Miten pystyä ilmoittamaan päiväkotiin hoitoajat 10 min tarkkuudella, kun oma työ on vastuullista ja työajat vaihtelee?
Ymmärrän kyllä syyt miksi haluavat tietää viemis- ja hakuajat noin 2 vk etukäteen 10 min tarkkuudella.
Mutta en ymmärrä miten pystyn siihen. Olen autoton eli kuljen työmatkat julkisilla, joskus on ruuhkaa busseissa joskus ei. Oma työni on vastuullista ja välillä kokoukset yllättäen venyy. Olen se joka vetää ne kokoukset niin en voi häipyäkään kesken, mutta vaikka olen vetäjä niin työmääräykseni on saada tietyt kokousasiat käsiteltyä ja vasta sitten voi lopettaa kokouksen enkä voi aina estää muita venyttämästä asioita. Sote-ala kyseessä niin lakikin määrää aikarajoista ja asioiden hoitamisesta jotain. Lisäksi usein tulee tilanne että pitäisikin parin päivän varoitusajalla ottaa aamuun tai iltapäivään ylimääräinen asiakaspalaveri (jonka saan kyllä saldoina pois, mutta josta en voi oikein kieltäytyä kun se minun vastuualuetta on).
Päiväkodista tuli käsky, että ilmoitetuista ajoista ei saa poiketa vaan sen 10 minuutin aikaikkunan täytyy pitää.
Miten te muut pystytte nuo ajat tietämään etäkätewn ja pysymään niissä?
Kommentit (782)
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama haaste ja työskentelen myös sote-alalla. Päiväkodista tullut viestiä, että ajat pitäisi syöttää järjestelmään ennalta ja minulla saattaa tulla muutoksia niihin.. Kuulemma henkilöstömitoitukseen liittyvä vaatimus. Rasittaa vaan tällaistakin tässä kaiken kiireen keskellä stressata.
Mitoitukseen se juuri liittyy.
Voisiko lapsen laittaa päiväkotiin, joka on lähellä äidin (isän) työpaikkaa. Tässä tietysti tulee ongelmia, jos työpaikka on eri kunnassa kuin koti . Tietysti yksityinen päiväkoti lähellä äidin (isä) työpaikkaa olisi hyvä ratkaisu.
Nykyäänhän voi terveyspalvelut hankkia halutessaan naapurikunnan terveyskeskuksessa. Sama valinnaisuus olisi hyvä myös päivähoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitat ajat. Ja jos tulee tilanne, että haku viivästyy, ilmoitat siitä päiväkotiin mahdollisimman pian.
Tyyliin, hei, myöhästyn tänään ilmoitetusta ajasta 30min.
Tai sopiiko että Pekka tulisikin huomenna hoitoon jo klo.7?Ei kait päiväkoti voi kieltäytyä hoitamasta lasta, kun kyse työstä johtuvasta hoidontarpeesta.
Meillä ainakin joustetaan aina. Toki hyvä tietää muutos hoidontarpeessa mahdollisimman pian.
No meillä ei jousteta vaan juuri tuli muistutus että aikoja täytyy noudattaa niin kuin on ajat ilmoittanut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voit merkata päivät pidemmiksi sen maksimiajan sisään milloin varmasti pääset hakemaan. Aiemmin voi aina hakea.
Tämä. Merkitse 6.30-17, tämän ajan useimmat päiväkodit ovat automaattisesti auki. Jos menee näiden aikojen yli, on ymmärrettävää, että aikoihin halutaan tarkennuksia.
Meillä päiväkoti tarvittaessa auki 6-18, tämä, jos varauksia on näille äärirajoille tullut. Ei automaattisesti.
Onnistuisiko etsiä varahakija kaveripiiristä, jonka oma elämäntilanne ja aikataulu helppo? Kun ennakkoluulottomasti alkaa miettiä.
Meillä oli ystäväni poika, yliopistossa juuri aloittanut. Tutusteltiin sopivasti, että lapsi ok hänen kanssa. Nuorukainen listattiin luvalliseksi hakijaksi, ja kun meidän työt venyi, hän haki taaperon, tarjosi tälle pienen välipalan (smoothiepussista suoraan) ja viihdytti ulkona puolisen tuntia.
Nuorelle kohtuullinen korvaus ja kaikki tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä työnantaja joustaa työntekijän elämäntilanteen mukaan, jos päiväkoti ei siihen kykene.
Päiväkoti ei enää ole arkea helpottva, palvelua tarjoava laitos lapsiperheille vaan siellä painetaan duunia tiukalla aikataululla liian vähällä porukalla hampaat irvessä. Löysät pois ja noin.
Välillä tuntuu että lapset on olemassa päiväkotia varten eikä päiväkoti lapsia varten.
Näytä minulle sote-alalta tällainen hyvä työnantaja. Vaihdan mielelläni sinne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hyvä työnantaja joustaa työntekijän elämäntilanteen mukaan, jos päiväkoti ei siihen kykene.
Päiväkoti ei enää ole arkea helpottva, palvelua tarjoava laitos lapsiperheille vaan siellä painetaan duunia tiukalla aikataululla liian vähällä porukalla hampaat irvessä. Löysät pois ja noin.
Välillä tuntuu että lapset on olemassa päiväkotia varten eikä päiväkoti lapsia varten.
Tuollainen työnantaja on sitten huono toisille. Meillä lapsettomat työntekijät joutuvat usein paketoimaan päivän työt, kun mammat kiirehtii päiväkotiin.
Ymmärrän, että sovitusta ajasta ei voi myöhästyä, mutta kai nyt sentään aiemmin saa hakea? Eli ilmoitat vaan mahdollisimman pitkän hoitoajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytä minulle sote-alalta tällainen hyvä työnantaja. Vaihdan mielelläni sinne.
Ap
Päiväkoti? 😂
Vierailija kirjoitti:
Minä ilmoitin aikoinaan päiväkodin sulkemisaikaan asti. Haettiin sitten, miten sattui sopimaan.
Joo mutta tämä aloituksen aihe ei koske hoitosopimusta, jonne olenkin ilmoittanut maksimiajan varmuuden vuoksi. Vaan sähköistä järjestelmää jonne pitää noin 2 vk ennen joka päivälle näpytellä tarkka vienti ja hakuaika.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi hakee.
Millainen i.d.i00.tti pitää täysin päivänselvänä asiana, että hän on esimerkiksi ylipäätään elossa???
Sille kait mies tekee ihan kaiken, pyyhkimistä myöten.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että sovitusta ajasta ei voi myöhästyä, mutta kai nyt sentään aiemmin saa hakea? Eli ilmoitat vaan mahdollisimman pitkän hoitoajan.
Tästä tuli jo valitusta, koska meillä moni teki noin että ilmoitti liian aikaisen viemisajan ja liian myöhäisen hakuajan, mutta sitten piti lasta lyhemmän päivän. Olivat joutuneet mielestään turhaan pitämään liikaa henkilöstöä töissä. Eli näin ei saa enää tehdä, koska on henkilöstöpula. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ilmoitin aikoinaan päiväkodin sulkemisaikaan asti. Haettiin sitten, miten sattui sopimaan.
Joo mutta tämä aloituksen aihe ei koske hoitosopimusta, jonne olenkin ilmoittanut maksimiajan varmuuden vuoksi. Vaan sähköistä järjestelmää jonne pitää noin 2 vk ennen joka päivälle näpytellä tarkka vienti ja hakuaika.
Ap
No mikä estää sua puuhaamasta jotain muuta ennenkuin haet lapset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo mikä estää sua puuhaamasta jotain muuta ennenkuin haet lapset?
Joutuisin työn takia sitten ilmoittamaan joka päiväksi klo 7:30-17:30. Tuntuisi aika tyhmältä pitää lapsi päiväkodissa turhaan aina puoli kuuteen saakka, vaikka monesti pääsisin jo neljältä hakemaan.
Ongelma on siis se, että omat työaikani selviää noin 2-3 päivää ennen, mutta päiväkoti vaatii tarkat ajat vähintään 2,5 VIIKKOA ennen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinne sähköiseen ohjelmaan pystyt myös näpyttelemään maksimiajat. Aikaisemmin saat aina hakea ei ole kiellettyä. Jos taas viet ennen varattua aikaa, siitä voidaan kysäistäkkin.
Jos kyseessä ei ole vuoropäiväkoti, ei pitäisi olla ongelma. Työntekijöitä on varattu päiväkodin aukiolon puitteissa eli esim.6.30-17.00. Näitä perusvuoroja ei lähdetä muokkaamaan sähköisen varausjärjestelmän vuoksi, vaikka tähän aina vedotaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No näpyttele sinne päiväkodin sulkeutumisaika. Haet sitten aikaisemmin, jos pystyt. Vai meinaatko, että eivät luovuta lasta sinulle, jos haet aikaisemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo mikä estää sua puuhaamasta jotain muuta ennenkuin haet lapset?
Joutuisin työn takia sitten ilmoittamaan joka päiväksi klo 7:30-17:30. Tuntuisi aika tyhmältä pitää lapsi päiväkodissa turhaan aina puoli kuuteen saakka, vaikka monesti pääsisin jo neljältä hakemaan.
Ongelma on siis se, että omat työaikani selviää noin 2-3 päivää ennen, mutta päiväkoti vaatii tarkat ajat vähintään 2,5 VIIKKOA ennen.
Ap
Anteeksi, korjaan kirjoitusvirheen lopusta. Piti olla 1,5 VIIKKOA ennen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tuli jo valitusta, koska meillä moni teki noin että ilmoitti liian aikaisen viemisajan ja liian myöhäisen hakuajan, mutta sitten piti lasta lyhemmän päivän. Olivat joutuneet mielestään turhaan pitämään liikaa henkilöstöä töissä. Eli näin ei saa enää tehdä, koska on henkilöstöpula. Ap
Henkilöstöpula ei ole vanhempien ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen päiväkoti?