Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauanko tämä typerä aktiivimalli on käytössä?

Vierailija
30.01.2023 |

Kukaan muu ei siinä työllisty kuin työkkärin virkailija. Työnantajia vaan v t uttaa kun tulee sankoin joukoin turhia hakemuksia, joiden läpikäymiseen kuluu aikaa. Perustulo olisi se oikea ratkaisu nykyajan työmarkkinoille, mutta se unohdettiin täysin.

Kommentit (126)

Vierailija
41/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sipilän malli oli parempi, koska perustoimeentulotuessa maksettiin se leikkaus takaisin. Työttömän ei tarvinnut laittaa tikkuakaan ristiin työllistymisensä eteen. Sipilän malli kuritti vain niitä, jotka olivat ansiosidonnaisella eli jotka ovat töissä ainakin silloin tällöin.

Tuolla on koko joukko työttömiä, joiden puoliso saa just nippa nappa sen suuruisen palkan, että perustoimeentulotuloa ei heru. Kun työtöntä osapuolta rangaistaan, osuu rangaistus myös sen vähätuloisen työssäkäyvän selkänahkaan. Itse olen ollut tilanteessa, jossa minä kärsin enemmän puolison karensseista kuin hän itse ikinä. Onneksi nyt asiat ovat toisin, mutta mikä kannustin se puolisolle on vääntää töissä, kun yhtään ei saakaan mihinkään ylimääräiseen (esim. uusi takki tai kengät tai vähän lomamatkaa varten säästöön) kun kaikki rahat menevät vain niihin pakollisiin menoihin.

Vierailija
42/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä nykyinen malli on auttanut muutamaa yli viisikymppistä kaveriani saamaan työpaikan. Työvoimaviranomaisten yhteydenotot ja apu auttoivat. Työttömiä ei pidä jättää yksin vaan auttaa takaisin työelämään.

Mitä jeesustelua, "työttömiä ei pidä jättää yksin". Tässä on sekin ongelma että osa-aikatyö, joka sopisi paremmin monelle iäkkäämmälle, ei te-palvelulle kelpaa. Itse en ainakaan missään nimessä halua enkä jaksa enää kokopäivätyötä.

Myös minulle sopii paremmin osa-aikatyö jota nytkin teen parhaillaan, parempi olo ja fyysisesti voin paremmin,ihmettelen näitä laki juttuja että kaikkien pakko tehdä kokoaikatyötä vaikka selvästi ei kaikille ole niitä edes tarjota,syy pistetään aina työttömän päälle. Mulla nyt hyvä tilanne siinä mielessä että tunteja riittänyt ja silti saa myös välipäivinä levätä. Tämähän ei aina työkkärille käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu pienyrittäjä (alle 10 työntekijää ml. itse yrittäjä) sai ennen 1-2 työpaikkakyselyä kuukaudessa, välillä oli mahdollisuus töiden lisääntyessä ottaa määräajaksi yksi tai kaksi käsiparia palkkalistoille. Nykyisin työttömät pommittaa whatsapilla, tekstarilla, sähköpostitse, puhelimitse ja paikan päälle tullessa jopa 100 kertaa päivässä ja tyyliin kaikissa lukee, että työkkärin pakottamana haetaan! On kuulema pakko olla raaka, koska aika ei millään riitä tosimielellä olevien työntekijöiden seulomiseen ja ulkopuolinen rekryfirma on kallis, joten enää ei ota edes töiden lisääntyessä ylimääräisiä apukäsiä, vaan yrittää pärjätä jo valmiiksi töissä olevilla.

Hienoa, hallitus.

Puolisoni on vastaavanlainen pienyrittäjä ja hänen verkostonsa (hieno sana sille porukalle, joka toimii kuljetuksessa, varastoinnissa jne.) on täysin eri mieltä. Työpaikkahakemuksia ei tule yhtään enempää kuin ennenkään, puhelin ei pirise eikä sähköposti täyty hakemuksista. Myös yrittäjäjärjestöt ovat havainneet, että työpaikkahakemusten määrä ei ole kasvanut muualla kuin isoissa firmoissa, pieniin ei haeta, koska on pelättävissä, että huonosta hakemuksesta huolimatta joutuu töihin.

Vierailija
44/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omavirkailija näyttää unohtaneen minut. Ehkäpä jossain vaiheessa ottaa taas yhteyttä. Taitaa tädillä olla hiukkasen kiirettä näissä valvontahommissa ja työttömien paimentamisessa. Sori siitä.

