Miten saada 30kg pois? Olen melkein vuosikymmenen yrittänyt laihduttaa,BMI 37,6
Ihan toivotonta, jotenkin se ruoka aina lopulta voittaa .
Ikää pian 39v,ja vaivojakin tullut,kuorsaan ja herään yöllä hengityskatkoon. Varpaisiin ja jalkapohjiin sattuu, verenpaine ja sokerit koholla
Ja mitä tein eilen, 2 ruisleipää maksamakkaralla aamupalaksi. Lounaaksi kaksi teema kulhollista kanapastaa.
Päivällä lihapulla-tonnikala salaatti ja taas 2 maksamakkara lepää.
Banaani ja sokeri teetä.
Illalla klo 22.30 samaa kanapastaa juustolla, juustonaksuja ja 2 fitness patukkaa.
Miksi ruoka aina voittaa taistelun ( ja terveyden)?
Kommentit (152)
Uskokaa nyt, että laihduttamisen jälkeen hoikkana pysyminen on todella vaikeaa. Laihdutuksen jälkeen elimistö tekee kaikkensa saavuttaakseen takaisin korkeimman aikaisemman painonsa. Ihmisen lihoessa rasvasolujen määrä kasvaa - mutta laihduttaessa määrä ei putoakaan vaan rasvasolujen koko vain pienenee. Rasvasolu pyrkii kasvamaan tiettyyn kokoon, koska sillä on muisti-ilmiö.
Itsensä lihottaneen pitää valita onko koko loppuelämänsä lihava vai jojoilija.
Ainoa varma keino pysyä hoikkana on olla koskaan lihottamatta itseään.
Näin kertoi tutkija Tekniikan Maailma -lehdessä 2022.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten olen kummajainen,kun nälkä tulee helposti
ApNälkä tulee siitä, kun olet totuttanut elimistösi isoihin hiilihydraattimääriin ja insuliini- ja verensokeritasosi heittelevät melkoisesti. Esim Keto - ruokavaliota noudattavat pystyvät helposti olemaan koko päivän syömättä, kun ei ole nälän tunnetta.
Jep. Itse olen laihduttanut paljon ketoosissa ja nyt yritän saada sen taas päälle. Ekana lähti noin 40kg(2021 aloittaen), mutta kun sitä on vielä toiset samanmoiset jäljellä. Kaikki meni hyvin siihen asti, kun aloin syömään enemmän ja siis otin perunan ja leivän ruokavalioon. Alun sain nutratessa pois ja sitten ruokavaliolla lisää, mutta raju painonpudotus nosti maksa-arvot taivaisiin ja sain korjattua ne kuukaudessa normaaleiksi syömällä juurikin perunaa ja leipää taas. Siihen loppui painonputoaminen. Otan nyt hetken nutrausta ketoosiin ja jatkan kedolla ruokavaliolla sen jälkeen. Saan tällä muutenkin nollattua syömisiä ja nimenomaan sen pohjattoman nälän pois. Lääkäri suositteli sitä ozempicia tähän, koska ongelma on korventava nälkä, eikä herkut. Olen sitten lääkinnyt nälkääni syömällä tomaatteja, porkkanoita jne., mutta kai se 500g tomaattia kerralla on liikaa.
Nutrausta en ole vielä kokeillut. Ilmeisesti aika edullistakin?ap
Tavallaan on edullista ja tavallaan ei. Voi tuntua kalliilta pakettihinta, mutta tuo 25kpl paketti riittää 5 päivän kaikiksi ruoiksi ja hinta taitaa olla täyteen hintaan noin 21€(riippuu kaupasta). Halvimmat pussit on Tokmannilla ja tarjouksessa vieläkin edullisemmin. Taitaa olla ainoa paikka josta saa myös 25kpl pakkauksia. Päiväannos 5 pussia ja siihen kasviksia päälle (porkkanaa, tomaattia, kurkkua jne.), mutta voi olla ilman kasviksiakin. Jotkut joi makean himoon kalorittomia maxeja limuissa, mutta mulla ne sotki sokeriarvot. Kunhan ekat päivät jaksat nälkää niin ketoosi vie nälän tunteen kokonaan ja nutraus menee tuosta vaan ja täytyy vain muistaa ottaa ne pussit. Kaikki maut ei ole sitten kaikista ok, mutta oman inhokkini kanakeiton maustoin tabascolla sellaiseksi, että sain alas ne jotka ostin. Suosittelen jotain kasviksia lisäksi, jotta suoli toimii. Ekan nutrauksen tein ilman kasviksia ja vatsa ei toiminut. Toinen kasviksilla ja kaikki oli ok.
Itsellä tarkoitus tiputtaa 58kg pois, vielä n. 15kg, niin olen tavoitteessa. Tuolloin painan saman kuin 20 vuotiaana 😇. Hiljaa hyvä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää kun nykyään kaikki sanovat ettei liikunnalla laihdu vaan oikealla ruokavaliolla. Lehdistä kun lukee niin kaikki paljon laihtuneet ovat laihduttaneet liikunnalla.
Monet jotka sanovat urheilevansa ja liikkuvansa paljon, kuten vaimoni, kävellä lompsottelevat tai pelaavat jotain niin että hädin tuskin liikkuvat. Pallo menee ohi niin oho, en ehtinyt.
Liikunnassa täytyy sykkeen nousta kunnolla ja pitkäaikaisesti.
Kummasti alapeukutettiin vaikka puhut asiaa.
Olen laihduttanut 40 kg juoksuharrastuksen ja elintapojen muutoksen myötä.
Ennen liikuntaharrastusta et voi vetää napaa täyteen safkaa, se rajoittaa kummasti puputtamista. Ja se ettei dokaa (imuta bisseä tai sidukkaa) on ihan keskeinen juttu myös.
Jokin aerobinen liikuntaharrastus 3-4 x viikossa ja terveellistä skruudista, siit se lähtee.
"Skruudista".
Ei.
🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
Illalla klo 22.30 samaa kanapastaa juustolla, juustonaksuja ja 2 fitness patukkaa.
...
Ei tuossa päivän ruokailussa ole isompia huteja mielestäni, mutta tuo 22.30 syöty ateria on ylimääräinen ja outo. Silloin ollaan jo nukkumassa tai lukemassa kirjaa, ei enää syödä
No siihen aikaan tulen kotiin iltavuorosta ja nälkä on melkoinen.. Edellinen ruoka ollut 15.30,ja klo 20.30 banaani.
Ap
Tuossapa se ongelma; et kestä nälkää yhtään. Normaali ihminen pärjää helposti 7h syömättä, sinä tarvitset siihenkin väliin välipalabanaanin. Onko kukaan koskaan kertonut, että tuolla ylipainolla et ihan heti nälkään kuole? Syö kolme kertaa päivässä kohtuullinen annos kasvispainotteista ruokaa. Pian huomaat kuinka paino tippuu eikä koko ajan olekaan tarve pupeltaa jotain kun vatsalaukkusi pienenee.
suosittelisin oksasahaa, sillä vetäset tosta vyötärön alueelta niin kyllä sillä saa ainakin 10kg pois. Jos ei se auta niin raajojen poisto
Lopeta se laihduttaminen ja aloita elämäntapamuutos eli muutat pysyvästi ruokailutottumuksia ja elintapojasi minkä seurauksena painosi ei vastakaan nouse eikä sinun tarvitse enää koskaan ryhtyä laihduttamaan. N. 2 kg kuukaudessa on sopiva määrä pudottaa painoa. Netissä on painonoudotuslaskuri, johon syötät perustietosi ja tavoitteesi ja laskuri kertoo millä kalorimäärällä saavutat tavoitteesi. Kun olet saavuttanut tavoitteesi voit lisätä päivittäistä kalorimäärää, mutta älä muuta ruokailutottumuksiasi. Itse löysin myös painon pudottajalle sopivia ruokaohjeita mm. Diabetesliiton kuukauden resepteistä. Lautasmallin mukainen ja useista pienemmistä aterioista koostuva syöminen on suositeltavaa. Kalorin laskentaan apuvälineitä netissä esim. Finell. Suo itsellesi silloin tällöin myös herkutteluhetkiä, jolloin voit kohtuudella nauttia myös muutoin kiellettyjä herkkuja. Herkut vain silloin tällöin syötyinä kuuluvat elämään ja kroppasi kestää tämän jos pääasiassa syöt terveellisesti ja oikeaoppisesti. Hyvä olisi jos pystyisit harrastamaan jonkun verran myös liikuntaa kuten esim. kävelyä ja vaikka ensi alkuun lisäämällä vain hyötyliikuntaa. Painonpudotusta 2 kg per kuukausi tekee jo vuodessa 24 kiloa ja se varmasti näkyy myös ulkomuodossa.
