Pikkulemmikit
Olen pitkään miettinyt lemmikkiä, mutta koiraan tai kissaan ei ole rahaa eikä paljoa tilaa. Eli haluaisin tietää mitä jyrsijää tai muuta lemmikkiä suosittelette.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis jos jollain kokemusta marsuista niin voisiko vastata paljon menee kuussa rahaa.
Olisko semmoinen 7 € per marsu eli 14 € kahdesta ihan ruokakuluihin. Alussa tarvikkeet päälle.
Noin vähänkö riittää? Mun viimeinen kani kuoli kymmenen vuotta sitten ja muistaakseni siihen meni n.30-40€ kuukaudessa. Kääpiöluppakorva oli, joten kahteen marsuun menee varmasti vähintään saman verran. Tai nykyään varmaan enemmänkin.
Kania en aplle suosittele. Vaatii tilaa ja huomiota, voi olla hankala käsitellä ja keksii varmasti viihdykettä, joka ei ihmistä ilahduta ja voi käydä kalliiksikin. Yhdellä mun kaneista oli viehtymys tapettien repimiseen ja sähköjohtojen pureskeluun.
Ja kanejakin pitää olla useampi, ja elävät kauan.
Vierailija kirjoitti:
Käärmeet on helppoja lemmikkejä. Syövät harvoin, eivätkä juuri muutenkaan kaipaa kovin paljoa hoitoa.
Joo ehdottomasti 14-vuotiaalle joku 40 vuotta elävä python. jepjep
Leopardigekko on helppo, hauska, edullinen eikä vie paljoa tilaa. Ne tosin elää tosi pitkään, mutta toisaalta semmoisen saa kyllä ottaa "ei lemmikkejä" opiskelijakämppäänkin koska ei siitä ole mitään haittaa kenellekään. Ja toisaalta voi ostaa myös aikuisen johon joku on kyllästynyt, voi saada kerralla koko setin terraarioineen edullisesti. Ja pärjää vaikka muutaman päivän omillaan jos on itse pois kotoa, ei tarvitse aina hankkia jotain huolehtimaan.
Vierailija kirjoitti:
Leopardigekko on helppo, hauska, edullinen eikä vie paljoa tilaa. Ne tosin elää tosi pitkään, mutta toisaalta semmoisen saa kyllä ottaa "ei lemmikkejä" opiskelijakämppäänkin koska ei siitä ole mitään haittaa kenellekään. Ja toisaalta voi ostaa myös aikuisen johon joku on kyllästynyt, voi saada kerralla koko setin terraarioineen edullisesti. Ja pärjää vaikka muutaman päivän omillaan jos on itse pois kotoa, ei tarvitse aina hankkia jotain huolehtimaan.
Kaikkien liskojen jne. ottaminen on todella epäeettistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käärmeet on helppoja lemmikkejä. Syövät harvoin, eivätkä juuri muutenkaan kaipaa kovin paljoa hoitoa.
Lifetime friend, mikä ettei.
Kääpiöhamsterit pidetään yksin. Muutoin saa varautua siihen, että sulla on kaksi keskenään tappelevaa hamsteria, joska on erotettava. Roborovskit on kääpiöistä sosiaalisimpia, niitä voi pitää toisinaan pareittain jos tilaa on tarpeeksi.
Hamsteri ei tarvitse lajiseuraa, on erakko luonnossakin.
Kääpiöhamsterit on siitäkin kivoja, että tottuvat hyvin käsittelyyn ja voivat olla todella uteliaita ja kesyjä ihmistä kohtaan. Poikasina ovat tosin liukasliikkeisiä, vähän pitää varoa, kun niillä on "siivet".
Kotimainen hyvä marsukasvattaja myy poikaset vain hyvään kotiin koska tyttöpoikasilla vaara joutua pentutehtaaseen. Eläinkaupan pennut on usein pentutehtaasta ja erotettu emosta vauvana. Kokematon nuori ei ole hyvä koti. Marsun käsittely ja turvallinen koti vaatii kokemusta. Ja marsuja on oltava kaksi. Yksinäisen marsun pito on eläinrääkkäystä.
Laadukas kotimainen puru ja heinä, c-vitamiinitabletit plus laatupelletti maksaa satasen kuussa. Lomahoito maksaa. Aloituspaketti 120 cm häkki (todellakin!) ja tarvikkeet yli 200 euroa.
Ja marsu elää kauan. Jos toinen lopetetaan sairauden tai tapaturman vuoksi, ei toista saa jättää yksin.
En suosittele marsua sinulle.
Nimim. 10 pentuetta syntynyt meillä
Rotta ei ole pitkäikäinen, moni elää sen vuoden, parhaimmat kaksi. Kääpiöhamstereita pidetään vain yksi, harva tulee juttuun poikasiän jälkeen lajitoveriensa kanssa. Ja marsujen ruokiin menee rahaa, heinää on oltava jatkuvasti saatavilla. Hyvällä tuurilla asut navetan/tallin lähellä, mistä saat halvalla. Mutta säilytäpä isoja määriä heinää kotonasi, varsinkaan kerrostalossa.
Ääni rotille.
Omani elivät n. 2-vuotiaiksi. Kiva, melko helppo lemmikki, jonka kanssa voi touhuta (vaikka temppurata tms.), niille voi askarrella piilopaikkoja sun muita ja syöttää monenlaista ruokaa. Kyllä pari rottaa kympillä viikossa ruokkii, purujen hinta kannattaa selvittää. Uskoisin kympin riittävän niihinkin.
Eläinlääkärikuluja ei tullut kuin lopetus niiden ollessa tiensä päässä. Kolmella neljästä tuli kasvaimia vanhetessa, sitä oli vähän surullista seurata.
Rotta tarvitsee kaverin ja ison häkin (esim. Ferret Tower). Häkki on kallein hankinta, mutta en laittaisi rottaa pieneen kopperoon. Kavereita pitää olla vähintään yksi. Ovat muuten suloisia kun nukkuvat riippumatossa kasassa.
Mielestäni isoin miinus häkin hinnan lisäksi on sen siivoaminen. Jos on mahdollisuus raahata häkki edes silloin tällöin suihkuun tehopesuun, niin elämä helpottuu. Joka tapauksessa häkkieläimen koti vaatii siivoamista, joten asennoitumiskysymys.
Niin ja rotat ovat usein yöaktiivisia. En tosin muista omia uniani menettäneeni tämän takia, mutta joku toinen on varmasti herkempi.
Onnea lemmikin hankintaan, toivottavasti löydät itsellesi ja vanhemmillesi sopivan vaihtoehdon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lifetime friend, mikä ettei.
Ehkä se python voisi ratkaista sitä huonojen vanhempien ongelmaa? Ehkä se söisi yhden ei-eläinrakkaan vanhemman vuodessa?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Kääpiöhamsterit pidetään yksin. Muutoin saa varautua siihen, että sulla on kaksi keskenään tappelevaa hamsteria, joska on erotettava. Roborovskit on kääpiöistä sosiaalisimpia, niitä voi pitää toisinaan pareittain jos tilaa on tarpeeksi.
Hamsteri ei tarvitse lajiseuraa, on erakko luonnossakin.Kääpiöhamsterit on siitäkin kivoja, että tottuvat hyvin käsittelyyn ja voivat olla todella uteliaita ja kesyjä ihmistä kohtaan. Poikasina ovat tosin liukasliikkeisiä, vähän pitää varoa, kun niillä on "siivet".
Äänestänkin ap:lle kääpiöhamsteria.
Perustelu on että se olisi pienin, helpoin ja yksi riittää.
Jos harrastus etenee ja syvenee, niin voi vaikka ryhtyä kasvattajaksi, ja kokea ne kasvattajan huolet mitkä kyllä kehittävät ihmistä ja puuhaa kyllä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien liskojen jne. ottaminen on todella epäeettistä.
Miksi? Jos niitä hoitaa hyvin niin miksi se olisi sen epäeettisempää kuin sisäkissan pitäminen?
Tämä on siis kysymys, johon toivon vastausta. En tiedä liskoista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kääpiöhamsteri (talvikko) on kiva. On myös enemmän päivälläkin hereillä, mitä syyrialainen. Ei juurikaan haise ja ruokakulut pienet. Marsut vaatii isohkon tilan, syövät ja sotkevatkin paljon. Mukavia kyllä ovat.
Meillä oli hamsteri hetken aikaa kun olimme 3 lasta varhaisteinejä. Ei ollut mitään hajuja. En muista kuka sitä toivoi, tai miksi se meille tuli. Kukaan meistä lapsista ei kylläkään jaksanut olla siitä kiinnostunut. Vanhemmat eivät kyllä hankkineet mitään kivaa häkkiä sille, eikä meillä lapsilla ollut siihen aikaan rahaa mihinkään tarvikkeisiin.
Hanki lemmikki kivi ja hoida sitä.
Tilanteessasi ja omasta kokemuksestani suosittelen hamsteria, joko kultahamsteria tai kääpiöhamsteria. Hamsterit tosin ovat yöeläjiä, joten nukkuvat päivästä suurimman osan ja ovat aktiivisimmillaan öisin. Jos useamman lemmikin haluaisit ja lemmikin, joka on hereillä myös päiväsaikaan, niin sitten gerbiileitä. Ja kaikille näille pitopaikaksi terraario olisi paras. Gerbiilit ainakin tulevat muovista surutta läpi ja hamsteri kun järsii häkin metalliosia niin kauhea metelihän siitä syntyy, yöeläimiä vielä kun ovat niin metelöinti ajoittuisi sitten yöaikaan. Rahaa ei paljokaan näiden jyrsijöiden elättämiseen mene sen jälkeen kun on hankkinut asumuksen ja tarvikkeet sinne, eli edullisia ja helppo hoitoisia lemmikeitä. Sekä hamstereista että gerbiileistä saa myös helposti kesyjä kun käsittelee usein niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rotat on mahtavia.
Sanoisin, että 14-vuotiaalle liian pitkäikäisiä ja vaativia. Rottia ei voi ottaa vain yhtä ja tarvitsevat tosi paljon tilaa.
Höpönpöpön, riippuu ihan siitä lapsesta. Itse sain 9 vuotiaana kolme rottaa. Huoneessani oli tilaa jättimäiselle häkille ja perehdyin hoitoon tosi hyvin. Saivat juosta aina vapaana kun itse olin huoneessani, oli ihana tehdä läksyjä kun rotat kiipesivät päälle ja jos oli huppari päällä niin yleensä joku sinne sujahti huppuun nukkumaan.
9-vuotiaana elämäntilanteesi ei ihan heti ollut muuttumassa. 14-vuotias on pian lopettamassa peruskoulun, elämä muuttuu ihan täysin, 18-19-vuotiaana muutat pois kotoa. Se on ihan eri tilanne. Ne rotat ei katoa mihinkään ja mihinkään soluun niitä ei voi ottaa. Jos vanhemmat on vielä tuollaisia, että eivät pidä eläimistä yhtään, niin ei niitä heillekään voi jättää. Ei missään tapauksessa tuollaiseen tilanteeseen kuin sellaisia eläimiä, jotka elää sen pari vuotta.
Tuossa on kyllä perää. Etenkin jos sitten 19-vuotiaana muistaa sen viisi vuotta aiemmin tekemänsä päätöksen. Yksi kääpiöhamsteri lienee se järkevin ratkaisu, tosin voihan ap olla paljon kypsempi kuin mitä minä itse olin tuossa iässä - tai mitä olen nytkään 50 vuoden jälkeen. Usein tuntuu että kovin heppoisella pohjalla ovat päätökseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rotat on mahtavia.
Sanoisin, että 14-vuotiaalle liian pitkäikäisiä ja vaativia. Rottia ei voi ottaa vain yhtä ja tarvitsevat tosi paljon tilaa.
Höpönpöpön, riippuu ihan siitä lapsesta. Itse sain 9 vuotiaana kolme rottaa. Huoneessani oli tilaa jättimäiselle häkille ja perehdyin hoitoon tosi hyvin. Saivat juosta aina vapaana kun itse olin huoneessani, oli ihana tehdä läksyjä kun rotat kiipesivät päälle ja jos oli huppari päällä niin yleensä joku sinne sujahti huppuun nukkumaan.
9-vuotiaana elämäntilanteesi ei ihan heti ollut muuttumassa. 14-vuotias on pian lopettamassa peruskoulun, elämä muuttuu ihan täysin, 18-19-vuotiaana muutat pois kotoa. Se on ihan eri tilanne. Ne rotat ei katoa mihinkään ja mihinkään soluun niitä ei voi ottaa. Jos vanhemmat on vielä tuollaisia, että eivät pidä eläimistä yhtään, niin ei niitä heillekään voi jättää. Ei missään tapauksessa tuollaiseen tilanteeseen kuin sellaisia eläimiä, jotka elää sen pari vuotta.
Lähinnä höpönpöpöilin sen vaativuuden takia että rotat olisivat liian vaativa 14-vuotiaalle.
Vierailija kirjoitti:
Hanki lemmikki kivi ja hoida sitä.
Onkohan korkki tältä illalta valmiiksi hoidettu? Kierrä se yölevolle jo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rotat on mahtavia.
Lähinnä höpönpöpöilin sen vaativuuden takia että rotat olisivat liian vaativa 14-vuotiaalle.
Ihan selvästi ja asiallisesti argumentoitte molemmat.
-eri
Voisikohan ne vanhemmat jossain vaihtaa eläinrakkaammiksi? Ei tosin taida niillä edellisillä olla juuri vaihtoarvoa, joten ottaisikohan kunnallinen jätehuolto ne vastaan?
-eri