Miten pystyä ilmoittamaan päiväkotiin hoitoajat 10 min tarkkuudella, kun oma työ on vastuullista ja työajat vaihtelee?
Ymmärrän kyllä syyt miksi haluavat tietää viemis- ja hakuajat noin 2 vk etukäteen 10 min tarkkuudella.
Mutta en ymmärrä miten pystyn siihen. Olen autoton eli kuljen työmatkat julkisilla, joskus on ruuhkaa busseissa joskus ei. Oma työni on vastuullista ja välillä kokoukset yllättäen venyy. Olen se joka vetää ne kokoukset niin en voi häipyäkään kesken, mutta vaikka olen vetäjä niin työmääräykseni on saada tietyt kokousasiat käsiteltyä ja vasta sitten voi lopettaa kokouksen enkä voi aina estää muita venyttämästä asioita. Sote-ala kyseessä niin lakikin määrää aikarajoista ja asioiden hoitamisesta jotain. Lisäksi usein tulee tilanne että pitäisikin parin päivän varoitusajalla ottaa aamuun tai iltapäivään ylimääräinen asiakaspalaveri (jonka saan kyllä saldoina pois, mutta josta en voi oikein kieltäytyä kun se minun vastuualuetta on).
Päiväkodista tuli käsky, että ilmoitetuista ajoista ei saa poiketa vaan sen 10 minuutin aikaikkunan täytyy pitää.
Miten te muut pystytte nuo ajat tietämään etäkätewn ja pysymään niissä?
Kommentit (782)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiat tärkeysjärjestykseen. Kumpi on tärkeämpi oma työsi vai lapsesi?
Ainakin minulla työ suhteessa päiväkotiin. Jos kunta antaa tietyn ajan hoitosopimuksessa, niin oletan, että se pätee päiväkodinkin kanssa. Lapseni on päiväkodissa, jotta minä voin käydä töissä ja jos päiväkoti ryhtyy tätä työnteko-oikeutta rajoittamaan, niin sitten mennään keskustelemaan korkeampien instanssien kanssa.
Kyllä minä saan sinne ilmoittaa vaikka tasan samat ajat mitä hoitosopimuksessa lukee. Mutta sitten minun kuulemma pitää pysyä niissä 10 min tarkkuudella, jos ne laitan sinne sähköiseen järjestelmään tietyille päiville.
Ap
Meille tuli tuo sama joskus alkusyksyllä, haluttiin optimoida työntekijöiden käyttö. Yllättäen monen lapsen hoitopäivä piteni, koska oli hankala varata työmatkaan sopivaa aikaa varmaksi (bussi- ja metrovuoroja jäi ajamatta), joten vaaditut aikataulut kerrottiin niin, että varmasti ehditään. Meilläkin mies ehti usein kotiin laittamaan ruuat valmiiksi tai kävi lenkillä ennen kuin haki lapset, koska näin säilyy hyvät yhteydet päiväkotiin. Jos haki liian aikaisin, tuli huomautus. Systeemi peruttiin vuodenvaihteessa, kun entisen "5 lasta klo 17 asti" tilalla oli "25 lasta klo 17 asti".
Teen niin, että ilmoitan päiväkodin aukioloajan mukaan hoitopäivän. Näin eivät voi urputtaa mitoituksesta. Haen ja vien, miten minun aikatauluuni sopii.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli tuo sama joskus alkusyksyllä, haluttiin optimoida työntekijöiden käyttö. Yllättäen monen lapsen hoitopäivä piteni, koska oli hankala varata työmatkaan sopivaa aikaa varmaksi (bussi- ja metrovuoroja jäi ajamatta), joten vaaditut aikataulut kerrottiin niin, että varmasti ehditään. Meilläkin mies ehti usein kotiin laittamaan ruuat valmiiksi tai kävi lenkillä ennen kuin haki lapset, koska näin säilyy hyvät yhteydet päiväkotiin. Jos haki liian aikaisin, tuli huomautus. Systeemi peruttiin vuodenvaihteessa, kun entisen "5 lasta klo 17 asti" tilalla oli "25 lasta klo 17 asti".
Miksi tuli huomautus kun haki liian aikaisin?
Onpa ahdistava systeemi, eihän kukaan voi noita tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ilmoitin aikoinaan päiväkodin sulkemisaikaan asti. Haettiin sitten, miten sattui sopimaan.
Joo mutta tämä aloituksen aihe ei koske hoitosopimusta, jonne olenkin ilmoittanut maksimiajan varmuuden vuoksi. Vaan sähköistä järjestelmää jonne pitää noin 2 vk ennen joka päivälle näpytellä tarkka vienti ja hakuaika.
ApNo mikä estää sua puuhaamasta jotain muuta ennenkuin haet lapset?
Joutuisin työn takia sitten ilmoittamaan joka päiväksi klo 7:30-17:30. Tuntuisi aika tyhmältä pitää lapsi päiväkodissa turhaan aina puoli kuuteen saakka, vaikka monesti pääsisin jo neljältä hakemaan.
Ongelma on siis se, että omat työaikani selviää noin 2-3 päivää ennen, mutta päiväkoti vaatii tarkat ajat vähintään 2,5 VIIKKOA ennen.
Ap
Ainakin meillä voi ilmoittaa päiväkodin johtajalle tai ryhmän henkilökunnalle muutoksista varattuun hoitoaikaan siinä vaiheessa, kun omat työvuorot tarkentuvat, ja he päivittävät muutokset järjestelmään. On siis ihan ok, että ilmoitan maanantaina, että haen lapseni ke-pe klo 15.30, vaikka olin alunperin varannut hoidon klo 16.30 asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys teille, jotka olette ap:n kaltaisissa töissä:
Jos lapsi sairastuu päiväkodissa kesken päivän, miten pääsette hakemaan lapsen kesken työpäivän? Itselläni on työ, jossa joitakin työtehtäviä ei voi keskeyttää/niiden aikana ei voi vastata puhelimeen.
En pääse. Päiväkodissa tiedetään, että minut tavoittaa lounasaikaan tai hätätilanteessa (lapsi viety sairaalaan, päiväkoti tulessa tms.) soittamalla esimiehelleni.
Silloin pitää järjestää joku varahakija.
Ihme kommentteja täällä 🙄 Jos se työ on sit kaikilla niin vaikeeta ja joustamatonta, ettei mitenkään voi joustaa lasten suuntaan, niin miksi niitä on sitten ylipäätään pitänyt hommata? Jos lapselle irtoaa se max 2h illassa ja muuten on päiväkodin varassa, niin suosittelen miettimään elämän prioriteetit uusiksi.
T: vela
Vierailija kirjoitti:
Ihme kommentteja täällä 🙄 Jos se työ on sit kaikilla niin vaikeeta ja joustamatonta, ettei mitenkään voi joustaa lasten suuntaan, niin miksi niitä on sitten ylipäätään pitänyt hommata? Jos lapselle irtoaa se max 2h illassa ja muuten on päiväkodin varassa, niin suosittelen miettimään elämän prioriteetit uusiksi.
Samaa mietin. Jotenkin en käsitä myöskään näitä "en todellakaan vastaa puhelimeen". Miten siellä päiväkodissa oikeasti riittää resurssit olla vaikka sen oksentelevan kipeän lapsen kanssa jossain muualla? Kun ei riitä terveidenkään kanssa kädet.
Pienten lasten vanhempi voi tehdä lyhyempää työpäivää. Itsekin tein monta vuotta kuuden tunnin päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä työnantaja joustaa työntekijän elämäntilanteen mukaan, jos päiväkoti ei siihen kykene.
Päiväkoti ei enää ole arkea helpottva, palvelua tarjoava laitos lapsiperheille vaan siellä painetaan duunia tiukalla aikataululla liian vähällä porukalla hampaat irvessä. Löysät pois ja noin.
Välillä tuntuu että lapset on olemassa päiväkotia varten eikä päiväkoti lapsia varten.
Sote-ala ja hyvä työnantaja. Hihi.
Tekisin tuosta kantelun kunnan varhaiskasvatuksen johtajalle, ja kehottaisin muisörskin vanhempia tekemään samoin. Jos ei auta, niin sitten vaikka ministeriöön asti. Eihän tuossa ole järjen häivää. Nykyajan työelämä on todellakin niin ennalta arvaamatonta, että jos päivähoito ei jousta ja tue piirun vertaa, niin pahimpana skenaarion on, että naiset jäävät pois työelämästä. Mitäs sitten soten käy? Työvoimapula jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Jotenkin en käsitä myöskään näitä "en todellakaan vastaa puhelimeen". Miten siellä päiväkodissa oikeasti riittää resurssit olla vaikka sen oksentelevan kipeän lapsen kanssa jossain muualla? Kun ei riitä terveidenkään kanssa kädet.
Minua puistattaa eniten kommentit, että lapsi pidetään tappiin asti hoidossa, vaikka olisi voitu hakea jopa 1,5 tuntia aikaisemmin kotiin ja tähän oikein kannustetaan muitakin. Miten kylmä täytyy ihmisen olla, että käyttää omaa lastaan pelinappulana sodassa päiväkodin sääntöjä vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Tekisin tuosta kantelun kunnan varhaiskasvatuksen johtajalle, ja kehottaisin muisörskin vanhempia tekemään samoin. Jos ei auta, niin sitten vaikka ministeriöön asti. Eihän tuossa ole järjen häivää. Nykyajan työelämä on todellakin niin ennalta arvaamatonta, että jos päivähoito ei jousta ja tue piirun vertaa, niin pahimpana skenaarion on, että naiset jäävät pois työelämästä. Mitäs sitten soten käy? Työvoimapula jo nyt.
Siis "muitakin vanhempia", piti olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua puistattaa eniten kommentit, että lapsi pidetään tappiin asti hoidossa, vaikka olisi voitu hakea jopa 1,5 tuntia aikaisemmin kotiin ja tähän oikein kannustetaan muitakin. Miten kylmä täytyy ihmisen olla, että käyttää omaa lastaan pelinappulana sodassa päiväkodin sääntöjä vastaan?
Lapsen takia ei noin kannata tehdä, vaan hakisin lapsen ilmoitettua aiksisemmin jos mahdollista, ja sanoisin kylmästi, että näin aion tehdä vastakin, jos muita vaihtoehtoja ei tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Pienten lasten vanhempi voi tehdä lyhyempää työpäivää. Itsekin tein monta vuotta kuuden tunnin päiviä.
Mitä se auttaa, jos asiakas jää roikkumaan eikä pääse pois? Tai jos joutuu tekemään paperihommat omalla ahalla? Kaikissa töissä tuo ei vain toimi.
Vierailija kirjoitti:
On niillä lapsilla isätkin, jotka osaavat hakea lapsensa päiväkodista siinä missä äiditkin. Ei tietenkään palstamammoilla, kun täällä tuntuu jokainen olevan joko yksinhuoltaja, leski tai mies on aina reissutyössä, eikä ikinä vapaalla. Mutta päiväkodin lapsissa nämä isättömät lapset ovat todella pieni vähemmistö.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alalla kun olin kassana ja 2 päivä koti-lasta yksinhuoltaja äitinä .Päiväkoti silloin meni kiinni itä Helsinki kello 17. Työ ajan sain sovittua 10-18. Matkoihini kun yhteen suntaan meni 2 pussilla 1h.Oli pussin vaihdot nääs. Opiskelija tytölle maksoin palkaa Haki lapset päiväkodista kello 16.30 menivät kotiini jossa kaikille oli ruoka.Kotona olin vasta töistä kello 19.Ja opiskelia lähti oman kotinsaa. Koska palkan maksu opiskelialle oli ilman verokortia, päiväkoti ei hyväksynyt sitä vähenykseksi päivähoito maksuna.Maksoin tulojeni mukaan päiväkoti maksut. Aikana jolloin kaikki ei tulut kotona maate kuin manuulle illalinen Kelasta. Joten mitä rutiset? Palkkaa opiselija hakee lapsesi päiväkoti.
Suomi ei taida olla äidinkielesi.
Vuorotyötä tekevien lapsille on vuorohoitopäiväkoteja.
En pääse. Päiväkodissa tiedetään, että minut tavoittaa lounasaikaan tai hätätilanteessa (lapsi viety sairaalaan, päiväkoti tulessa tms.) soittamalla esimiehelleni.