Ite olen ollut 3kk työttömänä ja tein jo työttömäksi jäätyäni sopparin että kokoaikatyö alkaa 1.3., mulle työkkäri soittelee 2vkon välein että mitäs kuuluu. Ja toki 4 kokoaikapaikkaa haettava kuukaudessa. Naurettavaa. Kuka ottaisi edes töihin näin lyhyeksi ajaksi.

Toiveissa onkin, että työttömyysetuus katkeaisi työsopimuksen solmimiseen, ei työn alkamiseen. Siten työtön voisi lomailla rauhassa sen 1-8 vko, joka edeltää työn alkamista.

Lain mukaan muuten riittää minkä tahansa yli 2 vko kestävän työsuhteen hakeminen, kokoaikatyötä ei vaadita muualla kuin työttömien kuvitelmissa.

Vierailija
45/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus voittaa vaalit ja silloin kiristyy entisestään aktiivit, tuista leikataan jne.

Taitaa montaa äänestänyttä jälkeenpäin kaduttaa että meni ääni Kokoomukselle, jos vaikka jääkin itse työttömäksi tai vaikka sairastuu vakavasti, pitäähän siitäkin rankaista.

Niin, nykyisen mallin teki SDP eli sekö on paras vaihtoehto?

Vierailija
46/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä nykyinen malli on auttanut muutamaa yli viisikymppistä kaveriani saamaan työpaikan. Työvoimaviranomaisten yhteydenotot ja apu auttoivat. Työttömiä ei pidä jättää yksin vaan auttaa takaisin työelämään.

Mitä jeesustelua, "työttömiä ei pidä jättää yksin". Tässä on sekin ongelma että osa-aikatyö, joka sopisi paremmin monelle iäkkäämmälle, ei te-palvelulle kelpaa. Itse en ainakaan missään nimessä halua enkä jaksa enää kokopäivätyötä.

Tämä on työttömien itsensä keksimä urbaanilegenda. Osa-aikatyö kelpaa varsin hyvin, kunhan on valmis ottamaan vastaan kokoaikatyötä. Osa-aikatyössä työnhakuvelvollisuuden voi täyttää kysymällä kerran kolmessa kuukaudessa pomolta lisää töitä. Valtavan vaativaa?

Vierailija
47/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustulon puolesta liputan kyllä minäkin, vaikka ihan työssäkäyvä ihminen olen.

Harva liputtaa perustulon puolesta siinä vaiheessa, kun 2500 e/kk tienaavan vero% on 42. Perustulo toisi mallin, jossa porukka ei enää menisi töihin ja meille vaeltaisi puolet Saharan asukkaista nauttimaan palkallisesta oleskelusta.

Töitä olisi jo nyt, mutta työttömät eivät niitä suostu tekemään, joten kyse ei ole perustulosta, kyse on viitsimisestä. Jo nyt kahden työttömän aikuisen kaksilapsinen helsinkiläisperhe saa vuodessa yli 32 000 e verottomana eli meillä on jo perustulo, jota käytetään sumeilematta hyväksi.

En ole työtön, mutta matalapalkka-alalla. Kyllä joka tilipäivänä käy mielessä, että harva suostuu näin pieneen palkkaan mitä itse saan, koska nytkin elän kädestä suuhun 1450e nettopalkalla. Palkka tosin nousee keväällä 1,3%, että vau! En lainkaan ihmettele, ettei houkuttele ottaa vastaan "mitä tahansa työtä", jos sillä ei edes elä. Moni työnantaja vetoaa myös tylysti kirjaimellisesti tessiin, että "kun se tes nyt määrittelee ne palkat niin ei me voida enempää maksaa", vaikka tahkoisivatkin miljoonatulosta. 

Vierailija
48/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole totta.

Vierailija
49/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mallin kritisoijat: kertokaas nyt avoimesti, mikä mallissa riesoo. Vaaditaanko siinä liikaa aktiivisuutta? Onko yhteydenottoja liikaa?

Ymmärrän, että aiempaan verrattuna kyseessä on "menetetty etu", kun aiemmin tuet juoksivat vaikkei olisi työllistymisensä eteen tehnyt mitään jopa kuukausiin, ellei vuosiin. Nyt niitä hakemuksia pitääkin tehdä ja pyrkiä työllistymään oikeasti. Työttömyysetuuden vastikkeellisuus on konkretisoitunut ja on havahduttu siihen, ettei se olekaan alemman keskiluokan toimeentulotuki.

Vierailija
50/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mallin kritisoijat: kertokaas nyt avoimesti, mikä mallissa riesoo. Vaaditaanko siinä liikaa aktiivisuutta? Onko yhteydenottoja liikaa?

Ymmärrän, että aiempaan verrattuna kyseessä on "menetetty etu", kun aiemmin tuet juoksivat vaikkei olisi työllistymisensä eteen tehnyt mitään jopa kuukausiin, ellei vuosiin. Nyt niitä hakemuksia pitääkin tehdä ja pyrkiä työllistymään oikeasti. Työttömyysetuuden vastikkeellisuus on konkretisoitunut ja on havahduttu siihen, ettei se olekaan alemman keskiluokan toimeentulotuki.

Sillä pidetään työttömiä poissa töistä ja luodaan lisää työttömiä.

Se että pidät ihmisten orjuuttamisesta ei tarkoita että mallilla olisi tullut yhtään työpaikka lisää. Niitä katoaa sen takia jatkuvasti.

Vierailija
51/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnhaun voi lopettaa halutessaan eikä tarvitse olla sen jälkeen missään yhteydessä työkkäriin tai tehdä turhia työhakemuksia. Perustoimeentulotukea maksetaan aina kuitenkin minimin verran, koska ketään ei tyhjän päälle voi jättää.

Korona leviää tehokkaasti ahtaissa asuntoloissa joihin joutuu mikäli omaisuutta ei ole, siinä vaiheessa kun kela jättää mukamas vahingossa muutaman kuukauden maksamatta, esimerkiksi väittäen että olisi tuloja jostain, että olisi yrittäjä tms. tekosyyllä. Niin paljon sitä sattuu että vahinkoja ne eivät ole.

Nyt ei kannata riskeerata.

Vierailija
52/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä pidetään työttömiä poissa töistä ja luodaan lisää työttömiä.

Se että pidät ihmisten orjuuttamisesta ei tarkoita että mallilla olisi tullut yhtään työpaikka lisää. Niitä katoaa sen takia jatkuvasti.

Mitä tarkoitat, miten pidetään poissa töistä? Entä miten niitä työttömiä luodaan? Erikoisia syytöksiä, joihin mielelläni kuulisin perustelut.

Myös tuo että minä "pitäisin orjuuttamisesta" on mielenkiintoinen kommentti. Miten minä käytännössä toteutan sitä, kerro?

Vierailija
53/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla varmaankin on sitten osatyökyvyttömyyseläke? Jos on, niin osa-aikainenkin työ kelpaa te-toimistolle - tai oikeastaan, se kelpaa joka tapauksessa mm. haetuksi työmahdollisuudeksi, sillä siihen riittää että työn kesto on yli 2 vkoa, vaikka tunteja olisi viikossa vain vaikkapa pelkkä kourallinen. Ja jos taas olet eläkkeellä, sinun ei suunnitelmassakaan tarvitse sitoutua muiden kuin osa-aikatöiden vastaanottamiseen. Eikö olekin joustavaa? Jos olet hakenut eläkkeelle muttet ole päässyt, niin siihen on kyllä sitten syypää jo ihan muussa kuin te-toimistossa.

Ja jos et ole eläkkeellä mutta haluat silti vain osa-aikaisen paikan, tyytynet myös osa-aikaisen palkkaan. Et voi nyppiä rusinoita pullasta hakemalla soviteltua työttömyysrahaa palkkasi päälle, jos et kuitenkaan halua tehdä enempää töitä.

Ettet vain nyt öyhöttäisi öyhöttämisen ilosta, tai vaihtoehtoisesti väärin ymmärryksin?

Vierailija
54/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omavirkailija näyttää unohtaneen minut. Ehkäpä jossain vaiheessa ottaa taas yhteyttä. Taitaa tädillä olla hiukkasen kiirettä näissä valvontahommissa ja työttömien paimentamisessa. Sori siitä.

Ite olen ollut 3kk työttömänä ja tein jo työttömäksi jäätyäni sopparin että kokoaikatyö alkaa 1.3., mulle työkkäri soittelee 2vkon välein että mitäs kuuluu. Ja toki 4 kokoaikapaikkaa haettava kuukaudessa. Naurettavaa. Kuka ottaisi edes töihin näin lyhyeksi ajaksi.

On ihan laissa, että työnhakuvelvollisuus päättyy kuukausi ennen aloitettavaa työtä. Ei ne sulle enää helmikuussa soita. Tähän saakka soittivat, koska nostit työttömyysetuutta. Mietitkö, kuka palkkaisi kuukauden pätkätöihin? No, esimerkiksi henkilöstövuokrausfirmat.

On se kamalaa ja naurettavaa, kun ei saa lomailla kuukausia veronmaksajien rahoilla.

Vierailija
55/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu pienyrittäjä (alle 10 työntekijää ml. itse yrittäjä) sai ennen 1-2 työpaikkakyselyä kuukaudessa, välillä oli mahdollisuus töiden lisääntyessä ottaa määräajaksi yksi tai kaksi käsiparia palkkalistoille. Nykyisin työttömät pommittaa whatsapilla, tekstarilla, sähköpostitse, puhelimitse ja paikan päälle tullessa jopa 100 kertaa päivässä ja tyyliin kaikissa lukee, että työkkärin pakottamana haetaan! On kuulema pakko olla raaka, koska aika ei millään riitä tosimielellä olevien työntekijöiden seulomiseen ja ulkopuolinen rekryfirma on kallis, joten enää ei ota edes töiden lisääntyessä ylimääräisiä apukäsiä, vaan yrittää pärjätä jo valmiiksi töissä olevilla.

Hienoa, hallitus.

Vinkkaa tutullesi, että vie te-toimistoon vaikka excelinä kaikki hakijat, jotka hakivat "hain koska pakotettiin" -hakemuksella tai muuten häiriköivät yritystään. Kyseiset hakijat eivät ole toimineet suunnitelmansa mukaisella tavalla vaan pyrkivät estämään oman työllistymisensä. Kun saavat selvityspyynnön, eivät ainakaan tutullesi toista kertaa enää sen jälkeen hae.

Minusta ongelmasi ydintä ovat anarkistiset, itsekkäät ja veltot hakijat, eikä laki.

Vierailija
56/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sille asialle ei tehdä mitään että jos työtön tekee 3 tuntia tai 3 päivää töitä niin siitä seuraa kuuden kuukauden karenssi.

Ja sitten ihmetellään kun työttömät ei mee töihin.

Mitä ihmettä selität, mä voin hakee osa-aikatyötä, virkailijan mukaan se on ok kun saa osa-aikalisää. Karenssia ei tosiaakaan tule jos tekee töitä vaikka muutaman tunnin.

Vierailija
57/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi yksikään puolue ei puhu tämän älyttömyyden poistamisesta vaalien jälkeen? Vai onko tämä muka kaikille ok?

Veronmaksajille ei tyypillisesti ole ok, että iso osa kansasta vetää lonkkaa kotona päivät pitkät. Tyhmäkin poliitikko tajuaa sen.

Mutta kun veronmaksajille suunnatussa teatterinäytöksessä ei ole mitään järkeä.

Produktiokin on kallis.

Vierailija
58/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska tuo hokema "mene töihin". Pitäisikö joskus kokeilla että menisi vain jollekin työpaikalle ja ilmoittaisin että "hei, tulin töihin". Saattaisi tulla aika hätäinen lähtö. Ja se toinen että "ei huvita maksaa kotona makaaville" No kyseessä on sosiaaliturva joka määritellään perustuslaissa ja kansainvälisillä sopimuksilla. Siihen ei vaikuta jonkun mielipide. Nykyään Suomen sosiaaliturvan taso on laskennallisesti niin huono ettei se houkuttele tänne muuttamaan. Aiheesta on monta asiallista kirjoitusta ja tässä vaikka yksi https://www.amnesty.fi/amnesty-ja-ihmisoikeusliitto-suomen-perusturvan-…

Käsitys siitä että työtön vain makaisi kotona ja kääntäisi kylkeään on todella idioottimainen. Tässä maassa ei ole kenelläkään varaa makoilla sohvalla jos haluaa edes terveellisen ruoan pöytäänsä. Uskomatonta että Suomessa ollaan kateellisia niille kaikkein huonoimmassa asemassa oleville ja halutaan kurjistaa lisää. Pitääkö sitä perussosiaaliturvaa alkaa hakemaan ulkomailta nimikkeellä kehitysapu jotta jokaisen mieli olisi hyvä. Samalla nostettaisiin mielikuvaa Suomesta hyvinvointivaltiona???

Vierailija
59/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska tuo hokema "mene töihin". Pitäisikö joskus kokeilla että menisi vain jollekin työpaikalle ja ilmoittaisin että "hei, tulin töihin". Saattaisi tulla aika hätäinen lähtö.

Kasarilla se suurinpiirtein meni noin, elävät vielä Kekkosen aikaa.

Vierailija
60/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oleskeluyhteiskunna aika on ohi. Mene töihin.

Olen töissä mutta jatkoin työnhakuani. Joudun yhä hakemaan työpaikkoja vaikka olen töissä. nerokasta. Lähettääkö ne pakkokursseillekin? Mitähän pomo siihen sanoo?! heh heh

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi