Miksi KAIKKI einekset tuomitaan?
En jaksa käsittää eineskammoa, siellä on ihan ok vaihtoehtoja -enkä tarkoita roiskeläppä/avaruuspizzoja. Monet vanhukset ei voi ostaa eineksiä mutta ruokapalvelun kaamea mössö jää syömättä/ on vielä kalliimpaa. Eivät enää jaksa laittaa alusta itse kotiruokaa, miksi kaupan valmisruoka-annokset olisi huono vaihtoehto? Juu, suolaa voi olla liikaa mutta kun ikää on 80+, niin suolan määrä ei lisää eikä leikkaa elinikää merkittävästi.
Kaikki kunnia heille jota jaksavat vääntää edullista, monipuolista suolatonta maistuvaa kotiruokaa alusta itse mutta kaikissa elämäntilanteissa se ei joko onnistu tai ole ainoa vaihtoehto. Pieniruokainen sinkku ei ihan helpolla saa kattilallista lihasoppaa syötyä ja pakastettu se ei vaan maistu enää samalle. Siellä valmisruokatiskissä on vaihtoehtoja ihan monipuolisesti.
Kommentit (171)
No, se on sitä ihmisten jotakin naurettavaa ylemmyydentuntoa ja oman sädekehän kiillotusta. Nykyäänhän on paljon laadukkaitakin eineksiä olemassa, mutta mitäpä sitä omaa mustavalkoajatteluaan muuttamaan. Ostelen välillä puuroja ja keittoja, oikein näppäriä sinkkutaloudessa.
Nuorena kun syö vuosikausia mitä hyvänsä eikä saa mitään vaivoja, luulee tosissaan, ettei iän mukana mitään vaivoja tulekaan. Ei ainakaan syömisen takia. Voi syödä vaikka rautanauloja ja ulostaa kettinkiä. Ne vaivat tulevat vasta iän mukana, joillekin jopa aiemmin kuten nykyään ibs ym. suolistosairaudet ja syöpä on myös parin vuosikymmenen aikana lisääntynyt. Eineksenpurija ei tätä usko eikä muuten rypsiöljyn ja margariinin syöjäkään. Ei tarvi uskoa, sitten iän mukana sen omakohtaisesti kokee jos ei muistisairaus yllätä jo päälle viiskymppisenä.
Ne tuomitaan koska ne ovat ylirasvaisia, ylisuolaisia ja täynnä jotain E643 lisäaineita, minkä takia pahvikin paistuu pihviltä. Jokainen syökööt toki mitä haluaa, vaikka hiekkaa tai pieniä kiviä. Mitäpä se mua liikuttaa. Mutta se ei estä tuomitsemasta niitä huonoja ruokia siellä kylmäaltaassa.
Vierailija kirjoitti:
Ne tuomitaan koska ne ovat ylirasvaisia, ylisuolaisia ja täynnä jotain E643 lisäaineita, minkä takia pahvikin paistuu pihviltä. Jokainen syökööt toki mitä haluaa, vaikka hiekkaa tai pieniä kiviä. Mitäpä se mua liikuttaa. Mutta se ei estä tuomitsemasta niitä huonoja ruokia siellä kylmäaltaassa.
Kaikki valmisruoat on ylirasvaisia, suolaisia ja täynnä E643? Ei ole!
Viitseliäät ihmiset kokkaa omat ruokansa, laiskat ostaa kaupasta
Vierailija kirjoitti:
Mitä niin vaarallista on esim. jossain kreikkalaisessa salaatissa?
Mikä on e643? en tiennyt sellaisen olevan olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ruoan herättämä raivo ja intohimo on kyllä välillä pelottavaa. Ja erityisesti teollisesti valmistetun leimaaminen "paskaksi" ja usko siihen, että valmistusaineita ja prosessia pimitetään kuluttajilta. En käsitä
Mun mielestä tällaset keskustelut on varsin hupaisia. Erityisesti nää vaahtopäät, joilla luulo ja uskomukset peittoo tiedon ja järjen 6-0.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt samaa. Valmisruoka ei ole samaa mitä se oli kauan aikaa sitten ja nyt mm suolan, säilöntäaineiden määrään on kiinnitetty huomiota.
Paras oli viimeksi, kun vastasin johonkin aloitukseen syöväni pussipuuron aamupalaksi joka aamu niin tulin joukkolynkatyksi "kuka tuollaista teollista pskaa voi syödä, miksi et keitä oikeaa puuroa". Siis sisällysluettelo oli tkaurahiutale ja suola. Toisessa mitä käytän, on myös vehnälesettä, auringonkukan- ja pellavansiemeniä.
Olen onnellinen valmisruokien suurkuluttaja (laiska ruoanlaittoa vihaava ihminen) ja terve.
Ruuanlaadun mittari on glykeeminen indeksi. Katsopa huviksesi mikä on hiutalepuuron ja kokojyvän ero.
Niin?
Mutta mitä eroa on pikapuurolla ja itse kattilassa tehdyllä puurolla joiden valmistusaineet on tasan samat? Niitähän tuossa verrattiin keskenään.
Guuglaa jos et usko. Jopa kotona keitettävän pikakaurahiutaleen ja klassisen ison hiutaleen glykeeminen indeksi eroavat, eli nekään eivät ole samaa evästä.
Toiset on ravinnolle herkempiä. Mitä se muita kutkuttaa jos jollekin ei einekset sovi?
En löytänyt näin tarkkaa tietoa mistään. Kaurapuurolla on joka tapauksessa todella korkea glykeeminen indeksi, joten pieni ero ei ole mitenkään merkitsevä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten. Ostaa eineksiä jos haluaa. Aivan sama, mitä joku ajattelee.
Jotkut ruokapuristit ovat tuomitsemassa kaikki einekset aivan kuten porkkanalaatikkokin pitäisi tehdä ilmeisesti itse alusta alkaen eikä ostaa eineksenä. Kalatkin pitäisi varmaan itse onkia eikä ostaa pakasteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten. Ostaa eineksiä jos haluaa. Aivan sama, mitä joku ajattelee.
Jotkut ruokapuristit ovat tuomitsemassa kaikki einekset aivan kuten porkkanalaatikkokin pitäisi tehdä ilmeisesti itse alusta alkaen eikä ostaa eineksenä. Kalatkin pitäisi varmaan itse onkia eikä ostaa pakasteena.
No minä kyllä teen porkkanalaatikon alusta alkaen itse, mutta aivan paskan hailee mulle, mitä muut tekee. Miksi ketään pitäisi kiinnostaa, mitä mieltä joku random tyyppi on siitä mitä sä syöt? Mitä se ylipäätään kuuluu kellekään muulle?
Ps. En todellakaan kyllä kaloja itse ongi enkä perkaa, vaan ostan valmiit fileet kauppahallista tai marketin pakastealtaasta.
Koska yksinkertaiset ihmiset ajattelevat binaarien kautta: hyvä/paha. Musta/valkea.
On raskasta ajatella välimuotoja, silloin alkaa päähän sattua.
Eikös sitten esim. nakki ole prosessoitu? Ei kukaan tee kotona itse nakkeja, kaupasta ne ostetaan valmiiksi tehtyinä. Ja mitä kaikkea niissäkin sitten on, sitä voi vain miettiä. Ihan sama se on jonkun kinkkuleikkeen tai juuston tai jugurtin kanssa, kaikki ne on jonkun valmistusprosessin läpi käyneet.
Kalojen kanssa kannattaa ehkä kuitenkin ollakin varovainen. Mieluiten suoraan kalastajalta. Tulee vain mieleen se taannoinen, ei niin kauankaan sitten ollut debatti kaupan kalatiskeistä, joissa myyjät anonyymeinä kertoivat, miten takahuoneissa kalaa "tuorennetaan" eri tavoin ja asiakkaille suorastaan valehdellaan kalan olevan juuri tullutta ja tuoretta, Suosittelivat valmiiksi pakattua kalaa tai pakastettua.
Einekset on ihan hvyä vaihtoehto kotiruualle. Aina ei ole mahdollista alkaa tehdä itse lämmintä ruokaa ja onneksi silloin on einesvaihtoehto. Jos ne olisi myrkyllisiä, niitä ei myytäisi missään.
Ja nämä einesvastaiset kiihkoilijat sitten lappaa olutta ja siideriä naamaansa surutta, varsin epäterveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa tosiaan nämä kodinhengettäret jotka ei eineksiin (muka) koske, no onhan siinä taas hyvä konsti saavuttaa marttyyrius kun joka päivä pitää kokata monta tuntia.
Itse käytän surutta, enkä miellä niitä mitenkään erityisen kalliiksikaan. Maksaahan ne itsetehdyn raaka-aineetkin.
Olisi mielenkiintoista tehdä/nähdä tutkimus, jossa tällaiset marttyyrikotiäidit söisivätkin eineksiä pari kertaa viikossa ja käyttäisivät säästyneen ajan kuntoiluun. Veikkaisin, että terveydentilassa voitaisiin havaita monilla merkittäviä parannuksia.
Ei kuntoilua tarvitse erottaa muusta arjen toimista. Ns. kuntoilulla ei poisteta einesten elimistölle aiheutettua haittaa.
Niin siis mitä haittaa einekset aiheuttavat elimistölle?
Nyt kaipaisin kyllä ihan selkeätä tietoa ja selvitystä tästä ja esimerkkejä siitä, miten joku on kuollut eineksiin.
Lisäaineet, lisäaineet ja lisäaineet.... niistä on vaahdottu 60-luvulta lähtien. Suurin piirtein kaikki mitä ostat kaupasta, on jossain määrin myrkyllistä. Vai onko sittenkään?
Jäätelö on muuten yksi pahimmista lisäainetuotteista, mutta ihmiset vetää sitä ihan hulluina. Jätskikioskien edessä on kesäpäivinä aina jonot. Samoin irtokarkkihyllyjen edessä on nuoria naisia kauhat käsissä joka päivä. Prosessoitua mässyä.
Ja sitten joku pieni einesruoka on kauhean vaarallista ja aiheuttaa SYÖPÄÄ !!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö ihan varmasti kotiruokanne tarkat suola-ja rasvapitoisuudet? Kirnuatteko itse voin?
Kokkiohjelmissa rapataan kouratolkulla suoloja ja lopulta kärvennetään kaikki pinnat mustiksi. Kauheaa ruoanlaittoa.
Einekset ovat hyviä laihduttajalle. Paketista näkee painot ja pitoisuudet ja loput sitten kasviksia.
Maailma on niin kovin mustavalkoinen.
Einesruoka on pahasta.
Kotiruoka = liemikuutioita, kermaa ja voita
Meillä on kotiruoka= oliiviöljyä ja erilaisia yrttejä (itse kasvatettuja). Voita kuluu max. 250 gr kuukaudessa. Kermaa en käytä paitsi jos kerran vuodessa teen kermakakun, mutta ruoanlaitto sujuu oikein hyvin ilman kermaa.
Aika laiha ja yksipuolinen kotiruoka teillä. Oliiviöljyä yrteillä. Vähän voita. Ja sitten kerran vuodessa kermakakku.
No te einesvihaajat elätte nyt siis pitempään kuin muut ja olette kaiken aikaa terveempiä kuin muut.
Vai miten se nyt menikään?
Mihin te sitten kuolette, kun olette niin terveitä?
Ruokaa ei saa valmistaa siis missään muualla kuin kotona. Kuinka uskallatte syödä ns. ulkona, kun ette voi tarkkaan tietää, miten se ruokanne siellä on valmistettu. Ja mitä kaikkea ne kokit tekevätkään saadakseen sen ruuan maistumaan hyvältä. Mitä kaikkea ostetaankaan valmiina tai puolivalmisteina tukusta. Voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöpädiagnoosit ollu kasvussa siitä lähtien kun nää säilöntäaineilla kyllästetyt mössöt tulleet myyntiin.
En syötä edes koiralle.No, et tietenkään syötä koiralle, sehän oli hirveää. Koira tarvitsee luonnonmukasta ruokaa, lihhaa ja luita.
Asia, mitä olen ihmetellytkin. Ihmiset ovat hyvin tarkkoja, mitä koiransa syö, mutta itse syödään ihan mitä sattuu.
Eniten huvittaa kun koiralle annetaan lihaa mutta haukutaan ihmisiä jotka syövät lihaa.
Koira ei olekaan kasvissyöjä. Se on lihansyöjä kuten susi.
Vierailija kirjoitti:
No te einesvihaajat elätte nyt siis pitempään kuin muut ja olette kaiken aikaa terveempiä kuin muut.
Vai miten se nyt menikään?
Mihin te sitten kuolette, kun olette niin terveitä?
Ruokaa ei saa valmistaa siis missään muualla kuin kotona. Kuinka uskallatte syödä ns. ulkona, kun ette voi tarkkaan tietää, miten se ruokanne siellä on valmistettu. Ja mitä kaikkea ne kokit tekevätkään saadakseen sen ruuan maistumaan hyvältä. Mitä kaikkea ostetaankaan valmiina tai puolivalmisteina tukusta. Voi voi.
Näinhän se menee. Mutta on oikeasti paljon ihmisiä jotka eivät syö kuin omassa kodissaan alusta asti valmistettuja ruokia. Osa allergioiden takia, osa hygienian takia, osa siksi että pelkäävät lisäaineita tai suolaa tai palmuöljyä tai milloin mitäkin.
Itse en osta valmis-aterioita - keittoja, kiusauksia, pastoja, lihapullat yms.
En tiedä mikä niissä on mutta n. 15-30 min. syömisen jälkeen kuuluu aina kaamea kurahdus suolistosta ja sitten on varpusparvi pöntössä. En tiedä onko joku yleinen lisäaine vai suuresta rasvan määrästä vai mistä lie.
Kokkikartanolla todella hyviä valmisruokia. Osa parempia kuin itse räpeltämäni.
Ei kuntoilua tarvitse erottaa muusta arjen toimista. Ns. kuntoilulla ei poisteta einesten elimistölle aiheutettua haittaa.