Köyhäilyruoka onkin ihan törkeän hyvää!
Keitin kokonaista ohraa, sekoitin siihen currytahnaa ja lopuksi paistettua uunilenkkiä. Hyvää!
Kommentit (1264)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä tuosta oppi-/keskikoulusta. Itse kävin 70-luvulla keskikoulu, sen jälkeen saman koulun lukion ja kirjoitin ylioppilaaksi Oppikouluun sekä keskikouluun pyrittiin neljänneltä kansakoulusta ja niissä molemmissa oli samat aineet mitä opiskeltiin. Molemmista pääsi lukioon keskiarvon perusteella. Ja olivat maksullisia ainakin H:gissä, samoin ruokailu maksoi.
Meillä ainakin puhuttiin oppikoulusta ja keskikoulusta. Oppikoulu oli luokat 1-8 (5 luokkaa keskikoulua ja 3 lukiota).
Joku oli keskikoulun käynyt kun oli käynyt vain 5 luokkaa oppikoulua ja ei lukiota.
Oli myös sellainen laitos kuin kansalaiskoulu. Käsittääkseni sinne 6. luokan jälkeen. Oppariin pyrittiin 4. luokalta. Kokeilla mentiin. Jos ei onnistunut, niin siitä sitten kansalaiskouluun.
Näin ainakin Vihdissä, jossa oppikoulu oli yksityinen (kaikki kirjat ym ostettava itse). Kyseessä 60-70 -luku.Kävin Turussa valtion oppikoulua ja niin sielläkin kaikki piti itse ostaa ja lukukausimaksu plus ruokailu maksaa vanhempien pussista. Jotkut suurperheen lapset olivat vapaaoppilaita, eli lukukausimaksua ei tarvinnut pulittaa, kaikki muut koulutarvikkeet piti maksaa silti ja ruoka jos halusi syödä kouluruokailun, ei ollut pakko.
Miten tämä liittyy nykyajan köyhäilyruokiin? Sama se, minkä nimisessä koulussa kukin käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi on nykyään niin kallista, että ruskealle kastikkeellekin tulee hintaa.
Jaa että pari ruokalusikallista voita ja kastikkeelle tulee hintaa? Huhhuh.
Mistä saa ostettua pari ruokalusikallista voita? Pitää olla varaa ostaa koko paketti.
Kyllä ruskeaan kastikkeeseen menee 50 grammaa voita.
Teemu sanoo, että ostakaa wagu-härkää ja köyhäilkää toiste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa ostettua pari ruokalusikallista voita? Pitää olla varaa ostaa koko paketti.
Ja se paketti pitää myös käyttää muutaman kuukauden sisällä avaamisesta, ettei se kallis voi härskiinny..
Todellakin ainakin maaseudulla oltiin säästäväisiä ja pyrittiin kaikin tavoin omavaraisuuteen. Olisin toivonut sitä ja tätä, kuitenkin lopulta mitään ei meiltä puuttunut ja vanhemmatkin jo vanhoilla päivillään matkustelivat ulkomaita myöten ja voi veljet ja siskot, kun näin jättämänsä perinnöt meille lapsille, niin ymmärsin sen valtavan ahkeruuden ja säästäväisyyden vanhemmiltani. Ajateltiin lapsia kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se paketti pitää myös käyttää muutaman kuukauden sisällä avaamisesta, ettei se kallis voi härskiinny..
Ei ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksaa Suomessa puoli kiloa; 3,50 e ehkä? Saattaa olla pienempiä pakkauksia esim. 250 g? Voin voi sitäpaitsi pakastaakin. Mikäli kastikkeesta tulee liian vetistä, vuolee juustohöylällä pakastetusta voista ohuita nokareita kastikkeen joukkoon ja kastike sakeutuu kummasti heti. Erään saksalaisen tv-kokin niksi jo vuosikymmeniä sitten. Olen käyttänyt menestyksellisesti tätä niksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ruskeaa kastiketta osattu monessa paikassa tehdä 70-luvullakaan. Silloin ei edes ollut mitään soijaa jatkeeksi ja lihaliemikuutiotkin maistuivat pahville.
Tähän mennessä en ole tarvinnut soijaa yhtään mihinkään. Enkä liemikuutioita. Käytän tuoreita tai kuivatettuja yrttejä omalta tontilta. Lipstikkaa, rosmariinia, persiljaa, tilliä, curry-yrttiä ym ym. Basilikaa ostan tuoreena jos on tarkoitus tehdä pestoa. En muista ollenkaan, että äitini olisi lihaliemikuutioita käyttänyt, liha- ja kanaliemi keitettiin itse isossa kattilassa sellerin, palsternakan, porkkanan ja purjon kanssa lihat, kyllä oli tosi hyvää. Talvella juotiin kuppi kuumaa, juuri tätä kana- tai lihalientä. Taisi olla ravitsevaa, ainakin hyvää oli.
Hyi hitto se soija kun olen maistanut soija ruokia niin pilallehan ne ovat menneet. Kaalipatakin oli sillä soijalla pilattu ja karmean makuista. Ei sitä maistanut kuin kerran ja se riitti.
Perus mausteeni ovat oregaano, kurkuma, paprika jauhe, grilli mauste, jauheliha mauste, mustapippuri tai pippuri sekoitukset, rose pippuri, curry, valkosipuli jauhe, Reformi Luomu Kasvisliemijauhe joka sopii leivontaankin, sämpylöihin sekä välimeren yrtti sekoitus kun maustan ruokia.
https://www.reformi.fi/tuotteet/reformi-luomu-kasvisliemijauhe/ Tämä on ihan paras maultaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voita voi pakastaa. Ei härskiinny.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, aika isoja ne putelit ovat kumminkin. En usko, että putelit avattuna säilyvät vuoden päivät jääkaapissa. Sitäpaitsi olen omin silmin nähnyt kuinka reippaasti ketsuppia käytetään Suomessa.
Itse ostin ketsuppia siinä pullossa, jonka kyljessä luki: ei lisättyä sokeria. Ostaisin vieläkin mutta noin vuoteen en ole sitä enää nähnyt. Suolaa saa mun ketsupissa olla koska käytän suolaa muuten niin vähän enkä ollenkaan, jos tiedän ruokaan tulevan sitten ketsuppi päälle. Käytän ketsuppia täysin surutta. Lykopeenit halvemmalla kuin tomaateista talvella. Kesällä kasvatan tomaatteja niin paljon että pakastimesta saan niitäkin ruokiin, vaikkei pakastettua tomaattia pysty ilman kypsentämistä syömään. Ketsuppia taidetaan haukkua suotta. Valitettavasti monissa on kylläkin sitä sokeria. Sokeria en kyllä itse käytä juuri missään muuten, joten mahtunee suositellun maksimipäiväsaannin rajoihin.
Lykopeenia vaan pitäisi jostain saada. Paprika ja vesimeloni muita hyviä lähteitä. Tomaatin voittanutta ei ole. Punaisen tomaatin. Keltaisissa ei ole.
Osta Lidlistä paseerattua tomaattia. Se on samaa kuin ketsuppi, mutta ilman sokeria ja suolaa.
0,85c 500g. Siihen voit sitten heittää sekaan oman maun mukaan kevyesti sokeria ja suolaa tai teet niin kuin minä, eli sotkein litran purkkiiin puolet Felixiä ja puolet paseerattua tomaattia.
Tulee vähäsokerinen ja suolainen ketsuppi halvalla.
Ihmeen moni ei ole kuullutkaan paseeratusta tomaatista. Sitä on joka kaupassa, Lidlissä halvinta.
Se on just samaa kuin ketsuppi, mutta ilman niitä lisiä.
Ärsyttää, kun kaikki köyhäilyruokakeskustelut kääntyy siihen, miten ihanan köyhästi 70-luvulla syötiin. Oletteko huomanneet, että nykyään saa kaupasta muutakin kuin perunoita, jauhoja, voita ja täysmaitoa?
Vierailija kirjoitti:
Palasin kiisselien pariin, vuorossa herukkakiisseli jogurttikermavaahdolla.
Miksi jogurtti pitää sekoittaa kermavaahdtoon, huh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksaa Suomessa puoli kiloa; 3,50 e ehkä? Saattaa olla pienempiä pakkauksia esim. 250 g? Voin voi sitäpaitsi pakastaakin. Mikäli kastikkeesta tulee liian vetistä, vuolee juustohöylällä pakastetusta voista ohuita nokareita kastikkeen joukkoon ja kastike sakeutuu kummasti heti. Erään saksalaisen tv-kokin niksi jo vuosikymmeniä sitten. Olen käyttänyt menestyksellisesti tätä niksiä.
Kyllä on lähempänä neljää euroa voi puoli kiloa. Jos on taskussa se 4 e niin kyllä ennemmin ostan kuivattuja herneitä ja sipulin kuin paketin voita.
Neito Voin makuinen mausteöljy
Pakkauskoko: 250 g
Valmistaja: Apetit Kasviöljy Oy
Tutustu valmistajan sivuihin
Voin makuisessa Neito-öljyssä maistuu pehmeä hieno voi. Sitä voidaan käyttää ruoanlaitossa tai mausteena sellaisenaan. Öljyssä yhdistyy erikoisrypsiöljyn hyvät ominaisuudet sekä hieno voin maku.
https://www.sydanmerkki.fi/tuotteet/neito-voin-makuinen-mausteoljy/
Tämä on parhaimman makuinen öljy kun en tykkää oliivi öljyn mausta. Suosittelen kokeilemaan. Minä ripsuttelen sitä tuunatun pakaste pizzan päälle eikä tule kuivaa känttyä.
Jos 70-luvun maalaistalossa on osattu elää omavaraisesti, niin miten tämä sopii 2023-luvun kaupunkimiljööseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sama hörhö, joka laski tomaattipastan hinnaksi yli kympin annos, koska syö yhdellä kertaa 500 g pastapussin ja neljä keskikokoista tomaattia painaa kilon ja maksaa vitosen. Mielen köyhyyttä. Ei osaa laskea, että osan siitä voipaketista käyttäisi johonkin muuhun. Ja mitään tällä ei koskaan ole kaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pirkka parhaat kirnuvoi 2,59 euroa, 200 g. Siitä tekee monta kastiketta. Voi pakastaa loput niin säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää, kun kaikki köyhäilyruokakeskustelut kääntyy siihen, miten ihanan köyhästi 70-luvulla syötiin. Oletteko huomanneet, että nykyään saa kaupasta muutakin kuin perunoita, jauhoja, voita ja täysmaitoa?
Olen huomannut, mutta edelleen ne 1970-luvun raaka-aineet (kaalit, juurekset, kananmunat, makkarat jne) ovat kauppojen valikoimissa edullisimmasta päästä. Jos siis haluaa köyhäilyruokailla, on järkevää valita raaka-aineet edullisimmista.
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä kaikkea ja kalliimpi sininen vapaan lehmän maito on kaikkein parhaimman makuista. Ne halvimmat maidot ovat ihan kusi vettä sen rinnalla. Kanan munien suhteenkin olen ronkeli, jos kokeilee jotain muita halvimpia niin eivät ne ole ollenkaan saman makuisia verrattuna siihen yhteen merkkiin mihinkä olen mieltynyt. On niissä maku eroja.
Kaikissa hyviksi tuotteiksi todetuissa en katso hintaa vaikka muuten katselen kilohintoja ja jos vastaavan tuotteen saa halvemmalla eikä ole merkittävää laatu eroa niin valitsen sen. Kokeilen myös uutuus tuotteita jos vaikuttaa mielenkiintoiselta. Olen vähän mainostenkin uhri jotenka ostin tänään Snellmannin kanalastuja.
Köyhäily herkkujeni lisäksi kyllä syön paljon muutakin.