Kauanko tämä typerä aktiivimalli on käytössä?
Kukaan muu ei siinä työllisty kuin työkkärin virkailija. Työnantajia vaan v t uttaa kun tulee sankoin joukoin turhia hakemuksia, joiden läpikäymiseen kuluu aikaa. Perustulo olisi se oikea ratkaisu nykyajan työmarkkinoille, mutta se unohdettiin täysin.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisihän sitä verorahoja huimasti vähemmän kun nämä etuuskäsittelijät, työvoimavikailijat ja turhia hakemuksia käsittelevät menisivät yksityiselle sektorille hommiin. Näillä on varmaan helppoa työllistyä kun siinä niin 'hyvin' neuvovat.
Ratkaisuksi siis tämä perustulo. Verotus pyörii joka tapauksessa joten sama lopputulos vähemmillä työtunneilla eli halvemmalla.Tämä aktiivimalli on kyllä oikein oppikirjaesimerkki demarien järjenjuoksusta.
Miten yhdenkään työttömän työllistyminen paranee sillä, että nyt se työtön kertoo työkkärille tiedot neljästä tekemästään työhakemuksesta verrattuna siihen aikaan, että ei kertonut niistä?
Tai miten nuo neljä hakemusta on työllistävämpiä kuin ne muut, joista ei työkkärille tarvitse vieläkään ilmoittaa?
Mallin tarkoitus on aktivoittaa nekin, jotka aiemmin nostivat työttömyysetuutta laittamatta tikkua ristiin. Ne, jotka jo olivat aktiivisia, eivät varmaankaan koe kummoistakaan muutosta arjessaan.
Ja tuo työnhakuvelvoitteen 4 (tai vähemmän) on minimi, jolla työnhakija osoittaa hakeneensa töitä ylipäätään. Tokihan sinä tämän ymmärrätkin, kunhan koit hauskana juttuna jolla päteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisihän sitä verorahoja huimasti vähemmän kun nämä etuuskäsittelijät, työvoimavikailijat ja turhia hakemuksia käsittelevät menisivät yksityiselle sektorille hommiin. Näillä on varmaan helppoa työllistyä kun siinä niin 'hyvin' neuvovat.
Ratkaisuksi siis tämä perustulo. Verotus pyörii joka tapauksessa joten sama lopputulos vähemmillä työtunneilla eli halvemmalla.Tämä aktiivimalli on kyllä oikein oppikirjaesimerkki demarien järjenjuoksusta.
Miten yhdenkään työttömän työllistyminen paranee sillä, että nyt se työtön kertoo työkkärille tiedot neljästä tekemästään työhakemuksesta verrattuna siihen aikaan, että ei kertonut niistä?
Tai miten nuo neljä hakemusta on työllistävämpiä kuin ne muut, joista ei työkkärille tarvitse vieläkään ilmoittaa?
Joku täysin ymmärtämätönhän tuon on visioinut. Toissa kuussa jouduin keksimällä keksimään ne neljä paikkaa, ja käytin edes jollain erittäin epätodennäköisesti mahdollisten työpaikkojen etsimiseen päiväkausia aikaa, ja siihen päälle niihin paikkoihin räätälöityjen hakemusten ja cv:iden rustaus, joihin piti aika kaukaa haettua kokemusta korostaa itseäkin huvittavalla tavalla. No ylläri, etten päässyt edes haastatteluihin. Kun taas tässä kuussa sopivia ja jopa kiinnostavia paikkoja on tarjolla melkein parikymmentä, ja nyt pitää arpoa mitkä neljä niistä ilmoitan työkkärille. Ehkä joillekin pitkäaikaisongelmatapauksille joku tehostusapu voi olla tarpeen(?), mutta itse en näe mitään järkeä, ellei tarkoitus ole lytätä itsetuntoa?
Osuit naulan kantaan tuolla itsetunnon lyttäyksellä, siihen nämä "työllistymistä edistävät virkailijat" tuntuvat pyrkivän. Jos yhtään sanoo mikä ei heidän mieleen alkaa lyttäys, piiloveetuilu ja piikittely. Vaikea siinä pysyä positiivisena.
Vierailija kirjoitti:
Mä aloitin osa-aikatöissä tälleen 52 vuotiaana.
Lisätunteja saan jos haluan, jopa niin paljon että olisin kokoaikaisesti töissä (siis n. 40h/vko)
Oman virkailijan kanssa tässä ei ole mitään ongelmaa, ei vaikka tekisin vain 3h/ vko töitä.Työnhaku velvollisuus on mulla 1 paikka/3 kk.
Joten mitä on nämä karenssit, +50v ei palkata yms mistä tässäkin ketjussa on puhuttu?
Ja en edes tee koulutustani vastaavaa työtä, vaan just sitä mistä maksetaan tessin mukaan vähän, tällä hetkellä alle 12€/tunti.
No eihän tälläinen palkka kelpaa kun alle 15 e ei lähdetä minnekään.Ottaa niin päähän kun itse olen vuosia paiskinut töitä alle 13 e palkalla ja jotkut vaan kehtaa maata kotona koska ei huvita tehdä pienemmällä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mallin kritisoijat: kertokaas nyt avoimesti, mikä mallissa riesoo. Vaaditaanko siinä liikaa aktiivisuutta? Onko yhteydenottoja liikaa?
Ymmärrän, että aiempaan verrattuna kyseessä on "menetetty etu", kun aiemmin tuet juoksivat vaikkei olisi työllistymisensä eteen tehnyt mitään jopa kuukausiin, ellei vuosiin. Nyt niitä hakemuksia pitääkin tehdä ja pyrkiä työllistymään oikeasti. Työttömyysetuuden vastikkeellisuus on konkretisoitunut ja on havahduttu siihen, ettei se olekaan alemman keskiluokan toimeentulotuki.
Edelleenkään työnantajat eivät palkkaa 50+ täyttäneitä varsinkaan jos on terveysongelmia, mikään määrä hakemuksia ei sitä muuta.
Eivät palkkaa 50+ täyttäneitä, vai eivät palkkaa sinua? Monilla aloilla arvostetaan tai jopa edellytetään pitkää kokemusta. Toki jos hakemuksissa menee osaamisen puute tai terveysvaivat edellä, niin harvassa työnantajassa se herättää kiinnostuksen.
Hakeudu terveystarkastukseen ja työkyvyn arviointiin. Sovituta työtehtävät työkykyysi. Laita jalkaa oven väliin työkokeilulla. Ja jos (kun) suunnitelmassasi on puollettu palkkatukea, kerro sen mahdollisuus työnantajille. Tai sitten hae koulutukseen ja opiskele ammatti, jota voit tehdä vaikka jokin paikka reistaisikin.
Ja mitä sitten kun kaikki tuo on tehty? Palkkatuellakaan en kelpaa töihin.
Pyydä työhönvalmennusta tai ura- ja ammatinvalinnanohjausta. Kyllä niitä palveluita on, niitä pitää vain osata ja kehdata pyytää. En tunne sinua, joten vaikea minun on tässä sinulle laatia yksilöllistä työllistymisen suunnitelmaa. Yhden neuvon kuitenkin vielä annan: korjaa aivan aluksi asenteesi, ettet muka kelpaa mihinkään. Uskon, että tuo luulosi näkyy myös kaikessa tekemisessäsi ja siinä, mitä koet mahdolliseksi.
Ammatinvalinnanohjaus on työkkärissä vitsi. Ihan tosissaanko ehdotit? Kokeile itse.
Hienosti perustelit. Nyt tiedän niin paljon paremmin tilanteestasi. En yhtään pohdiskele, miksi ammatinvalinnanohjauksesta jäi sinulle epämiellyttävä kokemus. Näillä tiedoilla osaan itsekin välttää kyseistä palvelua, jos joskus joku ehdottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mallin tarkoitus on aktivoittaa nekin, jotka aiemmin nostivat työttömyysetuutta laittamatta tikkua ristiin. Ne, jotka jo olivat aktiivisia, eivät varmaankaan koe kummoistakaan muutosta arjessaan.
Ja tuo työnhakuvelvoitteen 4 (tai vähemmän) on minimi, jolla työnhakija osoittaa hakeneensa töitä ylipäätään. Tokihan sinä tämän ymmärrätkin, kunhan koit hauskana juttuna jolla päteä.
Keskittyisivät sitten niihin jotka tarvitsevat aktivointia eikä esim. minuun joka olen oma-aloitteisesti hakeutunut työkokeiluihin, ammatinvalinnanohjaukseen ymym. ja joista käteen jäi menetetty elämän halu ja toivottomuus työllistymistä kohtaan. Mutta hei, kannattaisiko minunkin mennä kurssille muokkaamaan cv uusiksi :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mallin kritisoijat: kertokaas nyt avoimesti, mikä mallissa riesoo. Vaaditaanko siinä liikaa aktiivisuutta? Onko yhteydenottoja liikaa?
Ymmärrän, että aiempaan verrattuna kyseessä on "menetetty etu", kun aiemmin tuet juoksivat vaikkei olisi työllistymisensä eteen tehnyt mitään jopa kuukausiin, ellei vuosiin. Nyt niitä hakemuksia pitääkin tehdä ja pyrkiä työllistymään oikeasti. Työttömyysetuuden vastikkeellisuus on konkretisoitunut ja on havahduttu siihen, ettei se olekaan alemman keskiluokan toimeentulotuki.
Edelleenkään työnantajat eivät palkkaa 50+ täyttäneitä varsinkaan jos on terveysongelmia, mikään määrä hakemuksia ei sitä muuta.
Eivät palkkaa 50+ täyttäneitä, vai eivät palkkaa sinua? Monilla aloilla arvostetaan tai jopa edellytetään pitkää kokemusta. Toki jos hakemuksissa menee osaamisen puute tai terveysvaivat edellä, niin harvassa työnantajassa se herättää kiinnostuksen.
Hakeudu terveystarkastukseen ja työkyvyn arviointiin. Sovituta työtehtävät työkykyysi. Laita jalkaa oven väliin työkokeilulla. Ja jos (kun) suunnitelmassasi on puollettu palkkatukea, kerro sen mahdollisuus työnantajille. Tai sitten hae koulutukseen ja opiskele ammatti, jota voit tehdä vaikka jokin paikka reistaisikin.
Pyydä työhönvalmennusta tai ura- ja ammatinvalinnanohjausta. Kyllä niitä palveluita on, niitä pitää vain osata ja kehdata pyytää. En tunne sinua, joten vaikea minun on tässä sinulle laatia yksilöllistä työllistymisen suunnitelmaa. Yhden neuvon kuitenkin vielä annan: korjaa aivan aluksi asenteesi, ettet muka kelpaa mihinkään. Uskon, että tuo luulosi näkyy myös kaikessa tekemisessäsi ja siinä, mitä koet mahdolliseksi.
Ammatinvalinnanohjaus on työkkärissä vitsi. Ihan tosissaanko ehdotit? Kokeile itse.
Olen eri, mutta millä tavalla vitsi? Olen ajatellut kokeilla, koska työkkärin täti ehdotti sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua "riesoo" se, että töitä täytyy hakea vaikka terveys ei kestä nykyistä suurempaa työmäärää.
Olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja teen osa-aikatyötä niin paljon kuin pystyn.Olen työtön työnhakija, sillä päättäjät ovat suuressa viisaudessaan päättäneet, että tällaisessa tapauksessa osa tuloista tulee työttömyystukena. Nykyään työttömyystukea voi saada vain jos hakee aktiivisesti töitä. Vttu mitä pelleilyä.
No, oon ollut pitempään sairaslomalla vakituisesta työpaikastani. Nykyään haen sairaspäivärahat TE-toimiston kautta.
Olen työkyvytön, joka on työnhakijana TE-toimistossa, jotta olen oikeutta sairauspäivärahaan. Mulla on toistaiseksi voimassa oleva työsuhde, mihin palata, jos ikinä tästä tervehdyn. Oli aikamoista vääntämistä, kun yritin täytellä ohjeiden mukaan työnhakulomakkeita ja kirjoitella sepustuksia, miten edistän omaa työllistymistäni ja mihin töihin haen.
Ärsyttää tää pakotettu hakeminen. On vaikea löytää sopiva työpaikka. Tulee sit laitettua sellaiselle alalle missä en voi työskennellä selkäsairauden takia. Olen osatyökykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskittyisivät sitten niihin jotka tarvitsevat aktivointia eikä esim. minuun joka olen oma-aloitteisesti hakeutunut työkokeiluihin, ammatinvalinnanohjaukseen ymym. ja joista käteen jäi menetetty elämän halu ja toivottomuus työllistymistä kohtaan. Mutta hei, kannattaisiko minunkin mennä kurssille muokkaamaan cv uusiksi :D :D
Laissa on se ikävä juttu, että se on sama kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta millä tavalla vitsi? Olen ajatellut kokeilla, koska työkkärin täti ehdotti sitä.
Älä kuuntele jonkun randomin perustelematonta väitettä vaan kokeile rohkeasti (joo, ironisesti olen itsekin randomi). Itse olin ollut 2016 mennessä jo pari vuotta työtön, ja aloin miettiä alanvaihtoa. Sain te-psykologilta tukea siinä, mille alalle hakeutua sekä kannustusta. Motivoituneena hain kouluun ja pääsin. Työtön en ole ollut enää vuodesta 2018.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nyt pitää arpoa mitkä neljä niistä ilmoitan työkkärille. ?
Mitä väliä sillä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku täysin ymmärtämätönhän tuon on visioinut. Toissa kuussa jouduin keksimällä keksimään ne neljä paikkaa, ja käytin edes jollain erittäin epätodennäköisesti mahdollisten työpaikkojen etsimiseen päiväkausia aikaa, ja siihen päälle niihin paikkoihin räätälöityjen hakemusten ja cv:iden rustaus, joihin piti aika kaukaa haettua kokemusta korostaa itseäkin huvittavalla tavalla. No ylläri, etten päässyt edes haastatteluihin. Kun taas tässä kuussa sopivia ja jopa kiinnostavia paikkoja on tarjolla melkein parikymmentä, ja nyt pitää arpoa mitkä neljä niistä ilmoitan työkkärille. Ehkä joillekin pitkäaikaisongelmatapauksille joku tehostusapu voi olla tarpeen(?), mutta itse en näe mitään järkeä, ellei tarkoitus ole lytätä itsetuntoa?
Osuit naulan kantaan tuolla itsetunnon lyttäyksellä, siihen nämä "työllistymistä edistävät virkailijat" tuntuvat pyrkivän. Jos yhtään sanoo mikä ei heidän mieleen alkaa lyttäys, piiloveetuilu ja piikittely. Vaikea siinä pysyä positiivisena.
Kai tiedät, että olet itse vastuussa tunteistasi, ei työkkärin virkailija. Monella työttömyydesn syy on juuri se, että he hakevat unelmapaikkaansa, johon eivät pääse ja vika on virkailijassa.
Jäin marraskuun alussa työttömäksi, joulun alla kirjoitin uuden sopimuksen. Työt alkaa huomenna. Mulla on siis ollut työsopimus tässä kädessä 1,5 kk ja silti olen hakenut joulu ja tammikuussa 8 työpaikkaa. Onhan näillä tässä systeemissä vielä pikkusen hiomista, ei mitään järkeä tällaisena. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvillä on aktiivimalli voimassa työn aloittamisesta eläkeikään asti. Keskimääräinen aktiivisuusaika on 37,5 tuntia viikossa ja työnantajasta riippuen sitä valvotaan eri tavoilla ja edellytetään eri tyyppistä aktiivisuutta ja suorittamista. Kyllä sinäkin osaat olla aktiivinen halutessasi.
Mutta jos aktivointitoimet eivät kiinnosta ja vaikkapa loikoilet mieluummin kotona, voit varsin yksinkertaisesti ilmoittaa ettet ole enää työnhakija etkä hae mitään työttömyysetuuksia. Aktivointimallit tai muut aktivointitoimet eivät koske sinua sen jälkeen enää koskaan ellet halua.
Onks susta kiva maksella viisinkertainen summa yhestä työttömästä näiden aktivointien takia,
jotka muuten nimenomaan takaa sen että ikinä ei tartte mennä töihin kun olet näiden aktivointi sopimusten piirissä.
Aina uus soppari vuodeks eläkeikään asti.
Mutta olmeisesti tykkäätte maksella näitä ihan onnessanne.Avaatko tätä jonkinlaisilla oikeilla faktoilla niin, että mökellyksestäsi saisi tolkkua sellainenkin jonka aivot eivät vielä ole päihteiden täysin mädättämät?
Just joo ei kaikki työttömät ole mitään juoppoja ja nistejä. Itse sain YT:n takia potkut ja uutta työpaikkaa ei löydy koska olen niin lähellä eläke ikää. Minulla on ystävä joka sairastaa ms-tautia ja kukaan työnantaja ei halua häntä palkata sen vuoksi. Syitä työttömyyteen on monia. Tämmöinen lokerointi ja haukkuminen ei auta ketään millään lailla.
Näinpä. Nistit ja juopot eivät muutenkaan ole työkkärin asiakkaita, vaan pelkästään sossun (työkkäristä tulee pelkkää karenssia, kun sotkevat asiansa heti ensi alkuun), joten ihan eri porukasta kyse. Tietenkin kokoomus haluaa ajaa sitä mielikuvaa, että työttömät ovat yhtä kuin katupummit. Oletan, että omaa työttömyyttäni ei ulkopuolinen kyllä habituksesta nähnyt, vaikka jouduin pistämään salijäsenyyden tauolle ja ostamaan halvempaa silmänympärysvoidetta, enkä uusinut lasien pokia enää fiiliksen mukaan. Ihan tavallisia kunnollisia ihmisiä ovat työttömät suurimmalta osalta.
En kyllä millään pysty ymmärtämään ihmisiä, keillä on kovin suppea näkemys työttömistä. Heidän silmissään olemme kaikki resuisia kaljan kittaajia. Minulla on pitkiäkin työttömyysjaksoja ja yllätys silti minusta ei ole tullut alkoholistia. Harrastan aktiivisesti liikuntaa yms ja minulla on ihan normaali arkirytmi. En tarvitse mitään arjenhallintaa tukevia pellepajoja tms. Olen täysin kykenevä tekemään palkkatyötä vaan sitä ei kaikille halukkaille ole tarjolla. Ja ulkonäöstä ei todellakaan voi päätellä onko joku työtön vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Jäin marraskuun alussa työttömäksi, joulun alla kirjoitin uuden sopimuksen. Työt alkaa huomenna. Mulla on siis ollut työsopimus tässä kädessä 1,5 kk ja silti olen hakenut joulu ja tammikuussa 8 työpaikkaa. Onhan näillä tässä systeemissä vielä pikkusen hiomista, ei mitään järkeä tällaisena. 😄
Ja olit heti työllistymisestäsi tiedon saatuasi vienyt sen TE-toimistoonkin? Sillä sinullekin viittaisin jo tuon aiemmin mainitsemani jtypl 3 luvun seiskapykälän.
Jos et tätä ollut tehnyt, niin heittäisin vastapallona järjettömyyden olettaa virkailijoiden olevan meedioita ja/tai että hakee silti yhä paikkoja vaikka odottaa työn alkamista ja vaikkei lakikaan velvoita.
Tämä systeemi on kyllä kaikkea muuta kuin niitä työpaikkoja lisäävä. Työtön käy työkkärin virkailijan luona, jossa käydään läpi että mitähän työpaikkoja se työtön Liisa on tällä jaksolla hakenut. Kirjaa papereihin mihin on päässyt haastatteluun ja mihinkä ei. Vikahan on tietenkin työttömässä jos ei töihin ole päässyt. Jos et pääse haastetteluun niin tarjotaan kurssia, jossa opetellaan työhakemuksen tekoa ja tottakai sitten pääset haastatteluun. Jos pääset haastatteluun, mutta sinua ei valittu, niin sitten tarjolla on tietenkin kurssi jossa harjoitellaan työhaastattelutilanteita. Lisäksi tietenkin tarjotaan valmennuksia, jossa pääsee kartoittamaan tilannettaan alan ammattilaisen kanssa eli suomeksi sanottuna kaivelemaan syitä miksi ei työllisty. Minä osaan kyllä aikuisena ihmisenä etsiä itse tietoa ja pyytää tarvittaessa apua. En tarvitse mitään keskusteluja kenenkään kanssa vaan tarvitsen sitä palkkatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olit heti työllistymisestäsi tiedon saatuasi vienyt sen TE-toimistoonkin? Sillä sinullekin viittaisin jo tuon aiemmin mainitsemani jtypl 3 luvun seiskapykälän.
Jos et tätä ollut tehnyt, niin heittäisin vastapallona järjettömyyden olettaa virkailijoiden olevan meedioita ja/tai että hakee silti yhä paikkoja vaikka odottaa työn alkamista ja vaikkei lakikaan velvoita.
TOTTA KAI siitä meni tieto työkkäriin! Meillä oli ensimmäinen tapaaminen (alkuhaastattelu) marraskuun puolessa välissä, ensimmäinen soittoaika kuukautta myöhemmin ja tässä vaiheessa mulla oli jo työsopimus tehtynä. Viimeisin soittoaika oli viime viikolla. Rupateltiin niitä näitä mukavia ja virkailija itsekin nauroi, että onhan tämä hölmöä, mutta näin on edettävä. Olisinhan toki voinut jättää nuo hakemukset tekemättä. Ekasta olisi tullut vain huomautus ja toisesta viiden päivän karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä systeemi on kyllä kaikkea muuta kuin niitä työpaikkoja lisäävä. Työtön käy työkkärin virkailijan luona, jossa käydään läpi että mitähän työpaikkoja se työtön Liisa on tällä jaksolla hakenut. Kirjaa papereihin mihin on päässyt haastatteluun ja mihinkä ei. Vikahan on tietenkin työttömässä jos ei töihin ole päässyt. Jos et pääse haastetteluun niin tarjotaan kurssia, jossa opetellaan työhakemuksen tekoa ja tottakai sitten pääset haastatteluun. Jos pääset haastatteluun, mutta sinua ei valittu, niin sitten tarjolla on tietenkin kurssi jossa harjoitellaan työhaastattelutilanteita. Lisäksi tietenkin tarjotaan valmennuksia, jossa pääsee kartoittamaan tilannettaan alan ammattilaisen kanssa eli suomeksi sanottuna kaivelemaan syitä miksi ei työllisty. Minä osaan kyllä aikuisena ihmisenä etsiä itse tietoa ja pyytää tarvittaessa apua. En tarvitse mitään keskusteluja kenenkään kanssa vaan tarvitsen sitä palkkatyötä.
Mutta kun jos tukien varassa eläviä ihmisiä ei systemaattisesti aktivoida eikä pakoteta mukavuusalueen ulkopuolelle, niin vahvan tukijärjestelmän vuoksi iso osa siitä porukasta passivoituu ja putoaa ennen pitkään työmahdollisuuksien ulkopuolelle. Tuilla voi elää Suomessa edelleen mukavasti, on oma yksityinen asunto, laajakaistayhteydet, ruokaa pöydässä ja jopa varaa päihteisiin. Lapsikin ymmärtää että aivan valtava lauma laiskoja vellihousuja ei hakeutuisi ikinä mihinkään realistisesti ulottuvillaan olevaan pienipalkkaiseen työhön jos ei olisi aivan pakko, ja sitä ei veronmaksajan kukkaro kestä koska se on pahimmillaan 50-80 vuoden jatkuva lasku maksettavaksi. Siinä ei paljon aktivointitoimien ja pupukurssien hintalappu paina, jos sitä vertaa yhteiskunnan kokonaiskuluihin kun 22-vuotias Benjamin-Bettiina syrjäytyy hautaansa asti.
Ettekö tajua. Puolueet kehittelee näitä, jotta ihmiset menis ilm.aistyöhön.
Sitten voivat kehua työllisyysasteella.
Pitäisi olla niin, että julkaistaisiin ainoastaan luvut, kuinka monta on tes-palkkaisessa täyspäivätyössä.