Täällä bmi 42.
Kaiken muun kokeilleena aloitin testimielessä nutrauksen tänään. (Ensin 5pv, jos tuntuu itsrlle sopivalta niin sitten pidennän aikaa).
Pöytäkirjoihin merkittäköön että vyötärönympärys on nyt 115cm. Viikon päästä sit mittaamaan onko jotain tapahtunut.
Muuta en ole vielä huomannut kuin että vessassa saa juosta ihan kokoajan. Nälkä ei ole vieläkään iskenyt.
Testissä mokkapirtelö viideksi päiväksi, eli aika sama kuin kahvia jois pitkin päivää.
Lisänä vissyä, jalapenoja, parsakaalia ja tomaattia.
Jos laihduttaa erikoisella dieetillä, korvokeruualla, tulee mieleen että mitä sen jälkeen? Kukaan ei voi syödä kaalisoppaa loppuelämänsä, tai jauhopirtelöitä. Jos ei opi uutta elämäntapaa tulevat kilot valitettavasti takaisin. Jojo ilmiö.
Ota tavoitteeksi kg/kk. Kuulostaa vähältä, mutta se on 12kg vuodessa. 30kg lähtee siis vajaa kolmessa vuodessa. Kuulostaa pitkältä ajalta, mutta on se lyhyempi kuin vuosikymmen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten olen kummajainen,kun nälkä tulee helposti
ApNälkä tulee siitä, kun olet totuttanut elimistösi isoihin hiilihydraattimääriin ja insuliini- ja verensokeritasosi heittelevät melkoisesti. Esim Keto - ruokavaliota noudattavat pystyvät helposti olemaan koko päivän syömättä, kun ei ole nälän tunnetta.
Jep. Itse olen laihduttanut paljon ketoosissa ja nyt yritän saada sen taas päälle. Ekana lähti noin 40kg(2021 aloittaen), mutta kun sitä on vielä toiset samanmoiset jäljellä. Kaikki meni hyvin siihen asti, kun aloin syömään enemmän ja siis otin perunan ja leivän ruokavalioon. Alun sain nutratessa pois ja sitten ruokavaliolla lisää, mutta raju painonpudotus nosti maksa-arvot taivaisiin ja sain korjattua ne kuukaudessa normaaleiksi syömällä juurikin perunaa ja leipää taas. Siihen loppui painonputoaminen. Otan nyt hetken nutrausta ketoosiin ja jatkan kedolla ruokavaliolla sen jälkeen. Saan tällä muutenkin nollattua syömisiä ja nimenomaan sen pohjattoman nälän pois. Lääkäri suositteli sitä ozempicia tähän, koska ongelma on korventava nälkä, eikä herkut. Olen sitten lääkinnyt nälkääni syömällä tomaatteja, porkkanoita jne., mutta kai se 500g tomaattia kerralla on liikaa.
Keto, karppaus, vhh, Atkinsson, Heikkilä ja millä nimellä kukakin sitä kutsuu, toimii vain jos sitä jaksaa noudattaa. Tunnen monia, jotka ovat sillä laihtuneet hienosti, mutta en yhtään joka olisi jaksanut vuotta kauempaa. Ruokavaliokin on vielä joiltain onnistunut vuosia, mutta jokaviikkoinen tissuttelu on pilannut koko homman.
Mulle riittäisi ihan 15 kg pois, mielellään jo kesään mennessä kymppi pois. Onko vielä hyviä ja tehokkaita vinkkejä?