Iida Rauman Hävitys, muita jotka ei ymmärrä miten saanut Finlandian??
Jotenkin tosi raskaslukuinen kirja, josta tulee liikaa läpi kirjoittajan omat kaunat ja antipatiat. Kaikki opettajat esitetään empatiakyvyttöminä hirviöinä sillä perusteella, että Rauman kohdalle on osunut yksi mätä omena. Ei se Kaarina nyt niin paha paikka -90 luvulla ollut.
Kommentit (94)
Se on romaani eikä mikään dokumentti.
Samasta syystä kuin Tommi Kinnunen on kirjaston lainatuimpia kirjailijoita vaikka kirjottaa aivan kuollutta mummokamaa.
Mielestäni upea kirja, yksi vaikuttavimmista, mitä olen lukenut. Ansainnut kaikki palkintonsa.
Vierailija kirjoitti:
Naiset eivät nykyään kirjoita mistään muusta kuin omista angsteistaan.
Minusta romaani oli todella hienosti rakennettu, hyvää kieltä ja rohkeasti kirjoitettu.
Minä ymmärrän oikein hyvin. Huikeaa valta-analyysia ja upeaa romaanitaidetta. Harvoin olen lukenut kirjailijalta noin isoja ja hätkähdyttäviä mutta hyvin perusteltuja yhteiskunnallisia väitteitä.
Iida Rauma on aloittanut tuo kirja suunnittelun laskelmoimalla minkälainen nyyhkytystarina takuulla iskisi nykyaikaan ja myisi. Ja sellaisen myös kirjoitti.
Melko raskas luettava mutta palkintonsa ansainnut. Hyvää suomenkieltä ja kerrontaa, sen mitä nyt kirjallisuudesta ymmärrän.
Kirja parani minusta loppua kohden, alku oli vähän sekava. Kannattaa lukea, mutta aikaa siihen kuluu.
AP on niitä lukijoita, jotka tuijottavat kirjailijan sormea, kun kirjassa viitataan kuuhun.
Vierailija kirjoitti:
Melko raskas luettava mutta palkintonsa ansainnut. Hyvää suomenkieltä ja kerrontaa, sen mitä nyt kirjallisuudesta ymmärrän.
Kirja parani minusta loppua kohden, alku oli vähän sekava. Kannattaa lukea, mutta aikaa siihen kuluu.
Jätin kesken puolivälissä, kannattaisiko sittenkin jatkaa loppuun?
Ihmiset joilla menee hyvin eivät ole suomalaisten kirjailijoiden lukijakuntaa.
Kirjassa oli ihan liikaa Turun historiaa, muuten ihan viihdyttävä tarina.
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän oikein hyvin. Huikeaa valta-analyysia ja upeaa romaanitaidetta. Harvoin olen lukenut kirjailijalta noin isoja ja hätkähdyttäviä mutta hyvin perusteltuja yhteiskunnallisia väitteitä.
Olet todellakin kohderyhmää kun käytät sanoja huikeaa ja upeaa 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset eivät nykyään kirjoita mistään muusta kuin omista angsteistaan.
Ei se dekkarikaan mitään korkeakulttuuria edusta.
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä kuin Tommi Kinnunen on kirjaston lainatuimpia kirjailijoita vaikka kirjottaa aivan kuollutta mummokamaa.
Tätä olen ihmetellyt. Tylsää kamaa.
ohis
Finlandiavoittajan valitsee yksi ainoa henkilö, joten selitys kysymykseen löytyy hänen taustoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset joilla menee hyvin eivät ole suomalaisten kirjailijoiden lukijakuntaa.
Toi on muuten totta!
Naisten ns. kärsimys on nykyään ainoa asia, jota saa julkisesti kannustaa ja myös palkita. Kaikki muu on joko ruikuttamista tai totuuden vääristelyä. Myös fiktiossa.
Selasin kirjastossa( pikalainaosastolla)joitain sivuja ja totesin etten nyt ainakaan jaksa lukea sellaista ulostuloa. Kerrontatyyli ei iskenyt lainkaan ja olen lukenut proosaa ja kaikenlaista ( paitsi en hömppää) tuhansittain vuosikymmenten aikana. Ehkä joskus luen tai yritän lukea.
Koska naiset kirjoittavat kirjoja lähinnä vanhemmille naisille jotka sitten valitsevat voittajat mielensä mukaan. Tähän vielä woketus- ja cancelointilisä niin en yhtään ihmettele.