Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hakemaani työpaikkaan tuli 313 hakemusta. Onko tässä mitään järkeä?

Vierailija
02.02.2023 |

Enpä ole ennen moiseen törmännyt, vaikka Helsingissä töitä haen jatkuvasti. Yleensä on ollut noin 50-110 hakijaa. Yritä tässä sitten motivoitua työnhaussa (olen kyllä töissä mutta työni on äärimmäisen stressaavaa ja haluan pois), kun puoli kaupunkia hakee samoja töitä.

Kannattaako valtion työpaikkojakaan edes silmäillä? Niissä varmaan hakijavolyymit ihan tätä samaa, kuin tässä järjestötyössä, joka oli auki.

Kommentit (334)

Vierailija
281/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään uutta. Tervetuloa tosimaailmaan! Prosentti meistä menestyy

Vierailija
282/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huutava työvoimapula, joopa joo...

Mitäs tungette kaikki sinne Helsinkiin.

Haen muualtakin, ja tuota samaa se on kaikkialla. Tukuittain hakijoita.

Joo, varmaan myös kaukaa eksoottisista paikoista Espoosta ja Vantaalta. Ei sillä väliä, pk-seudun työssäkäyntialöue on laajempi ja siihen mahtuu monta taajamaa. Oleellista on, että sinne Ruuhka-Suomen tihentymään on pitänyt mennä ja jäädä. Ihmisiä riittää, myös työnhakijoita. Iso osa on vielä sinne pakkautunut siksi, että siellä olisi töitä. No joo, on, mutta tämä siitä sitten seuraa kun massoina muutetaan samaan pisteeseen.

Oikeasti kaukana ja syrjässä voi olla että ihan tavalliseen työpaikkaan ei tule yhtään pätevän hakijan hakemusta. Edes sellaisiin hommiin joihin ei edellytetä pätevyyttä, ei välttämättä tule kuin yksittäisiä hakemuksia ja hakijoiden taso on sitten jotain AA-toipilaita ilman yhtään yli kuukauden työsuhdetta kymmeneen vuoteen...

Keskittämisen ongelmat ovat moninaisia ja ne hankaloittavat elämää sekä muuttotappiopaikkakunnilla että siellä keskittymissä joihin muutetaan. Ihan eri ongelmat, päinvastaiset suorastaan, mutta kummassakin päässä haitallisia. Ratkaisu: lopettakaa se. Muuttakaa takaisin maalle, jossa on halpa elää ja jokaiselle töitä.

Juuri näin, keskuskuntien vieressäkään ei enää meinaa saada yhtään pätevää hakijaa. Kaikki haluaisivat saada työpaikan viiden kilometrin säteellä, vaikka puolen tunnin ajomatkan päässä olisi vaikka miten hieno tehtävä auki. Ja 80% isommista tehtävistä on keskitetty Helsinkiin.

Tein kerran sen virheen, että palkkasin "toipuneen" alkoholistin, hän pysyi selvin päin juuri puoli vuotta, koeajan verran. Sitten alkoi kaikki mahdolliset ongelmat, pienintä oli se, että hän sammui aamupalaverissa. Siitä se vain paheni.

Ruuhka-Suomessa yli 40 kilometrinkaan työmatka ei ole mitenkään poikkeuksellinen. Helsingissä käy töissä paljon ihmisiä, jotka ensin ajavat kotoaan rautatie- tai linja-autoasemalle ja siitä sitten junalla (Järvenpää, Hyvinkää jne) tai bussilla (Inkoo, Porvoo) Helsinkiin ja monet asemilta vielä kolmannella kulkuneuvoilla työpaikalleen, jos se ei ole kävelymatkan päässä asemilta. Hyvin on maalla pullat uunissa, jos 5 km on liian pitkä työmatka. Kaikki eivät voi asua työpaikan naapurissa ainakaan jos tekee työtä muualla, kuin omalla pellolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos jää maaseudulle/pienempään kuntaan, niin saa vihat päälleen kun ei muuta pk-seudulle missä olisi työpaikkoja. Ainakin täällä kommentoidessa. 

Vierailija
284/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siellä lantamailla paljonkin järjestöjen, valtion, tai mitään muitakaan oikeita työpaikkoja tarjolla? En tarkoita kausiluonteista lomamökkien siivousta tai marjanpoimintaa, joissa työsuhteeseen sisältyy yhteisasuminen kontissa tai navetassa. Laita ihmeessä linkit oikeista työpaikoista tänne, kun ei niitä virallisista ilmoituspaikoista löydy.

Miten kaikki Helsingin ulkopuolella on sinusta "lantamaita"? On myös valtion työpaikkoja, jos se on ainoa mikä sinulle kelpaa. ELY:issä on nytkin virkoja auki maakunnissa.

Maakunnissa on myös nytkin useita sihteerin virkoja seurakunnissa ja eri koulutusyhtymissä ja isommissa oppilaitoksissa ja hyvinvointialueilla. Jos sen palkan täytyy välttämättä tulla veronmaksajien kukkarosta

Vastasin kirjoitukseen, jossa kysyttiin, miksi sinne Helsinkiin pitää kaikkien tunkea. Useissa kirjoituksissa hehkutetaan maaseudun ihanuutta ja haukutaan etenkin helsinkiläisiä (en ole helsinkiläinen). Tosiasia on, että Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla on avoimia työpaikkoja, mutta asuminen on monille liian kallista sihteereille tai muillekaan pienipalkkaisille. joten työmatkat ovat pitkiä, En ole hakemassa mitään työpaikkaa sen enempää valtion, kuin yksityisenkään. Vaikka kuinka ylimielisesti suhtaudut veronmaksajien pussista palkkansa saaviin, niin kylläpä sinäkin, sinun hyvinvointisi ja esimerkiksi turvallisuutesi ovat niiden työntekijöiden käsissä.

Varmaan noita mainitsemiasi sihteerin paikkoja on jokunen auki mutta on niihin varmasti hakijoitakin.

Vierailija
285/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole hakemuksissa mitään suodatinta, joka karsisi työttömät, ihan foliohattujuttuja. Emme myöskään voi pedata paikkaa kenellekään, valitaan pätevin.

Työtön jää rannalle, jos hänellä ei ole alan koulutusta tai kokemusta tai ei osaa kirjoittaa suomea. Myös liian kovat palkkatoivomukset jäävät, koska meillä on palkka mikä on.

Näillä spekseillä todennäköisimmin paikan saa alalta juuri valmistunut, jolla on takana pari vastaavaa harjoittelua tai määräaikaista hommaa, ehkä soveltuva kurssi tehtynä, ja joka vaikuttaa haastattelussa tavalliselta täysipäiseltä ihmiseltä.

Pystyisitte rajaamaan liian kalliit hakijat pois hakemusmassasta, jos laittaisitte palkkahaarukan ilmoitukseen. Miksi tuhlata kenenkään aikaa? Ja teidän aikaanne myös.

Siksi, että jokainen hakija lähtee sitten siitä, että hänen palkkansa on se haitarin yläpää. Jos ei heti koeajalla, niin sen jälkeen kun on ajettu sisään tehtävään tämä odotus tulee viimeistään vastaan. Kuitenkin samasta työstä olen tehnyt työsopimuksia 3400 kk palkalla ja 3900 -toisella on ollut valmiiksi valmius ottaa vaativampia tehtäviä vastaan kuin toisella.

Hakijoita on tosiaan laidasta laitaan. Haarukka ei kerro hakijalle juuri mitään. Yleensä vasta valmistunut ei voi saada palkkaa haarukan yläpäästä, vaikka olisi ainoa hakija. Joskus taas paikka on ihan pakko saada täytettyä, ja silloin voi neuvotellakin palkkaa ylöspäin.

Työnhaku on aina neuvottelu, sitä enemmän, mitä asiantuntijammaksi mennään.

Kultajyvää etsitään siis mahdollisimman pienellä palkalla. Jos pätevin valitaan ja valinta kohdistuu todennäköisesti vastavalmistuneeseen, ei kai ihme sitten olekaan, ettei palkkaa voi laittaa ilmoitukseen.

Olen nähnyt valintapäätöksen, jossa henkilö palkattiin 500 euroa alle keskipalkan (KVTES).

Vierailija
286/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1991 laman jälkeen tai keskellä oikeastaan olin joutunut irtisanotuksi. 8 kk työttömyys. HS :ssa ilmoitus. Sain mestan. Jouduin ensimmäisenä työna lähettämäan ei kiitos - kirjeet. Niitä oli 353 kpl. Kaikki eivät tosin olleet ihan relevantteja.

Vierailija
287/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se vähän vaikea Jurvaan lähteä Helsingistä töihin, jos siellä on puolisolla työpaikka ja lapsilla koulut.

Vierailija
288/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole hakemuksissa mitään suodatinta, joka karsisi työttömät, ihan foliohattujuttuja. Emme myöskään voi pedata paikkaa kenellekään, valitaan pätevin.

Työtön jää rannalle, jos hänellä ei ole alan koulutusta tai kokemusta tai ei osaa kirjoittaa suomea. Myös liian kovat palkkatoivomukset jäävät, koska meillä on palkka mikä on.

Näillä spekseillä todennäköisimmin paikan saa alalta juuri valmistunut, jolla on takana pari vastaavaa harjoittelua tai määräaikaista hommaa, ehkä soveltuva kurssi tehtynä, ja joka vaikuttaa haastattelussa tavalliselta täysipäiseltä ihmiseltä.

Pystyisitte rajaamaan liian kalliit hakijat pois hakemusmassasta, jos laittaisitte palkkahaarukan ilmoitukseen. Miksi tuhlata kenenkään aikaa? Ja teidän aikaanne myös.

Siksi, että jokainen hakija lähtee sitten siitä, että hänen palkkansa on se haitarin yläpää. Jos ei heti koeajalla, niin sen jälkeen kun on ajettu sisään tehtävään tämä odotus tulee viimeistään vastaan. Kuitenkin samasta työstä olen tehnyt työsopimuksia 3400 kk palkalla ja 3900 -toisella on ollut valmiiksi valmius ottaa vaativampia tehtäviä vastaan kuin toisella.

Hakijoita on tosiaan laidasta laitaan. Haarukka ei kerro hakijalle juuri mitään. Yleensä vasta valmistunut ei voi saada palkkaa haarukan yläpäästä, vaikka olisi ainoa hakija. Joskus taas paikka on ihan pakko saada täytettyä, ja silloin voi neuvotellakin palkkaa ylöspäin.

Kultajyvää etsitään siis mahdollisimman pienellä palkalla. Jos pätevin valitaan ja valinta kohdistuu todennäköisesti vastavalmistuneeseen, ei kai ihme sitten olekaan, ettei palkkaa voi laittaa ilmoitukseen.

Olen nähnyt valintapäätöksen, jossa henkilö palkattiin 500 euroa alle keskipalkan (KVTES).

Ja sitten ihmetellään kun pätevät ja kokeneet eivät saa töitä. Ihmekös tuo, kun halutaan puoli-ilmaista työvoimaa.

Vierailija
289/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Kävin huvikseni läpi kaikki hylsyviestit sekä ne paikat, joihin "melkein pääsin". Olen hakenut viestintä-, suunnittelija-, assistentti-ja sihteeritöitä. Viestintätehtäviin on hakemuksia tullut 78-102 (otos 7 työpaikkaa), noihin muihin vaihdellen 60-313 (otos 18 työpaikkaa) . Tämä siis Helsingissä kaupungilla, valtiolla ja järjestöalalla vuosina 2022-2023. Mukana muutama yksityinenkin. Olen selkeästi ylityövoimaisella alalla. Haastatteluihin olen päässyt noin 66% hakemistani töistä. Jos voisin vaihtaa vaikka sosiaalityöhön, sen tekisin. Vaikeaa on, kun ei toista korkeakoulututkintoa saa tehdä (opintotukikuukaudet käytetty maisterintutkintoon) eikä kukaan palkkaa ilman kokemusta tai koulutusta. Mitäs tässä sitten pitäisi tehdä?

jos sulla on maisterin tutkinto niin et sinä pääse sihteerin työhön. Siihen otetaan vain tradenomi tai merkonomi jolla on sihteerin kokemusta toimistotyöstä, 10-sormijärjestelmä ja toimisto-ohjelmat tunteva jne. Tätä ei moni ymmärrä, luulee että mitä korkeempi tutkinto, muka ohittaisi valinnassa ne täsmäosaajat. Ehei. Täsmätutkinto pitää olla. Ei kasvatustieteen professoria palkata koulunkäynninohjaajaksi jos hakijoissa on yhtäkään koulunkäynninohjaajan tutkinnon suorittanutta. 

Ei meille merkonomiopinnoissa opetettu 10-sormijärjestelmää. Yläasteella kyllä opetettiin. En nyt tiedä mitä niin täsmäosaamista merkonomitutkinnossa olisi ollut. Vähän laskemista.

Vierailija
290/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain yhtä viestinnän alan työpaikkaa järjestössä. Tuli viesti, että onneksi olkoon, pääsit ensimmäiselle kierrokselle tekemään ennakkotehtävät (joista ei mainittu työpaikkailmoituksessa mitään). Ja ne tehtävät olivat nämä: miten uudistaisit järjestön verkkosivut ja somen ja millaisen kampanjan tekisit aiheesta x budjetilla y. Mistä lähtien random-työnhakijat ovat suunnitelleen jotain uusia strategisia kampanjoita ja verkkosivu-uudistuksia ILMAISEKSI? Ja epäilemättä aika moni sai kunnian tehdä nuo ennakkotehtävät.

No, en todellakaan tee ilmaiseksi tuollaista, josta jollekin viestintätoimistolle maksettaisiin viisinumeroinen summa.

Munkin kaveri DI teki firmalle ison työn näyttääkseen mitä osaa koska ei ollut alalta työkokemusta muuta kuin harjoitteluja. Ei päässyt siihen paikkaan. Toiseen pääsi ja sen jälkeen ei ole tarvinnut töitä hakea kun headhunterit soittelee ja on saanut aina pyytämänsä palkan kun on vaihtanut työpaikkaa. Tällä hetkellä on Aasiassa töissä.

Vierailija
291/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Kävin huvikseni läpi kaikki hylsyviestit sekä ne paikat, joihin "melkein pääsin". Olen hakenut viestintä-, suunnittelija-, assistentti-ja sihteeritöitä. Viestintätehtäviin on hakemuksia tullut 78-102 (otos 7 työpaikkaa), noihin muihin vaihdellen 60-313 (otos 18 työpaikkaa) . Tämä siis Helsingissä kaupungilla, valtiolla ja järjestöalalla vuosina 2022-2023. Mukana muutama yksityinenkin. Olen selkeästi ylityövoimaisella alalla. Haastatteluihin olen päässyt noin 66% hakemistani töistä. Jos voisin vaihtaa vaikka sosiaalityöhön, sen tekisin. Vaikeaa on, kun ei toista korkeakoulututkintoa saa tehdä (opintotukikuukaudet käytetty maisterintutkintoon) eikä kukaan palkkaa ilman kokemusta tai koulutusta. Mitäs tässä sitten pitäisi tehdä?

jos sulla on maisterin tutkinto niin et sinä pääse sihteerin työhön. Siihen otetaan vain tradenomi tai merkonomi jolla on sihteerin kokemusta toimistotyöstä, 10-sormijärjestelmä ja toimisto-ohjelmat tunteva jne. Tätä ei moni ymmärrä, luulee että mitä korkeempi tutkinto, muka ohittaisi valinnassa ne täsmäosaajat. Ehei. Täsmätutkinto pitää olla. Ei kasvatustieteen professoria palkata koulunkäynninohjaajaksi jos hakijoissa on yhtäkään koulunkäynninohjaajan tutkinnon suorittanutta. 

Ei meille merkonomiopinnoissa opetettu 10-sormijärjestelmää. Yläasteella kyllä opetettiin. En nyt tiedä mitä niin täsmäosaamista merkonomitutkinnossa olisi ollut. Vähän laskemista.

Mulle kyllä opetettiin, ihan vanhanaikaisella kirjoituskoneella :) Oli kokeita myös, kuinka monta lyöntiä/ 10 min ja siitä hutilyönnit pois. Hirvee naputus kävi luokassa ja kone kilahti aina kun oli rivin vaihto.

Täsmäosaamisen oppii työssä.

Vierailija
292/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kotoisin Jyväskylästä. Oman alan duuneista on suurin osa pääkaupunkiseudulla, joitain hassuja paikkoja on Tampereella tai joskus Turussa. Muualla Suomessa on yksittäin paikkoja toisinaan auki.

Jyväskylästä olen bongannut viimeisen 5 vuoden aikana KAKSI kyseisen alan avointa työpaikkaa.

Ettähhh juuh, miksihän sitä ollaan Helsingissä, miksihän...

Vierailija
293/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsensaanti-iällä ja sukupuolella ole merkitystä. Kuka vaan voi joutua sairaslomalle. Ja myös miehet on sairaan lapsen kanssa kotona. Äitiysloman ajaksi palkataan sijainen. Sehän on helpoin rekry, koska ajan tietää jo ennalta, eikä ole sitä vakituisen palkkaamisen stressiä.

Mä menin äitiysloman sijaiseksi. Sitten jäin itse siitä äitiyslomalle. Mun sijaiseksi tullut jäi äitiyslomalle. Meitä oli kolme yhtäaikaa samasta tehtävästä äitiyslomalla. Sen jälkeen pomo vei sen työtuolin varastoon.

Vierailija
294/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, niinpä onkin, Akun rekkari ja luulin kyllä vitsiksi, kun hylsyviestistä luvun luin. Ei ollut vitsi.

Olen päässyt muutaman kerran haastatteluun paikkoihin, joihin on tullut noin sata hakemusta. Viime viikolla jäin jumaliste toiseksi haussa johon tuli 95 hakemusta. Kyllä söi sielua. Ihan naurettavaa kyllä.

Ja Helsinki on synnyinkaupunkini, josta lähden vain saappaat jalassa. Aina on töitä ollut mutta tämä massojen määrä työnhaussa on ihan uskomatonta. Olen panostanut joka jumalan työhakemukseen ja haastatteluun ja haen vain oman osaamisalan töitä mutta ei, ehei. Aina jään kalkkiviivoilla tappiolle tai sitten häviän jo hakumassassa. Todella turhauttavaa.

Töitä olen hakenut puoli vuotta aktiivisesti.

Aktiivimalli 2 meneillään.

Vierailija
295/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kyllä opetettiin, ihan vanhanaikaisella kirjoituskoneella :) Oli kokeita myös, kuinka monta lyöntiä/ 10 min ja siitä hutilyönnit pois. Hirvee naputus kävi luokassa ja kone kilahti aina kun oli rivin vaihto.

Jos sen oppii työssä, niin eikö ole ihan sama otetaanko siihen merkonomi, tradenomi vai maisteri.

Vierailija
296/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen keskipalkan?

Kvtes on minimi, sen alle on laitonta mennä ellei kyse ole nuoresta kesätyöntekijästä. Keskipalkkoja siellä ei ole.

Vierailija
297/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sen oppii työssä, niin eikö ole ihan sama otetaanko siihen merkonomi, tradenomi vai maisteri.

Ei siihen valita maisteria, koska ajatellaan, ettei se ole kauaa kuitenkaan vaan hakee koko ajan koulutustansa vastaavaa tehtävää. Meille on hakenut lukuisia maistereita mm. palkanlaskijoiksi. Ei me oteta maisteria, se haluaa henkilöstöjohtajaksi henkilöstöjohtajan paikalle tai muuksi pomoksi ennen pitkää ja sit meillä ei oo taas palkanlaskija.

Vierailija
298/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kotoisin Jyväskylästä. Oman alan duuneista on suurin osa pääkaupunkiseudulla, joitain hassuja paikkoja on Tampereella tai joskus Turussa. Muualla Suomessa on yksittäin paikkoja toisinaan auki.

Jyväskylästä olen bongannut viimeisen 5 vuoden aikana KAKSI kyseisen alan avointa työpaikkaa.

Meillä palkattiin asiantuntija Jyväskylästä Helsingin toimistolle. Toki ehtona oli 1 lähityöpäivä kuukaudessa Helsingissä. Hyvä työntekijä saatiin ja hän saa asua siellä missä haluaa.

Onneksi on etätyö.

Vierailija
299/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haitko Ankkalinnan pormestariksi?

Kattivaaran margariinitehtaalle.

Vierailija
300/334 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä palkattiin asiantuntija Jyväskylästä Helsingin toimistolle. Toki ehtona oli 1 lähityöpäivä kuukaudessa Helsingissä. Hyvä työntekijä saatiin ja hän saa asua siellä missä haluaa.

Onneksi on etätyö.

Mulle sopisi tällainen järjestely oikein hyvin. Olisipa teidänlaisianne työnantajia enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi