Miksi KAIKKI einekset tuomitaan?
En jaksa käsittää eineskammoa, siellä on ihan ok vaihtoehtoja -enkä tarkoita roiskeläppä/avaruuspizzoja. Monet vanhukset ei voi ostaa eineksiä mutta ruokapalvelun kaamea mössö jää syömättä/ on vielä kalliimpaa. Eivät enää jaksa laittaa alusta itse kotiruokaa, miksi kaupan valmisruoka-annokset olisi huono vaihtoehto? Juu, suolaa voi olla liikaa mutta kun ikää on 80+, niin suolan määrä ei lisää eikä leikkaa elinikää merkittävästi.
Kaikki kunnia heille jota jaksavat vääntää edullista, monipuolista suolatonta maistuvaa kotiruokaa alusta itse mutta kaikissa elämäntilanteissa se ei joko onnistu tai ole ainoa vaihtoehto. Pieniruokainen sinkku ei ihan helpolla saa kattilallista lihasoppaa syötyä ja pakastettu se ei vaan maistu enää samalle. Siellä valmisruokatiskissä on vaihtoehtoja ihan monipuolisesti.
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ruokatehtaassa töissä, ja kyllä meidän tehtaalla ainakin valmistetaan monia valmisruokia, mihin ei sisälly mitään säilöntäaineita tai muutakaan vastaavaa ns. "teollista paskaa". Se, että jauheliha jauhetaan jättimäisessä myllyssä 500kg kerrallaan tai esim. lihapullat muotoillaan koneellisesti eikä pyöritetä käsin tuskin tekee niistä ravinnollisesti erilaisia? Monissa eineksissä on kuitenkin ainesosaluettelo aika lyhyt, ja kaikki ainesosat ovat ns. oikeita ainesosia, eikä joukossa ole mitään mitä ei voisi kotonakin käyttää. Lihaa/kasviksia/riisiä/perunaa/maitotuotteita/mausteita, eikä muuta.
Toki on myös niitä ruokia, jotka ovat ns. teollista paskaa mitä en itsekään suostuisi syömään, mutta monia ns. kotiruokaan verrattaviakin vaihtoehtoja kyllä on olemassa, ellei sitten se itse valmistusprosessi ole se ongelma (tosiaan, edelleenkin en tiedä et voiko se oikeasti vaikuttaa jotenkin terveellisyyteen että kaikki pyöritetään koneellisesti kasaan ja todennäköisesti esim. lihapullat ovat hienompaa seosta kun itse tehdyt).
Kato, Atrian lobbari.
Jos ruoassa on 'ainesosaluettelo', se on paskaa.
Itse tehdyssä ruoassa ei ole ainesosia ollenkaan?
Yleensä nää ruuanlaittajat käyttää mielin määrin voita, kermaa, suolaa jne. He ovat juuri niitä, ketkä eivät koskaan voisi syödä vain salaattia ja jonkun naturel kanapihvin pintamaustettuna (jälkimmäinenkin on nimittäin ollut pakko tunkea itse tehtyyn marinadiin jo edellisenä vuorokautena).
Itse ovat lihavia ja verenpaineongelmaisia ja paheksuvat niin kovin hoikan ystävänsä valmisruokia. :D
Minun mielestä kukin syökään mikä hyvältä tuntuu. Oman kokemukseni mukaan vatsa reagoi tympeällä tavalla eineksiin, kenties säilöntäaineisiin tai johonkin muuhun, en tiedä. Jos on kipeänä tai muu tilanne että kokkailu ei oikein ole prioriteettina niin niitäkin saatan käyttää, mutta harvoin. Ja en muuten syö niitä lihavalmisteitakaan vaan keittoon menee jauhelihaa eikä nakkeja.
Jos olo on hyvä ja lompakko kestää niin sen kun syö einestä.
Esim. Näitä en voisi syödä koska emulgointiaine ja rypsiöljy.
https://www.atria.fi/foodservice/tuotteet/ruoka/kypsat-jauhelihamureket…
Vierailija kirjoitti:
Esim. Näitä en voisi syödä koska emulgointiaine ja rypsiöljy.
https://www.atria.fi/foodservice/tuotteet/ruoka/kypsat-jauhelihamureket…
Meillä lihapullat ovat maustettu meksikolaiseen, japanilaiseen, välimerelliseen tai itämaiseen tyyliin. Miten milloinkin sattuu ruoan laittajaa huvittamaan. Toista sama einespullilla?
Valmisruokien paheksujat kuitenkin laittavat sitä "itse tehtyä kotiruokaa" hunajamarinoiduista broilerinsuikaleista, sekaan 5 % ruokakermaa ja lisukkeeksi oikein täysjyväriisiä. Vielä salaatti kurkusta ja tomaatista, mielellään jääkaapissa säilytettyjä kivikovia. Siihen sekaan kevyttä salaattijuustokuutiota muutama kumimainen kuutio näön vuoksi. Naminam.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt samaa. Valmisruoka ei ole samaa mitä se oli kauan aikaa sitten ja nyt mm suolan, säilöntäaineiden määrään on kiinnitetty huomiota.
Paras oli viimeksi, kun vastasin johonkin aloitukseen syöväni pussipuuron aamupalaksi joka aamu niin tulin joukkolynkatyksi "kuka tuollaista teollista pskaa voi syödä, miksi et keitä oikeaa puuroa". Siis sisällysluettelo oli tkaurahiutale ja suola. Toisessa mitä käytän, on myös vehnälesettä, auringonkukan- ja pellavansiemeniä.
Olen onnellinen valmisruokien suurkuluttaja (laiska ruoanlaittoa vihaava ihminen) ja terve.
Ruuanlaadun mittari on glykeeminen indeksi. Katsopa huviksesi mikä on hiutalepuuron ja kokojyvän ero.
Niin?
Mutta mitä eroa on pikapuurolla ja itse kattilassa tehdyllä puurolla joiden valmistusaineet on tasan samat? Niitähän tuossa verrattiin keskenään.
Guuglaa jos et usko. Jopa kotona keitettävän pikakaurahiutaleen ja klassisen ison hiutaleen glykeeminen indeksi eroavat, eli nekään eivät ole samaa evästä.
Toiset on ravinnolle herkempiä. Mitä se muita kutkuttaa jos jollekin ei einekset sovi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavat ruuat on erittäin helppo tehdä itse: makaronilaatikko, kasvissosekeitto, kasvispihvit, perunasoselaatikko, kaalilaatikko, kalakeitto, pinaattiletut, porkkanaletut, kasvislasagne, punajuurilaatikko.
Ja näihin ei tarvitse edes kallista jauhelihaa. Soijarouhe on halpaa ja riittoisaa. Kasvikset on halvempia kuin einekset.
Noista aika moni on kyllä melko suuritöinen ja aikaavievä, vaikka toi kaalilaatikko. Juurekset on kohtuuhalpoja mutta vihannekset ei.
Mä olen miettinyt tuota lasagnea, pidän siitä, mutta sen tekemiseen tosiaan pitää varata ainakin kolme tuntia. Olen sitten kokeillut einesversioita, mutta ei ne vaan maistu tarpeeksi hyvältä.
Onko täällä muita lasagnen ystäviä - oletteko huomanneet samaa vai oletteko löytäneet jonkun hyvän eineslasagnen?
Nykyään saa sellaisia kunnollisia (jopa jonkun ravintolan tekemiä) valmiita lasagneja, jotka laitetaan kotona vaan uuniin.
Onko kellään jotain eksaktia suositusta? Hakusessa olisi siis tuote joka on oikeasti hyvää eikä vaan syömäkelpoista.
Vierailija kirjoitti:
On todettu että prosessoitu ruoka lisää syöpäriskiä. Syytä ei oikein tiedetä, säilöntäaineita epäillään.
Ei ole todettu.
Ensinnäkään ei ole mitään selkeää määritelmää, mitä prosessoitu ruoka tarkoittaa. Kun nostat porkkanan maasta, prosessoit sitä. Kun peset sen, prosessoit sitä. Kun pureskelet sitä, prosessoit sitä. Kaikki ruoka, mitä syömme, on prosessoitua. Jos ruoka tehdään samalla tavalla kotona, ravintolassa tai einestehtaalla, niiden terveysvaikutuksissa ei ole eroja. Jos sitten joihinkin eineksiin lisätään jotain lisäainetta, se ei tarkoita, että prosessoitu ruoka aiheuttaa syöpää vaan, että kyseinen lisäaine aiheuttaa syöpää.
Toisekseen, vaikka olisi tutkimuksia, että paljon eineksiä käyttävillä ihmisillä on enemmän syöpiä, kuin muilla, se ei välttämättä tarkoita, että einekset aiheuttavat syöpää. Voi hyvin olla, että eineksiä syövät ihmiset esimerkiksi tupakoivat ja käyttävät alkoholia enemmän kuin muut. Ehkä he liikkuvat tai syvät kasviksia vähemmän kuin muut yms. Iltapäivälehtien toimittajien ja lukijoiden olisi syytä muistaa, että korrelaatio ja kausaliteetti eivät ole sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavat ruuat on erittäin helppo tehdä itse: makaronilaatikko, kasvissosekeitto, kasvispihvit, perunasoselaatikko, kaalilaatikko, kalakeitto, pinaattiletut, porkkanaletut, kasvislasagne, punajuurilaatikko.
Ja näihin ei tarvitse edes kallista jauhelihaa. Soijarouhe on halpaa ja riittoisaa. Kasvikset on halvempia kuin einekset.
Noista aika moni on kyllä melko suuritöinen ja aikaavievä, vaikka toi kaalilaatikko. Juurekset on kohtuuhalpoja mutta vihannekset ei.
Mä olen miettinyt tuota lasagnea, pidän siitä, mutta sen tekemiseen tosiaan pitää varata ainakin kolme tuntia. Olen sitten kokeillut einesversioita, mutta ei ne vaan maistu tarpeeksi hyvältä.
Onko täällä muita lasagnen ystäviä - oletteko huomanneet samaa vai oletteko löytäneet jonkun hyvän eineslasagnen?
Miten siihen menee 3 tuntia? Mä teen yhtäaikaa jauhelihatomaattisoosin ja juustokastikkeen. Joskus paistan joukkoon myös kesäkurpitsaa. Tämä vaihe 20 min. Uunissa se on tunnin.
Ruokia voi tehdä niin monella tapaa. Jauhelihasoosin voi tehdä 20 minuutissa, mutta kunnon bolognalainen ragù vaatii monta tuntia hautuakseen.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa tosiaan nämä kodinhengettäret jotka ei eineksiin (muka) koske, no onhan siinä taas hyvä konsti saavuttaa marttyyrius kun joka päivä pitää kokata monta tuntia.
Itse käytän surutta, enkä miellä niitä mitenkään erityisen kalliiksikaan. Maksaahan ne itsetehdyn raaka-aineetkin.
Olisi mielenkiintoista tehdä/nähdä tutkimus, jossa tällaiset marttyyrikotiäidit söisivätkin eineksiä pari kertaa viikossa ja käyttäisivät säästyneen ajan kuntoiluun. Veikkaisin, että terveydentilassa voitaisiin havaita monilla merkittäviä parannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa tosiaan nämä kodinhengettäret jotka ei eineksiin (muka) koske, no onhan siinä taas hyvä konsti saavuttaa marttyyrius kun joka päivä pitää kokata monta tuntia.
Itse käytän surutta, enkä miellä niitä mitenkään erityisen kalliiksikaan. Maksaahan ne itsetehdyn raaka-aineetkin.
Olisi mielenkiintoista tehdä/nähdä tutkimus, jossa tällaiset marttyyrikotiäidit söisivätkin eineksiä pari kertaa viikossa ja käyttäisivät säästyneen ajan kuntoiluun. Veikkaisin, että terveydentilassa voitaisiin havaita monilla merkittäviä parannuksia.
Kuntoilen tunnin päivässä muutenkin, eiköhän tuo riitä. Veikkaan että itse ruokaa laittavat ovat jo keskimäärin innokkaampia kuntoilijoita kuin valmista ostavat, ainakin ne jotka suosivat kotiruokaa terveyssyistä.
Ruoan herättämä raivo ja intohimo on kyllä välillä pelottavaa. Ja erityisesti teollisesti valmistetun leimaaminen "paskaksi" ja usko siihen, että valmistusaineita ja prosessia pimitetään kuluttajilta. En käsitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntoilen tunnin päivässä muutenkin, eiköhän tuo riitä. Veikkaan että itse ruokaa laittavat ovat jo keskimäärin innokkaampia kuntoilijoita kuin valmista ostavat, ainakin ne jotka suosivat kotiruokaa terveyssyistä.
Ehkä, mutta aika usein tälläkin palstalla saa lukea valitusta, että miten pitäisi ehtiä liikkumaan, kun kaikki päivät menee kokkaukseen ja siivoamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä, mutta aika usein tälläkin palstalla saa lukea valitusta, että miten pitäisi ehtiä liikkumaan, kun kaikki päivät menee kokkaukseen ja siivoamiseen.
Joo, ja oikeastihan moni urheileva fitness-tyyppikään ei varsinaisesti laita ruokaa. Paistaa vaan jotain jauhelihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki näistä yksikään ei oikeasti haluaisi liikkua, mutta sitä pöydän pyyhkimistä on helppo käyttää tekosyynä ja samalla paheksua niitä ihmisiä, jotka pitävät huolta kunnostaan ja terveydestään.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ruokatehtaassa töissä, ja kyllä meidän tehtaalla ainakin valmistetaan monia valmisruokia, mihin ei sisälly mitään säilöntäaineita tai muutakaan vastaavaa ns. "teollista paskaa". Se, että jauheliha jauhetaan jättimäisessä myllyssä 500kg kerrallaan tai esim. lihapullat muotoillaan koneellisesti eikä pyöritetä käsin tuskin tekee niistä ravinnollisesti erilaisia? Monissa eineksissä on kuitenkin ainesosaluettelo aika lyhyt, ja kaikki ainesosat ovat ns. oikeita ainesosia, eikä joukossa ole mitään mitä ei voisi kotonakin käyttää. Lihaa/kasviksia/riisiä/perunaa/maitotuotteita/mausteita, eikä muuta.
Toki on myös niitä ruokia, jotka ovat ns. teollista paskaa mitä en itsekään suostuisi syömään, mutta monia ns. kotiruokaan verrattaviakin vaihtoehtoja kyllä on olemassa, ellei sitten se itse valmistusprosessi ole se ongelma (tosiaan, edelleenkin en tiedä et voiko se oikeasti vaikuttaa jotenkin terveellisyyteen että kaikki pyöritetään koneellisesti kasaan ja todennäköisesti esim. lihapullat ovat hienompaa seosta kun itse tehdyt).
Ja siis nimenomaan naurettavaa on se ennakkoluulo teollisesta pskasta, kun jokaikisessä ruokapaketissa on ainesosaluettelo (jossa mainittu usein myös alkuperä). Siitä ottaa silmän kauniiseen käteen ja lukee mitä paketissa on niin voi sitten arvioida onko kyse eineksestä joka vastaa kotiruokaa vai onko kyse ehkä halvimmasta pakastepizzasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö ihan varmasti kotiruokanne tarkat suola-ja rasvapitoisuudet? Kirnuatteko itse voin?
Kokkiohjelmissa rapataan kouratolkulla suoloja ja lopulta kärvennetään kaikki pinnat mustiksi. Kauheaa ruoanlaittoa.
Einekset ovat hyviä laihduttajalle. Paketista näkee painot ja pitoisuudet ja loput sitten kasviksia.
Maailma on niin kovin mustavalkoinen.
Einesruoka on pahasta.
Kotiruoka = liemikuutioita, kermaa ja voita
Meillä on kotiruoka= oliiviöljyä ja erilaisia yrttejä (itse kasvatettuja). Voita kuluu max. 250 gr kuukaudessa. Kermaa en käytä paitsi jos kerran vuodessa teen kermakakun, mutta ruoanlaitto sujuu oikein hyvin ilman kermaa.
Mä söin joskus suht yleisesti eineksiä. Mutta lopetin kun parista niistä löytyi puutikkuja tms. En kestä jos syödessä jokin osuu hampaisiin. Oksennan melkein ja loppu jää varmana syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Suola, teollinenprosessi, jne. Oman ruokavalioni ns punainen lanka on se, että mistä tämän tuotteen voi luonnosta kerätä.
Kaikki ruoka on prosessoitua. Vai vedätkö lihan suoraan eläimestä?
Ja resepti eroaa ainesosaluettelosta miten?