Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hakemaani työpaikkaan tuli 313 hakemusta. Onko tässä mitään järkeä?

Vierailija
02.02.2023 |

Enpä ole ennen moiseen törmännyt, vaikka Helsingissä töitä haen jatkuvasti. Yleensä on ollut noin 50-110 hakijaa. Yritä tässä sitten motivoitua työnhaussa (olen kyllä töissä mutta työni on äärimmäisen stressaavaa ja haluan pois), kun puoli kaupunkia hakee samoja töitä.

Kannattaako valtion työpaikkojakaan edes silmäillä? Niissä varmaan hakijavolyymit ihan tätä samaa, kuin tässä järjestötyössä, joka oli auki.

Kommentit (334)

Vierailija
261/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, töihin ei pääse. No, voinpahan pitää oman kodin luxus puhtaana.

Työttömänä pystyn kuitenkin siivoamaan, leipomaan ja tekemään ruokaa.

Sulosäveliä näin vuokranantajan korviin, siisti vuokralainen :)

Vierailija
262/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, töihin ei pääse. No, voinpahan pitää oman kodin luxus puhtaana.

Työttömänä pystyn kuitenkin siivoamaan, leipomaan ja tekemään ruokaa.

Sulosäveliä näin vuokranantajan korviin, siisti vuokralainen :)

Kiitos, kun maksat verorahoista vuokria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ajatelkaa, että eläkeläisen kotia ei tule kukaan ilmaiseksi siivoamaan, ei edes 90-vuotiaana, jos sairastuu.

Kaupungilla ja kunnilla ei ole siivouspalveluita niitä on vain yksityisillä yrityksillä, jotka laskuttavat.

Vierailija
264/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun poika suoritettuaan amk-tutkinnon halusi vaihtaa muihin hommiin niin sanoin, että yksi sijaisuus alalla on auki tosin vaatimattomammissa hommissa (kuulin kautta rantain ja oli se virallisesti aukikin TE), että hae sitä.

"sehän on vaan 6 kk määräaikainen ja sitäpaitsi ei vastaa mun tutkintoa". Sanoin, että hae nyt kumminkin, jos meinaat vaihtaa alaa. Iso talo, ei tiedä mitä tapahtuu puolessa vuodessa. No haki (oli vain 3 hakijaa) paikkaa ja pääsi. Sijaisuus jatkui toiset puoli vuotta ja sillä aikaa tuli auki koulutusta vastaava paikka kun yksi jäi eläkkeelle. Pomo sanoi sille töissä, että hae sitä paikkaa. Haki ja valittiin. Siihen olikin sitten jo hakijoita paljon (oli laitettava auki silti kun oli virka). Palkka tuplaantui kerrasta, sai koulusta vastaavaa työtä ja nyt jatko-opiskelee, saa opiskellakin osin työajalla jatkotutkintoa.

Tämä vaan esimerkkinä siitä, että ellei ole mitään, kannattaa se huonompikin ottaa vastaan. Ei koskaan tiedä mihin se johtaa.

Ihan kuin kaikki voisi vaan valita että ottaako jonkun huonomman homman vastaan vai jääkö odottamaan parempaa. Käytännössä suurin osa ei tule valittua noihin huonompiinkaan hommiin kun tarjokkaita riittää. Siksi toiseksi hakijoita tuppaa olemaan se 20-40 joka paikkaan tai satoja jossain tapauksissa, joten en tiedä miten ihmeessä työkkärissä avoinna olevaan paikkaan voi nykypäivänä tulla vain 3 hakemusta. 

Miksi jäisit odottelemaan, että se parempi tippuu syliisi taivaasta? Työnantajat palkkaa mieluummin töissäolevia kuin työttömiä. Miksi nesti mieluummin palkataan jo valmiiksi talossa oleva kuin randomi ulkopuolelta. Nämäkin on ihan perusasioita.

Vaikutat palstan vakiotrollilta joka vähintään kerran viikossa hokee loputonta solvausryöppyään työttömiä kohtaan. 

Mitä solvausta se on, kun yritetään neuvoa miten toimimalla se kunnon työpaikka saadaan. Vinkvink ei tipahda syliin kotona makaamalla.

Vierailija
265/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esihenkilönäkökulmasta kommentoin tuota ylikoulutusta. Meidän osaston epäonnistunein rekrytointi on tuplamaisteri, joka palkattiin hommaan, johon olisi riittänyt 2. asteen tutkinto.

Tultuaan valituksi hän on ollut n. puolet työajasta poissa sairauslomalla masennuksen vuoksi. Jatkuvasti vaatii kehityskeskustelussa itselleen vaativampia hommia, ns. asiantunitijatehtäviä, joihin voisi käyttää koulutustaan ja jotka motivoisivat. Niihin hommiin pitää kuitenkin hakea valintaprosessin kautta ja niisdä ei tietenkään tule valituksi, koska sairauspoissaolot.

Itse opin kerrasta ja jatkossa palkkaan vaan tarkoituksenmukaisen koulutuksen saaneita.

Amishan ei voi sairastua masennukseen. Voi elämä.

Vierailija
266/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille haettiin asiantuntijatason tehtävään henkilöä hallinto-osastolle, alueena käytännössä koko suomi, koska työ mahdollista tehdä kokonaan etänä. Saimme yhteensä 15 hakemusta. Ajattelin silti että varmasti hyvä tyyppi sieltä löytyy, työ on toki vastuullista, nopeatempoista ja tarkkaa mutta loppujen lopuksi hienoja tutkintoja ja tiettyjen järjestelmien osaamista tärkeämpää on suht hyvä looginen päättelykyky, pieni paineensietokyky ja perustaidot officen ohjelmista - työn oppii sitten tekemällä. Olin järkyttynyt hakemusten tasosta, koska 10 hakemuksessa oli ehkä kaksi riviä tekstiä eikä muuta: olen kiinnostunut tästä työstä, olen nopea oppimaan, tulen ihmisten kanssa toimeen ja näitä muita itsestäänselvyyksiä. Omasta mielestäni ilmoituksemme oli selkeä ja informatiivinen mutta tietysti itse hankala nähdä ulkopuolisen silmin.

Työvoimapulaa on varmasti hankala arvioida koska siihen tuntuu kyllä vaikuttavan suuresti ala ja sijainti. Työnhaku tuntuu kyllä välillä olevan verrannollista lottovoittoon, pitää olla juuri oikeassa paikassa oikeaan aikaan hakemassa oikeaa tehtävää.

Vierailija
267/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole hakemuksissa mitään suodatinta, joka karsisi työttömät, ihan foliohattujuttuja. Emme myöskään voi pedata paikkaa kenellekään, valitaan pätevin.

Työtön jää rannalle, jos hänellä ei ole alan koulutusta tai kokemusta tai ei osaa kirjoittaa suomea. Myös liian kovat palkkatoivomukset jäävät, koska meillä on palkka mikä on.

Näillä spekseillä todennäköisimmin paikan saa alalta juuri valmistunut, jolla on takana pari vastaavaa harjoittelua tai määräaikaista hommaa, ehkä soveltuva kurssi tehtynä, ja joka vaikuttaa haastattelussa tavalliselta täysipäiseltä ihmiseltä.

Eli et arvosta työkokemusta koska haluat säästää ikälisissä? Kuulostaa ikävältä, ei jatkoon.

Missä ikälisissä? Ikävä kertoa, että ei niitä ole muualla kuin julkisella ja lainaamasi kuulostaa olevan yksityisellä sektorilla. Eikö ole tullut mieleen tutustua edes omaan työehtosopimukseen?

Vierailija
268/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huutava työvoimapula, joopa joo...

Minäkin ajatelin uutisten perusteella, että työpaikat ovat epätoivoisia. Lähetin siis satoja hakemuksia ja innolla odotin töiden alkamista. Hain niin matalapalkka-aloille kuin koulutukseni mukaisiin töihin, niiden ali ja yli. Tällä hetkellä yli 700 hakemusta lähetetty, 6 haastattelua, eikä ole valittu. Uutiset ovat valhetta.

Vierailija
269/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole hakemuksissa mitään suodatinta, joka karsisi työttömät, ihan foliohattujuttuja. Emme myöskään voi pedata paikkaa kenellekään, valitaan pätevin.

Työtön jää rannalle, jos hänellä ei ole alan koulutusta tai kokemusta tai ei osaa kirjoittaa suomea. Myös liian kovat palkkatoivomukset jäävät, koska meillä on palkka mikä on.

Näillä spekseillä todennäköisimmin paikan saa alalta juuri valmistunut, jolla on takana pari vastaavaa harjoittelua tai määräaikaista hommaa, ehkä soveltuva kurssi tehtynä, ja joka vaikuttaa haastattelussa tavalliselta täysipäiseltä ihmiseltä.

Eli et arvosta työkokemusta koska haluat säästää ikälisissä? Kuulostaa ikävältä, ei jatkoon.

Missä ikälisissä? Ikävä kertoa, että ei niitä ole muualla kuin julkisella ja lainaamasi kuulostaa olevan yksityisellä sektorilla. Eikö ole tullut mieleen tutustua edes omaan työehtosopimukseen?[/quote

No kyllä on ikälisät myös yksityisellä sektorilla.]

Vierailija
270/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiljuva, hirnuva ja röhkivä työvoimapula, olen kuullut siitä myös.

Kuulemma sen takia maahan halutaan tuottaa 44000 kehitysmaalaista elätettäväksi JOKA VUOSI!

Jo nyt 78 pro senttia ulk omaa nve lasta aih eut uu ma ahan muu tos ta ja ke hity s avu s ta!

Vierailija
271/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiljuva, hirnuva ja röhkivä työvoimapula, olen kuullut siitä myös.

Kuulemma sen takia maahan halutaan tuottaa 44000 kehitysmaalaista elätettäväksi JOKA VUOSI!

Jo nyt 78 pro senttia ulk omaa nve lasta aih eut uu ma ahan muu tos ta ja ke hity s avu s ta!

Tt-tuesta yli 50% menee jo näille.

Vierailija
272/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva meistä on syntymäpaikkakunnallaan töissä.

Jotkut ovat.

Konteksti:

Kys. Miksi en löydä töitä? Vast. Katso myös synnyinpaikkakunnan ulkopuolelta.

Jos on syntynyt Helsingissä tai Rovaniemellä, eikä saa sieltä töitä, rationaalista on etsiä myös muilta paikkakunnilta.

Ole hyvä. Ilmeisesti ketjun lukeminen oli sinulle liian haastavaa.

Helsinkiläiset lienevät niitä kaikkein haluttomimpia muuttamaan toiseen kaupunkiin opiskelujen tai työpaikan takia. Osa työpaikoistakin on semmoisia että niitä löytyy vain pääkaupunkiseudulta johtuen valtion keskushallinnosta, yritysten pääkonttoreista ja yhdistysten päätoimipaikoista.

Vierailija
273/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi yksityinen sektori? Vai eikö osaaminen riitä?

Luitko aloitusta? Ap oli nimenomaan hakenut työpaikkaa yksityiseltä sektorilta.

Mitä tarkoittaa ap? Aloittaja parka, paska?

Vierailija
274/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaaloissakaan ei kohta ole enää puutetta hoitajista. Viime vuonna sh pystyi tienaamaan hälyrahojen ansiosta 4000-6000 e kuukaudessa.

Vierailija
275/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...kun puoli kaupunkia hakee samoja töitä."

Helsingissä on siis 626 asukasta. Se on sopiva määrä.

Vierailija
276/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille haettiin asiantuntijatason tehtävään henkilöä hallinto-osastolle, alueena käytännössä koko suomi, koska työ mahdollista tehdä kokonaan etänä. Saimme yhteensä 15 hakemusta. Ajattelin silti että varmasti hyvä tyyppi sieltä löytyy, työ on toki vastuullista, nopeatempoista ja tarkkaa mutta loppujen lopuksi hienoja tutkintoja ja tiettyjen järjestelmien osaamista tärkeämpää on suht hyvä looginen päättelykyky, pieni paineensietokyky ja perustaidot officen ohjelmista - työn oppii sitten tekemällä. Olin järkyttynyt hakemusten tasosta, koska 10 hakemuksessa oli ehkä kaksi riviä tekstiä eikä muuta: olen kiinnostunut tästä työstä, olen nopea oppimaan, tulen ihmisten kanssa toimeen ja näitä muita itsestäänselvyyksiä. Omasta mielestäni ilmoituksemme oli selkeä ja informatiivinen mutta tietysti itse hankala nähdä ulkopuolisen silmin.

Työvoimapulaa on varmasti hankala arvioida koska siihen tuntuu kyllä vaikuttavan suuresti ala ja sijainti. Työnhaku tuntuu kyllä välillä olevan verrannollista lottovoittoon, pitää olla juuri oikeassa paikassa oikeaan aikaan hakemassa oikeaa tehtävää.

Luulen että osa kevyen sarjan hakemuksista voi johtua aktiivimalli 2:n työnhakuvelvoitteesta, jota varten lähetään mahdollisimman niukka hakemus. En tiedä sitten mitä ne hakijat ovat sitten aidosti halunneet, jos kyseinen työ on ollut mahdollista tehdä etänä eikä se ole edellyttänyt muuttoa toiselle paikkakunnalle. Harva haluaa luopua mieluisasta asunnosta ja vakiintuneista kuvioista kuten ystävä- ja tuttavapiiristä vain työn takia.

Vierailija
277/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai moni hakee siksi kun työkkäri painostaa! Pakko, jos ei halua menettää päivärahaa! Hakevat sellaista mihin ei takuulla tule valituksi .

Vierailija
278/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin nykyisessä työssäni viime kesänä, oli yksi hakija lisäkseni. Mihin töihin on noin paljon hakijoita?

Millä alalla noin vähän hakijoita oli?

Ja minkätyyppinen paikkakunta?

Joo, ymmärrän kyllä, että jos Savukoskelle haetaan puheterapeuttia, voi noin ollakin. Mutta mikä sinun tapauksesi oli?

Olen eri, mutta mulla oli sama tilanne. Varhaiskasvatuksen opettaja suuren kunnan ympäryskunnassa.

Vierailija
279/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

313 hakemusta? Radiojuontajan pesti, Renny Harlinin vaimon avustaja, kotieläintilan kanin hoitaja asuntoedulla, eduskunta-avustaja? Jokuhan se noista täytyy olla hakijamäärän perusteella🤔

Vierailija
280/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei kukaan 'hae' työpaikkaa, siis työssäolevista puhun, Töitä yleensä tarjotaan tai verkostoitumisen kautta saadaan kontakteja jotka johtaa uuteen työhön

Mutta tuo kaikki vaatii sen että on jo työelämässä ja on kontakteja. Siksi nuorten kesätyöpaikat ja harjoittelut on tärkeitä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi