Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on juhlissa on yksi keliakiaa sairastava niin mikä suolainen tarjottava juhlapöytään? Myydäänkö kaupassa jotain valmistuotetta?

Vierailija
05.02.2023 |

Keliakiaa sairastavalle on ruoanlaitossa ja leivonnassa niin tarkkaa että kotona leipoessa vaatisi huolellisuutta vuokien ja leipomisastioiden ja pintojen kanssa.

Olisi helppoa jos voisi ostaa kaupasta jotain valmiina. Mikä olisi helppo suolainen tarjottava? Myydäänkö jotain piirakkaa esimerkiksi gluteenittomana? Makeita kahvileipiä on pakastealtaassa vaikka minkälaisia gluteenittomana, joten makeaa on helppo tarjota.

Keliakiaa sairastavia täällä? Tai jollain kokemusta hyvästä helposta tarjottavasta?

Kommentit (134)

Vierailija
41/134 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sä pese astioita ja pyyhi pöytäpintoja jos ei pysty itse leipomaan?

Vierailija
42/134 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni keliakiaa sairastava ottaa mieluummin varmasti gluteenittoman pakastetuotteen tai pakatun tuotteen kuin kotona tehdyn missä riski kontaminaatiosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/134 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vastaaavia yhden tai kahden annoksen piirakoita suolaisina kuin mitä on makeina piirakoina pakkasessa tai leipäosastolla?

Vierailija
44/134 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.s-kaupat.fi/tuote/moilas-gluten-free-tumma-pyorea-3-kpl-240…

Tämä on kyseinen "ruisleipä". On niin ruisleivän makuinen, että menee täydestä kuin väärä raha jopa tämmöiselle ei keliaakikolle. On ilmeisesti tehty tattarista ym..

Leipä on ehkä reissumiehen kokoinen. Puolikas sellainen ei ole kyllä mielestäni yhtään liian iso. Laittaisin tarjolle vaikka kaksi puolikasta. Ajaa vaikka voileipäkakun asemaa.

Täytetty leipä on hyvää.

Mitenhän saisi juhlapöytään sopivan pieneen annoskokoon nätiksi? Harmi että on juuri pyöreä, neliö olisi helppo leikata tasaisiksi suorakaiteiksi tai neliöiksi

Mä olen löytänyt kaupasta gluteenitonta saaristolaisleipää. Siitä saa nätistin sopivan kokoisia kolmioita.

En vain muista valmistajaa, joten en osaa sanoa, onko paikallinen tuote.

Minä pyysin tilaamaan - Pirkan oli ainakin minun suussani pahaa, vaikka muuten Pirkan gluteenittomat ovat hyviä - en ostanut toista pakettia.

Vierailija
45/134 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni keliakiaa sairastava ottaa mieluummin varmasti gluteenittoman pakastetuotteen tai pakatun tuotteen kuin kotona tehdyn missä riski kontaminaatiosta.

Eikä pelkkä kontaminaatio - eräs leipuri hehkutti, miten ei kakkuja varten tarvinnut hankkia mitään, eli ei tullut kalliiksikaan leipoa gluteenitonta - kun kysyin vuoan jauhotuksesta, paljastui tavalliset korppujauhot. Eli aina ei tule edes ajatelleeksi.

Vierailija
46/134 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun nyt vain omasta puolestani, mutten uskaltaisi syödä kyläpaikassa itsetehtyä gluteenitonta, ellei ruoanlaittajalla olisi itsellään tai perhepiirissään keliakiaa, eli näin ollen tietäisi myös sitä tarkkuutta, jota keliaakikon gluteeniton vaatii.

Eli suosittelen ostamaan jotain valmiina, pakasteena taitaa saada jotain täytettyjä piiraitakin nykyään.

Vierailija
47/134 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla itseltään keliakiaa sairastavilta, että mitkä valmistuotteet on hyviä.

Ei tule muuten ostettua niin makua vaikea arvioida. Raaka-aineet ja koostumuskin voivat olla erilaiset.

Vierailija
48/134 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moilanen taisi olla valmistaja jolla hyvä gluteeniton rieska pakasteena. Täytettä sisään, rullalle ja vinosti leikattuja pikku siivuja joihin hammastikku pystyyn niin pysyy kiinni ja helppo nostaa.

Makeita jätskit, mutakakku, gluteenittomat pikkuleivät ym. Näitä reilusti kaupoissa.

Tai sit ostat gluteenittoman jaihoseoksen jossa aineet kakkuun, piirakkaan tms ja teet itse.

Vierailija
49/134 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilö jolla on keliakia voi hyvin syödä vähäisiä määriä viljoja. Itse olen tarjonnut henkilölle jolla keliakia. En ole kertonut että tuotteissa on viljaa. Sanonut että keliakiaa poteva voi näitä syödä. Ei ole perästä päin kuulunut mitään.

Keliakiaa korostetaan liikaa ja ollaan ylivarovaisia tässä asiassa. Siedätys viljassa hyvin auttaa henkilöä.

Yrität provoilla vai?

Vierailija
50/134 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilö jolla on keliakia voi hyvin syödä vähäisiä määriä viljoja. Itse olen tarjonnut henkilölle jolla keliakia. En ole kertonut että tuotteissa on viljaa. Sanonut että keliakiaa poteva voi näitä syödä. Ei ole perästä päin kuulunut mitään.

Keliakiaa korostetaan liikaa ja ollaan ylivarovaisia tässä asiassa. Siedätys viljassa hyvin auttaa henkilöä.

Ensimmäinen ajatukseni keliaakikkona: olet hullu tai idiootti - ei auta siedätys  - altistus lisää vatsasyövän riskiä suoliston vaurioiden vuoksi - minulla ei imeydy vieläkään vuosien gluteenittoman ruokavalion jälkeen esim. D-vitamiini kunnolla. Olen saanut oireita 5 sipsistäkin, mutta en sanonut tarjoajalle(lapsenlapsi) mitään. omaa ajattelemattomuuttani se oli. 

Vierailija
51/134 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö, että keliakia on autoimmuunisairaus ei allergia? Allergiaan siedätyshoito tepsii.

Vierailija
52/134 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttären rippijuhliin varasin keliaakikolle (oli vain 1 vieraista) leipomosta ostetun oman leivoksen ja myös jonkin suolaisen, en nyt muista mitä kun jo vuosia aikaa. Pointtini kuitenkin se,  että mieluummin tosiaan joku valmiiksi pakattu, on kuitenkin niin tarkkana oltava  Katoin molemmat myös eri lautaselle kuin gluteenipitoiset.

Vierailija
53/134 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herraisä. Miten ne gluteenia sisältävät jauhot hyppää puhdistettuihin keittiövälineisiin tai gluteenittomaan taikinaan? Ettekö osaa tiskata astioitanne ja pitää jauhopussit kauempana. Ihan hyvin voi kotona leipoa gluteenitonta, eikä miettiä mitään kontaminaatioita, siis jos omaa vähänkään järkeä pääkopassaan.

Vierailija
54/134 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako esimerkiksi leikkuulautaa tai kaulinta pesemälläkään puhtaaksi ja miten uunivuokiin ja pelteihin pinttyneet jauhot? Tai jos sokeripussit ja muut olleet auki ja samoja desimittoja aiemmin käytetty eri pusseissa?

Kyllä voi kaikki osapuolet päästä helpolla ostamalla kaupasta.

Vierailija
55/134 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi herraisä. Miten ne gluteenia sisältävät jauhot hyppää puhdistettuihin keittiövälineisiin tai gluteenittomaan taikinaan? Ettekö osaa tiskata astioitanne ja pitää jauhopussit kauempana. Ihan hyvin voi kotona leipoa gluteenitonta, eikä miettiä mitään kontaminaatioita, siis jos omaa vähänkään järkeä pääkopassaan.

Vaikka mä miten siivoisin, niin en kyllä pidä keittiötäni turvallisena paikkana leipoa keliaakikolle, enkä itteeni tarpeeksi huolellisena ihmisenä.

Vierailija
56/134 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja lisään, että itse en kehtaisi tarjota kaupan paskoja vaan tekisin myös keliaakikolle maukkaat kotileipomukset. Ei kai kenelläkään voi olla niin hengenvaaraa aiheuttavaa keliakiamuotoa, että yksi ilmassa leijuva vehnäjauhohiukkanen aiheuttaisi jotain? Sitten ei varmaan voi olla edes samassa tilassa gluteenitarjottavien kanssa.

Mielellään tarjoamiset eri päähän pöytää tai korkeammalle kuin muut tarjottavat.

Vierailija
57/134 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän K-kaupassa on keliakia-hylly, ja pakastealtaissa myös merkintää gluteeniton. Lidlissä myös (esim. pakastepizza) ja Prismoissa. 

Niitä ei sitten saa työstää samoilla pesemättömillä veitsillä ja leikkuulaudoilla, kuin gluteenipitoisia tuotteita. Pitää olla steriili käsittely, koska se murunenkin sitä gluteenia pistää elimistön sekaisin. 

Vierailija
58/134 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia ei siis ole allergia, vaan sairaus, jossa suoliston suolinukka tuhoutuu. Mä hämmästelen että ihmiset katsovat oikeudekseen tarjota keliakiapotilaalle jauhotuotteita kertomatta että sisältää viljaa. Sehän on käytännössä pahoinpitely!

Lukekaa nyt tästä sairaudesta älkääkä tarjotko jotain no mut  ei se siihen kuole.....ei kuole, mutta vaurioita tulee.  https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00026

Vierailija
59/134 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin meillä oli sekä että tuotteet - tavalliset pastat ja gluteenittomat, mutta niille oli omat kaapit, mutta nyt kun asun yksin, vieraat syövät samaa kuin minä, eli gluteenitonta ja onhan se helppoa näin.

Vierailija
60/134 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.s-kaupat.fi/tuote/moilas-gluten-free-tumma-pyorea-3-kpl-240…

Tämä on kyseinen "ruisleipä". On niin ruisleivän makuinen, että menee täydestä kuin väärä raha jopa tämmöiselle ei keliaakikolle. On ilmeisesti tehty tattarista ym..

Leipä on ehkä reissumiehen kokoinen. Puolikas sellainen ei ole kyllä mielestäni yhtään liian iso. Laittaisin tarjolle vaikka kaksi puolikasta. Ajaa vaikka voileipäkakun asemaa.

Jos laitat jotain levitettä tms päälle, niin ota uusi avaamaton pakkaus käyttöön, niin ei ole päässyt leivänmuruja tms joukkoon edellisellä käyttökerralla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi