Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikkulemmikit

Vierailija
29.01.2023 |

Olen pitkään miettinyt lemmikkiä, mutta koiraan tai kissaan ei ole rahaa eikä paljoa tilaa. Eli haluaisin tietää mitä jyrsijää tai muuta lemmikkiä suosittelette.

Kommentit (121)

Vierailija
81/121 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen talvikkoa ap! Suloisia pikku olentoja. Helppohoitoisia myös. Ovat yöaktiivisia, kyllä, mutta eivät ne päiväsaikaankaan koko ajan yhteen putkeen nuku, joten kyllä hamsterista näkee jonkun vilauksen silloinkin. 🙂 Häkkiä on mukava sisustaa aina vähän eri tavoin ja antaa sillä tavalla hamsterille virikkeitä. Esim. tyhjistä pahvipakkauksista saa tehtyä sille erilaisia mökkejä. Ja koska talvikot ovat erakoita, on helppoa kun eläimiä tarvitsee hankkia vain yksi. Elinikäkin (n. 2 v.) on sellainen, ettei tarvitse sitoutua hamsterin hoitoon ikuisiksi ajoiksi jos (kun) elämäntilanne muuttuu.

Vierailija
82/121 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen käsitys tuo on, että rotta olisi pitkäikäinen? Elää pari-kolme vuotta. Just sopiva aika neljätoistavuotiaan tytön lemmikille. Ainoa miinus on haju, rotta nimittäin oikeasti haisee pahalle.

Itsekin suosittelisin hamsteria. Joko kääpiötä ja erityisesti talvikkoa (yleensä kilteimpiä), tai sitten syyrialaista, jos iltapainotteisuus ei haittaa. Ovat helppoja, asuvat yksin eikä hoito ole kallista. Elävät sen pari vuotta.

Mistä tiedät onko ap nuori nainen vai nuori mies?

Sydän tuntuisi hänellä kumminkin olevan paikallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/121 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa ei vie tilaa. Pelasta viaton luontokappale lopetuspiikiltä. Hae rescue-kissa ja huomaa kuinka hieno luonne niillä on. Itselläni on useita, eikä enempää mahdu.

Vierailija
84/121 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissamies-x kirjoitti:

Kissa ei vie tilaa. Pelasta viaton luontokappale lopetuspiikiltä. Hae rescue-kissa ja huomaa kuinka hieno luonne niillä on. Itselläni on useita, eikä enempää mahdu.

Kyllä kissa tilaa vaatii, ainakin pääsyn koko huoneistoon.

Kissan eläinlääkärikulutkin ovat korkeat, saati sitten rescuekissan. Vakuutus olisi tarpeen.

Rescuekissaa en kyllä suosittele ensimmäiseksi kissaksi kenellekään. Laitoitkohan ehdotuksesi kiusalla?

Vierailija
85/121 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hamsteria olen miettinyt lähinnä sen takia, että on yöaktiivinen ja halvempi pitää kuin esim. Marsu tai kani. Iltaisin minulla olisi lähinnä aikaa lemmikille, sillä päivisin pitkät koulupäivät ja harrastukset. Harrastuksista olisin tietysti valmis luopumaan lemmikin takia, mutta voisin harrastuksetkin pitää jos olisi yöaktiivinen (hoitaisin tietysti päivällä perusasiat kuntoon jos tarve). En vain tiedä ottaisinko talvikon vai syyrialaisen. Molempien tarvikkeisiin ja ruokiin olisi varaa. Jos on kokemusta jommasta kummasta tai molemmista niin toivoisin että kertoisitte minkälaisia ovat luonteltaan jne. Ap

http://hamsteriyhdistys.fi/

Hamsterinäyttelyyn kannattaisi varmaan mennä tapaamaan kasvattajia ja keskustelemaan heidän kasvattiensa luonne-eroista, joita varmaankin on.

Näyttelyitä oli listattu tuolla kotisivulla, toivottavasti jokin olisi lähietäisyydellä.

Vierailija
86/121 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottaisin kesyhiiriä. Joko lauma naaraita tai yksin pidettävä uros. Helposti käsiteltäviä eivätkä vaadi hirmu isoa terraariota. Edullisia ylläpitää.

Vierailija
87/121 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gerbiilit ovat ihania, mainioita lemmikkejä! Asuvat siis terraariossa, jossa lasiseinät ja paljon purua ja kerroksia aktivointiin ja kaivamiseen.  (Ei missään nimessä häkissä kuten joku tässä ketjussa tietämättömyyttään/kokemattomuuttaan mainitsi - jyrsivät kaikkea ja vaativat paljon purua, kerroksia ja lasiseinät koska muovihäkki järsitään puhki ja kalterit vaarallisia tämän jyrsijän hampaille.) Viihtyvät mainiosti  ja tappelematta saman pentueen samaa sukupuolta olevien veljien tai siskojen kanssa, eli tarvitsevat lajitoverin seuraa, eivät viihdy yksin. Ovat kiinnostavia katsottavia koska ovat hereillä ja nukkuvat vain lyhyitä pätkiä ä ja tulevat kesyyntyessään kädelle. Aavikkoeläimina suht hajuttomia ja siitejä vs. marsut ja hamsterit. Suosittelen! Pojallani 11v on näitä 3 kpl ja ilahduttavat koko perhettä.

Teillä taitaa gerbiilit olla koko perheen harrastus. Ap saattaa jäädä lemmikinpidossaan yksin sekä hoidon että rahoituksen suhteen joten helppohoitoisuus tulee tärkeämmäksi.

Vierailija
88/121 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesyrotat ovat ihania ja sympaattisia, leimautuvat omistajaansa kovin ja ovat sosiaalisia, oppivat myös pieniä asioita. Tarvitsevat myös tekemistä ja vapaana huoneistossa liikkumista, ehkä ap:n vanhemmat eivät hyväksyisi sitä. Tykkäävät maistaa kaikkea, verhot, kirjat, kengät jne. joten liian tarkka ei voi olla tai pitää vahtia haukan lailla. Kesyrottia pitää olla vähintään kaksi, ovat laumaeläimiä ja kärsivät yksin.

Merkkailevat myös reviiriään pissimällä (ainakin urokset) ja kyllähän se häkki haiskahtaa, vaikka usein putsaisikin.

Ihmettelen miksi täällä on ajateltu kesyrottien olevan pitkäikäisiä. Omani elivät n. 2 vuotta ja saivat kasvaimia, joiden takia eläinlääkäri vaivutti ikuiseen uneen, jotta eivät kärsisi loppuaikoinaan.

Vierailija
89/121 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottaisin kesyhiiriä. Joko lauma naaraita tai yksin pidettävä uros. Helposti käsiteltäviä eivätkä vaadi hirmu isoa terraariota. Edullisia ylläpitää.

Miksi hiiri olisi hamsteria suositeltavampi?

-eri

Vierailija
90/121 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesyrotat ovat ihania ja sympaattisia, leimautuvat omistajaansa kovin ja ovat sosiaalisia, oppivat myös pieniä asioita. Tarvitsevat myös tekemistä ja vapaana huoneistossa liikkumista, ehkä ap:n vanhemmat eivät hyväksyisi sitä. Tykkäävät maistaa kaikkea, verhot, kirjat, kengät jne. joten liian tarkka ei voi olla tai pitää vahtia haukan lailla. Kesyrottia pitää olla vähintään kaksi, ovat laumaeläimiä ja kärsivät yksin.

Merkkailevat myös reviiriään pissimällä (ainakin urokset) ja kyllähän se häkki haiskahtaa, vaikka usein putsaisikin.

Ihmettelen miksi täällä on ajateltu kesyrottien olevan pitkäikäisiä. Omani elivät n. 2 vuotta ja saivat kasvaimia, joiden takia eläinlääkäri vaivutti ikuiseen uneen, jotta eivät kärsisi loppuaikoinaan.

Mitä muuten maksoi tuo viimeinen eläinlääkärikäynti?

Tuleeko se välttämättömäksi myös hamsterille?

-eri

Vierailija
91/121 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissamies-x kirjoitti:

et sitten tainnut lukea yhtään aloittajan viestejä? hän on 14v, vanhemmat ei ole eläinystäviä eivätkä halua eläintä taloon vaeltelemaan vapaana

Vierailija
92/121 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuten maksoi tuo viimeinen eläinlääkärikäynti?

Tuleeko se välttämättömäksi myös hamsterille?

-eri

Tuosta on niin monta vuotta aikaa, joten en muista enää, olen pahoillani. Varmaan vaikutti myös se, että olin surullinen ja huolissani enkä niin ajatellut rahaa, vain että lemmikkini eivät joutuisi kokemaan tuskia. Kävin heidän kanssaan eläinlääkärillä heti kun huomasin kasvaimet ja sovittiin silloin jo, että heti vastaanotolle kun voinnissa tulee muutoksia. Se pitää aina muistaa, että on vastuussa lemmikeistään ja pitää pystyä antamaan heille myös kivuton loppu, muista terveysongelmista puhumattakaan.

Hamstereista en osaa sanoa, mutta jokaiselle eläimelle voi tulla jokin sairaus, eivät he välttämättä vain nätisti kuolla kupsahda nukkuessaan. Vaikka eläimen ruoka- ja kuivikekulut voivat olla pienehköt, on varauduttava niihin eläinlääkärikuluihin. En ollut teini vaan 25v ja palkkatyössä kun minulla oli nuo kesyrottapojat.

Vierailija
93/121 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt myös marsuja, mutta vähän arveluttaa se paljonko niihin menee rahaa kuukaudessa. ap

Paljon ja eläinlääkäriin myös

Vierailija
94/121 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele ap:lle hiirilaumaa. Aika monesti, vaikka myyjä on ollut varma hiirten sukupuolista, on jossain kohtaa kuitenkin tullut jälkikasvua.

Vierailija
95/121 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halusin vielä vielä lisätä että olen 14 vuotias, ja minulla on oma huone. Olen miettinyt kesyrottia mutta vanhemmat eivät suostu vaikka kuinka heille yritän kertoa, kuinka ihania ja vaarattomia lemmikkejä ne ovat. Joten tilaa minulla olisi omassa huoneessa ja saan viikossa noin 10€ eli kuukaudessa 40€. Rahaa minulla on lemmikin hankintaan 400 euroa. Ap

Pienet jyrsijätkin tarttee päästää vapaaksi juoksemaan asuntoon, yksi huone ei niille riitä, se on vain kärsimystä niille,

ne liikkuu luonnossa kilometrien päivämatkoja.

Vierailija
96/121 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi, miksi liskot on epäeettinen lemmikkivalinta. Yhä edelleen niitä haetaan sademetsistä ja muista luonnollisista elinympäristöistä. Yhden liskon raijaaminen elossa länsimaihin voi edellyttää kymmenien liskojen kuolemaa sekä pyydystyksen että kuljettamisen yhteydessä. Jopa uhanalaisia eläimiä pyydystetään länsimaalaisten lemmikeiksi. Vaikka omasi ei olisikaan uhanalainen, samat liigat välittää monia liskoja. Haluatko tukea tällaista toimintaa? Salakuljetus on edelleen hyvin iso ongelma. Eläinkaupoilla pitäisi olla alkuperätodistus kaikista eksoottisemmista eläimistä, mutta voiko siltikään olla varma, millä keinoin ja miten eettisesti ne on pyydystetty tai kuljetettu? Jokaisella Suomessa kasvatetullakin liskolla on esivanhemmat, jotka on raijattu tänne ties millä keinoin.

Liskot yleensä vaatii tietyn valaistuksen tietyssä vuorokausirytmissä, ilmankosteuden ja lämpötilan plus oikeanlaisia virikkeitä. Terraariot ja laitteet on kalliita ja ylläpito ja puhdistus voi olla erittäin vaivalloista. Oikeasti liskot tarvitsisi ison elinalueen, erittäin harva hankkii edes tarpeeksi ison terraarion ja tarpeeksi aktiviteettia. Liskot voivat elää helposti kymmenen vuotta hyvissä olosuhteissa. Se on pitkä aika huolehtia, että terraariossa on koko ajan oikea valaistus, kosteus ja lämpötila, puhdasta, ruokaa ja vettä tarpeeksi, sekä niitä oikeanlaisia virikkeitä. Monet kasvattaa itse liskoilleen ruoaksi hyönteisiä. Siitäkin on vaivaa ja sekin pitää tehdä eettisesti. Flunssa tai lomamatka ei ole riittävä syy jättää eläintä huonommalle hoidolle. Mihin saat liskosi hoitoon, jos aiot lomailla seuraavien kymmenen vuoden sisällä? Liskoille ei ole lomahotelleja niin kuin koirille, eikä kaverisi Jani-Anneli välttämättä jaksa opiskella vaivalloisia hoito-ohjeita.

Mitä vaivalloisempi hoidettava eläin on, sitä suurempi riski sillä on jäädä huonolle hoidolle tai olla koskaan saamatta lajinsa mukaista elinympäristöä ja hoivaa.

Sama pätee esim. sammakoihin, käärmeisiin ja kilpikonniin.

Varsinkaan 14-vuotiaan, jonka perhe ei aio osallistua eläimen hoitoon, ei missään nimessä pidä hankkia mitään eksoottista eläintä.

Vierailija
97/121 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusin vielä vielä lisätä että olen 14 vuotias, ja minulla on oma huone. Olen miettinyt kesyrottia mutta vanhemmat eivät suostu vaikka kuinka heille yritän kertoa, kuinka ihania ja vaarattomia lemmikkejä ne ovat. Joten tilaa minulla olisi omassa huoneessa ja saan viikossa noin 10€ eli kuukaudessa 40€. Rahaa minulla on lemmikin hankintaan 400 euroa. Ap

Pienet jyrsijätkin tarttee päästää vapaaksi juoksemaan asuntoon, yksi huone ei niille riitä, se on vain kärsimystä niille,

ne liikkuu luonnossa kilometrien päivämatkoja.

Ei tarvitse, eivätkä esim. hamsterit edes pitäisi siitä. Ne stressaantuu aina, jos ne otetaan kotiympäristöstään pois. Häkin vain pitää olla aidosti tarpeeksi iso. Sitä paitsi jotain hiiriä varsinkaan ei pidä laskea vapaaksi. Liikuntaa varten pitää olla tarpeeksi iso ja turvallinen juoksupyörä.

Vierailija
98/121 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rottaa ei tosiaan voi pitää vain häkissä. Ne tarvitsevat mahdollisuuden juosta päivittäin vapaana huoneessa pidempiä aikoja kerrallaan. Niitä on samalla vahdittava, koska hyvin uteliaina otuksina ne ovat myös onnettomuusalttiita. Lisäksi niiden kanssa on hyväksyttävä sekin, että ne voivat tehdä pahojaan, minun rottani esimerkiksi menivät mielellään sänkyyni ja jyrsivät siellä pieniä sieviä reikiä petivaatteisiin.

Vastoin yleistä luuloa, hajua niistä ei tule jos kakat ja pissaiset kuivikkeet poistetaan häkistä joka päivä. Mutta ne eivät tosiaan ole mikään ihan helppohoitoisia eläimiä vaan vaativat aikaa ja vaivannäköä. Sympaattisia, älykkäitä ja sosiaalisia, hoitajaansa kiintyviä otuksia ovat kyllä.

Vierailija
99/121 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rottaa ei tosiaan voi pitää vain häkissä. Ne tarvitsevat mahdollisuuden juosta päivittäin vapaana huoneessa pidempiä aikoja kerrallaan. Niitä on samalla vahdittava, koska hyvin uteliaina otuksina ne ovat myös onnettomuusalttiita. Lisäksi niiden kanssa on hyväksyttävä sekin, että ne voivat tehdä pahojaan, minun rottani esimerkiksi menivät mielellään sänkyyni ja jyrsivät siellä pieniä sieviä reikiä petivaatteisiin.

Vastoin yleistä luuloa, hajua niistä ei tule jos kakat ja pissaiset kuivikkeet poistetaan häkistä joka päivä. Mutta ne eivät tosiaan ole mikään ihan helppohoitoisia eläimiä vaan vaativat aikaa ja vaivannäköä. Sympaattisia, älykkäitä ja sosiaalisia, hoitajaansa kiintyviä otuksia ovat kyllä.

Rottia omistaneena voin sanoa, että hajua kyllä tulee. Onkohan sulla ollut vain naarasrottia, niistä en tiedä. Itselläni oli lapsena uroksia ja nehän jättää pissavanan kaikkialle mihin menevät, ja myös kakkaavat mihin sattuu. Ei niille voi opettaa missä käydään vessassa. Ja rotan häkki kyllä haisee, juuri sen jatkuvan pissaamisen takia, vaikka vaihtaisi alusia päivittäin.

Vierailija
100/121 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyrialainen uros voi olla aika isokokoinen ja niillä on jäätävät pallit. Sellaisia leppoisia monesti. Kivan näköisiä mötiköitä muuten. Naaraat/pissa saattaa haista aika pistävältä. Tästä syystä Talvikko on kivempi, ei pahemmin haise kumpikaan sukupuoli. Hyväluonteisia, jos pieni koko ei haittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän