Pikkulemmikit
Olen pitkään miettinyt lemmikkiä, mutta koiraan tai kissaan ei ole rahaa eikä paljoa tilaa. Eli haluaisin tietää mitä jyrsijää tai muuta lemmikkiä suosittelette.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Syyrialainen uros voi olla aika isokokoinen ja niillä on jäätävät pallit. Sellaisia leppoisia monesti. Kivan näköisiä mötiköitä muuten. Naaraat/pissa saattaa haista aika pistävältä. Tästä syystä Talvikko on kivempi, ei pahemmin haise kumpikaan sukupuoli. Hyväluonteisia, jos pieni koko ei haittaa.
No olipa vähän hölmö kommentti. Hamsterin kivekset on aika samanlaiset kuin rotalla, eli ei ne näytä samalta kuin vaikka koiran kivekset. Eli eivät ole "nolot" jos teininä sellaista miettii. Hamsu on sellainen max. kämmenen kokoinen eli ei se nyt järin iso ole. Kukin pitää mistä pitää, ei mikään eläinlaji ole toista parempi.
Vierailija kirjoitti:
Halusin vielä vielä lisätä että olen 14 vuotias, ja minulla on oma huone. Olen miettinyt kesyrottia mutta vanhemmat eivät suostu vaikka kuinka heille yritän kertoa, kuinka ihania ja vaarattomia lemmikkejä ne ovat. Joten tilaa minulla olisi omassa huoneessa ja saan viikossa noin 10€ eli kuukaudessa 40€. Rahaa minulla on lemmikin hankintaan 400 euroa. Ap
Kai tiedät että lemmikki voi sitoa sinua vuosia? Etkö mielummin säästäisi tuota viikkorahaa esim tulevaisuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusin vielä vielä lisätä että olen 14 vuotias, ja minulla on oma huone. Olen miettinyt kesyrottia mutta vanhemmat eivät suostu vaikka kuinka heille yritän kertoa, kuinka ihania ja vaarattomia lemmikkejä ne ovat. Joten tilaa minulla olisi omassa huoneessa ja saan viikossa noin 10€ eli kuukaudessa 40€. Rahaa minulla on lemmikin hankintaan 400 euroa. Ap
Kai tiedät että lemmikki voi sitoa sinua vuosia? Etkö mielummin säästäisi tuota viikkorahaa esim tulevaisuuteen?
Eläimistä on myös paljon iloa ja vastuuntuntoa on erittäin hyvä opetella eläintä hoitamalla. Raha on vain rahaa, eläintä voi rakastaa. Sanoisin, että varsinkin teinille erittäin hyvä harrastus ja rahan arvoinen. Ja mikä voisi olla parempaa lohdutusta kuin paijata pientä karvapalloa, kun on paha mieli? Se lohduttaa oikeasti, asiaa on tutkittu, vapauttaa oksitosiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käärmeet on helppoja lemmikkejä. Syövät harvoin, eivätkä juuri muutenkaan kaipaa kovin paljoa hoitoa.
Joo ehdottomasti 14-vuotiaalle joku 40 vuotta elävä python. jepjep
Miksi ei?
Mistä sinä tiedät, kuinka viehättynyt tuo nuori ihmistaimen on käärmeenhoitoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käärmeet on helppoja lemmikkejä. Syövät harvoin, eivätkä juuri muutenkaan kaipaa kovin paljoa hoitoa.
Joo ehdottomasti 14-vuotiaalle joku 40 vuotta elävä python. jepjep
Miksi ei?
Mistä sinä tiedät, kuinka viehättynyt tuo nuori ihmistaimen on käärmeenhoitoon?
Ap ei oletettavasti ole koskaan hoitanut käärmeitä. 40 vuotta elävän pythonin ottaminen hänen kertomillaan taustatiedoilla olisi vastuutonta. Ap vaikuttaa vastuuntuntoiselta ja järkevältä tytöltä, ja huomattavasti kohteliaammalta kuin sinä.
Marsu pari voisi olla kiva. Ihania otuksia ja seurallisia, joiden puuhailua on mukava seurata. Mitä seuraavaksi? Lueskele ruokavaliosta ja elin olosuhteista (herkkiä esim vedolle ja ilmankosteus kannattaa huolehtia talvella kohtuulliselle tasolle). Ja ota selvää mikä eläinlääkäriasema lähistölläsi hoitaa eksoottisia eläimiä, kaikki eläinlääkärit eivät hoida paitsi jotkut perus antibioottikuurit.
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi, miksi liskot on epäeettinen lemmikkivalinta. Yhä edelleen niitä haetaan sademetsistä ja muista luonnollisista elinympäristöistä. Yhden liskon raijaaminen elossa länsimaihin voi edellyttää kymmenien liskojen kuolemaa sekä pyydystyksen että kuljettamisen yhteydessä. Jopa uhanalaisia eläimiä pyydystetään länsimaalaisten lemmikeiksi. Vaikka omasi ei olisikaan uhanalainen, samat liigat välittää monia liskoja. Haluatko tukea tällaista toimintaa? Salakuljetus on edelleen hyvin iso ongelma. Eläinkaupoilla pitäisi olla alkuperätodistus kaikista eksoottisemmista eläimistä, mutta voiko siltikään olla varma, millä keinoin ja miten eettisesti ne on pyydystetty tai kuljetettu? Jokaisella Suomessa kasvatetullakin liskolla on esivanhemmat, jotka on raijattu tänne ties millä keinoin.
Liskot yleensä vaatii tietyn valaistuksen tietyssä vuorokausirytmissä, ilmankosteuden ja lämpötilan plus oikeanlaisia virikkeitä. Terraariot ja laitteet on kalliita ja ylläpito ja puhdistus voi olla erittäin vaivalloista. Oikeasti liskot tarvitsisi ison elinalueen, erittäin harva hankkii edes tarpeeksi ison terraarion ja tarpeeksi aktiviteettia. Liskot voivat elää helposti kymmenen vuotta hyvissä olosuhteissa. Se on pitkä aika huolehtia, että terraariossa on koko ajan oikea valaistus, kosteus ja lämpötila, puhdasta, ruokaa ja vettä tarpeeksi, sekä niitä oikeanlaisia virikkeitä. Monet kasvattaa itse liskoilleen ruoaksi hyönteisiä. Siitäkin on vaivaa ja sekin pitää tehdä eettisesti. Flunssa tai lomamatka ei ole riittävä syy jättää eläintä huonommalle hoidolle. Mihin saat liskosi hoitoon, jos aiot lomailla seuraavien kymmenen vuoden sisällä? Liskoille ei ole lomahotelleja niin kuin koirille, eikä kaverisi Jani-Anneli välttämättä jaksa opiskella vaivalloisia hoito-ohjeita.
Mitä vaivalloisempi hoidettava eläin on, sitä suurempi riski sillä on jäädä huonolle hoidolle tai olla koskaan saamatta lajinsa mukaista elinympäristöä ja hoivaa.
Sama pätee esim. sammakoihin, käärmeisiin ja kilpikonniin.
Varsinkaan 14-vuotiaan, jonka perhe ei aio osallistua eläimen hoitoon, ei missään nimessä pidä hankkia mitään eksoottista eläintä.
Kiitos hyvin perustellusta vastauksesta. Sen verran vakuuttava teksti että uskon ja laitan muistiin.
Entä miten ne isommat hyönteiset?
-aiempi kyselijä
Käyttäjä41418 kirjoitti:
Undulaatti?
Varmaan liian pitkäikäinen, niitä myös tarvitaan enemmän kuin yksi joten iso häkki pitää olla ja ap sanoi että tilaa ei ole paljoa.
Talvikot ovat kivoja. Vaikka ovat nk.yöeläimiä, valvovat/touhuavat myös päivisin jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Rottaa ei tosiaan voi pitää vain häkissä. Ne tarvitsevat mahdollisuuden juosta päivittäin vapaana huoneessa pidempiä aikoja kerrallaan. Niitä on samalla vahdittava, koska hyvin uteliaina otuksina ne ovat myös onnettomuusalttiita. Lisäksi niiden kanssa on hyväksyttävä sekin, että ne voivat tehdä pahojaan, minun rottani esimerkiksi menivät mielellään sänkyyni ja jyrsivät siellä pieniä sieviä reikiä petivaatteisiin.
Vastoin yleistä luuloa, hajua niistä ei tule jos kakat ja pissaiset kuivikkeet poistetaan häkistä joka päivä. Mutta ne eivät tosiaan ole mikään ihan helppohoitoisia eläimiä vaan vaativat aikaa ja vaivannäköä. Sympaattisia, älykkäitä ja sosiaalisia, hoitajaansa kiintyviä otuksia ovat kyllä.
Rotat kyllä haisee, vaikka vaihtaisit kuivikkeet joka päivä. Ne pissaa myös tasot ja esim riippumatot. Kaikkea ei edes saisi pestä koko ajan, koska se lisää merkkaamista ja stressaa eläintä. Se rotta nimittäin pitää niistä hajuistaan, toisin kuin ihminen.
Jos rotan ottaa, se haju pitää vain hyväksyä. Osa tottuukin siihen ajan kanssa.
Kiitos vastauksista kaikille!! Minua mietittyttäisi vielä että olisiko kesyhiiret parempia vaihtoehtoja? Ovatko ystävällisempiä kuin hamsterit? (ymmärrän tietysti että kaikki eläimet ovat vain yksilöitä). Ap
Fiksusti ajateltu kissat ja koirat tosiaan kalliita. Eläinlääkäriin kun voi mennä yks kaks 1000€. Jos kissan saa ilmaiseksi siis niin todellisuudessa se vie monen monta tonnia rahaa sen elämän aikana.
Ei ole huono idea pieneläimen hankkimiselle. Marsut ja kanit voivat nekin tulla kalliiksi. Hiiret ovat ehkä ne halvimmat lemmikit ja niiden lääkäri kulut eivät ole kovin suuria. Hamsterit ja gerbiilit myös hyvä vaihtoehto. Muistan lapsuudessa kun melkein kaikilla oli ekana lemmikkinä juuri marsu, hamsteri, kani tai gerbiili. Hiiriä ja rottia ei vielä niin ollut. Kesyrotat on kyl aivan ihania. Suosittelen ottamaan yhteyttä johonkin rotta kasvattajaan ja keskusella asiasta ja kiinnostuksesta. Ja sitä kautta alat sitten opiskelemaan rotista ja aivopeset vanhempasi :D.
Pienet lemmikit opettavat hyvin vastuunotosta plus niissä on se että niiden elämä ei ole monen montaa vuotta joten ei niin sido pitkäksi aikaa. Luopuminen on kuitenkin kauheaa toisaalta sen takia ei kannata jättää eläintä ottamatta. Tsemppiä yritykseen.
Vierailija kirjoitti:
Fiksusti ajateltu kissat ja koirat tosiaan kalliita. Eläinlääkäriin kun voi mennä yks kaks 1000€. Jos kissan saa ilmaiseksi siis niin todellisuudessa se vie monen monta tonnia rahaa sen elämän aikana.
Ei ole huono idea pieneläimen hankkimiselle. Marsut ja kanit voivat nekin tulla kalliiksi. Hiiret ovat ehkä ne halvimmat lemmikit ja niiden lääkäri kulut eivät ole kovin suuria. Hamsterit ja gerbiilit myös hyvä vaihtoehto. Muistan lapsuudessa kun melkein kaikilla oli ekana lemmikkinä juuri marsu, hamsteri, kani tai gerbiili. Hiiriä ja rottia ei vielä niin ollut. Kesyrotat on kyl aivan ihania. Suosittelen ottamaan yhteyttä johonkin rotta kasvattajaan ja keskusella asiasta ja kiinnostuksesta. Ja sitä kautta alat sitten opiskelemaan rotista ja aivopeset vanhempasi :D.
Pienet lemmikit opettavat hyvin vastuunotosta plus niissä on se että niiden elämä ei ole monen montaa vuotta joten ei niin sido pitkäksi aikaa. Luopuminen on kuitenkin kauheaa toisaalta sen takia ei kannata jättää eläintä ottamatta. Tsemppiä yritykseen.
Tuo ei ollut minä, mutta kiitos edelliselle. :) ap
Akaattikotilot on tosi suloisia ja helppohoitoisia. Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen hamsteria. Ne on yksineläjiä ja elävät pari vuotta. Niitä on kiva sylitellä ja seurailla, ovat pehmoisia ja hassuja kavereita. Hamsterien hinta on jotain parikymppiä, mutta hanki tarpeeksi iso häkki! Tarvikkeet maksaa enemmän kuin lemmikki. Suosituskokoa isompi mieluusti ja sellainen, mihin saa eri tasoja. Häkin järjestely on kivaa puuhaa, varsinkin kun hamsu saa sitten tutustua uuteen järjestykseen. Suosittelen häkkiä, jonka alaosa on lasiterraario ja yläosa häkki. Laita terraarioon vaikka 30 cm hamppualusia tm. mihin hamsu saa tehdä tunneleita, se on tärkeää lajityypillistä toimintaa. :)
Hamsterit ovat kivoja. Minullakin tricolor-värinen uros eli 4 vuotta. Laitoin varoituslapun oveeni ettei vanhemmat saa avata ovea (!) ja avasin hamsun häkin auki. Touhusi ja liikkui yökaudet vapaata, tässä varmaan pitkän iän salaisuus. Aamulla kun heräsin, hamsu yleensä nukkui mökissään. Niille on nyös mukava sisustaa häkkiä. Minulla oli iso lintuhäkki jonka tein kolmikerrokseiseksi. Kirpputoreilla myös myydään edullisesti isoja häkkejä. Lainaa kirjastosta hoito-kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rotat on mahtavia.
Sanoisin, että 14-vuotiaalle liian pitkäikäisiä ja vaativia. Rottia ei voi ottaa vain yhtä ja tarvitsevat tosi paljon tilaa.
Jos 1,5-2,5 v on liian pitkäikäinen, niin mikä ihme sitten ei ole. Kasvaimet ovat valitettavasti se yleisin syy vanhemmiten. Ei ole kyse mistään 15 v elävästä chinchillasta vaan yhdestä kaikkein lyhytikäisimmistä jyrsijöistä.
Käyttäjä41418 kirjoitti:
Undulaatti?
Ei ikinä, ihan hirveä meteli koko ajan.
Mieluummin vaikka hämis tai käärme.
Hiiret ja rotat haisee, vaikka kivoja onkin. Samoin syrkkinaaraat.