Ruokakauppaan yhdeltä henkilöltä 353,70e/kk.
Sisältää ruuan, hygienituotteet (ei meikkejä kuitenkaan), wc-paperin yms. mitä nyt ruokakaupasta saa...
Onko paljon vai vähän? Ekaa kertaa elämässäni laskin kuluja....
Harrastuksiin meni 108,30e, kosmetiikkaan 36,20e, ja muihin kuluihin 205,35e (mm. apteekki, bussikortti, leffa, lounas kaverin kanssa yms.)
Yhteensä: 699,85e.. auts, kuulostaapa isolta summalta. (Tässä ei ole vuokraa, puhelinlaskua, sähkölaskua, muita laskuja, kirjasin vain ylös paljonko pankkikortilla kulutan.)
Paljoko te kulutatte kuukaudessa?
Kommentit (126)
Aika paljon. Meillä 4 hengen perheessä menee 400e.
Hullu olet jos lainarahalla jatkat noin höveliä kuluttamista .
Yhden hengen talous, menee noin 200 e/kk ruokakauppalasku+noutoruoka.
Kyllä meilläkin ruokakauppaan menee suunnilleen tuon verran per henkilö. 2 aikuista ja 2 lasta, kauppaan menee ~1000€/kk nykyään. Ei syödä pröystäilevästi, eineksiä tai alkoholia, vaan ihan tavallista kotiruokaa mutta paljon kasviksia ja hedelmiä. Tuo muu-osuus on meillä sitten paljon pienempi; syödään ulkona max. kerran kuukaudessa ja sama elokuvissa käyntiin, vaatteita ostellaan harvoin (lähinnä lapsille ja nekin käytettynä). Mutta, jos asuisin yksin, niin ulkona tulisi varmasti käytyä paljon enemmän. Enkä missään nimessä pitäisi pahana sitä, että käyttää elämyksiin rahaa. Se on ekologista ja tuo työtä Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se paljon, etenkin kun päälle tulee vielä ravintolalounaat sun muut ja elät opintolainalla. Missä teet ruokaostokset?
Mulla meni työttömänä kotona ollessa ruokaan 200€ ja nyt kun olen töissä tulee huomaamatta haettua pieniä välipaloja työpaikan läheisestä ruokakaupasta odotellessa bussia. Nyt menee ruokaan 350-300, joskus yli mikä hirvittää. Hankala laskea kun käytän kahden eri pankin kortteja ja sovelluksesta näkee kätevästi vain toisen. En jaksa excelöidä.
Useimmiten S-marketissa, joskus kiireessä k-supermarketissa, joka on mun lähikauppa. K on tosin ihan järkyttävän kallis!
On mulla prisma bussiyhteyden päässä, ehkä voisin kokeilla sitä. Silti yksin asuvan on vaikea kantaa isoja ostoksia bussillakaan.
Eniten käyn keskustan S-marketissa, koska se on rahallisesti ja ajallisesti kannattavin.
Paljonko prisma on s-markettia edullisempi?
Ratkaisin kantamisongelman hankkimalla sellaisen perässä vedettävän pyörillä kulkevan laukun. Silloin pystyy ostamaan useamman päivän ostokset kerralla, mikä ainakin mulla on vähentää ruokakuluja.
Täällä niitä näkee vain vanhemmilla tyypeillä, mutta esim. Ruotsissa niitä käyttävät myös nuoremmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole mitään poikeavaa. Mutta onko paljon vai vähän, niin se kai riippuu myös tuloistasi?
Ja noista muista menoista, mitä et mainitse?
Eli jääkö mitään säästöön, vai mennäänkö miinukselle?
Äkkiseltään noi muut kulut: vuokra 550e/kk, puhelin 20e/kk, sähkö ~20-25e/kk, sohvan osamaksu 15e/kk (enää 150e jäljellä) , pyykkitupa 10e/kk.,spotify 10e/kk.
Tulot asumistuki 330e, opintotuki 268e. Palkka ~300e kk.
Muut menot opintolainasta, eli aika paljon miinuksella oon kun lainalla pitää maksaa... Nyt on myös vakuutus 180e erääntymässä ja yths maksu.Yths-maksu piti maksaa eilen.
Tiedän :D maksan sen nyt
Meillä menee 1200-1400/kk (riippuu onko kuukaudessa 4 vai 5 lauantaita, meillä tehdään ostokset aina lauantaisin) 4 hlö ja 3 kania. Molemmat lapset on teinejä ja ruokaa kuluu järjettömät määrät, kanit tarvitsevat purua, heinää, pellettejä ja saavat ison osan meidän hevi-tuotteista, esim salaattia vetävät kerralla yhden ison ruukun. Hintaan kuuluu lemmikkien tuotteiden lisäksi esim keräilymaksut, hygieniatuotteet, siteet ja paperituotteet, lisäravinteita ja alkoholiakin jonkin verran. Syödään myös tiskissä myytäviä eineksiä, kuten kaalikääryleet, täytetyt paprikat, porokiusaus.. Ei siis mitenkään erityisesti yritetä säästää, meille tärkeämpää on on vain selvitä arjestamme, kun työt ovat ok-palkattuja, mutta uuvuttavia.
Mulla menin ennen about saman verran. Kävin itse kaupassa silloin. Nyt oon puoli vuotta tilannu kauppaostokset Prismasta suoraan kotiin. Tilaan 2 tilausta kuukaudessa ja rahaa niihin menee 200-250€, riippuen vähän siitä et paljonko pitää ostaa muuta taloustavaraa (siivoustarvikkeet jne.). Mulla suurin ongelma oli heräteostokset, nyt tulee hävikkiäkin vähemmän ku kaapit on oikeesti tyhjät ennen seuraavaa tilausta. Tää toki vaatii vähän etukäteissuunnittelua, mut mulla on tuttuja arkiruokia, mitä kierrätän ja yleensä valitsen niistä kauppatilaukseen sopivan määrän sen mukaan, paljonko käyn koululla/reissussa/tms.
Oon myös yksinasuva opiskelija.
Budjettiasioihin vinkkinä, että karvalakkimalli riittää monesti. Ainakin mulla on toiminut parhaiten hyvin yksinkertaistetut mallit, eli just tollaset ruokakauppa, sähkö, vuokra -luettelot. Hyödynnän kans viikkobudjettia, eli oon laskenu itelleni tietyn summan käyttörahaa viikoksi. Sillä rahalla syön koululla, huvittelen, ostan herkkuja jos huvittaa jne. Tällä hetkellä se on 30€ per viikko. Viikon lopussa siirrän ylimääräiset rahat säästöön. Noi ruokarahat (250€/kk) menee aina kuun alussa S-tilille, sinne on nyt kertyny 100€ extraa, mikä antaa vähän pelivaraa. Loput rahat on erillisellä tilillä, mistä maksan sit vuokran, laskut ja ton viikkobudjetin käyttötilille.
Budjetti ylipäätään kannattaa laskea ennemmin yläkanttiin kuin alakanttiin, siitä yli jääneet rahat sit säästöön tai huvituksiin. Mahdollisuuksien mukaan tietty.
Omalla systeemillä oon mahdollistanu sen, et mulla on aina rahaa tehdä hauskoja juttuja, rahaa menee säästöön ja toisaalta ei tarvii tinkiä tarpeellisissa menoissa. Nyt oon opiskelija, et toki osa siitä rahasta tulee lainasta, mut sille ei nyt vaan voi mitään. Systeemi nyt on tällainen ja mun opinnot vaatii niin paljon läsnäoloa, että en voi tehdä niin paljoa töitä, että se kattais koko lainaosuuden. Siksi oon päätyny siihen, et elän tuella+lainalla ja työrahat menee suoraan säästöön. En stressaa, hyvin todennäköisesti saan maksettua koko lainan pois muutaman vuoden sisällä valmistumisesta.
Tsemppiä ap!! Olin ite samassa tilanteessa omille muuttamisen jälkeen, kaikki piti opetella kantapään kautta ja muille sopivat keinot ei oo koskaan ollu itelle toimivia. Toivottavasti löydät ne sulle sopivat. :)
Minulla meni n. 600 € kuussa. Paljon tuli myös hävikkiä esimerkiksi kuivuvan ja homehtuvan leivän myötä.
- ruoka ym esim. hygieniatuotteet 300
- vastike, sähkö ja vakuutukset 350
- muut säännölliset laskut 150
- bussikortti talviaikaan 50 euroa
- budjetoidut huvimenot 300 (kampaajasta vaatteisiin ja lounasruokailuista elokuviin kaikki mahdollinen. Rinnastan työpaikan lounasravintolassa käynnin huvimenoksi koska se on ei-pakollista)
- säästöön kuukausittain 200 euroa (tämä ensimmäisenä pakollisten jälkeen)
- kissan menot 150 euroa ( ei toki mene aina tätä mutta loput säästöön)
- kuukausittain jää säästöön tarpeellisia satunnaisia asioita varten jonkin verran kaiken muun jälkeen. Niistä sitten lomamatkat javaikkapa kodin hankintoja. Nuo kuukausittaiset 200 euron säästöt eivät ole näitä menoja varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokakauppaan menee noin 500 euroa kuukaudessa. Ostan sieltä oikeastaan hyvin paljon muutakin ruuan lisäksi. Viimeksi kaksi paistinpannua ja samaan ruokakauppaan meneviin rahoihin lasken nuokin. Yhtä lailla kuin vaikka pari nippua sukkia töihin yms tai vaikkapa kahvinkeitin.bSaati että jaottelisin hygieniatuotteet yms kodin tarvikkeet pois laskuista. Vääristää toki laskelmia enkä voi ikinä kertoa miten elän koko kuukauden 100 euron ruokamenoilla.
Kiinteät menot kuukaudessa ovat toisen noin 500 euroa ja muut menot sitten muutamasta satasesta ylöspäin.
Näin ekaa kertaa budjettia tekevänä koin myös helpommaksi laittaa vain "ruokakauppa", enkä eritellä erikseen ruokaa hammastahnoista, pyykinpesuaineista yms.
Teknisesti ottaen teit kuluseurantaa, et budjettia. Ehkä tälle kuulle voisit laatia budjetin ja katsoa, pysytkö siinä?
Ruokaan menee joku n. 500e kuussa nelihenkiseltä perheeltä. Sis. myös osan päivittäistavaroista, osa tilataan netistä tai ostetaan omilta tileiltä (esim kosmetiikka).
Missä te oikein asutte, joilla menee vaan vähän ruokaan?
Asun Tampereen naapurissa pikkupitäjässä ja täällä kun oon kuunnellut sivukorvalla ja katsellut ihmisten ruokaostoksia niin helposti kerralla 100-200€.
Ja tuskin ruoat riittää kuitenkaan koko kuukautta.
Meillä on 2 aikuista, ruokaan menee 300-400€/kk vaikka kuinka ostamme halvinta paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Asun Tampereen naapurissa pikkupitäjässä ja täällä kun oon kuunnellut sivukorvalla ja katsellut ihmisten ruokaostoksia niin helposti kerralla 100-200€.
Ja tuskin ruoat riittää kuitenkaan koko kuukautta.Meillä on 2 aikuista, ruokaan menee 300-400€/kk vaikka kuinka ostamme halvinta paskaa.
Nämä halvalla eläjät ovat niitä joiden pakastimet ovat täynnä marjoja samoin kuin kaloja, sieniä tai vaikkapa hirvenlihaa. Se lasketaan näissä tarinoissa aina ilmaiseksi. Kodin ulkopuolella käydään usein vaikkapa vanhemmilla syömässä ja muutoin sopivasti aina "unohdetaan" kertoa asioita jotka tekisivät jollakin tavoin vertailukelpoisia laskelmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuskin ruoat riittää kuitenkaan koko kuukautta.Meillä on 2 aikuista, ruokaan menee 300-400€/kk vaikka kuinka ostamme halvinta paskaa.
Nämä halvalla eläjät ovat niitä joiden pakastimet ovat täynnä marjoja samoin kuin kaloja, sieniä tai vaikkapa hirvenlihaa. Se lasketaan näissä tarinoissa aina ilmaiseksi. Kodin ulkopuolella käydään usein vaikkapa vanhemmilla syömässä ja muutoin sopivasti aina "unohdetaan" kertoa asioita jotka tekisivät jollakin tavoin vertailukelpoisia laskelmista.
Höpö höpö. Minulla menee 200 euroa kuussa ruokakauppaan + noutoruokaan yhdelle hengelle eikä pienessä pakastimessani ole kuin itsetekemääni ruokaa ja punalappuleipää, enkä syö esimerkiksi vanhemmilla (asuvat 400 km päässä).
Avain on edullinen kotiruoka ja se, että herkkuja ostetaan vain harvoin.
Suurinpiirtein 300 ruokaan kuussa. Tämä siis pelkkä kaupasta ostettu ruoka, kahvilat ja joskus noutoruoka ei sisälly, ei myöskään hygieniakamat.
Yksin asun.
Meillä 4-henkiseltä perheeltä menee kauppaan noin 700-800€/kk. Tämä sisältää jonkin verran myös käyttötavaroita, eli esimerkiksi sukkia, alusvaatteita ja kodintarvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Minulla menee 200 euroa kuussa ruokakauppaan + noutoruokaan yhdelle hengelle eikä pienessä pakastimessani ole kuin itsetekemääni ruokaa ja punalappuleipää, enkä syö esimerkiksi vanhemmilla (asuvat 400 km päässä).
Avain on edullinen kotiruoka ja se, että herkkuja ostetaan vain harvoin.
Opiskeluaikana arkipäivisin + lauantaisin söin kerran päivässä yliopistolla, lounaan.
Viikossa kaupasta ostettuun ruokaan meni noin 30€.
Itsellä max. 300€/kk menee elin- ja taloustarvikkeisiin. Matkakortti + muu arkinen liikkuminen max 300€/kk, puhelin+netti n. 30€/kk, harrastukset ja vapaa-aika max 200€/kk, asuminen (vuokra+vesi+sähkö) 500€/kk. Palkka nettona n. 2600€/kk, joten lähes puolet palkasta menee säästöön lomamatkoja ja isompia yksittäisiä laitehankintoja varten.
Yths-maksu piti maksaa eilen.