"ruotsin kielen tulisi alkaa viimeistään ensimmäisellä luokalla, mielellään eskarissa"
Kirjoittaa Vantaan sanomien toimitaja. Vantaalla ruotsinkielisiä huimat kaksi prosenttia asukkaista...
"Arvostan ruotsin kieltä ja kielitaitoa tänä päivänä todella paljon. Ruotsi on meidän toinen äidinkielemme ja kuuntelen ihaillen ihmisiä, jotka sujuvasti kommunikoivat kummalla tahansa kotimaisella.
Niin, ruotsin kieli on todella toinen äidinkielemme. Sen osaamista vaaditaan erittäin monessa työpaikassa. Kunnallisella puolella virkamiesruotsin taso on monesti minimivaatimus. Tänä päivänäkin B1-kieli alkaa yleensä vasta kuudennella luokalla. Herääkin iso kysymys, että miksi nykyäänkin vasta 6. luokalla? Alkaahan englantikin jo ensimmäisellä.
Mielestäni ruotsin kielen tulisi alkaa viimeistään ensimmäisellä luokalla, mielellään eskarissa, laulujen ja leikkien kautta. Kun kieli on ollut matkassa lapsesta asti, on kohtuullisempaa vaatia osaamista myöhemmin."
https://www.vantaansanomat.fi/paakirjoitus-mielipide/5685106
Kommentit (28)
Pakkoruotsin poisto edellyttäisi hallitusta, jossa Rkp:tä ei ole.
Minulla oli pakkoalgebraa ja pakkogeometriaa koulussa ihan monta hukkaan heitettyä tuntia. Jokaista neljää oppimaani kieltä olen tarvinnut, myös ruotsia kun olin Sverigessä töissä. Yhtään algebran yhtälöä tai geometrian janaa en ole tarvinnut.
Minut olisi otettu heti töihin kun palasin Ruotsista - kielitaidon vuoksi.Lähdin sitten toisenkieliseen maahan ja hyvät oli koulussa saatu kielen perusteet.
Ei se yksi vieraskieli ota tilaa toisilta aivoista. Päinvastoin oppii sen, että tällä kielellä sanotaan sillai ja toisella tällai.
Mieheni on kaksikielinen (ei Suomessa) ja puhuu kumpaakin ihan sujuvasti.
hej po er t. N 55 v. ulkomailta
Suomenruotsalaistenkin täytyy ensin oppia puhumaan bättre svenska - ihanan laulavaa, pehmeää, soljuvaa RIIKINruotsia kuin Martin Beck -elokuvissa ikään.
Suomenruotsalaiset pilaavat kauniin ruotsin kielen.
Mä olin lapsena ja nuorena tosi hyvä ruotsissa. Tykkäsin siitä koulussa. B-ruotsin ällä irtosi täysillä pisteillä.
Sittemmin ruotsi jäi täysin käyttämättä, koska ei sitä oikeasti tarvitse. Pääkaupunkiseudulla ruotsinkieliset puhuu hyvin suomea, Ruotsissa ja Ahvenanmaalla turistina on helpompi käyttää englantia. Olisinpa silläkin tarmolla ja innolla lukenut saksaa tai espanjaa!
Ihan joutavaa pelleilyä. Ruotsissakin suomalaisten kanssa käydyt palaverit pidetään enkuksi. Pakkoruotsi tulee välittömästi lopettaa ja ruotsin tilalle tulisi ottaa vapaavalintainen vieras kieli. Joku saksa, ranska tai mandariinikiina voisi oikeasti avata ovia kansainväliseen uraan. Ruotsilla ei pitkälle pötkitä. Enkku onneksi on sentään järkevä ja hyödyllinen oppiaine. Enkulka pärjää miltei missä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä se repii näitä väitteitä, jotka eivät vastaa millään tavalla todellisuutta? Mikä ihmeen "minimivaatimus"? Se on käytännössä ainoa vaatimus, koska se tulee sekopäisistä lakipykälistä. Todellisuudessa ollaan iloisia, jos hakija osaa edes suomea.
Sen osaamista vaaditaan erittäin monessa työpaikassa. Kunnallisella puolella virkamiesruotsin taso on monesti minimivaatimus.
ja tämä vaatimus ja kustannus on lopetettava heti, Suomi on köyhä maa
Ruotsia osaamaton Katainen kumosi RKP:n käskystä puolueensa puoluekokouksen päätöksen siitä, että pakkoruotsi pitäisi poistaa.