Ovatko nämä talousostokset muka jotain "ylellisyyttä", johon työttömällä perustoimeentulotuen saajalla ei saisi olla varaa; Kanasuikaleet, ruisleipä, margariini, juusto, maito, tuoremehu, riisi, mysli, paprika, rypsiöljjy, vessapaperi, pyykinpesuaine
Noita ostan, ja tuntuu että rahat ei enää oikeasti riitä koko kuukauden ruokiin...Milloin tähän perustoimeentulotukeen oikein tulee asianmukainen korotus?
Tuki on noussut jotain 3-4% samassa ajassa kun ruoan ja muiden hinta noussut 30-50%.
532e on täysin riittämätön yhdelle kuukaudelle, kun siitä pitää maksaa AIVAN KAIKKI paitsi vuokra ja sähkö/kotivakuutuslasku.
Milloin hallitus oikein tekee jotakin?
Kommentit (284)
Vierailija kirjoitti:
Aika monelle noista on olemassa halvempiakin vaihtoehtoja. Ihan samaa joudutaan tekemään myös me työssä käyvät, jos johonkin ei ole varaa niin sitten ostetaan jotain muuta mihin rahat riittää.
Itse olen ostanut nimenomaan niitä halvimpia vaihtoehtoja juurikin kilohinnan puolesta aina ja niissä se korotus on ollutkin huima. Yksi esimerkki vaikka lidlin halpa margariini oli 25snt ja nyt 49snt, oltua hetken jopa lähes euron rasia. Ketsuppi oli ennen 49snt ja sitten nousi 79snt, kunnes nyt tätä koko ketsuppia ei enää ole vaan monta kertaa kalliimpi vaihtoehto. Ostin halvinta maitoa, tai oikeasti maitojuoma siinä lukee, mutta siis halvinta litrahinnaltaan. Tässä kuussa sen hinta oli noussut taas 6snt ja viime vuoden alussa hinta oli lähes puolet vähemmän kuin nyt. Leivän hinnoista en tiedä, koska ostan hävikkileipää tosi halvalla. Kurkkua olen ostanut viimeksi joulukuussa, kun oli tarjouksessa 1,99€/kg. En ole ostanut tomaatteja tänä vuonna. Porkkanat 1,55€/kilo, kun ennen sai puolta halvemmalla. Sipuleiden hinta noussut. Yli 2kg suolakurkkupurkki pitänyt hintansa ja maksaa noin 2,25€ Prismassa ja Lidlissäkin edullista, joten sitä ostan. Perunat noin 1€ kilo, ostin nyt enempi kun oli 50snt kilo. Ja ei ihminen elä karkitta, joten ostin joulukarkkeja -70% ja osa oli halvemmallakin (mainittakoon, että kilohinta jäi näissä tosialhaiseksi eli en valinnut niitä kalliita). Lisäksi muutamissa noista jää tosi tarpeelliset lasipurkit käyttöön kuivatuotteille, eikä tarvitse ostaa niitä purkkeja (2,25€ isolasipurkki täynnä joulusuklaita).
Vuosi sitten ostin lanttuja joulun jälkeen 10snt/kilo, mutta tänä vuonna niitä ei ollut saatavilla. Joulukinkkuja en ostanut tammikuussa, vaikka oli 0.99€/kilo. Ei sitä jaksa montaa kertaa vuodessa, koska ei ihan näin hätä ole. Mutta tosiaan, ostan aina sitä halvinta mitä saa ja kyllä ne hinnat oikealla hinnalla on nousseet paljon. Broisku ennen eli vuosi sitten alle 10€/kilo niin nyt näytti eilen olevan 19€/kilo sama tuote. Maustamaton, koska en halua maksaa mausteliemestä ja ostan maustamatonta lähes aina, jos toinen ei -50%. Tässäkin kävi tuuri tammikuussa ja kauppa poisti paljon päiväystuotteita ja sain maustamatonta 3€/kilo. Ostin useamman kilon. Mutta ei voi tuudittautua siihen, että aina saa halvalla.
Kyllä töissäkäyvä ja +60k vuodessa tienaavakin joutuu vähän katsomaan mistä karsia. Pyykit ja tiskit ajastetaan peseytymään yöllä kun on halvempaa sähköä, ruoka on enemmän kasvispainotteista, autoilua vähennetään.. palkka ei todellakaan nouse inflaation ja hintojen kanssa samaa tahtia. Miksi siis minun pitäisi karsia omastani vielä enemmän ettei työttömien tarvitse? Nyt jo viette kolmasosan palkastani
Ovat ylellisyyttä, jos kysyt demareilta tai vihreiltä.
Taas tämä sama ja ihan sanasta sanaan. Olet jo miljoona kertaa laittanut tämän ja saanut jo monia vastauksia lopeta jo. Vaan trollihan sinä oikeasti olet.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan syönyt mysliä, en työttömänä enkä työssäkäyvänä.
Mitaliako odotat?
Kuka enää 2023 ostaa MARGARIINIA, tuoremehua ja rypsiöljyä. Niillä saa lääkärikulut pilviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monelle noista on olemassa halvempiakin vaihtoehtoja. Ihan samaa joudutaan tekemään myös me työssä käyvät, jos johonkin ei ole varaa niin sitten ostetaan jotain muuta mihin rahat riittää.
Itse olen ostanut nimenomaan niitä halvimpia vaihtoehtoja juurikin kilohinnan puolesta aina ja niissä se korotus on ollutkin huima. Yksi esimerkki vaikka lidlin halpa margariini oli 25snt ja nyt 49snt, oltua hetken jopa lähes euron rasia. Ketsuppi oli ennen 49snt ja sitten nousi 79snt, kunnes nyt tätä koko ketsuppia ei enää ole vaan monta kertaa kalliimpi vaihtoehto. Ostin halvinta maitoa, tai oikeasti maitojuoma siinä lukee, mutta siis halvinta litrahinnaltaan. Tässä kuussa sen hinta oli noussut taas 6snt ja viime vuoden alussa hinta oli lähes puolet vähemmän kuin nyt. Leivän hinnoista en tiedä, koska ostan hävikkileipää tosi halvalla. Kurkkua olen ostanut viimeksi joulukuussa, kun oli tarjouksessa 1,99€/kg. En ole ostanut tomaatteja tänä vuonna. Porkkanat 1,55€/kilo, kun ennen sai puolta halvemmalla. Sipuleiden hinta noussut. Yli 2kg suolakurkkupurkki pitänyt hintansa ja maksaa noin 2,25€ Prismassa ja Lidlissäkin edullista, joten sitä ostan. Perunat noin 1€ kilo, ostin nyt enempi kun oli 50snt kilo. Ja ei ihminen elä karkitta, joten ostin joulukarkkeja -70% ja osa oli halvemmallakin (mainittakoon, että kilohinta jäi näissä tosialhaiseksi eli en valinnut niitä kalliita). Lisäksi muutamissa noista jää tosi tarpeelliset lasipurkit käyttöön kuivatuotteille, eikä tarvitse ostaa niitä purkkeja (2,25€ isolasipurkki täynnä joulusuklaita).
Vuosi sitten ostin lanttuja joulun jälkeen 10snt/kilo, mutta tänä vuonna niitä ei ollut saatavilla. Joulukinkkuja en ostanut tammikuussa, vaikka oli 0.99€/kilo. Ei sitä jaksa montaa kertaa vuodessa, koska ei ihan näin hätä ole. Mutta tosiaan, ostan aina sitä halvinta mitä saa ja kyllä ne hinnat oikealla hinnalla on nousseet paljon. Broisku ennen eli vuosi sitten alle 10€/kilo niin nyt näytti eilen olevan 19€/kilo sama tuote. Maustamaton, koska en halua maksaa mausteliemestä ja ostan maustamatonta lähes aina, jos toinen ei -50%. Tässäkin kävi tuuri tammikuussa ja kauppa poisti paljon päiväystuotteita ja sain maustamatonta 3€/kilo. Ostin useamman kilon. Mutta ei voi tuudittautua siihen, että aina saa halvalla.
Etkä koskaan mieti miten paljon pöytäkoneesi kuluttaa?
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin. Siivojia tarvitaan aina ja koulutetan ammatiin.Rakenussiivojana tienaa hyvin.Joutu vaan töihin lähtemään aikaisin ,kun työt alkaa kello 7. Jos ei kinosta ilmasiin häivikki ruokapaikoihin ,jonotaa ilmasta ravintoa. Nälkää ei näe ,Opetelet vaan halitsee rahan käytön.Seraa tarjouksia , 1 e.lähti hedelmiä,vihaneksia K-ketjun kaupasta viiknlopun.Tänän viellä.Ota selvää missä K-kaupan ketjussa,löytyy netistä.Kuin koko vikonlopun ollut Tv mainoksissa.Savukeet ,kaljat,viinit pois.
Siivooja tarvitsee auton.
Vierailija kirjoitti:
No opiskelijana ainakin jäi juustot ja paprikat ostamatta.
Tätä mä aina ihmettelen, kun ihmisillä ei ole opiskeluaikana ollut muka varaa siihen tai tähän. Todellakin ostin juustoa säännöllisesti silloin ja join desilitran tuoremehua joka ikinen aamu. Paprikaa tosin ostin lähinnä syyspuolella kun se on edullisempaa. Ehkä niillä, joilla teki ruoasta tiukkaa meni rahat bileissä kaljaan tai muuhun, en tiedä. Itse siis elin pelkän opintolainan turvin, en saanut tippaakaan sitä ilmaista opintorahaa. Jos jostain oli tiukkaa, niin vaatteista, niiden hankkimista piti harkita tarkkaan, kesätienesteistä ne lähinnä hankin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka enää 2023 ostaa MARGARIINIA, tuoremehua ja rypsiöljyä. Niillä saa lääkärikulut pilviin.
Hmm, 70-luvulta asti olen noita käyttänyt, no nyt jo vuosiaaa vain oliiviöljyä, eipä ole ollut juuri lääkärille asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin. Siivojia tarvitaan aina ja koulutetan ammatiin.Rakenussiivojana tienaa hyvin.Joutu vaan töihin lähtemään aikaisin ,kun työt alkaa kello 7. Jos ei kinosta ilmasiin häivikki ruokapaikoihin ,jonotaa ilmasta ravintoa. Nälkää ei näe ,Opetelet vaan halitsee rahan käytön.Seraa tarjouksia , 1 e.lähti hedelmiä,vihaneksia K-ketjun kaupasta viiknlopun.Tänän viellä.Ota selvää missä K-kaupan ketjussa,löytyy netistä.Kuin koko vikonlopun ollut Tv mainoksissa.Savukeet ,kaljat,viinit pois.
No sitten pitää ostaa se auto eikä keksiä tekosyitä.
Minä saan minimieläkettä josta on maksettava kaikki laskut, ja loput jää ruokaan jos jotain jää. Usein joudun valitsemaan ostanko jonkun lääkärin määräämän lääkkeen vai ruokaa. Ja ruokaan minulla jää korkeintaan 100-150 e/kk. Toimeentulotukeen en ole oikeutettu. Sanottiin että eläkkeellä on pärjättävä, oli tilanne mikä tahansa. Minulla on nytkin eräs kallis lääke jota en voi käyttää koska se on yksinkertaisesti liian kallis. Ja kyseessä ei ole mikään ozempic tai muu vastaava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten pitää ostaa se auto eikä keksiä tekosyitä.
Millä rahalla?
Kehuskelkaa nyt oikein miten ette ikinä osta mitään mehuja, paprikoita tms., vaan teille ihan riittää kaurahiutaleet ruuaksi. Ettekö tajua, että mitä vähempään tyydytte, sitä enemmän teiltä viedään.
On jotenkin jopa noloa katsella jotain haastatteluita, joissa kysytään ihmisten mielipiteitä pärjäämisestä näissä Suomen kituoloissa; "Juu ihan hyvin pärjää. Jätän vaan ostamatta kaikki hedelmät, juustot, jne. ja ostan kaikkein halvinta mitä on."
Mitä tuumaavat päättäjät ja kauppiaat tällaisista lausunnoista. He tuumaavat, että nostetaanpa vähän hintoja lisää, kun varaa näyttää olevan.
Olen työtön ja ostan juustoa, kurkkua, tomaatteja, paprikoita jne.
Miksi en ostaisi?
Vierailija kirjoitti:
Minä saan minimieläkettä josta on maksettava kaikki laskut, ja loput jää ruokaan jos jotain jää. Usein joudun valitsemaan ostanko jonkun lääkärin määräämän lääkkeen vai ruokaa. Ja ruokaan minulla jää korkeintaan 100-150 e/kk. Toimeentulotukeen en ole oikeutettu. Sanottiin että eläkkeellä on pärjättävä, oli tilanne mikä tahansa. Minulla on nytkin eräs kallis lääke jota en voi käyttää koska se on yksinkertaisesti liian kallis. Ja kyseessä ei ole mikään ozempic tai muu vastaava.
Sinun on haettava toimeentulotukea. Miksi et olisi siihen oikeutettu? Jos sinulla jää ruokaan noin vähän, et voi mitenkään pystyä ostamaan ko. lääkettä omilla tuloillasi. Jokin ei nyt täsmää.
Vierailija kirjoitti:
No ihan ensinnäkin luovu paprikasta, myslistä ja mehusta. Niin minäkin tein jo ajat sitten. Juon pelkkää vettä, en kanna enää kotiin kalliita juomia. T. Työssäkäyvä
Eikö työssäkäyvänä saa kantaa juomia kotiin. Saako jos tienaa 3000€ brutto? Tarkoitan lähinnä alkoholittomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole syönyt karkkia moneen vuoteen. Kuinka kauan minulla on enää elinaikaa jäljellä, vai olenko jo kuollut?
Suomalaiset ovat oikeasti tottuneet sellaiseen elintasoon, ettei ole enää mitään käsitystä kohtuudesta. Kohtuutta ei ole se, että voi ostaa kaikkea, mitä mieli tekee, vaan se, että perustarpeet tulevat tyydytetyiksi. Satunnaisesti voi herkutella myslin tai juuston kaltaisilla tuotteilla, mutta kuren moni jo on sanonut, arjessa kaurahiutaleet tulevat edullisemmiksi. Tunnistan varakkaasta taustasta tulevan ikäiseni ihmisen, jos kysyn, ostiko hän opiskeluaikana säännöllisesti juustoa. Eräskin kaveri katsoi minua hölmistyneenä - miksi ei olisi ostanut? Minä muistan, miten juusto oli kallista ja miten harvoin sitä opiskeluaikana oli mahdollista hankkia.
En ole koskaan syönyt mysliä, en työttömänä enkä työssäkäyvänä.