Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on juhlissa on yksi keliakiaa sairastava niin mikä suolainen tarjottava juhlapöytään? Myydäänkö kaupassa jotain valmistuotetta?

Vierailija
05.02.2023 |

Keliakiaa sairastavalle on ruoanlaitossa ja leivonnassa niin tarkkaa että kotona leipoessa vaatisi huolellisuutta vuokien ja leipomisastioiden ja pintojen kanssa.

Olisi helppoa jos voisi ostaa kaupasta jotain valmiina. Mikä olisi helppo suolainen tarjottava? Myydäänkö jotain piirakkaa esimerkiksi gluteenittomana? Makeita kahvileipiä on pakastealtaassa vaikka minkälaisia gluteenittomana, joten makeaa on helppo tarjota.

Keliakiaa sairastavia täällä? Tai jollain kokemusta hyvästä helposta tarjottavasta?

Kommentit (134)

Vierailija
121/134 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se juhlien järjestäjille melkoinen vaiva, jos pitää keittiöön tehdä järjestelyitä ja leipoa yhtä vierasta varten alusta lähtien erikoisruokavaliopiirakoita.

Hienoa jos joku niin ystävällisesti ottaa huomioon, mutta yksiä kahvitarjoiluja varten iso panostus.

No eipä sen suurempi vaiva. Ensin putsaa pinnat hyvin, kuten muutenkin ennen leipomista. Kaikki leivontavälineet varmuudelta tiskikoneen kautta ennen leivontaan ryhtymistä. Käyttää vain avaamattomia pakkauksia, joita ei ole säilytetty ennen leivontaa kuiva-ainekaapissa, vaan vaikka suljetussa kauppakassissa, kylmässä pidettävät tietenkin jääkaapissa. Ensin siis gluteeniton leivonta. Valmiit leivonnaiset hyvin suojattuina odottamaan ja sitten vasta aloittaa vehnäjauhojen pöllytyksen.

Näin olen leiponut vuosia keliaakikoille. Ovat läheisiä ihmisiä ja olen heiltä kysynyt, että onko tullut oireita. Kertoisivat kyllä, jos olisi. Toisekseen tuskin vuodesta toiseen uskaltaisivat syödä meillä hyvällä ruokahalulla, jos jotain olisi tullut.

Vierailija
122/134 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis nytkö gluteenittomat riisipiirakatkaan ei kelpaa gluteenittomille?

Oikein hyvin kelpaa, jos riisipiirakoita on kaikille muillekin vieraille tarjolla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/134 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hedelmäsalaattia kermavaahdolla.

Riisikakkuja, päällä leikkeleet ja koristeet.

Jäätelöä.

Riisimuro-suklaa-juttuja.

Hyytelökakku.

Miksi jotain riisikakkuja, kun on ihan tosi hyviä gluteenittomia leipiäkin? Esimerkiksi Pirjon Pakarin tumma jälkiuunileipä (on mun suosikki). Tuohon vaikka lohitäytteet tai ne savuporot. (Vinkkinä: kuivaa tosi nopeasti, ei siis kannata ostaa montaa päivää ennen odottamaan.)

Itse näin ruoka-allergikkona olen vähän harmissani, jos erikoisruokavaliotarjottavat ovat kovin erilaisia kuin muiden. Muille on jotain oikein viimeisen päälle ja ajatuksella väsättyä ja herkullisen näköistä ja sit erikoisruokavalioisille on jossain sivupöydällä niitä riisikakkuja ja pari karjalanpiirakkaa. Jos muille on vaikka piirakkaa tai voileipäkakkua, niin sitten ne samat täytteet esim. sen gluteenittoman leivän päälle. Tai jos on joku piirakka, niin sama versio glutteenittomalla pohjalla, eikä niin, että tilalla on niitä jotain karjalanpiirakoita ja hedelmäsalaattia kermavaahdolla. Tai riisimuroja ja suklaata. 😝 Tai jos niitä on karjalanpiirakoita, hedelmäsalaattia, jäätelöä ja riisimuroja, niin sitten niitä ihan kaikille, koska mikään ei estä muidenkin syömästä noita.

Ja toinen vähän harmittava asia on se, että joku on puolesta päättänyt minkä verran syön. Muut siis voi ottaa kukkuralautasellisen ja hakea lisääkin, kun tarjottavia on varattu reilusti, mutta erikoisruokavalioisille on emäntä päättänyt, että kaksi pientä karjalanpiirakkaa tms. per syöjä riittää. Santsivaraa siis reilusti erikoisruokatarjottaviinkin. Ylimääräiseksi jääneet voi isäntäväki syödä siinä missä muutkin ylijäämät. Ne maistuu ihan yhtä hyviltä ja kenenkään terveys ei mene piloille siitä, että syö jotain gluteenitonta.

Usein määrittää mm. hinta.

Gluteenittomat tuotteet on normaaleja vastaavia kalliimpia. Vaikka olisi miten kivaa että olisi jotain hyvää leipää, lohta ja savuporoa, voi se juhlien järjestäjälle taloudellinen kysymys.

Ihan höpön löpöä! Se 4-5 euroa siihen leipäpussiin ei kaada kenenkään juhlabudjettia! Ja kysehän oli nyt siitä - jos ollenkaan ymmärsit lukemaasi - että SAMAT täytteet kaikille! Jos muiden voileipäkakussa tai piirakassa on pienellä budjetilla kinkkua, niin sitä sitten gluteenittomaankin. Jos isommalla budjetilla lohta tai poroa, niin sitä samaa siihen gluteenittomaan. TÄSTÄ on kyse.

Yhybyhy.

Syökööt sitten sitä samaa kuin muutkin, jos kerran samaa haluaa. Gluteenittomat saa riisikakkua ja sen päälle salaattia.

Vierailija
124/134 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli juhlissa tarjolla voileipäkakkua ja gluteenittomille leipää ja riisipiirakoita ja niihin päällisiä, mitkä oli samoja mitä oli voileipäkakussa.

Niistä neljästä gluteenittomasta yksi söi oikein mielellään, kaksi valitti ettei heille ollut tehty gluteenitonta voileipäkakkua ja yksi otti normaalia voileipäkakkua.

Vierailija
125/134 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäätelöä.

Hyytelökakku.

Miksi jotain riisikakkuja, kun on ihan tosi hyviä gluteenittomia leipiäkin? Esimerkiksi Pirjon Pakarin tumma jälkiuunileipä (on mun suosikki). Tuohon vaikka lohitäytteet tai ne savuporot. (Vinkkinä: kuivaa tosi nopeasti, ei siis kannata ostaa montaa päivää ennen odottamaan.)

Itse näin ruoka-allergikkona olen vähän harmissani, jos erikoisruokavaliotarjottavat ovat kovin erilaisia kuin muiden. Muille on jotain oikein viimeisen päälle ja ajatuksella väsättyä ja herkullisen näköistä ja sit erikoisruokavalioisille on jossain sivupöydällä niitä riisikakkuja ja pari karjalanpiirakkaa. Jos muille on vaikka piirakkaa tai voileipäkakkua, niin sitten ne samat täytteet esim. sen gluteenittoman leivän päälle. Tai jos on joku piirakka, niin sama versio glutteenittomalla pohjalla, eikä niin, että tilalla on niitä jotain karjalanpiirakoita ja hedelmäsalaattia kermavaahdolla. Tai riisimuroja ja suklaata. 😝 Tai jos niitä on karjalanpiirakoita, hedelmäsalaattia, jäätelöä ja riisimuroja, niin sitten niitä ihan kaikille, koska mikään ei estä muidenkin syömästä noita.

Ja toinen vähän harmittava asia on se, että joku on puolesta päättänyt minkä verran syön. Muut siis voi ottaa kukkuralautasellisen ja hakea lisääkin, kun tarjottavia on varattu reilusti, mutta erikoisruokavalioisille on emäntä päättänyt, että kaksi pientä karjalanpiirakkaa tms. per syöjä riittää. Santsivaraa siis reilusti erikoisruokatarjottaviinkin. Ylimääräiseksi jääneet voi isäntäväki syödä siinä missä muutkin ylijäämät. Ne maistuu ihan yhtä hyviltä ja kenenkään terveys ei mene piloille siitä, että syö jotain gluteenitonta.

Usein määrittää mm. hinta.

Gluteenittomat tuotteet on normaaleja vastaavia kalliimpia. Vaikka olisi miten kivaa että olisi jotain hyvää leipää, lohta ja savuporoa, voi se juhlien järjestäjälle taloudellinen kysymys.

Ihan höpön löpöä! Se 4-5 euroa siihen leipäpussiin ei kaada kenenkään juhlabudjettia! Ja kysehän oli nyt siitä - jos ollenkaan ymmärsit lukemaasi - että SAMAT täytteet kaikille! Jos muiden voileipäkakussa tai piirakassa on pienellä budjetilla kinkkua, niin sitä sitten gluteenittomaankin. Jos isommalla budjetilla lohta tai poroa, niin sitä samaa siihen gluteenittomaan. TÄSTÄ on kyse.

Yhybyhy.

Syökööt sitten sitä samaa kuin muutkin, jos kerran samaa haluaa. Gluteenittomat saa riisikakkua ja sen päälle salaattia.

Minkähänlaista olisi olla kaltaisesi ihminen...? 🤔

Vierailija
126/134 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen aina täytekakun pohjan gluteenittomista jauhoista (+gluteenittomalla korppujauholla vuoraan vuoan). Niistä tulee todella hyvä ja kuohkea kakkupohja. Eli meillä täytekakku on aina laktoositon ja gluteeniton, käy kaikille vieraille, ei tarvitse tehdä erikseen. 

Vierailija
127/134 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli juhlissa tarjolla voileipäkakkua ja gluteenittomille leipää ja riisipiirakoita ja niihin päällisiä, mitkä oli samoja mitä oli voileipäkakussa.

Niistä neljästä gluteenittomasta yksi söi oikein mielellään, kaksi valitti ettei heille ollut tehty gluteenitonta voileipäkakkua ja yksi otti normaalia voileipäkakkua.

Niin no, puhut nyt vain gluteenittomasta.

Jotkut noudattavat gluteenitonta ruokavaliota ilman keliakiaa, jolloin se vaadittu tarkkuus ei ole samanlaista kuin keliakiaa sairastavalla.

Vierailija
128/134 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäätelöä.

Hyytelökakku.

Gluteenittomat tuotteet voi olla moninkertaisesti kalliimpia. Siksi niitä ei yleensä varailla kukkuralautasellisia per vieras.

Ota toki omat eväät jos ei kelpaa. Toki voi jättää menemättäkin, jos tarjoilut on tärkein asia.

Toki voi olla kutsumatta sitä yhtä tai kahta erikoisruokavalioista, jos budjetti kaatuu pariin leipäpussiin.

Meille on kesällä lapsen yo-juhlat ja kutsuttavissa vieraissa on yksi keliaakikko, yksi maitoallerginen, neljä vilja-allergista ja yksi pähkinäallerginen (yhdessä perheessä on useita erikoisruokavalioisia). Todellakin kaikille tulee olemaan kunnolliset tarjoilut! Työtä ja järjestelyä riittää, että kaikille saadaan turvallinen ruokailu, mutta ei tulisi mieleenkään pitää heidän juhliin osallistumista vähempiarvoisena.

Millaiset kakut laitat tarjolle? Teetkö itse vai ostatko valmiina?

Vierailija
129/134 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en ymmärrä miten viitsii valittaa

Kokonaisen voileipäkakun tekeminen on todella iso vaiva niin ei voi olettaa että on monta versiota

Vierailija
130/134 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hyvä huomio että osalla gluteenitonta toivovista vieraista sairastaa keliakiaa ja osa syö gluteenitonta ruokaa muuten.

Jos ei ole keliakiaa niin kotileipomusten kanssa ei ole niin tarkkaa. Jos on keliakia, silloin on tarkkaa raaka-aineiden kanssa.

Vierailija
131/134 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hyvä huomio että osalla gluteenitonta toivovista vieraista sairastaa keliakiaa ja osa syö gluteenitonta ruokaa muuten.

Jos ei ole keliakiaa niin kotileipomusten kanssa ei ole niin tarkkaa. Jos on keliakia, silloin on tarkkaa raaka-aineiden kanssa.

Sepä juuri.

Keliakiaan sairastuttuani moni on jostain syystä halunnut avautua minulle siitä, kuinka syö itse gluteenittomasti vaikkei ole keliakiaa. Ja toisinaan näiden kohdalla sitten nähnyt sitä, että tavallisia ruokia ihan vaan vähän maistetaan.

Eipä asia minulle kuulu, mutta olen näissä kohdissa hiljaa mielessäni toivonut, että gluteenittomuudesta kertoessaan muistavat aina mainita, ettei ole keliakiaa. Voi nimittäin muuten aiheuttaa hallaa keliaakikoille.

Ja sitten näihin "tarjoaisin lasin vettä, höhöhöö!" -juttuihin.

Jos inhoaa niin paljon jotakuta ihmistä, että käyttäytyisi noin, niin mietin että miksi ihmeessä edes silloin kutsuu tämän ihmisen. Vieraslistan omiin juhliinsa saa kuitenkin aivan vapaasti itse laatia, eikä sinne tarvitse kutsua ihmistä, jota inhoaa niin kovasti että olisi valmis tekemään noin.

Vierailija
132/134 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on GLUGEENITTOMIA suolaisia on myynnissä , kaupoissa yleensä pakastekaapissa erillisellä hyllyllä, laitettuna jotakin pieniä suolaisia piirakoita,( kinkku)

On ollu myynnissä , GLUGEENITTOMIA karjalanpiirakoitatakin , ja leipää

Jos et löydä itse tuotetta, jossa lukee gluteeniton, kysy myyjältä.

Glugeenitonta ruokavaliota yleensä seuraa myös toinen ikävä allergia maitoallergia.

Ja se totaali maidottomuus eli silloin oltava täysin maidotonta.

No , yleensä noi glugeennitonat on yleensä maidottomia!

Mutta kyllä myyjä tietää siis kaupassa , ei tarvitse stressata ,

Siis löytyy suolaista glugeenitonta

Myös tortilla , pizzapohja löytyy Glugernittomia ostaa vain täytteet.

Muista kirjoittaa tarjoilussa lappu

Että Gluteeniton ,kyltti jos semmoista ei löydy erikseen.

Myös makeaa glugeenitonta on myynnissä, Aleksanterin leivokset, ovat Glugenittomia,

Myös käärettorttuakin löytyy glugennitomana.

Tietysti se saatavuus johtuu, kaupasta suuresta tavaratalossa löytyy enemmän näitä tuotteita.

Kuten taas pienestä , vähemmän on pienempi valikoimakin.

Niin kysyit suolaista glugeenittomista halusin huojentaa, että on Myös

Makeita glugeenittomia, myös mämmiä on glugeenitonta saatavilla, jo nyt .!moni keliaakkikko on minulle päivitellyt , voi en pysty mämmiä syömään on keliakia , mutta sitäkin on myynnissä

En ole myyjä mutta olen tutustunut näihin tuotteisiin kun on ystävä, joka on myös keliaakkikko.

Itsellä ei ole keliakiaa

Mutta olen vieraan varhainen.

Vierailija
133/134 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on GLUGEENITTOMIA suolaisia on myynnissä , kaupoissa yleensä pakastekaapissa erillisellä hyllyllä, laitettuna jotakin pieniä suolaisia piirakoita,( kinkku)

On ollu myynnissä , GLUGEENITTOMIA karjalanpiirakoitatakin , ja leipää

Jos et löydä itse tuotetta, jossa lukee gluteeniton, kysy myyjältä.

Glugeenitonta ruokavaliota yleensä seuraa myös toinen ikävä allergia maitoallergia.

Ja se totaali maidottomuus eli silloin oltava täysin maidotonta.

No , yleensä noi glugeennitonat on yleensä maidottomia!

Mutta kyllä myyjä tietää siis kaupassa , ei tarvitse stressata ,

Siis löytyy suolaista glugeenitonta

Myös tortilla , pizzapohja löytyy Glugernittomia ostaa vain täytteet.

Muista kirjoittaa tarjoilussa lappu

Että Gluteeniton ,kyltti jos semmoista ei löydy erikseen.

Myös makeaa glugeenitonta on myynnissä, Aleksanterin leivokset, ovat Glugenittomia,

Myös käärettorttuakin löytyy glugennitomana.

Tietysti se saatavuus johtuu, kaupasta suuresta tavaratalossa löytyy enemmän näitä tuotteita.

Kuten taas pienestä , vähemmän on pienempi valikoimakin.

Niin kysyit suolaista glugeenittomista halusin huojentaa, että on Myös

Makeita glugeenittomia, myös mämmiä on glugeenitonta saatavilla, jo nyt .!moni keliaakkikko on minulle päivitellyt , voi en pysty mämmiä syömään on keliakia , mutta sitäkin on myynnissä

En ole myyjä mutta olen tutustunut näihin tuotteisiin kun on ystävä, joka on myös keliaakkikko.

Itsellä ei ole keliakiaa

Mutta olen vieraan varhainen.

Usein kyllä gluteenittomassa on maitoa. Esim riisipiirakat ja gluteenittomana suolaiset piirakat sisältää usein maitoa, voita, juustoa.

Vierailija
134/134 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli todella hyvä. Paljon ideoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän