen 60-luvulla syötiin köyhästi ruskeaa soosia ja perunoita.

Olen kaupunkilainen.

Vierailija
647/1264 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut kuin joitain sivuja, mutta monet "köyhäilyruuat" on ihan perus ruokaa meillä, enkä ole mieltänyt mitenkään köyhäilyksi. Esim. Jauhelihakeitto, nakkikeitto, kaalilaatikko.

Mitä te sitten muulloin syötte? :D No pihvit ja kala nyt ei mene köyhäilyruuaksi ainakaan.

Juuri näin meilläkin. Perussettiä erilaiset keitot, laatikkoruoat, perunat ja erilaiset kastikkeet (esim. nakki, jauheliha kananmuna), erilaiset puurot, kiusaukset, pavut, linssit, paljon juureksia kalliiden kasvihuonetomaattien sijaan yms.

Pari kertaa vuodessa lanttukukkoa, metsästä marjoja talven varalle, itsetehdyt marjamehut, itseleivottua leipää yms muuta vanhan kansan meininkiä. En koe köyhäilynä vaan normiruokana ja monipuolisena ravintona. Välipaloilla hedelmiä ja ruisleipää.

Aitoa ruokaa!

Vierailija
648/1264 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut kuin joitain sivuja, mutta monet "köyhäilyruuat" on ihan perus ruokaa meillä, enkä ole mieltänyt mitenkään köyhäilyksi. Esim. Jauhelihakeitto, nakkikeitto, kaalilaatikko.

Mitä te sitten muulloin syötte? :D No pihvit ja kala nyt ei mene köyhäilyruuaksi ainakaan.

Juuri näin meilläkin. Perussettiä erilaiset keitot, laatikkoruoat, perunat ja erilaiset kastikkeet (esim. nakki, jauheliha kananmuna), erilaiset puurot, kiusaukset, pavut, linssit, paljon juureksia kalliiden kasvihuonetomaattien sijaan yms.

Pari kertaa vuodessa lanttukukkoa, metsästä marjoja talven varalle, itsetehdyt marjamehut, itseleivottua leipää yms muuta vanhan kansan meininkiä. En koe köyhäilynä vaan normiruokana ja monipuolisena ravintona. Välipaloilla hedelmiä ja ruisleipää.

Aitoa ruokaa!

Tässä lueteltiin meidän perheen tapa tehdä ruokaa. En koe köyhäilynä. Mitä te muut sitten oikein päivittäin syötte?

Vierailija
649/1264 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti noi 70-luvun ihannoijat on 50-luvun lopun boomereita, jotka muistaa 70-luvun jonkinlaisena nuoruutensa onnellisena kulta-aikana. 

Silloin just, ja sitä ennen 60-luvulla syötiin köyhästi ruskeaa soosia ja perunoita.

Olen kaupunkilainen.

Oliko ruskea soosi siis jo silloin 70-luvulla köyhästi syömistä? Vai onko siitä tullut vasta nyt myöhemmin köyhäilyruokaa?

Mä luulin että me oltiin aika köyhiä 70-luvulla, kun meillä oli mm. itse neulottuja vaatteita joissakin kuvissa, mutta ei me ehkä sen ajan mittapuun mukaan sit oltukaan. Tai ei me ainakaan siis syöty ruskeaa kastiketta ja perunoita. Kaupunkilainen myös. Mun lempiruokaa lapsena oli herneillä täytetyt makkarakupit. 

Vierailija
650/1264 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä laitatte ruskeaan kastikkeeseen sekaan? Ei kai pelkkää kastiketta ja perunaa? Jauhelihaa, makkaraa tai jotain?

Täällä nää meinaa, että syövät pelkkää ruskeeta kastiketta ja perunaa. Oli mulle aivan täysin uusi juttu, että piti jututtaa äitiäkin, kun en omasta lapsuudesta tuommoista muista.

Äitikin oli samaa mieltä, että kyllä ruskeeseen kastikkeeseen tuli aina lihaa tai makkaraa/nakkia. Nauroi vielä päälle, eihän kukaan niin ravintoköyhää ole syönyt, että tosiaan pelkkää ruskeeta kastiketta ja perunaa?

vm -72

Meillä kanssa. Kuka ihme tämä inttäjä on joka on tietävinään mitä me köyhät söimme.

Joku mainitsi maitoperunat. Se oli toinen vaihtoehto. Juomaruokana useimmiten vettä. Asuttiin maalla eikä maitoon ollut rahaa. Maitoperunatkin keitettiin vesiliemeen ja väriksi maitoa, niin että näytti että olisi ollut maitoliemi.

Oho. Asuttiin siis kaupungissa, ei maalla. Maalla olisi varmaan saanut tinkimaitoa naapurista.

Vierailija
651/1264 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ehkä ollut köyhä mutta haluaisin köyhäillä. Ruskea kastike tuntuu kuitenkin liian hard corelta. Kaikella kunnioituksella niille, jotka sitä olette syöneet, mutta en oikein tykkää ajatuksesta, että pitäis syödä rasvassa paistettuja jauhoja.

Perunat kyllä menee ihan helposti, keitetyt perunat menee kylminä jopa ilman kastikettakin. Tai niistä voi tehdä kevyen perunasalaatin, lisää vaan vähän oliiviöljyä, sipulia, suolaa ja pippuria. 

Vierailija
652/1264 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun ei ole enää missään myynnissä niitä, oliko koskenlaskijan merkkisiä vai mitä, kuitenkin sulatejuustoja eri makuisina, pieninä annoksina, pyöreässä pakkauksessaan. Nykyisin on ostettava isohkoja juustoja, jotka jää kuitenkin jääkaappiin pilaantumaan.

Vierailija
653/1264 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunat ja ruskea kastike perunalimppu viipaleen kanssa, tosi hyvää. Tykkään myös paistetuista perunoista joko makkaran tai lihapullien kanssa. Vähän ikävä niitä lapsuusajan grillimakkaroita jotka valmistettiin saunan kiukaalla mutta ei voi mitään, en ole vuosikymmeniin asunut niin että olisin omistanut saunan.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kaupunkilainen.

Oliko ruskea soosi siis jo silloin 70-luvulla köyhästi syömistä? Vai onko siitä tullut vasta nyt myöhemmin köyhäilyruokaa?

Mä luulin että me oltiin aika köyhiä 70-luvulla, kun meillä oli mm. itse neulottuja vaatteita joissakin kuvissa, mutta ei me ehkä sen ajan mittapuun mukaan sit oltukaan. Tai ei me ainakaan siis syöty ruskeaa kastiketta ja perunoita. Kaupunkilainen myös. Mun lempiruokaa lapsena oli herneillä täytetyt makkarakupit. 

Me ei oltu köyhä (ei tosin varakkaitakaan)  edes 60-luvulla eikä koskaan syöty vain perunaa ja ruskeaa kastiketta. Aina oli kastikkeessa joko makkaraa, jauhelihaa, sianlihaa, naudanlihaa tai ainakin kastikkeen lisänä vielä lihapullia tai jauhelihapihvejä. Mutta oletan, että on ollut köyhiä, joilla ei ollut varaa laittaa ruskea kastikkeen sekaan eikä sen lisäksikään mitään vaan perunan kanssa ovat sitä syöneet. 60- ja 70-luvuilla Suomessa oli lapsiperheitä, joilla ei ollut vielä juoksevaa vettä eikä sisävessaa. Jopa sellaisia, joilla ei ollut vielä sähköjäkään. Sen ajan köyhyys ei ollut verrattavissa nykypäivä köyhyyteen. 

Vierailija
655/1264 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi kun ei ole enää missään myynnissä niitä, oliko koskenlaskijan merkkisiä vai mitä, kuitenkin sulatejuustoja eri makuisina, pieninä annoksina, pyöreässä pakkauksessaan. Nykyisin on ostettava isohkoja juustoja, jotka jää kuitenkin jääkaappiin pilaantumaan.

Tämä herätti eloon muistikuvan, joka oli kuollut aivoissa jo viime vuosituhannella!

Muistan nuo! Ilman tätä postausta en olisi enää muistanut.

Joo ne oli ihan esteettisestikin hieno tuote, ja se juusto oli hyvää niissä.

Vierailija
656/1264 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tänään lounaaksi makaronisalaattia. 400 g pussi makaronia, 2 x 200 g pussia herne-maissi-porkkanaa, 1 omena, 1 suolakurkku, 100 g valmista majoneesia, mustapippuria, oreganoa. Tästä saa 5 annosta. 

Vierailija
657/1264 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on niitä nauravan lehmän juustokolmioita pyöreässä pakkauksessa.

Vierailija
658/1264 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vm -72

Oho. Asuttiin siis kaupungissa, ei maalla. Maalla olisi varmaan saanut tinkimaitoa naapurista.

Olen syntynyt 60-luvun alussa Pohjois-Suomessa. Asuimme maaseudulla ja maitoa kyllä oli, vaikkakin säästeliäästi (5 lehmää) koska suurin osa maidosta meni myyntiin. Muistan kerran kun olin noin 6 vuotias ettei meillä todellakaan ollut mitä syöda niin äiti meni ja poimi sieniä ja paistoi ne ruuaksi. En tiedä minkä nimisiä olivat mutta oksensin koko illan. Sen jälkeen en ole sieniä syönyt. Mitään aamiaista emme yleensä saaneet ennen kouluun lähtöä mutta onneksi silloin oli alettu koulussa antaa koulu lounas. Yleensä keittoa. Ei tarvinnut olla nälässä koko koulupäivää. Uusia vaatteita ei myöskään niinvain pystytty hankkimaan. Iso veli on kertonut jälkeenpäin että häntä hävetti että jouduin ekaluokalla pitämään housuja joihin äiti oli tehnyt 'pitennyksen' virkkaamalla. Aikaa myöten rahallinen tilanne parani, vaikka ei sitä koskaan rikkaita oltu. Kaikki katsovat köyhyyttä omalta näkökulmanltaan. Toisille se on jos ei sitä lihanpalaa voi ostaa niiden perunoiden seuraksi, toisille taas ettei saa edes niitä perunoita.

Vierailija
659/1264 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pelkkä ruskea kastike, makaroni ja ketsuppi, nam. Samoin perunoiden kanssa. Tämä ehkä sellaiselle putoaa, joka harvoin sai lapsuudessa sitä ruskeaa kastiketta. Muuten voi olla, että pitäiskin olla siellä jotain jauhelihaa tai makkaraa. 

Vierailija
660/1264 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kastisks kirjoitti:

Kyllä pelkkä ruskea kastike, makaroni ja ketsuppi, nam. Samoin perunoiden kanssa. Tämä ehkä sellaiselle putoaa, joka harvoin sai lapsuudessa sitä ruskeaa kastiketta. Muuten voi olla, että pitäiskin olla siellä jotain jauhelihaa tai makkaraa. 

Juu. 70-luvulla makkara oli harvinainen kotiruoka, jos lauantaimakkaraa ei lasketa.

Ruskeassa kastikkeessa oli lihanpaloja. Ei lihapullia, nakkeja, makkaraa eikä jauhelihaa, vaan lihanpaloja antamassa sille makua. Sellaisia puolikkaan sokeripalan kokoisia pieniä kovia ja sitkeitä lihabiittejä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi