Pikkulemmikit
Olen pitkään miettinyt lemmikkiä, mutta koiraan tai kissaan ei ole rahaa eikä paljoa tilaa. Eli haluaisin tietää mitä jyrsijää tai muuta lemmikkiä suosittelette.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis jos jollain kokemusta marsuista niin voisiko vastata paljon menee kuussa rahaa.
Olisko semmoinen 7 € per marsu eli 14 € kahdesta ihan ruokakuluihin. Alussa tarvikkeet päälle.
Noin vähänkö riittää? Mun viimeinen kani kuoli kymmenen vuotta sitten ja muistaakseni siihen meni n.30-40€ kuukaudessa. Kääpiöluppakorva oli, joten kahteen marsuun menee varmasti vähintään saman verran. Tai nykyään varmaan enemmänkin.
Kania en aplle suosittele. Vaatii tilaa ja huomiota, voi olla hankala käsitellä ja keksii varmasti viihdykettä, joka ei ihmistä ilahduta ja voi käydä kalliiksikin. Yhdellä mun kaneista oli viehtymys tapettien repimiseen ja sähköjohtojen pureskeluun.
Hyvä kun huomautit, tuo 14 € on per viikko. Kuukaudessa siis likemmäs 60 €, mikä ei ole enää ihan pikkuraha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rotat on mahtavia.
Sanoisin, että 14-vuotiaalle liian pitkäikäisiä ja vaativia. Rottia ei voi ottaa vain yhtä ja tarvitsevat tosi paljon tilaa.
Muutaman vuoden päästä alkaa muu elämä vetää puoleensa ja sitten lemmikit uikuttaa yksinäisyyttään.
Paitsi jos on oikeasti eläinrakas.
-eri
Hamsteri kävisi vanhemmilleni. Olen miettinyt syyrialaista, sillä se on isomman koon vuoksi helpompi käsitellä. Ja kuinka pahalta se kuulostaakin niin se elää vain pari vuotta, eli tiedän että pystyn huolehtimaan siitä siihen asti kunnes se kuolee. Onko kellään kokemusta? Millainen luonteeltaan? Ap
Vierailija kirjoitti:
Hamsteri kävisi vanhemmilleni. Olen miettinyt syyrialaista, sillä se on isomman koon vuoksi helpompi käsitellä. Ja kuinka pahalta se kuulostaakin niin se elää vain pari vuotta, eli tiedän että pystyn huolehtimaan siitä siihen asti kunnes se kuolee. Onko kellään kokemusta? Millainen luonteeltaan? Ap
Meillä ollut uros syrkkejä ja ihania persoonia touhuineen. Riippuu yksilöstä, meille osunut sellaisia jotka ovat olleet liikkeellä jo illalla ja varsin uteliaita.
Gerbiilit ovat ihania, mainioita lemmikkejä! Asuvat siis terraariossa, jossa lasiseinät ja paljon purua ja kerroksia aktivointiin ja kaivamiseen. (Ei missään nimessä häkissä kuten joku tässä ketjussa tietämättömyyttään/kokemattomuuttaan mainitsi - jyrsivät kaikkea ja vaativat paljon purua, kerroksia ja lasiseinät koska muovihäkki järsitään puhki ja kalterit vaarallisia tämän jyrsijän hampaille.) Viihtyvät mainiosti ja tappelematta saman pentueen samaa sukupuolta olevien veljien tai siskojen kanssa, eli tarvitsevat lajitoverin seuraa, eivät viihdy yksin. Ovat kiinnostavia katsottavia koska ovat hereillä ja nukkuvat vain lyhyitä pätkiä ä ja tulevat kesyyntyessään kädelle. Aavikkoeläimina suht hajuttomia ja siitejä vs. marsut ja hamsterit. Suosittelen! Pojallani 11v on näitä 3 kpl ja ilahduttavat koko perhettä.
Meillä on ollut rotta, oli tosi älykäs, hauska eläin. Eli vähän yli kolme vuotta.
Mikä ihmeen käsitys tuo on, että rotta olisi pitkäikäinen? Elää pari-kolme vuotta. Just sopiva aika neljätoistavuotiaan tytön lemmikille. Ainoa miinus on haju, rotta nimittäin oikeasti haisee pahalle.
Itsekin suosittelisin hamsteria. Joko kääpiötä ja erityisesti talvikkoa (yleensä kilteimpiä), tai sitten syyrialaista, jos iltapainotteisuus ei haittaa. Ovat helppoja, asuvat yksin eikä hoito ole kallista. Elävät sen pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Tamagotchi
Höhöh höhöh öhö.
Toivottavasti et hanki oikeita lapsia, vaan sellaisen reborn-nuken. Olisi sulle just hyvä, kun et hyvä vanhempi osaisi olla kuitenkaan.
Uros hiiri. Ne on yksineläjiä eikä pitkäikäisiä. Iso terraario jonne reilusti jyrsijöiden purua ja kuivaheinää missä voi telmiä. Pesiä, koloja, riippumattoja ja tikapuita riittävästi. Juomapullo. Lämpömatto osittain terraarion alle toiselle puolelle, varsinkin jos on nakuhiiri. Lämpömittari. Ruokakuppi tai vaihtoehtoisesti kuivaruuan voi nakella aina ympäri terraariota niin siinä on virikettä etsiä samalla. Tuoreruokaa hedelmiä, kasviksia päivittäin. Kerran pari viikkoon eläinproteiinia, esim. kissan/koiran märkäruokaa kuppiin. Siivous min. kerran viikkoon.
Jos ei rahaa ole paljon niin älä ainakaan kania tai marsua ota. Niiden eläinlääkärilaskut voi olla hyvin kalliita ja elävät kuitenkin useita vuosia, kani jopa yli 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Uros hiiri. Ne on yksineläjiä eikä pitkäikäisiä. Iso terraario jonne reilusti jyrsijöiden purua ja kuivaheinää missä voi telmiä. Pesiä, koloja, riippumattoja ja tikapuita riittävästi. Juomapullo. Lämpömatto osittain terraarion alle toiselle puolelle, varsinkin jos on nakuhiiri. Lämpömittari. Ruokakuppi tai vaihtoehtoisesti kuivaruuan voi nakella aina ympäri terraariota niin siinä on virikettä etsiä samalla. Tuoreruokaa hedelmiä, kasviksia päivittäin. Kerran pari viikkoon eläinproteiinia, esim. kissan/koiran märkäruokaa kuppiin. Siivous min. kerran viikkoon.
Haisee todella pahalle ja pissaa aivan kaiken. Mitä enemmän sen pissasta tahmaisia mökkejä peset ja keltavanaisen terraarion seiniä pyyhit, sitä reippaammin se vain pissaa. Aivan järkyttävä lemmikkinä, naaraat toki kivoja mutta vaativat kaverin.
Meille tuli viikonloppuna lemmikkisiili. Siilit ei ole missään nimessä häkkieläimiä, häkki on liian pieni paljon liikkuvalle siilille. Meillä sillä on oma huone, jossa saa köpötellä. Enkä suosittele mihinkään lasten huoneeseen vapaaksi, ne nukkuu päivät ja herää hämärällä. Ei samassa huoneessa voi ihminen nukkua kun siili vetää rallia öisin. Mutta joo, ei sitä muuten ois tullu jos ei olis yhtä ylimäärästä huonetta ollut.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei rahaa ole paljon niin älä ainakaan kania tai marsua ota. Niiden eläinlääkärilaskut voi olla hyvin kalliita ja elävät kuitenkin useita vuosia, kani jopa yli 10 vuotta.
Nimimerkillä kokemusta on, yhden kanin ell-lasku oli yli 700 euroa kun se sairastui ja oli hoidettavana n. 8 tuntia eläinsairaalassa. Sitä ei edes voitu pelastaa vaan jouduttiin lopettamaan. Pikainen käväisy päivystyksessä suolistovaivojen takia on yleensä minimissään 250 euroa, näitä tehty noin kerran vuodessa 8 vuoden aikana. Hinta nousee nopeasti jos joudutaan tekemään toimenpiteitä kuten röntgen-kuvauksia, tai jos kani joutuu jäämään osastolle. Nämä käynnit on kuitenkin pakko tehdä kun se tilanne eteen tulee. Kaneilla ei edes vakuutukset kata suolisto-ongelmia, niin yleisiä ne on.
Jyrsijöistä suosittelisin kääpiöhamsteria, itselläni oli joskus ja oli oikein kiva lemmikki. Jos otat lemmikin, ota se kasvattajalta äläkä eläinkaupasta ellet sitten varmuudella tiedä ettei se ole jostain tukusta peräisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rotat on mahtavia.
Sanoisin, että 14-vuotiaalle liian pitkäikäisiä ja vaativia. Rottia ei voi ottaa vain yhtä ja tarvitsevat tosi paljon tilaa.
No mikäs eläis vähemmän kuin 2 v? Perhonen?
Minulla oli lapsena marsuja. Ne ovat söpöjä, mutta niitä oli vaikea pitää sylissä ja häkin ulkopuolella, kun ne pissasivat ja kakkasivat koko ajan.
Kani on kyllä kiva, marsuja olisi hyvä olla kaksi. Näitä pienemmät otukset on enemmän sellaisia, joiden touhuja seurataan, mutta kanit ja marsut saattavat oppia pitämään rapsutuksista ja sylissä istumisestakin.
Mun kani oli häkissä/kylpyhuoneessa yöisin ja silloin kun olin itse töissä. Muuten se oli vapaana asunnossa, mutta koska mulla oli myös koira niin en tietenkään jättänyt niitä keskenään hetkeksikään, vaikka koiralla ei alkujärkytyksen jälkeen mitään suurempia metsästysviettejä ilmennyt.
Kani myös oppii käymään hiekkalaatikolla, kuten kisut. Lopulta mulla oli häkissä (joka siis päivisin oli ilman kattoa) pehmusteena ikean pikkumatto ja nurkassa vessalaatikko, jossa oli puupellettiä. Kani kävi siellä tyytyväisenä asioillaan - aina silloin tällöin joku papana eksyi muualle, mutta ne oli nopea napsia roskiin.
No mites linnut? Esim seeprapeipot söpöjä eivätkä vaadi välttämättä vapaana lentämistä huoneessa.
Vierailija kirjoitti:
No mites linnut? Esim seeprapeipot söpöjä eivätkä vaadi välttämättä vapaana lentämistä huoneessa.
Elävät melko kauan, ap on siinä iässä että kohta alkaa opiskelut yms ja vanhemmat ei juuri kuulemam eläimistä välitä joten tuskin haluavat niitä hoitaa jos ap ei voi lintuja ottaa mukaansa jos muuttaa opiskelukämppään.
Hamsteria olen miettinyt lähinnä sen takia, että on yöaktiivinen ja halvempi pitää kuin esim. Marsu tai kani. Iltaisin minulla olisi lähinnä aikaa lemmikille, sillä päivisin pitkät koulupäivät ja harrastukset. Harrastuksista olisin tietysti valmis luopumaan lemmikin takia, mutta voisin harrastuksetkin pitää jos olisi yöaktiivinen (hoitaisin tietysti päivällä perusasiat kuntoon jos tarve). En vain tiedä ottaisinko talvikon vai syyrialaisen. Molempien tarvikkeisiin ja ruokiin olisi varaa. Jos on kokemusta jommasta kummasta tai molemmista niin toivoisin että kertoisitte minkälaisia ovat luonteltaan jne. Ap
Muutaman vuoden päästä alkaa muu elämä vetää puoleensa ja sitten lemmikit uikuttaa yksinäisyyttään.