Ruokakauppaan yhdeltä henkilöltä 353,70e/kk.
Sisältää ruuan, hygienituotteet (ei meikkejä kuitenkaan), wc-paperin yms. mitä nyt ruokakaupasta saa...
Onko paljon vai vähän? Ekaa kertaa elämässäni laskin kuluja....
Harrastuksiin meni 108,30e, kosmetiikkaan 36,20e, ja muihin kuluihin 205,35e (mm. apteekki, bussikortti, leffa, lounas kaverin kanssa yms.)
Yhteensä: 699,85e.. auts, kuulostaapa isolta summalta. (Tässä ei ole vuokraa, puhelinlaskua, sähkölaskua, muita laskuja, kirjasin vain ylös paljonko pankkikortilla kulutan.)
Paljoko te kulutatte kuukaudessa?
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokakauppaan menee noin 500 euroa kuukaudessa. Ostan sieltä oikeastaan hyvin paljon muutakin ruuan lisäksi. Viimeksi kaksi paistinpannua ja samaan ruokakauppaan meneviin rahoihin lasken nuokin. Yhtä lailla kuin vaikka pari nippua sukkia töihin yms tai vaikkapa kahvinkeitin.bSaati että jaottelisin hygieniatuotteet yms kodin tarvikkeet pois laskuista. Vääristää toki laskelmia enkä voi ikinä kertoa miten elän koko kuukauden 100 euron ruokamenoilla.
Kiinteät menot kuukaudessa ovat toisen noin 500 euroa ja muut menot sitten muutamasta satasesta ylöspäin.
Näin ekaa kertaa budjettia tekevänä koin myös helpommaksi laittaa vain "ruokakauppa", enkä eritellä erikseen ruokaa hammastahnoista, pyykinpesuaineista yms.
Teknisesti ottaen teit kuluseurantaa, et budjettia. Ehkä tälle kuulle voisit laatia budjetin ja katsoa, pysytkö siinä?
Onko vinkkejä budjetin tekemiseen ja siinä pysymiseen?
Ainakin ruokaupassa ja muut-kuluissa koitan säästä. Ruokakauppaan helmikuussa voisin ottaa tavoitteen alle 300e (mieluiten 280e) ja muut kulut 120e.
Harrastukset pysyy samana ja kosmetiikkaa muutenkin ostan vain tarpeeseen ja edullisesti. Pian ostoslistalla on uusi kosteusvoide loppuvan tilalle.
Erikseen on myös sarake vaatekaupat ja se pysyi tyhjänä :)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä että miten te joilla menee esim. 100-200 e/kk ruokaan, syöttekö esim. hedelmiä lainkaan? Minulla menee pelkästään niihin jo 5 e/pvä, eli 150 e/kk. Terttu viinirypäleitä maksaa nykyään 3 e ja siihen vielä kilo klementiinejä 2 e, eli 5 e/pvä. Vähintään tuon verran syön noita joka päivä, ja nuo ovat pelkkää välipalaa, jota syön pitkin päivää. Siihen vielä päälle aamiaiset, päivän pääruuat, iltapalat ja jälkiruuat. Ihmettelen miten se on edes mahdollista kuluttaa ruokaan alle 400 e/kk henkeä kohden.
Syön 1-2 hedelmää päivässä. Lisäksi muita kasviksia niin, että päivässä kasviksia on noin 700 g.
Ruokavaliosi ei itse asiassa kuulosta erityisen terveelliseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla menee ruokakauppaan puolet sinun kuluista kuukaudessa, ja minä syön kyllä ihan terveellisesti ja riittävästi.
Aika vähän, noin 45e viikossa :o
Vähän? Mulla menee korkeintaan 35€/vk ja silloinkin ruokaa on niin paljon että en jaksaisi kantaa kotiin saati syödä. Yleensä tuosta riittää lihaa mm kahdeksi viikoksi. Ja olen lihava 100 kg. Mitä ihmettä te syötte? Pihvejä ja lohta?
Mitä ihmettä te pyhällä hengellä elävät syötte 35-45 EUR viikossa ja painoa silti 100 kg? Pelkkää höttöhiilihydraattia? Ja silti kahden viikon lihat mukana? Tuohon summaan ei kyllä monipuolista ja terveellistä ruokavaliota koosta.
Olen eri, normaalipainoinen noin 80 kg. Minulla menee viikossa noin 40-45 euroa ruokaan. Kun kysyit niin voin kertoa mitä syön. Esimerkiksi tällä viikolla ostin nämä
Kotimaista broilerin koipireisi 1 kg, hinta 2,70 e
Rainbow seitifilee palana 400 g, hinta 3,90 e
Kotimaista vapaan kanan munat 10 kpl, hinta 2,09 e
Banaani Luomu Reilun kaupan 1,2 kg, hinta 2,34 e
Omena, Suomi 850 g, hinta 2,80
Kotimaista suomalainen porkkana 1 kg, hinta 1,45 e
Kotimaista vihannessekoitus 250 g, 3 pussia, hinta yhteensä 1,47 e
Rainbow pitkäjyväinen täysjyväriisi 1 kg, hinta 2,25 e
Myllyn paras kauramakaroni 350 g, hinta 0,79 e
Oululainen Reissumies 235 g, 2 pakettia, hinta yhteensä 0,90
Kahvi, Arvid Nordquist Classic Franskrost 500 g, hinta 6,50 e
Valio Arki kevytmaito 1 litra, 3 purkkia, hinta yhteensä 2,85 e
Kotimaista raejuusto 200 g, hinta 1,29
Kotimaista kevytmajoneesi 280 g, hinta 1,75 e
Myllyn paras ruiskorppujauho 400 g, hinta 1,25 e
Rainbow pähkinäsekoitus naturel 300 g, hinta 3,55
Rainbow oliiviöljy 1 litra, hinta 3,65
Kotimaista korvapuusti, pakaste 390 g, hinta 1,99
Yhteensä 43,52 euroa.
Näistä tulee mm. leivitettyjä kalaleikkeitä ja täysjyväriisiä, makaroni-vihannes-majoneesisalaattia, broilerinkoipia ja vihannesriisiä ja porkkanasosekeittoa ja raejuustoa. Osa tässä olevista on pitemmälle ajalle, kuten öljy, korppujauhot, munat ja kahvi. Toisaalta kaapissa on mm. margariinia ja puurotarvikkeita ja pakastimessa marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla menee ruokakauppaan puolet sinun kuluista kuukaudessa, ja minä syön kyllä ihan terveellisesti ja riittävästi.
Vähän? Mulla menee korkeintaan 35€/vk ja silloinkin ruokaa on niin paljon että en jaksaisi kantaa kotiin saati syödä. Yleensä tuosta riittää lihaa mm kahdeksi viikoksi. Ja olen lihava 100 kg. Mitä ihmettä te syötte? Pihvejä ja lohta?
Mitä ihmettä te pyhällä hengellä elävät syötte 35-45 EUR viikossa ja painoa silti 100 kg? Pelkkää höttöhiilihydraattia? Ja silti kahden viikon lihat mukana? Tuohon summaan ei kyllä monipuolista ja terveellistä ruokavaliota koosta.
Olen eri, normaalipainoinen noin 80 kg. Minulla menee viikossa noin 40-45 euroa ruokaan. Kun kysyit niin voin kertoa mitä syön. Esimerkiksi tällä viikolla ostin nämä
Yhteensä 43,52 euroa.
Näistä tulee mm. leivitettyjä kalaleikkeitä ja täysjyväriisiä, makaroni-vihannes-majoneesisalaattia, broilerinkoipia ja vihannesriisiä ja porkkanasosekeittoa ja raejuustoa. Osa tässä olevista on pitemmälle ajalle, kuten öljy, korppujauhot, munat ja kahvi. Toisaalta kaapissa on mm. margariinia ja puurotarvikkeita ja pakastimessa marjoja.
Okei, kiitos :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteensä 43,52 euroa.
Eihän tuo ruoka ole Suomessa mitenkään kallista. Täällä Aasiassa maito, omenat, porkkanat, kahvi, ruisleipä ja pähkinät on kalliimpia. Raejuustoa tai kauramakaronia ei ole. Pelkkää valkoista makaronia on ja se on melko kallista verrattuna Suomeen. Ruiskorppujauhojakaan ei ole, japanilaisia panko-jauhoja saa muttei ole halpoja. Korvapuusteja ei ole. Halvempia on riisi, munat, kana ja kala. Banaanit on ihan vähän halvempia, mutta paljon parempia. Myös riisit on parempia. Enemmän tulee ostettua vihanneksia, chiliä, munakoisoja, papaijaa, tomaatteja, kaalia, korianteria, valkosipulia jne.
Miulla menee Bangkokissa noin 40 euroa viikossa ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika samoissa, 900-1200 / kk / 3hlö mennyt viimeisen vuoden aikana. Ei tarvitse miettiä mitä ostaa, senkun klikkaa koriin ja kuljetus tuo seuraavana päivänä. Meillä tuossa "kaikki" market-tavara, myös työeväät, mutta ei vessapaperia.
Meillä 2 hengen talous ja market-kulut kuukaudessa 800 - 1200 e. Pyykkiaineet + paperit tuossa mukana, mutta hiustuotteet ostan kampaajalta + kosmetiikan muualta. 99% on ruokaa. Eineksiä emme käytä lainkaan, vaan valmistan kaikki ateriat alusta asti itse. Ruoanlaitto kiinnostaa ja jopa harrastus. Etätyömahdollisuus poisti työmatkoihin kuluneen ajan, joten senkin puolesta paremmin aikaa kokkailla. Arvostamme laadukasta, terveellistä, maukasta ja herkullista ruokaa. Muutaman kerran kk käymme ystävien kanssa ravintolassa syömässä. Tykkään myös kestitä vieraita kotona. N62
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä että miten te joilla menee esim. 100-200 e/kk ruokaan, syöttekö esim. hedelmiä lainkaan? Minulla menee pelkästään niihin jo 5 e/pvä, eli 150 e/kk. Terttu viinirypäleitä maksaa nykyään 3 e ja siihen vielä kilo klementiinejä 2 e, eli 5 e/pvä. Vähintään tuon verran syön noita joka päivä, ja nuo ovat pelkkää välipalaa, jota syön pitkin päivää. Siihen vielä päälle aamiaiset, päivän pääruuat, iltapalat ja jälkiruuat. Ihmettelen miten se on edes mahdollista kuluttaa ruokaan alle 400 e/kk henkeä kohden.
Syöt liikaa hedelmiä per päivä. Järkyttävä määrä sokeria ja fruktoosia.
Lisäyksenä vielä, 3-4 *kk tulee verkkoruokatilaus kotiin
N. 160-180 euroa kuukaudessa ruokaan. Muita kuluja ei juuri ole,paitsi netti. Puhelinlaskuja ei tule. Pöyrällä liikun. Se harvoin hajoaa. Bussilla en kulje. Mutta olenkin työtön niin olen luopunut monista.
Ruokakauppaan (sisältäö shampoo, konetiskiaine, wc-paperi jne) menee aina 400 e kuussa. Asun yksin ja kokkaan lähes kaiken alusta alkaen, ei juuri eineksiä. Mielestäni normaali summa, ja valitsen usein tuotteista edullisemman version jos on hyvä&laadukas. Nettopalkka 2500.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa hedelmiä per päivä. Järkyttävä määrä sokeria ja fruktoosia.
Höpsis. Hedelmien kuitupitoisuus estää fruktoosin haitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokakauppaan menee noin 500 euroa kuukaudessa. Ostan sieltä oikeastaan hyvin paljon muutakin ruuan lisäksi. Viimeksi kaksi paistinpannua ja samaan ruokakauppaan meneviin rahoihin lasken nuokin. Yhtä lailla kuin vaikka pari nippua sukkia töihin yms tai vaikkapa kahvinkeitin.bSaati että jaottelisin hygieniatuotteet yms kodin tarvikkeet pois laskuista. Vääristää toki laskelmia enkä voi ikinä kertoa miten elän koko kuukauden 100 euron ruokamenoilla.
Kiinteät menot kuukaudessa ovat toisen noin 500 euroa ja muut menot sitten muutamasta satasesta ylöspäin.
Näin ekaa kertaa budjettia tekevänä koin myös helpommaksi laittaa vain "ruokakauppa", enkä eritellä erikseen ruokaa hammastahnoista, pyykinpesuaineista yms.
Teknisesti ottaen teit kuluseurantaa, et budjettia. Ehkä tälle kuulle voisit laatia budjetin ja katsoa, pysytkö siinä?
Onko vinkkejä budjetin tekemiseen ja siinä pysymiseen?
Ainakin ruokaupassa ja muut-kuluissa koitan säästä. Ruokakauppaan helmikuussa voisin ottaa tavoitteen alle 300e (mieluiten 280e) ja muut kulut 120e.
Harrastukset pysyy samana ja kosmetiikkaa muutenkin ostan vain tarpeeseen ja edullisesti. Pian ostoslistalla on uusi kosteusvoide loppuvan tilalle.
Erikseen on myös sarake vaatekaupat ja se pysyi tyhjänä :)
Vinkkejä budjetin laatimiseen löydät esimerkiksi Pinterestistä. Valmiin Excel-pohjan saa käyttöönsä vaikkapa Martoilta: https://www.martat.fi/marttakoulu/omat-rahat/talouden-suunnittelu/.
Jotkut nostavat viikon käyttörahan käteisenä, jolloin näkee tarkalleen, paljonko rahaa on vielä käytössä. Itse olen käyttänyt erillistä taloustiliä, jonne siirsin palkkapäivänä tietyn rahasumman. Sieltä sitten maksoin ruoan ja päivittäistavarat, ja jos rahaa jäi yli niin sen sai käyttää ravintolaan tai baariin.
Ihmettelen kyllä että miten te joilla menee esim. 100-200 e/kk ruokaan, syöttekö esim. hedelmiä lainkaan?
olen laktovegetaristi, joten ruokavalioni koostuu pääosin hedelmistä ja kasviksista. ruokaan menee kuukaisttain 100-180 euroa. Toisinaan ostelen kalliimpia laskusta välittämättä, toisinaan on halu köyhäillä ja katselen kilohintoja. Jos lopettaisin juustojen ostamisen, pääsisin halvemmalla. Joskus katsoin huvikseni miten alas voisin mennä ruokakuluissa, jos ostaisin vain halvimpia, mutta en punalaputettuja tuotteita ja ostin parina kuukautena kaikki ruokani n. 70-78 eurolla. Ihan siis ravitsemuksellisesti hyvän ruokavalion niistä koostin, eli ei mitään makaroni-jauhelihamössöä herne-maissi-paprikalla. Ruoasta säästämisessä ja siinä onnistumisessa tärkeintä on huolellinen suunnitelma ja hintavertailu, jossa ei unohdeta myöskään kuljetuskustannuksia (tilasipa ne kotiinkuljetuksena tai menisipä vaikka omalla autolla tai bussilla). Suunnittelu vie aluksi hirveästi aikaa (se vertailu on hyvin aikaavievää puuhaa ja suunnitelmien tekeminen ylipäätään), mutta kun pääsee siitä vaiheesta yli, niin aika helposti se sitten sujuu.
hedelmien kanssa noudatan satokalenteria aika pitkälle. marjoja kerätään itse metsästä paljon ja omalta pihalta (tai siis äidin pihalta...)
Vierailija kirjoitti:
On todella paljon.
Itellä meni lidliin viime kuussa 120€ ja siitäkin vähintään kolmasosa oli ns. herkkuja eli täysin turhia.
30 euroa viikossa? Esim. laadukas parmesaanipala maksaa sen 8 euroa, kahvipavut kympin säkki. Hedelmät 2-6 euroa kilo. Viikossa menee kolmisen kiloa hedelmiä. Marjat 10e kilo, menee 200-500 grammaa päivässä. Ja siihen vielä riisit, perunat, pastat, tomaatit, parsa, jogurtit, tortillat, oliiviöljy, balsamicot, kala, pinaatti ja muut tummanvihreät salaattivihannekset, sienet, puurohiutaleet, marjat, paprikat, pavut... 30 eurolla viikko ei kyllä ihan heti pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä että miten te joilla menee esim. 100-200 e/kk ruokaan, syöttekö esim. hedelmiä lainkaan?
olen laktovegetaristi, joten ruokavalioni koostuu pääosin hedelmistä ja kasviksista. ruokaan menee kuukaisttain 100-180 euroa. Toisinaan ostelen kalliimpia laskusta välittämättä, toisinaan on halu köyhäillä ja katselen kilohintoja. Jos lopettaisin juustojen ostamisen, pääsisin halvemmalla. Joskus katsoin huvikseni miten alas voisin mennä ruokakuluissa, jos ostaisin vain halvimpia, mutta en punalaputettuja tuotteita ja ostin parina kuukautena kaikki ruokani n. 70-78 eurolla. Ihan siis ravitsemuksellisesti hyvän ruokavalion niistä koostin, eli ei mitään makaroni-jauhelihamössöä herne-maissi-paprikalla. Ruoasta säästämisessä ja siinä onnistumisessa tärkeintä on huolellinen suunnitelma ja hintavertailu, jossa ei unohdeta myöskään kuljetuskustannuksia (tilasipa ne kotiinkuljetuksena tai menisipä vaikka omalla autolla tai bussilla). Suunnittelu vie aluksi hirveästi aikaa (se vertailu on hyvin aikaavievää puuhaa ja suunnitelmien tekeminen ylipäätään), mutta kun pääsee siitä vaiheesta yli, niin aika helposti se sitten sujuu.
hedelmien kanssa noudatan satokalenteria aika pitkälle. marjoja kerätään itse metsästä paljon ja omalta pihalta (tai siis äidin pihalta...)
Huhhuh miten vähällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todella paljon.
Itellä meni lidliin viime kuussa 120€ ja siitäkin vähintään kolmasosa oli ns. herkkuja eli täysin turhia.30 euroa viikossa? Esim. laadukas parmesaanipala maksaa sen 8 euroa, kahvipavut kympin säkki. Hedelmät 2-6 euroa kilo. Viikossa menee kolmisen kiloa hedelmiä. Marjat 10e kilo, menee 200-500 grammaa päivässä. Ja siihen vielä riisit, perunat, pastat, tomaatit, parsa, jogurtit, tortillat, oliiviöljy, balsamicot, kala, pinaatti ja muut tummanvihreät salaattivihannekset, sienet, puurohiutaleet, marjat, paprikat, pavut... 30 eurolla viikko ei kyllä ihan heti pärjäisi.
Mulla menee ~30e joka kauppareissulla ja käyn kaupassa vaihtelevasti kaksi toi kolme kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 4 hengen ruokaan menee 400e.
Ja syötte pelkkää makaronia?
Syödään tavallista kotiruokaa.
"tavallista kotiruokaa" belike:
https://www.kotikokki.net/media/cache/large/recipeimage/large/52d6dd4ad…
Jään odottamaan sitä klassista "veriarvot huippuluokkaa" -kuittausta mikä näillä nakilla sentin kurkunpätkillä elävillä aina näihin ketjuihin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteensä 43,52 euroa.
Kuulostaa kyllä ankealta ruualta. Ei pahalla, ihanaa jos olet tyytyväinen!
Olette te yksiä bimpoja kun kilpailette siitä kuka ostaa vähiten.
Kiitos :)