Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauanko tämä typerä aktiivimalli on käytössä?

Vierailija
30.01.2023 |

Kukaan muu ei siinä työllisty kuin työkkärin virkailija. Työnantajia vaan v t uttaa kun tulee sankoin joukoin turhia hakemuksia, joiden läpikäymiseen kuluu aikaa. Perustulo olisi se oikea ratkaisu nykyajan työmarkkinoille, mutta se unohdettiin täysin.

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan systeeminä. Mutta yksilötasolla voi käydä niin että siivotaan kortistosta pois kokonaan, jolloin aktiivimalli ei koske sinua.

Onhan sillä jotakin saavutettu, kun yksi jos toinen maakunta tai kaupunkin kertoo, että nyt on työllisyys lähtenyt nousuun ja työttömien määrä, etenkin pitkäaikaistyöttömien määrä on vähentynyt.

Vierailija
62/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä nykyinen malli on auttanut muutamaa yli viisikymppistä kaveriani saamaan työpaikan. Työvoimaviranomaisten yhteydenotot ja apu auttoivat. Työttömiä ei pidä jättää yksin vaan auttaa takaisin työelämään.

Sain työkkärin kautta määräaikaisen työpaikan jollain tuella. Kun vuosi on ohi olen taas työtön. Tuskin oikeasti koskaan tulen työllistymään. Epäilen vahvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä nykyinen malli on auttanut muutamaa yli viisikymppistä kaveriani saamaan työpaikan. Työvoimaviranomaisten yhteydenotot ja apu auttoivat. Työttömiä ei pidä jättää yksin vaan auttaa takaisin työelämään.

Mitä jeesustelua, "työttömiä ei pidä jättää yksin". Tässä on sekin ongelma että osa-aikatyö, joka sopisi paremmin monelle iäkkäämmälle, ei te-palvelulle kelpaa. Itse en ainakaan missään nimessä halua enkä jaksa enää kokopäivätyötä.

Sinulla varmaankin on sitten osatyökyvyttömyyseläke? Jos on, niin osa-aikainenkin työ kelpaa te-toimistolle - tai oikeastaan, se kelpaa joka tapauksessa mm. haetuksi työmahdollisuudeksi, sillä siihen riittää että työn kesto on yli 2 vkoa, vaikka tunteja olisi viikossa vain vaikkapa pelkkä kourallinen. Ja jos taas olet eläkkeellä, sinun ei suunnitelmassakaan tarvitse sitoutua muiden kuin osa-aikatöiden vastaanottamiseen. Eikö olekin joustavaa? Jos olet hakenut eläkkeelle muttet ole päässyt, niin siihen on kyllä sitten syypää jo ihan muussa kuin te-toimistossa.

Ja jos et ole eläkkeellä mutta haluat silti vain osa-aikaisen paikan, tyytynet myös osa-aikaisen palkkaan. Et voi nyppiä rusinoita pullasta hakemalla soviteltua työttömyysrahaa palkkasi päälle, jos et kuitenkaan halua tehdä enempää töitä.

Ettet vain nyt öyhöttäisi öyhöttämisen ilosta, tai vaihtoehtoisesti väärin ymmärryksin?

En ole eläkkeellä enkä ole hakenut eläkettä, älä itse öyhötä.

Vierailija
64/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi yksikään puolue ei puhu tämän älyttömyyden poistamisesta vaalien jälkeen? Vai onko tämä muka kaikille ok?

Veronmaksajille ei tyypillisesti ole ok, että iso osa kansasta vetää lonkkaa kotona päivät pitkät. Tyhmäkin poliitikko tajuaa sen.

Ah, mutta mikä ihmisryhmä se onkaan eteläisessä Suomessa, jonka taskuun vajaa 50% työttömyysetuuksista siellä valuu? Olisiko se kuuluuisa koneinsinöörien porukka. Tätähän ei saa sanoa ääneen, että ketkä aidosti niitä työhaluttomia on. Kun on Kela-gold taskussa, niin mitä sitä suotta töitä tekemään.

Vierailija
65/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mallin kritisoijat: kertokaas nyt avoimesti, mikä mallissa riesoo. Vaaditaanko siinä liikaa aktiivisuutta? Onko yhteydenottoja liikaa?

Ymmärrän, että aiempaan verrattuna kyseessä on "menetetty etu", kun aiemmin tuet juoksivat vaikkei olisi työllistymisensä eteen tehnyt mitään jopa kuukausiin, ellei vuosiin. Nyt niitä hakemuksia pitääkin tehdä ja pyrkiä työllistymään oikeasti. Työttömyysetuuden vastikkeellisuus on konkretisoitunut ja on havahduttu siihen, ettei se olekaan alemman keskiluokan toimeentulotuki.

Edelleenkään työnantajat eivät palkkaa 50+ täyttäneitä varsinkaan jos on terveysongelmia, mikään määrä hakemuksia ei sitä muuta.

Vierailija
66/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen asti että typerykset typerästi äänestävät oikeiston johtoon ja saavat vielä typerämmän mallin niskoilleen- ja paljon muuta.

Vierailija
67/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sille asialle ei tehdä mitään että jos työtön tekee 3 tuntia tai 3 päivää töitä niin siitä seuraa kuuden kuukauden karenssi.

Ja sitten ihmetellään kun työttömät ei mee töihin.

Pahimmillaan harrastuksetkin luokitellaan työksi tai päätoimiseksi opiskeluksi.

Omalla kohdalla kävi niin, että iltaopiskelu 5 tuntia viikossa määriteltiin päätoimiseksi opiskeluksi. Ei oikeutta päivärahaan eikä opintotukeen. Jee

Kyllä se vaan niin on, että työtön makaa kaikki päivät sohvalla, koska muita vaihtoehtoja ei ole. Jos sohvalta nousee edes hetkeksi, tulee rangaistus hyvin nopeasti.

Vierailija
68/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin osa-aikatöissä tälleen 52 vuotiaana.

Lisätunteja saan jos haluan, jopa niin paljon että olisin kokoaikaisesti töissä (siis n. 40h/vko)

Oman virkailijan kanssa tässä ei ole mitään ongelmaa, ei vaikka tekisin vain 3h/ vko töitä.

Työnhaku velvollisuus on mulla 1 paikka/3 kk.

Joten mitä on nämä karenssit, +50v ei palkata yms mistä tässäkin ketjussa on puhuttu?

Ja en edes tee koulutustani vastaavaa työtä, vaan just sitä mistä maksetaan tessin mukaan vähän, tällä hetkellä alle 12€/tunti.

Vierailija
69/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisätunteja saan jos haluan, jopa niin paljon että olisin kokoaikaisesti töissä (siis n. 40h/vko)

Oman virkailijan kanssa tässä ei ole mitään ongelmaa, ei vaikka tekisin vain 3h/ vko töitä.

Joten mitä on nämä karenssit, +50v ei palkata yms mistä tässäkin ketjussa on puhuttu?

Ja en edes tee koulutustani vastaavaa työtä, vaan just sitä mistä maksetaan tessin mukaan vähän, tällä hetkellä alle 12€/tunti.

Piti vielä lisätä, että fyysinen kunto ei ole maailman paras saati muisti, koska olen saanut aivoinfarktin pari vuotta sitten.

Mulla on lekureilta muutamakin b-todistus ja voisin hakea työkyvyttömyys eläkettä, mutta en ainakaan just nyt halua, ehkä parin vuoden päästä.

Vierailija
70/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mallin kritisoijat: kertokaas nyt avoimesti, mikä mallissa riesoo. Vaaditaanko siinä liikaa aktiivisuutta? Onko yhteydenottoja liikaa?

Ymmärrän, että aiempaan verrattuna kyseessä on "menetetty etu", kun aiemmin tuet juoksivat vaikkei olisi työllistymisensä eteen tehnyt mitään jopa kuukausiin, ellei vuosiin. Nyt niitä hakemuksia pitääkin tehdä ja pyrkiä työllistymään oikeasti. Työttömyysetuuden vastikkeellisuus on konkretisoitunut ja on havahduttu siihen, ettei se olekaan alemman keskiluokan toimeentulotuki.

Minua "riesoo" se, että töitä täytyy hakea vaikka terveys ei kestä nykyistä suurempaa työmäärää.

Olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja teen osa-aikatyötä niin paljon kuin pystyn.

Olen työtön työnhakija, sillä päättäjät ovat suuressa viisaudessaan päättäneet, että tällaisessa tapauksessa osa tuloista tulee työttömyystukena. Nykyään työttömyystukea voi saada vain jos hakee aktiivisesti töitä. Vttu mitä pelleilyä.

Vierailija
71/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omavirkailija näyttää unohtaneen minut. Ehkäpä jossain vaiheessa ottaa taas yhteyttä. Taitaa tädillä olla hiukkasen kiirettä näissä valvontahommissa ja työttömien paimentamisessa. Sori siitä.

Ite olen ollut 3kk työttömänä ja tein jo työttömäksi jäätyäni sopparin että kokoaikatyö alkaa 1.3., mulle työkkäri soittelee 2vkon välein että mitäs kuuluu. Ja toki 4 kokoaikapaikkaa haettava kuukaudessa. Naurettavaa. Kuka ottaisi edes töihin näin lyhyeksi ajaksi.

On ihan laissa, että työnhakuvelvollisuus päättyy kuukausi ennen aloitettavaa työtä. Ei ne sulle enää helmikuussa soita. Tähän saakka soittivat, koska nostit työttömyysetuutta. Mietitkö, kuka palkkaisi kuukauden pätkätöihin? No, esimerkiksi henkilöstövuokrausfirmat.

On se kamalaa ja naurettavaa, kun ei saa lomailla kuukausia veronmaksajien rahoilla.

Saisko tän pykälän luettavaksi?

t. elo-toukokuu välillä työskentelevä ope, jonka on silti haettava kesä- JA heinäkuu 4 työpaikkaa per kuukausi.

Vierailija
72/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti vielä lisätä, että fyysinen kunto ei ole maailman paras saati muisti, koska olen saanut aivoinfarktin pari vuotta sitten.

Mulla on lekureilta muutamakin b-todistus ja voisin hakea työkyvyttömyys eläkettä, mutta en ainakaan just nyt halua, ehkä parin vuoden päästä.

Et sinä mitään työkyvyttömyyseläkettä tule saamaan jos edes jotenkin pystyt tekemään töitä. Ei siinä b-lausunnot mitään paina kun vakuutuslääkäri tekee päätöksiä.

Nykyään suosivat päätöksissään lausetta "työkykyä on vielä jäljellä". Ja sitähän on jäljellä jos jaksaa pitää silmiä auki muutaman tunnin päivässä.

Vierailija
73/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu pienyrittäjä (alle 10 työntekijää ml. itse yrittäjä) sai ennen 1-2 työpaikkakyselyä kuukaudessa, välillä oli mahdollisuus töiden lisääntyessä ottaa määräajaksi yksi tai kaksi käsiparia palkkalistoille. Nykyisin työttömät pommittaa whatsapilla, tekstarilla, sähköpostitse, puhelimitse ja paikan päälle tullessa jopa 100 kertaa päivässä ja tyyliin kaikissa lukee, että työkkärin pakottamana haetaan! On kuulema pakko olla raaka, koska aika ei millään riitä tosimielellä olevien työntekijöiden seulomiseen ja ulkopuolinen rekryfirma on kallis, joten enää ei ota edes töiden lisääntyessä ylimääräisiä apukäsiä, vaan yrittää pärjätä jo valmiiksi töissä olevilla.

Hienoa, hallitus.

Vinkkaa tutullesi, että vie te-toimistoon vaikka excelinä kaikki hakijat, jotka hakivat "hain koska pakotettiin" -hakemuksella tai muuten häiriköivät yritystään. Kyseiset hakijat eivät ole toimineet suunnitelmansa mukaisella tavalla vaan pyrkivät estämään oman työllistymisensä. Kun saavat selvityspyynnön, eivät ainakaan tutullesi toista kertaa enää sen jälkeen hae.

Minusta ongelmasi ydintä ovat anarkistiset, itsekkäät ja veltot hakijat, eikä laki.

Jos ei ole aikaa käydä hakijoita läpi, niin mitäpä luulet että alkaako yrittäjä exceliä vääntämään hakijoista työkkäriin.. not. Kyseessä on metallialan yritys, joten valitettavan pienestä osuudesta muutenkaan on ko. töitä tekemään. Kaikki hakijat kun eivät ole metallimiehiä ja osaamista tarvitaan jo ennestään.

Vierailija
74/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään työnantajat eivät palkkaa 50+ täyttäneitä varsinkaan jos on terveysongelmia, mikään määrä hakemuksia ei sitä muuta.

Itse kuulun tähän ryhmään ja täytyy vain oppia elämään työttömänä.

Välillä olen ihan tyytyväinen kun lukee mitä työelämä nykypäivänä on. Toisaalta töihin haluan mutta mihinkään ei huolita.

