Köyhäilyruoka onkin ihan törkeän hyvää!
Keitin kokonaista ohraa, sekoitin siihen currytahnaa ja lopuksi paistettua uunilenkkiä. Hyvää!
Kommentit (1264)
Perunaröstejä ja porkkanaraastetta appelsiininpaloilla meen nyt tekemään, appelsiinikeikauskakku on uunissa. Näkkileipälasagne tuli just ulos. Viikonlopun ruuat valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Perunaröstejä ja porkkanaraastetta appelsiininpaloilla meen nyt tekemään, appelsiinikeikauskakku on uunissa. Näkkileipälasagne tuli just ulos. Viikonlopun ruuat valmiina.
Porkkanaraaste appelsiininpaloilla.. minun peruskoulun ajatus salaatista. Onkohan tuota vielä nykyäänkin kouluissa tarjolla? 😂
Kun saisi ravintolassa kunnon häränlihapihvin. Ei ole varaa rikkailla!!!! Vain köyhäillä kun sitä olen
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää, kun kaikki köyhäilyruokakeskustelut kääntyy siihen, miten ihanan köyhästi 70-luvulla syötiin. Oletteko huomanneet, että nykyään saa kaupasta muutakin kuin perunoita, jauhoja, voita ja täysmaitoa?
Huomattu on. Ostettu on muutakin ja usein. Miksi joku ärsyyntyy harmittomasta keskustelusta? Omasta mielestäni on ihan mukavaa muistella, mitä syötiin milläkin vuosikymmenellä. Haastattelin isovanhempiakin usein ja pyysin mummua tekemään jotain hänen aikaisia sapuskoita. Mummulta opin niin paljon, kutomaan sukkia, varsinkin sen kantapään. Kutomaan kangaspuilla mattoa. Ryijyt tehtiin ja karvalankamatotkin tein itse ensimmäiseen asuntooni. No meni vähän aiheesta. Eikö sun kannata jättää lukematta tämä ketju jos noin pingottaa pipo??
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla syntyneet pilaa keskustelun kuin keskustelun.
Siihen on kaksi ratkaisua:
Aloita uusi keskustelu tai
jätä tämä ketju lukematta. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sianlihakastike eli läskisoosi äidin tekemänä oli hyvää!. Ensin valurautapannulla käristettiin sialihapsloja kunnes läski suli melkein kokonaan pois. Sitten haudutettiin pannulla sipulia, viimeksi vehnäjauhosuurus. Tämä ruskea kastike sianlihoineen, mausteena suolaa ja pippuria, sai muhia kolmekin tuntia puuhellalla. Ja oli hyvää, oikein makoisaa.
Koulussa sain melkein samantapaista ( pieni kyläkoulu 1970-luvulla), mutta kastikkeessa oli myös punajuurenpaloja. Sekin versio oli hyvä.
Läskisoosi oli todella yleinen ruoka 70-luvulla. Se oli erittäin hyvää silloin lapsenkin mielestä mutta muistan että sydänala tuli siitä toisinaan kipeäksi. Laardia myös paistettiin pannulla ja kasteltiin leipää siihen. NAM! Oli raskasta ruokaa. Silti pysyin hoikkana lapsena ja nuorena. Olihan sitä sitten myöhempinä vuosina perheessä sepelvaltimotautia ja sappikivisairautta. Kaikin tavoin kuitenkin monipuolisuutta oli ruokailussa silti kaloineen, marjoineen, sienineen, hedelmineen, viljoineen ja maitotuotteineen, unohtamatta kananmunia. Valmistettiin itse ruokaa ja usein oli perinteen mukaan pitkää kaavaa noudattavia ruoanlaiton, leipomisen tapoja. Näin lapsen silmin oli ihana nähdä kuinka vanhempani molemmat olivat innoissaan ruuanlaitosta, valmistamiseen käytettiin menetelmiä ja aikaa. Oli turvallinen ja mukava olo niinä hetkinä. Silti äiti oli toki silloin se ensisijainen kokkaaja ja meidät sisaret toisinaan otettiin apureiksi. Isä teki toisaalla raskasta ruumiillista työtä.
Meillä ei kotona ollut koskaan läskisoosia 70-luvulla. Eikä ruskeaa kastiketta. Meidän äiti oli niin terveystietoinen. Meillä oli yleensä vain jotain keittoja. Leivän päälle laitettiin Flooraa. Köyhäilyruokaa oli puuro, parasta ehkä oli vispipuuro, jossa oli mannaryynejä ja puolukkaa. Myös kokonaisista ohraryyneistä tehtyä uunipuuroa oli aina välillä.
Mummolassa oli kerran läskisoosia, olen maistanut, tykkäsin kyllä. Mummolassakin se loppui sitten 80-luvulla kun papalle tuli sepelvaltimotauti, ja sielläkin lopetettiin voin syöminen ja siirryttiin Beceliin. Gravilohta oli usein, itse pyydettyä, ja myöhemmin kun pappa ikääntyi, lohi oli ostettua mutta itse graavattua. Elivät pitkälle 2000-luvulle, yli ysikymppisiksi molemmat. Meidän mummolan köyhäilyruokaa oli itse ongitut ahvenet, jotka savustettiin ja syötiin perunoitten kanssa.
Meilläkin oli 70-luvulla arkiruokana yleensä keittoja ja viikonloppuna jotain uuniruokaa, mutta ei koskaan ruskeaa kastiketta tai läskisoosia. Mulla on sellainen mielikuva jäänyt, että ne ruskeat kastikkeet taisi olla vähän enemmän sellaisten maalaisten ja juuri maalta muuttaneitten köyhien lähiöperheitten ruokia.
Noita puuroja syötiin meilläkin. me kyllä ihan tykättiin niistä puuroista, ei pidetty mitenkään köyhäilynä. Maitoon keitetty puuro ja lohivoileipä, sehän on ihan herkkuateria!
Mitäpä luulet, mistä tuo maito, kala ja hiutaleet sinunkin eteesi ilmestyi? Olisiko "köyhiltä" maalaisilta?!
En tiedä, kai ne kaupasta ostettiin. Olin lapsi silloin, eikä se minun vika ole jos ei kotona ollut ruskeaa kastiketta. Miksi oot noin ilkeä?
Olen eri. Minunkaan kotona ei tehty 70-luvulla ruskeaa kastiketta :-) Ei sitä tosiaan kaikissa perheissä harrastettu. 70-luvulla syötiin kotona tehtyä peltipizzaa. Luultavasti joku otti herneen nenuun kun arvelit että ruskea kastike olisi ollut enemmän maalaisten ja köyhien kaupunkilaisten ruokaa. No niinpä, mutta sellaista ei sovi sanoa.
Teillä siis ei tehty koskaan edes kokolihasta mitään? Esim. palapaistia tai stroganoffia? Niihinkin tehdään ruskea kastike. Minä olen näitä syönyt ihan ravintolassa ja ruskeaa kastiketta oli palapaistissa. En ymmärrä oikein sitä, että taidolla tehty ruskea kastike olisi jotenkin vain maalaisten ja köyhien kaupunkilaisten ruokaa. Ruskean kastikkeen syöminen silloin tällöin jossain ruoassa ei osoita kenenkään sosioekonomista taustaa. Oletteko jotenkin toopeutuneet kastikejankkaajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tästä ketjusta tuli 70-luvun ylistyslaulu?
Jos vaikka siksi, että sen ajan normaalit arkiruokia pidetään nykyisin köyhäilyruokina, kun on totuttu korkeampaan elintasoon mitä silloin vallitsi?
Mutta kun puhutaan oppikouluista ja kaikesta muusta, mikä ei liity ruokaan.
Mutta kun.... ja bla bla plää plää. Jos muutaman sadan kommentin ketjussa menee jokunen kommentti aiheen vierestä niin ketä se haittaa, häh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten peruskastikkeesta on tehty köyhäilyruokaa?
Uusavuttomatko tätä ihmettelee?Yksi sadasta osaa tehdä hyvän ruskean kastikkeen. Hyvin harva kokkikaan osaa. Loput joutuvat lisäämään lihalientä, soijaa tai vaikka sitä makkaraa.
Niin ja kermaa reilusti (ent. mainos: kerman kera ruoka on kaksinverroin parempaa). Totta, kastike on kokin koetinkivi. Ei sitä taitoa niin vain osaa, kastikkeista tulee liian vaaleita ja puuromaisia erittäin usein, olen omin silmin nähnyt semmoisia. Itse käytän kermaa hyvin, hyvin vähän ja kastikkeisiin en juuri ollenkaan.
Olisko makuasioita? Jotkut tykkää vaaleammista kastikkeista. Joillekin ruskea kastike on ainoa oikea? En tiedä oonko koskaan edes syönyt sitä. Ei mulla ainakaan mitään valurautapannua ole, millä vois alkaa kärventämään. Eikös se ruskea kastike ole jotain aika vaarallista, karsinogeenejä ja rasvaa?
Grillaaminen ja makkaran syönti on vaarallisempaa karsinogeeniä kuin tilkka ruskeaa kastiketta - ei kastiketta litraa per henkilö syöty.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kullut, että joku syö pelkkää ruskeaa kastiketta ja perunaa tai perunamuusia tai spagettia. Aina ollut mukana myös kolmas elementti = proteiininlähde.
Kaikkea uutta sitä oppiikaan.
Vm. -73
Tässä lisää opittavaa.
Kaikkea uutta sitä oppiikin.
Mitä uutta sitä oppiikaan.
Ystävällisin terveisin
Kielipoliisi :)
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaa sen Koskenlaskijapaketin silloin kun se on tarjouksessa, voi sitä käyttää leivän päällä, sydä perunan kanssa, käyttää sosekeittoon...eiköhän sen yksin asuvakin saa viikossa syötyä.
Kymmenessä minuutissa paketin syö. Eihän siitä riitä kuin parille voileivälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että varmasti on ihmisiä, jotka eivät itse ole koskaan olleet niin vähävaraisia, että ruuasta olisi puuttunut proteiininlähde, mutta kuulostaa erikoiselta, ettei _ikinä olisi kuullutkaan_ siitä, että Suomessa on vähävaraisia, ihmisiä, joiden jokainen ateria ei ole koostettu ravintosisällöltään oikeaoppisesti.
Mielenkiinnosta, miten muuten seuraatte ympäröivää maailmaa? Luetteko uutisia, lehtiä, kirjoja? Eikö lähipiirinne kuulu kuin saman sosioekonomisen taustan omaavia, eikö ole koskaan kuulunut?
Nythän se on helppoa, kun on netti. 70- ja 80-luvulla molemmat sukumme asuivat pk-seudulla omistusasunnoissa. Ei niin nähnyt mitä maakunnissa tapahtuu samaan aikaan.
Snadinaiset nykyisinkään tajua, että kehä kolmosen ulkopuolellakin on elämää. Useimmat perheet kyllä sen verran matkustivat jo 70-luvulla, että maaseutuakin näkivät.
Kiva sanaleikki, oliko tarkoituksella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi on nykyään niin kallista, että ruskealle kastikkeellekin tulee hintaa.
Jaa että pari ruokalusikallista voita ja kastikkeelle tulee hintaa? Huhhuh.
Mistä saa ostettua pari ruokalusikallista voita? Pitää olla varaa ostaa koko paketti.
Paljonko maksaa Suomessa puoli kiloa; 3,50 e ehkä? Saattaa olla pienempiä pakkauksia esim. 250 g? Voin voi sitäpaitsi pakastaakin. Mikäli kastikkeesta tulee liian vetistä, vuolee juustohöylällä pakastetusta voista ohuita nokareita kastikkeen joukkoon ja kastike sakeutuu kummasti heti. Erään saksalaisen tv-kokin niksi jo vuosikymmeniä sitten. Olen käyttänyt menestyksellisesti tätä niksiä.
Kyllä on lähempänä neljää euroa voi puoli kiloa. Jos on taskussa se 4 e niin kyllä ennemmin ostan kuivattuja herneitä ja sipulin kuin paketin voita.
Katsoin netistä oli tarjous 500 g Valio normaalisuolainen voi. e 2,19. Eli tarjouksesta saa edullisesti voitakin.
S-kaupan tarjous siis.
Paitsi risotosta parmesan-juusto pois, kun on niin kallista. Jumaliste että sen hinta nousi. Viipaleen sai neljällä eurolla, nyt hintaa 6,50. En osta enää parmesania. Pizzankin voi tehdä ilman sitä. Edam käy mainiosti pizzaan. Fetaa/Auraa kaveriksi vielä, niin hyvä tulee. Philadelphia-juustoa olen ostanut dipiksi. Maksoi 2,19 eli saman verran kuin Valion Viola-tuorejuustot. nyt hintaan pamahti 50 senttiä lisää. Mielenvikaisia korotuksia. Mutta laitetaanpas pieni vinkki siihen hyvään dippiin eli Good Times, Good Friends Nacho Dip Sauce: Philadelphia-tuorejuusto, crème fraîche (olen käyttänyt 12 %:ta, voi olla tuhdimpaakin), puolikas sipuli hienoksi pilkottuna, tomaatti hienoksi pilkottuna, Santa Maria tjmv. tacodippikastikemaustepussi (maun mukaan, itsellä menee vajaa pussillinen) ja sitten jalapeñoa tjmv. hienoksi pilkottuna antamaan vähän kirpeyttä, jos tahtoo. Valkosipulipulveria, cayennepulveria tai mitä mieleen tulee voi lurauttaa myös sekaan. Sotketaan kaikki ja annetaan tekeytyä jääkaapissa, jos malttaa. Sitten dippaillaan nachoilla tai poimutetu perunalastutkin käyvät. Ja esim. Aura-Violastakin tuli hyvä dippi, kun maustamaton tuorejuusto oli joskus loppunut. Saa olla sitä rasvaisempaa mallia mielestäni tuorejuusto. Makunsa mukaan, var så goda.
Sikamaista kun juuri eniten ovat nousseet hinnoiltaan järjestyksessä jauhot, voi ja kananmunat. Vaikka itse teen kaiken, niin silti maksat mahdollisimman paljon. Näin tämä EU-herrain ynnä pankkiirien liritys toimii. Perunan hinta myös noussut järkyttävästi eli lähes yhtä paljon kuin nuo em. tuotteet. Voin hinta nousi taas.
Vierailija kirjoitti:
kastisks kirjoitti:
Kyllä pelkkä ruskea kastike, makaroni ja ketsuppi, nam. Samoin perunoiden kanssa. Tämä ehkä sellaiselle putoaa, joka harvoin sai lapsuudessa sitä ruskeaa kastiketta. Muuten voi olla, että pitäiskin olla siellä jotain jauhelihaa tai makkaraa.
Juu. 70-luvulla makkara oli harvinainen kotiruoka, jos lauantaimakkaraa ei lasketa.
Ruskeassa kastikkeessa oli lihanpaloja. Ei lihapullia, nakkeja, makkaraa eikä jauhelihaa, vaan lihanpaloja antamassa sille makua. Sellaisia puolikkaan sokeripalan kokoisia pieniä kovia ja sitkeitä lihabiittejä.
Silloin myytiin lenkkimakkaraa irtotavarana lihatiskillä. Meille sitä ainakin ostettiin ja kissalle annettiin makkarankuoret. Nyt ei tulisi mieleenkään syöttää kissalle sellaista. Toki se kuori oli lehmänsuolta silloin. Ei se voinut kovin kallista olla kun meillekin, köyhään perheeseen, sitä ostettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut kuin joitain sivuja, mutta monet "köyhäilyruuat" on ihan perus ruokaa meillä, enkä ole mieltänyt mitenkään köyhäilyksi. Esim. Jauhelihakeitto, nakkikeitto, kaalilaatikko.
Mitä te sitten muulloin syötte? :D No pihvit ja kala nyt ei mene köyhäilyruuaksi ainakaan.
Juuri näin meilläkin. Perussettiä erilaiset keitot, laatikkoruoat, perunat ja erilaiset kastikkeet (esim. nakki, jauheliha kananmuna), erilaiset puurot, kiusaukset, pavut, linssit, paljon juureksia kalliiden kasvihuonetomaattien sijaan yms.
Pari kertaa vuodessa lanttukukkoa, metsästä marjoja talven varalle, itsetehdyt marjamehut, itseleivottua leipää yms muuta vanhan kansan meininkiä. En koe köyhäilynä vaan normiruokana ja monipuolisena ravintona. Välipaloilla hedelmiä ja ruisleipää.
Aitoa ruokaa!
HYVÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi on nykyään niin kallista, että ruskealle kastikkeellekin tulee hintaa.
Jaa että pari ruokalusikallista voita ja kastikkeelle tulee hintaa? Huhhuh.
Mistä saa ostettua pari ruokalusikallista voita? Pitää olla varaa ostaa koko paketti.
Ja se paketti pitää myös käyttää muutaman kuukauden sisällä avaamisesta, ettei se kallis voi härskiinny..
Lidlissä on myynnissä 250g voipaketteja.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ehkä ollut köyhä mutta haluaisin köyhäillä. Ruskea kastike tuntuu kuitenkin liian hard corelta. Kaikella kunnioituksella niille, jotka sitä olette syöneet, mutta en oikein tykkää ajatuksesta, että pitäis syödä rasvassa paistettuja jauhoja.
Perunat kyllä menee ihan helposti, keitetyt perunat menee kylminä jopa ilman kastikettakin. Tai niistä voi tehdä kevyen perunasalaatin, lisää vaan vähän oliiviöljyä, sipulia, suolaa ja pippuria.
Olet pihalla. Ruskea kastike ei ole rasvassa paistettuja jauhoja. Ymmärrätkö, että useita kastikkeita suurustetaan vähäisellä määrällä jauhoa. Se ei ole sama kuin että jauhoja paistetaan.
Jos ostaa sen Koskenlaskijapaketin silloin kun se on tarjouksessa, voi sitä käyttää leivän päällä, sydä perunan kanssa, käyttää sosekeittoon...eiköhän sen yksin asuvakin saa viikossa syötyä.