Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pystyä ilmoittamaan päiväkotiin hoitoajat 10 min tarkkuudella, kun oma työ on vastuullista ja työajat vaihtelee?

Vierailija
05.02.2023 |

Ymmärrän kyllä syyt miksi haluavat tietää viemis- ja hakuajat noin 2 vk etukäteen 10 min tarkkuudella.

Mutta en ymmärrä miten pystyn siihen. Olen autoton eli kuljen työmatkat julkisilla, joskus on ruuhkaa busseissa joskus ei. Oma työni on vastuullista ja välillä kokoukset yllättäen venyy. Olen se joka vetää ne kokoukset niin en voi häipyäkään kesken, mutta vaikka olen vetäjä niin työmääräykseni on saada tietyt kokousasiat käsiteltyä ja vasta sitten voi lopettaa kokouksen enkä voi aina estää muita venyttämästä asioita. Sote-ala kyseessä niin lakikin määrää aikarajoista ja asioiden hoitamisesta jotain. Lisäksi usein tulee tilanne että pitäisikin parin päivän varoitusajalla ottaa aamuun tai iltapäivään ylimääräinen asiakaspalaveri (jonka saan kyllä saldoina pois, mutta josta en voi oikein kieltäytyä kun se minun vastuualuetta on).

Päiväkodista tuli käsky, että ilmoitetuista ajoista ei saa poiketa vaan sen 10 minuutin aikaikkunan täytyy pitää.

Miten te muut pystytte nuo ajat tietämään etäkätewn ja pysymään niissä?

Kommentit (782)

Vierailija
41/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ilmoitin aikoinaan päiväkodin sulkemisaikaan asti. Haettiin sitten, miten sattui sopimaan.

Joo mutta tämä aloituksen aihe ei koske hoitosopimusta, jonne olenkin ilmoittanut maksimiajan varmuuden vuoksi. Vaan sähköistä järjestelmää jonne pitää noin 2 vk ennen joka päivälle näpytellä tarkka vienti ja hakuaika.

Ap

No näpyttele sinne päiväkodin sulkeutumisaika. Haet sitten aikaisemmin, jos pystyt. Vai meinaatko, että eivät luovuta lasta sinulle, jos haet aikaisemmin?

Luovuttavat, mutta näin osa on tehnyt, minäkin, ja siitä tuli jo valitusta monta kertaa ja virallinen kirjekin että noin ei saa tehdä. Ap

Vierailija
42/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että sovitusta ajasta ei voi myöhästyä, mutta kai nyt sentään aiemmin saa hakea? Eli ilmoitat vaan mahdollisimman pitkän hoitoajan.

Tästä tuli jo valitusta, koska meillä moni teki noin että ilmoitti liian aikaisen viemisajan ja liian myöhäisen hakuajan, mutta sitten piti lasta lyhemmän päivän. Olivat joutuneet mielestään turhaan pitämään liikaa henkilöstöä töissä. Eli näin ei saa enää tehdä, koska on henkilöstöpula. Ap

Yksityinen päiväkoti?

Kunnallinen. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että sovitusta ajasta ei voi myöhästyä, mutta kai nyt sentään aiemmin saa hakea? Eli ilmoitat vaan mahdollisimman pitkän hoitoajan.

Tästä tuli jo valitusta, koska meillä moni teki noin että ilmoitti liian aikaisen viemisajan ja liian myöhäisen hakuajan, mutta sitten piti lasta lyhemmän päivän. Olivat joutuneet mielestään turhaan pitämään liikaa henkilöstöä töissä. Eli näin ei saa enää tehdä, koska on henkilöstöpula. Ap

Henkilöstöpula ei ole vanhempien ongelma.

No siitä on tehty nyt vanhempien ongelma. Välillä tulee sellaisiakin viestejä, että henkilöstöpulan takia pyydämme, että haet lapsesi tänään sovittua aikaisemmin.

Ap

Vierailija
44/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi oli Helsingissä päiväkodissa, nyt jo ekalla koulussa. Koskaan ei kysytty työaikoja, ei ikinä. Lapsi vietiin yleensä yhdeksäksi, haettiin neljän jälkeen, joskus viiden pintaan. Joskus piti olla aamukokouksessa töissä tai lähteä työmatkalle ja lapsi meni aikaisemmin hoitoon. Tuollaiset kymmenen minuutin aikaikkunat ovat pudasta perheiden kiusaamista. Itsekin sote alalla töissä.

Vierailija
45/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lapsi oli Helsingissä päiväkodissa, nyt jo ekalla koulussa. Koskaan ei kysytty työaikoja, ei ikinä. Lapsi vietiin yleensä yhdeksäksi, haettiin neljän jälkeen, joskus viiden pintaan. Joskus piti olla aamukokouksessa töissä tai lähteä työmatkalle ja lapsi meni aikaisemmin hoitoon. Tuollaiset kymmenen minuutin aikaikkunat ovat pudasta perheiden kiusaamista. Itsekin sote alalla töissä.

Joo. Tämä on ilmeisesti joskus viime kesänä aloitettu ihan piinallinen käytäntö. Ap

Vierailija
46/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ilmoitin aikoinaan päiväkodin sulkemisaikaan asti. Haettiin sitten, miten sattui sopimaan.

Joo mutta tämä aloituksen aihe ei koske hoitosopimusta, jonne olenkin ilmoittanut maksimiajan varmuuden vuoksi. Vaan sähköistä järjestelmää jonne pitää noin 2 vk ennen joka päivälle näpytellä tarkka vienti ja hakuaika.

Ap

No näpyttele sinne päiväkodin sulkeutumisaika. Haet sitten aikaisemmin, jos pystyt. Vai meinaatko, että eivät luovuta lasta sinulle, jos haet aikaisemmin?

Luovuttavat, mutta näin osa on tehnyt, minäkin, ja siitä tuli jo valitusta monta kertaa ja virallinen kirjekin että noin ei saa tehdä. Ap

Kirjeen voi laittaa paperinkeräykseen ja valituksille voit vain hymyillä ja nyökytellä päätä. Sitten jatkat elämääsi, kuten ennenkin.

Vierailija
47/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kirjeen voi laittaa paperinkeräykseen ja valituksille voit vain hymyillä ja nyökytellä päätä. Sitten jatkat elämääsi, kuten ennenkin.

Ei välttämättä ole fiksua ryhtyä sellaiseksi, jota päiväkodin johtaja alkaa inhoamaan.

Vierailija
48/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No mikä estää sua puuhaamasta jotain muuta ennenkuin haet lapset?

Joutuisin työn takia sitten ilmoittamaan joka päiväksi klo 7:30-17:30. Tuntuisi aika tyhmältä pitää lapsi päiväkodissa turhaan aina puoli kuuteen saakka, vaikka monesti pääsisin jo neljältä hakemaan.

Ongelma on siis se, että omat työaikani selviää noin 2-3 päivää ennen, mutta päiväkoti vaatii tarkat ajat vähintään 2,5 VIIKKOA ennen.

Ap

No mitä muita vaihtoehtoja sulla on? 1) ilmoita maksimiaika ja ota vastaan päiväkodin valitus, jos haet aikaisemmin 2) pidä hoidossa maksimiaika riippumatta siitä, pääsetkö töistä aiemmin vai myöhemmin ja ota ilo irti omasta ajasta, jos sitä jää.

Vierailija
49/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitat ajat. Ja jos tulee tilanne, että haku viivästyy, ilmoitat siitä päiväkotiin mahdollisimman pian.

Tyyliin, hei, myöhästyn tänään ilmoitetusta ajasta 30min.

Tai sopiiko että Pekka tulisikin huomenna hoitoon jo klo.7?

Ei kait päiväkoti voi kieltäytyä hoitamasta lasta, kun kyse työstä johtuvasta hoidontarpeesta.

Meillä ainakin joustetaan aina. Toki hyvä tietää muutos hoidontarpeessa mahdollisimman pian.

No meillä ei jousteta vaan juuri tuli muistutus että aikoja täytyy noudattaa niin kuin on ajat ilmoittanut.

Ap

Tietenkin joustetaan. Vai heittääkö päiväkoti lapsen ulos, jos et hae sovittuun aikaan?

Vierailija
50/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilmoittanut joka päiväksi klo 6:45 - 17:30. Kun valittivat, että liian pitkä aika, niin vastasin, että ihan teidän oman vaatimuksenne mukainen. Koska en tiedä, ehdinkö hakemaan lapsen 16:30, niin laitan varmuudeksi myöhäisemmän ajan ja käy vaikka kaupassa tai kuntosalilla ennen kuin tulen lasta hakemaan. Joskus olen käynyt kaverin kanssa kahvilla ja sanonut takki päällä odottavalle hoitajalle, että voi harmi, sulla oli kiire jonnekin ja mä jouduin tuolla naapurikorttelissa kahvittelemaan, että olen hakemassa lasta määrättyyn aikaan.

Itse asiassa päiväkoti ei voi vaatia vanhemmilta yhtää päivähoitosopimusta tarkempia aikoja. Jos vaatii, voi kysyä, mihin säädökseen vaatimus perustuu.

Vierailija
51/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla päiväkodin johtajaan yhteydessä ja kertoa tämä työkuvio. Olen itse töissä päiväkodissa ja kuulostaa kummalliselta tuo päiväkodin toiminta. Onko päiväkoti normaalisti auki mihin asti? Meneekö tuo puoli tuntia yli normaaliajasta? Siis jos pistät 17.30 asti? Onko oletus aukiolo 17 asti? Onko muita lapsia siihen asti, oletko nähnyt?

Jos menee normaali työvuorosuunnitelun "yli" eli laskettu, että työvuoro on tuohon 17.35 eli joku lapsi 17.30 asti. Mutta viimeinen lapsi haetaankin 17.00, niin puoli tuntia jää miinusta eli meillä se tarkoittaisi, että jään yksikseni tekemään jotain työvuoron loppuun tai ottaisin sen työaikapankkiin kerätyistä tunneista.

Vierailija
52/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kuljin julkisilla, kun hain kuopusta hoidosta. Merkkasin hoitoajan aina seuraavan bussivuoron mukaan, enkä sen mukaan, mihin olisin ehtinyt vain, jos töistä lähtö olisi mennyt täydellisesti.

Kerran kysyivät, miksi tulen hakemaan jo 15.30, vaikka olen merkinnyt hoitoajan klo 16 saakka. Kerroin, miten olin ajatellut, että on päiväkodille parempi olla ajoissa kuin tulla myöhässä hakemaan ja kysyin "vai oletteko eri mieltä?".

Eivät olleet eri mieltä.

Päiväkotivaihe oli kyllä tosi kuluttava ja ärsyttävä. Onneksi jo takana päin. Tsemppiä kaikille sitä vaihetta juuri eläville!

Vierailija
53/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja minkä ihmeen virallisen kirjeen voi saada siksi, että noudattaa hoitosopimuksessa olevia maksimiaikoja eli lapsi ei ole hoidossa yhtään enempää kuin on sovittu? Ainakin minä laittaisin ko. kirjeen AVIin ja kysyisin, onko se laillinen ja miten kunnan asukkaan tulee toimia, kun varhaiskasvatuslain kirjainta ja henkeä ei noudateta.

Vierailija
54/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat tärkeysjärjestykseen. Kumpi on tärkeämpi oma työsi vai lapsesi?

Vierailija
55/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ylipäätään jännä, miten kuvitellaan kenenkään olevan aina tarkan 10 min aikaikkunan sisällä paikalla. Harva työ on nykyään sellaista 8.00-16.00 työtä, josta tiedät varmasti ehtiväsi päiväkodin pihaan klo 16.17 kelistä ja ruuhkista riippumatta.

Sen ymmärrän, että kukaan lapsista ei jäisi toistuvasti "yliajalle", mutta lyhyemmästä hoitoajasta valittamista en ymmärrä. Harvalla on kyse sellaisesta, että on ilmoitettu lapsen olevan hoidossa klo 17 asti ja tullaan klo 14 hakemaan, vaan monilla tuo ilmoitetusta ajasta poikkeaminen on paljon lyhyempi aika.

Vierailija
56/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiat tärkeysjärjestykseen. Kumpi on tärkeämpi oma työsi vai lapsesi?

Ainakin minulla työ suhteessa päiväkotiin. Jos kunta antaa tietyn ajan hoitosopimuksessa, niin oletan, että se pätee päiväkodinkin kanssa. Lapseni on päiväkodissa, jotta minä voin käydä töissä ja jos päiväkoti ryhtyy tätä työnteko-oikeutta rajoittamaan, niin sitten mennään keskustelemaan korkeampien instanssien kanssa.

Vierailija
57/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys teille, jotka olette ap:n kaltaisissa töissä:

Jos lapsi sairastuu päiväkodissa kesken päivän, miten pääsette hakemaan lapsen kesken työpäivän? Itselläni on työ, jossa joitakin työtehtäviä ei voi keskeyttää/niiden aikana ei voi vastata puhelimeen.

Vierailija
58/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi sairastuu päiväkodissa kesken päivän, miten pääsette hakemaan lapsen kesken työpäivän? Itselläni on työ, jossa joitakin työtehtäviä ei voi keskeyttää/niiden aikana ei voi vastata puhelimeen.

Kun en vastaa päiväkodin soittoon kesken tehtävän, niin eihän ne mitään voi.

Vierailija
59/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa olla päiväkodin johtajaan yhteydessä ja kertoa tämä työkuvio. Olen itse töissä päiväkodissa ja kuulostaa kummalliselta tuo päiväkodin toiminta. Onko päiväkoti normaalisti auki mihin asti? Meneekö tuo puoli tuntia yli normaaliajasta? Siis jos pistät 17.30 asti? Onko oletus aukiolo 17 asti? Onko muita lapsia siihen asti, oletko nähnyt?

Jos menee normaali työvuorosuunnitelun "yli" eli laskettu, että työvuoro on tuohon 17.35 eli joku lapsi 17.30 asti. Mutta viimeinen lapsi haetaankin 17.00, niin puoli tuntia jää miinusta eli meillä se tarkoittaisi, että jään yksikseni tekemään jotain työvuoron loppuun tai ottaisin sen työaikapankkiin kerätyistä tunneista.

No tuossahan on mainio aika suunnitella, kun ei ole lapsiakaan paikalla. Silloin seuraavien päivien suunnittelut olisi tehty ja voisi olla lasten kanssa suunnittelun sijaan.

Ja jokaisella lapsella on oikeus olla se viimeinen, vanhemmat eivät voi sopia työnantajansa kanssa siitä, että lähtevät aina pois töistä liian aikaisin, jotta päiväkodissa päästäisiin kotiin listalle merkittyä aikaa aikaisemmin, koska siellä on vain 1 lapsi. Se yksikin on ihan tärkeä!

Vierailija
60/782 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse sosiaalityöntekijä. Työkseni istun asiakastapaamisissa, erilaisissa verkostoissa jne. Yleensä vedän niitä itse. Todellakaan en vastaa puhelimeen sen kerran kun saan vaikka lastenpsykiatrin verkostoistuntoon paikalle. Jo laittavat viestiä, haen lapsen kun vapaudun ja päivän loput asiakastapaamiset perutaan.