Ainoa ihmisryhmä joita viranomaiset valvoo on työttömät.

Järkyttävää on että tarjotaan jotain työpajaa jossa on moniongelmaisia ihmisiä - sinne vaan kaikki samaan nippuun. Ja ei mitään hyötyä mistään.

Vierailija
75/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mallin kritisoijat...

Siinä mielessä kyllä voisi kritisoida, että jos on pitkään ollut työttömänä eikä te-toimisto ole elettäkään tehnyt tarjotakseen auttavaa kättä, niin nyt sitten ollaan vaatimassa niitä hakemuksia. Mikä on todennäköisyys että pääsee mihinkään jos työttömyys on pitkittynyt. Eikä ole päässyt koulutuksiinkaan, siis te-koulutuksiin, sillä pitkään työttömänä olleella ei tosiaankaan ole varaa maksella jostain omatoimiopiskeluista tonneja kouluttajalle.  Ja jos on hakenut töitä sinä aikana ennen tätä aktiivimallin velvoitehakupakkoa, eikä ole saanut yhteydenottoja takaisin päin haastattelukutsuina, ei mihinkään, niin juu...

Mutta....

Sitte kun ne eivät muuta keksi, niin yrittävät tunkea kuntouttavaan työtoimintaan. Siitähän on sitten omat käsityksensä millaista toimintaa se on. Eikä ehkä pidetä itseä vielä niin alas vajonneena että se olisi se vaihtoehto.

Vierailija
76/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hain töihin Kelaan ja työkkäriin. Pistin oikeen hakemukset menee. Kysyin siinä hakemukseni lopussa että tarviiko minun laittaa todisteet tulemaan teille että olen hakenut teiltä töitä?

Vierailija
77/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä mitään työkyvyttömyyseläkettä tule saamaan jos edes jotenkin pystyt tekemään töitä. Ei siinä b-lausunnot mitään paina kun vakuutuslääkäri tekee päätöksiä.

Nykyään suosivat päätöksissään lausetta "työkykyä on vielä jäljellä". Ja sitähän on jäljellä jos jaksaa pitää silmiä auki muutaman tunnin päivässä.

Voi olla, että en pääse tai sitten pääsen.

Sanoinkin, että HAEN sitä ehkä parin vuoden päästä.

Hakeminen ei tarkoita, että sille eläkkeelle pääsisi.

Vierailija
78/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miksi pääpaino on uusissa työttömissä, jotka yleensä työllistyvät nopeasti. Ongelmana on yli 100 000 yli vuoden ollutta työtöntä (lähde yle), joista joka toinen jo yli 2v työttömänä, jotka edelleen on se suurin ongelma johon pitäisi tarttua

Koska yli vuoden työttömänä olleista juuri kukaan ei kykenisi töihin ilman katkaisuhoitoa

Mihin katkaisuhoitoon raitis ihminen joutuu?

T. 3v työttömänä

Vierailija
79/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvillä on aktiivimalli voimassa työn aloittamisesta eläkeikään asti. Keskimääräinen aktiivisuusaika on 37,5 tuntia viikossa ja työnantajasta riippuen sitä valvotaan eri tavoilla ja edellytetään eri tyyppistä aktiivisuutta ja suorittamista. Kyllä sinäkin osaat olla aktiivinen halutessasi.

Mutta jos aktivointitoimet eivät kiinnosta ja vaikkapa loikoilet mieluummin kotona, voit varsin yksinkertaisesti ilmoittaa ettet ole enää työnhakija etkä hae mitään työttömyysetuuksia. Aktivointimallit tai muut aktivointitoimet eivät koske sinua sen jälkeen enää koskaan ellet halua.

Päinvastoin työttömiltä on kaikenlainen aktiivisuus kielletty, opiskelu, vapaaehtoistyö jopa harrastaminen, jos siitä olisi mahdollista joskus saada muutamia euroja tuloja. Loikoilu on sallittua.

Vierailija
80/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kiva hakea noita töitä. Yks ilmoitti heti kiitos mutta ei kiitos. Toiseen paikkaan oli 80hakijaa ja jatkosta ei tietoa. Kolmas oli harjoittelu/kesätyö, josta ei ole kuulunut mitään. Kaikki max 2500e/kk brutto. Vaatimuksena tietty korkeakoulutus, sujuva suomi ja englanti sekä tietty excel, word jne. Varsinainen työvoimapula.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä