Kassatyöntekijänä olen SURULLINEN, kun joku menee itsepalvelukassalle
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan edes aikaa, jolloin ei tankattu itse? Itsepalveluun siirryttiin vuosikymmeniä sitten eikä kukaan edes mieti asiaa.
Silloin, kun huoltispoika tai -tyrtö tuli tankkaamaan, näillä itsepalvelutankeilla oli huomattavasti edullisempi bensan hinta.
Huoltistytöille oli kiva vihjata että aika taitavasti menee tytöllä tuo letku reikään, ja katsella sen jälkeen miten se viehättävä puna nousi ihastuneen tytön poskille kun charmantti hopeakettu flirttaili hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Kassoja esim. Prismassa 20 ja aina auki vain 8- 10. Avatkaa vi..... ne kaikki, minä en jonota todellakaan yhtään siksi käytän itsepalvelukassoja.
Tukehdu. itkuusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan edes aikaa, jolloin ei tankattu itse? Itsepalveluun siirryttiin vuosikymmeniä sitten eikä kukaan edes mieti asiaa.
Silloin, kun huoltispoika tai -tyrtö tuli tankkaamaan, näillä itsepalvelutankeilla oli huomattavasti edullisempi bensan hinta.
Huoltistytöille oli kiva vihjata että aika taitavasti menee tytöllä tuo letku reikään, ja katsella sen jälkeen miten se viehättävä puna nousi ihastuneen tytön poskille kun charmantti hopeakettu flirttaili hänen kanssaan.
Tyttö ois voinu heittää takas että vedäppä housut alas niin katotaan miten tää letku sujahtaa reikään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielummin ihmiset saisivat olla työttömiä kuin tehdä tuottamatonta työtä. Ip-kassat ovat tulevaisuus, nyt.
Onko sinusta niin, että yksilön tärkein ja merkittävin tehtävä on vain ylläpitää jatkuvaa talouskasvua, jost ahän ei mahdollisesti pääse nauttimaan itse lainkaan?
Kyllä kassoilla on muutakin tehtävää kuin vain "rahastaa" asiakkaita.
Itse olin viikko vai jo kaksi sitten kaupassa ja siinä kassalla ollessani todistin joidenkin muiden asiakkaiden kanssa, kuinka edellä olevamme asiakas purki tuntojaan myyjälle. Koin oloni hieman kiusaantuneeksi mutta toisaalta tilanne kertoi, jotain tämän päivän Suomesta, jossa on jo ainakin tutkijoiden parista nostettu huoletuttavaksi ilmiöksi kuinka ihmisten yksinäisyys on lisääntynyt.
- Tuo jo mainitsemani myyjä saattoi olla tuolle asiakkaalle ainoa, joka verraten pienen hetken kuunteli tai ainakin kuuli ja sanoi tuolle asiakkaalle jotain. Ei kassojen tehtävä tietystikään ole (ensi-sijaisesti) ole toimia terapeutteina tai seuranpitäjinä asiakkaille mutta ihmisten yksinäisyys on tosiasia ja siksi olisi hyvä, jos "tavallisessa säilyisi" edes jotain edes lyhyempiä kohtaamistilanteita, joissa voi sanoa toiselle jotain tai tulla edes hetkeksi nähdyksi.
Surullista tietysti, jos ainoat tai lähes ainoat tutut ovat satunnaisia kaupan kassoja tai lähimmät omaiset ovat viranomaiset.
Uskovainen mies
Tää on niin totta! Itse oon myyjänä isossa marketissa, en kassana, mutta päivittäin saan kuulla ihmisten ( etenkin vanhusten ) tarinoita henkilökohtaisista asioistaan, ja minähän kuuntelen. Olen esihenkilöillenikin sanonut, että olen varmasti hitaampi esim.purkamaan kuormia hyllyyn, kuin nuoremmat kollegani, mutta ajattelen asian niin, että asiakkaat palkkani maksaa. Tyytyväinen asiakas käy meillä, eikä mene kilpailijalle. Ja toivon, että ihmisyys säilyisi kaikessa kanssakäymisessä, etenkin palvelualoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan itsepalvelukassoja, menen normikassaan vain jos on pakko,
Yksi syy miksi tykkään käydä itsepalvelukassalla on sekin, että tulee hyvät muistot mieleen ajoilta kun itse olin kassaneitinä. Pääsen piippailemaan tuotteita taas vanhaan tyyliin :p
Kuulostat naiselta joka osaa pitää hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen kassantätinä miksei ihmiset mene sinne ip- kassalle vaan kitisivät jonossa kun on hitaampia asiakkaita.
Vaikka siksi, että on pitkä lista ostoksia, joita ei voi ostaa itsepalvelukassan kautta.
Taidat olla aika tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö ois voinu heittää takas että vedäppä housut alas niin katotaan miten tää letku sujahtaa reikään
Miksi tyttö olisi ihastukselleen tuollaisia sanonut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan kun ei ollut olemassakaan vielä mitään itsepalvelutankkeja.
Ja ne oli lähes poikkeuksetta muuten poikia. 
Olen entinen kassa, ja nopeampi kuin markettien kassat. En jaksa odottaa, kun kassa pyörittää maitopurkkia ja etsii koodia (on samassa paikassa kuin 20 vuotta sitten!), kun ei opi / muista millä kulmalla se on. Ja niin hitaasti muutenkin menee se homma.
Itsepalvelukassalle ei tarvitse puhua eikä jonottaa, eikä miettiä, onko ystävällinen kassa vai elämäänkyllästynyt tai ylipirteä. Saan ihmiskontakteja muuten ihan tarpeeksi, en tarvii kaupassa muuta kuin ruoan ja maksun.
Vierailija kirjoitti:
En mene ip kassalle koskaan.
Kerran on kehotettu, sanoin että en ole töissä täällä.
Ip-kassan käyttö on vähäinen ponnistus verrattuna siihen, että keräät itse ostoksesi. Olet siis väistämättä kaupassa "töissä", ellet käytä keräyspalvelua.
Mitä kassojen työllisyyteen tulee, kannattaa varmaan hakeutua alalle, jossa työntekijä ei ole niin helposti korvattavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen kassantätinä miksei ihmiset mene sinne ip- kassalle vaan kitisivät jonossa kun on hitaampia asiakkaita.
Vaikka siksi, että on pitkä lista ostoksia, joita ei voi ostaa itsepalvelukassan kautta.
Taidat olla aika tyhmä.
Miten voi olla pitkä lista, kun ainakin Prismoissa ja käsittääkseni Cittareissakin lähes kaiken voi hoitaa ip:lla, Veikkausta lukuunottamatta? Käyt ehkä pienimmissä kaupoissa 🙄
Riippuu kuka on kassalla ja miten paljon on jonoa / minulla ostoksia. Yleensä kuitenkin menen automaattisesti itsepalvelukassalle. Olen huomattavasti ripeämpi kun hoidan homman itse ja pakkaan ostokset piippauksen jälkeen suoraan kassiin. Aika monesti huomaan olevani valmis huomattavasti nopeammin kuin siihen viereiselle kassalle menneet.
Joskus se pienikin ajallinen säästö on tärkeä: ehdin aiempaan bussiin, kotiin ennen kuin lemppariohjelmani alkaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän aina itsepalvelukassaa. Kassatyö ei ole kovinkaan suurta lisäarvoa tuottavaa, joten on parmepi, että he siirtyvät johonkin muihin, kansantalouden kannalta parempaa tuottoa tuoviin töihin, kuten tekemään hyväkatteisia vientituotteita. Jos eivät siihen kykene, niin sitten kouluttautuvat vaikkapa lähihoitajiksi, joista on pulaa.
Tuolla ajattelutavalla suurin osa työstä ei ole lisäarvoa tuottavaa. Miten se hoitajan työ tuottaa lisäarvoa, muuten kuin orjapalkalla omistajalle.
Tuppaa olemaan aika rajatut markkinat noissa hyväkatteisissa tuotteissa, pääosa kuitenkin edullisia bulkkituotteita.
15 vuotta sitten visioitiin että rfid systeemillä päästään kassoista eroon kokonaan, eipä ole yleistynyt vai kävikö kuten suomessa yleensä että hinnoiteltiin niin kalliiksi että ei ole järkeä käyttää.
Onkohan tämä sama lisäarvo-hörhö joka väitti ettei mikään pienipalkkainen työ tuota mitään? Sellainen yhteiskunta olisikin mielenkiintoinen näky...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi ne ip-kassat on siellä jos niitä ei saa käyttää?
Nehän on siellä että vältetään työvoimakuluja.
Periaattesta en käytä ip kassaa, ainakaan ennen kuin siitä saa muutaman prossan alennuksen loppulaskuun.
Kohta varmaan "pika"ruoka paikatkin on käytävä jossa alun valinnan jälkeen saa itse tehdä aterian johon kone antaa tarvikkeet yksitellen.En ymmärrä tätä itsepalvelun ihannointia Suomessa.
Siis luuletko sinä, että itsepalvelukassat on suomalainen keksintö tai että itsepalvelu yleensäkin on juuri Suomessa erityisen yleistä? Ei ole.
En luule että olisi täkäläinen keksintö. Mutta toi itsepalvelu ja sen yleistyminen on suomessa yleistä.
Usa ja japani varmaan "edelläkävijöitä" itsepalvelun suhteen. Maissa joissa edulliset työvoimakulut on palvelu vielä hyvää ja runsasta.
Moni asia toki helpottuu ja yksinkertaistuu sen myötä mutta on myös negatiiviset vaikutukset. Mm jos jokin ei menekkään niinkuin suunniteltu niin homma voi mennä todella vaikeaksi hoitaa.
Julkisuudessakin on ollut että pääministeri kuuraa oman vessan ym. Siinä voisi kyllä kykyjään käyttää tuottavampaan työhön ja palkata jonkun tekemään se työ. Esim miettiä miten olisi halvempaa palkata se siivooja eikä tuhlata omaa arvokasta aikaa sen tekemiseen säästääkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla aika tyhmä.Miten voi olla pitkä lista, kun ainakin Prismoissa ja käsittääkseni Cittareissakin lähes kaiken voi hoitaa ip:lla, Veikkausta lukuunottamatta? Käyt ehkä pienimmissä kaupoissa 🙄
Ei ainakaan meidän Prismassa onnistu esimerkiksi laputetut tuotteet tai alkoholijuomat.
Naaman mukaan valitsen aina. Onko sinulla sievästi meikkiä? Tuoksutko hyvältä? Teetkö minulle hyvän mielen kauniilla nuoren naisen hymyllä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tyttö olisi ihastukselleen tuollaisia sanonut?
Rakkaudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan kun ei ollut olemassakaan vielä mitään itsepalvelutankkeja.
Ja ne oli lähes poikkeuksetta muuten poikia.
Mun äiti on ollut huoltistyttönä, eikä ollut ainoa nainen tuolla alalla.
Kun kerään hehtaarihallista tavarat ja laitan ne hihnalle, odotan, että oikea ihminen laskuttaa. Näillä hinnoilla haluan työllistää kassahenkilön.
Lisäksi pakkaan tavarat, kuskaan ne autolle, ajan kotiin, kannan tavarat keittiöön, purkaan kasseista kaappeihin. Totta vie, kauppa joutaaa rahastaa. 
Itsepalvelukassa on aina nopea ja ystävällinen.