Onko tiede ja usko ristiriidassa?
Kommentit (662)
Pelkäätte Saatanaa ja varoitatte muita Saatanasta, vaikka se on vain vertauskuva, vaikka pahuus on epäilemättä olemassa. Jos se on allegoria, niin ehkä kaikki muukin, mistä puhutte, on sitten allegoriaa?
3. KR 1933/-38
Ps. 82:6 Minä sanon: Te olette jumalia ja kaikki tyynni Korkeimman poikia;
?
...
4. Kristus itse myönsi opetuksensa epätäydellisyyden:
12
»Paljon enemmänkin minulla olisi teille puhuttavaa, mutta te ette vielä kykene ottamaan sitä vastaan. 13
Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden. (Joh. 16.12).
Tästä seuraa yksiselitteisesti, että on olemassa jokin kätketty tieto, jota Kristus ei paljastanut, koska hänen opetuslapsensa eivät olleet siihen valmiita. Hän valitteli tätä:
(Joh. 3:12) Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
Tiede osaa selittää uskonnon, mutta uskonto ei osaa selittää tiedettä.
Kuolemanrajakokemukset ovat erilaiset eri ihmisillä.
Kukin uskonnon edustaja näkee kuolemankokemuksessa oman uskontonsa sisällön; kristitty kohtaa Jeesuksen tai paholaisen, muslimi Koraanin hahmot ja juutalainen kuolemankokemuksen sisältö tulee Toorasta tai Talmudista.
Esimerkikis juutalaisen kokemus on kokonaan erilainen kuin kristityillä ja muslimeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatun kronologian mukaan ihminen on tallustelut maapallolla vain n. 6000 vuotta. Tieteellä on tästä eri käsitys. Ja vielä: ihmisten historia alkoi käytännössä lähes alusta n. 4500 vuotta sitten kun vedenpaisumus tuhosi ihmiset lukuunottamatta kahdeksaa henkeä, Nooa vaimoineen ja kolme poikaansa vaimoineen. Nämä siis Raamatun mukaan tapahtuneita "tosiasioita".
Ja vielä: ihmisten elinikä oli ensimmäisinä Raamatun mukaisina vuosituhansia ennenkuulumaton, usein monta sataa vuotta ja lähes 1000 joillakin harvoilla , mm. Nooa 950 vuotta (vedenpaisumuksen tapahtuessa tasan 600 v).
Miten Raamattuun uskovat selittävät nämä vai myöntävätkö että Raamattu puhuu "kuvaannollisesti" ? Kuka vielä sanoo että tiede ja Raamattu eivät ole ristiriidassa?1. Mooseksen kirjan 1. luvussa puhutaan ihmisen luomisesta, mainitsematta nimiä. Myöhemmin, 2. luvussa mainitaan erikseen Adamin ja Eevan luominen. Toisin sanoen he eivät olleet välttämättä ensimmäisiä ihmisiä, vaan ainoastaan ensimmäiset paratiisissa.
Ja joidenkin raamatuntutkijoiden mukaan vedenpaisumus oli alueellinen tulva (joka toki tuhosi sen "maailman", jonka Nooa läheisineen tunsi).
Sä sorrut omaan näppäryyteesi. Ts. teoriasi ontuu pahasti, jos Vanhaa testamenttia luetaan sen alkuperäiskielellä. Sana Adam merkitsee samaa kuin ihminen. Eli kun hepreankielessä lukee, että
"Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen"...", niin hepreaksi siinä lukee. että tehkäämme Aadamin.
Tai kun Raamatussa lukee, että "Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen.. ", niin, siellä tosiaan lukeen, että Jumala loi Aadamin.
ks (1. Moos. 1:26-27) Nimi Eeva merkitsee hepreaksi elämää. Eli Jumala loi ihmisen ja elämän.
Kohdasta 1. Moos. 3:21 ei käy yksiselitteisesti ilmi, tarkoitetaanko siinä Aadamilla yksittäistä henkilöä Aadamia vaiko ihmistä ylipäätänsä. Eri kielisissä ja aikaisissa Raamatuissa asia on ratkaistu kummallakin tavalla. Joissakin se käännetty ihmiseksi (esim. Green's literal), joissakin Aadamiksi (esim. King James).
Ei tuo olen minun itse keksimäni teoria. Wikipediasta:
Pre-Adamite theories have also been held by a number of mainstream Christians such as the Congregational evangelist R. A. Torrey (1856–1928), who believed in the Gap Theory. Torrey believed it was possible to accept both evolution and biblical infallibility, with the pre-Adamite as the bridge between religion and science.[2]:202
Gleason Archer Jr. was a believer in pre-Adamism. In his 1985 book A Survey of Old Testament Introduction he wrote,[18]:204
To revert to the problem of the Pithecanthropus, the Swanscombe man, the Neanderthal and all the rest (possibly even the Cro-magnon man, who is apparently to be classed as Homo sapiens, but whose remains seem to date back at least to 20,000 B.C.) it seems best to regard these races as all prior to Adam’s time, and not involved in the Adamic covenant. We must leave the question open, in view of the cultural remains, whether these pre-Adamic creatures had souls (or, to use the trichotomic terminology, spirits).
Archer asserted that only Adam and his descendants were infused with the breath of God and a spiritual nature corresponding to God himself, and that all mankind subsequent to Adam’s time must have been literally descended from him. Regarding the concept of pre-Adamic races (such as the Cro-Magnon man), he says: "They may have been exterminated by God for unknown reasons prior to the creation of the original parent of the present human race."[18]:205[19]
More recently, such ideas have been promoted by Kathryn Kuhlman and Derek Prince among Pentecostals, John Stott among Anglicans, and Old Earth creationist Hugh Ross.[20]
Usko on henkilökohtaista, tieto on kaikille-yhtäläisempää. Usko pystyy tunkeutumaan syvemmälle ihmisen psykologiaan, koska tiede ei ole sillä alalla oikein edennyt. Tiede on varmempaa ja siten käytännöllisempää kuin uskominen. Usko vaatii loikkausta syvään päähän ilman varmuutta tuloksesta, tiede tuottaa aina jonkinlaisen tuloksen tapaisen. Ja molemmat ovat siis epävarmoja ja epätäydellisiä, koska ajattelu on epätäydellistä. Nykyään monet ovat pyrkivinään johonkin taikaoppeihin ja esoteriaan, mutta ajattelu ja havaintojen tekeminen on silti epätäydellistä.
Vierailija kirjoitti:
Milloin tulee maailmanloppu ja Jeesuksen toinen tulo?
"Maailmanlopusta" ristiriitaista tietoa
https://vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/raam1.html
Lukijaa muistutetaan, että Jeesuksen aikainen sukupolvi katosi noin 1900 vuotta sitten.
Mark. 13:30 "Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin nämä kaikki tapahtuvat."
Luuk. 21:32 "Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu."
JA PALJON MUUTA.
Tuohan voi tarkoittaa, että lopun aikana elävä sukupolvi on asenteiltaan samanlainen kuin Jeesuksen aikana elänyt.
Ovat, koska tiede ei perustu uskoon vaan tietoon.
Tietäjän ei tarvitse uskoa. Tietäjä tietää.
Onko tiede ja joulupukin lentävät porot ristiriidassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
uskovainen on tieteellisesti katsottuna tyhmä
Uskovainen sentään pystyy vastamaan kysymyksiin, kuten 'mistä elämä tulee ja kuinka aine sai alkunsa', toisin kuin tiede :)
Mutta ei oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Riippuu siitä, miten laveasti pyhiä kirjoituksia tulkitaan.
Fundamentalistinen usko on vääjäämättä ristiriidassa tieteen kanssa, on ollut ainakin Darwinista saakka. Yhteentörmäyksiä on ollut
renessanssista saakka.Uskotko sä Darwiniin?
Olen eri, mutta darwin ei keksinyt itse evoluutioteoriaa. Se on ollut jo 600 eKr. Ja jo Raamatun aikana oli olemassa ateistieja ja materialisteja, esim epikurolaiset olivat näitä. Paavali väitteli heidän kanssaan. Ja heiolle Paavali aloitti kertomaan että on olemassa LUoja, Jumala, joka on meidät luonut. Juutalaisille tämä oli o selvää, joten heille Paavali aloitti puhumaan että Jeesus on se Messias jota juutalaiset odottavat ja josta ennustetaan läpi Vanhan testamentin.
Kyllä! On mielenkiintoinen "sattuma" että Vanhassa testamentissa on ennustettu Messiaan synnyinpaikka, Beetlehem, se, että Häntä kutsutaan Nasaretilaiseksi, se, että Hän on kuningas Daavidin jälkeläinen, että Hän ratsastaa aasilla Jerusalemiin, että Hänen läheinen ystävänsä nousee Häntä vastaabn ja kavaltaa Hänet kärsii ja kuolee, kantaa sairautemme ja syntiemme rangaistuksen ja on itse viaton, että Hänen puvustaan heitetään arpaa... yli 300 profetiaa on kirjoitettu Messiaasta etukäteen, ennen Jeesuksen syntymää. JOs joku laskisi todennäköisyyden että sattumalta syntyisi ihminen jonka elämässä niin moni ennustus toteutuu... Se on mahdotonta sattumalta. Oikeasti Jeesus on Messias, Jumalan Poika, ylösnoussut, ainoa toivomme pelastua synnin ja kuoleman vallasta ja saada yhteys Jumalaan, Luojaamme ja Isäämme, rauha sydämeen ja ikuinen elämä Taivaassa.
Mikä sattuma se on? UT:ssa ei ole juuri lainkaan historiallisesti todistettavia hahmoja tai tapahtumia, joten mikä se on kirjoittaessa satuja niin että ne täsmäävät vanhoihin profetioihin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kysytään: onko usko ja tiede ristiriidassa?
Riippuu mikä on uskon kohde. Onko tiede ristiriidassa evoluutiouskon kanssa? On.
Sattuuko se kun on noin tyhmä kuin sinä?
Vierailija kirjoitti:
Virallinen totuus länsimaissa on ristiriidassa Raamatun ja tieteen kanssa, Raamattu ei ole ristiriidassa tieteellisten tosiasioiden kanssa. evoluutioteoria on virallinen totuus, mutta se on ristiriidassa tieteellisten FAKTOJEN kanssa. Mutaatiot ovat haitallisia eliöille eivätkä kehitä eläintä toiseksi vaan rappeuttavat, tuovat sairauksia kuten syöpää. Oravasta ei tullut siis kissaa mutaatioiden kautta. Mutta papalle on voinut tulla syöpä mutaatioiden kautta.
Jos mutaatiot eivät aiheuta evoluutiota, MIKÄ AIHEUTTAA? Totuus on että EI MIKÄÄN: Sillä sitä ei oikeasti tapajhdu. Se on valhetta, satua ja toiveajattelua ja se oli kirjoitettuna jo 600 eKr. Että ihmiset muka on merestä nousseiden eläimien jälkeläisiä. Tämä on siis vanha satu ja uskomus, ei fakta. Vaikka niin sinukle olisi valehdeltu joka tuutista. Ymmärtäkää että Pohjois Koreassakin kansalaisille valehdellaan yhtä ja toista. Emme voi sokeasti uskoa kaikkea mitä meille kerrotaan, vaikka kouluissa tai lehdissä. Pitää ottaa selvää ja käyttää aivoja. Totuus on löydettävissä jos etsii.
Opettele ensin mitä tarkoittaa evoluutio ja mitä evoluutioteoria siitä sanoo. Tule sen jälkeen uudestaan ilman tuota itsekeksimääsi paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mikä on uskon kohde. Onko tiede ristiriidassa evoluutiouskon kanssa? On.
Oletko huolissasi. Et vaikuta kovin myötätuntoiselta.
Uskova pystyy lukemaan täällä näitä viestejä jaottelematta kirjoittajia hyviin ja huonoihin, kun taas tietäjä on jatkuvassa angstissa tuommoisen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin tulee maailmanloppu ja Jeesuksen toinen tulo?
"Maailmanlopusta" ristiriitaista tietoa
https://vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/raam1.html
Lukijaa muistutetaan, että Jeesuksen aikainen sukupolvi katosi noin 1900 vuotta sitten.
Mark. 13:30 "Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin nämä kaikki tapahtuvat."
Luuk. 21:32 "Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu."
JA PALJON MUUTA.
Tuohan voi tarkoittaa, että lopun aikana elävä sukupolvi on asenteiltaan samanlainen kuin Jeesuksen aikana elänyt.
Se voi tarkoittaa mitä tahansa. Kun huomaat itse ristiriitoja, teet kaikkesi poistaaksesi ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaan Kari Enqvistiä ja sanon että tiede selittää maailmaa edes pieniltä osin mutta uskonnot ei selitä mitään elikkä puhdas nolla.
Palvomasi Kari Enqvist on väärässä. Uskonnot selittävät maailmaa paljonkin. Esim. Raamatusta löytyy selitys sille, mistä Jerusalemin konfliktissa on kyse.
lue esim 1. Mooseksen kirja, luvut 16, 17, 18 ja 21 vrt. Galatalaiskirje 4:30
Selityksiä löytyy tästä aiheesta myös ihan tavallisilta ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko huolissasi. Et vaikuta kovin myötätuntoiselta.
Olen utelias. Sinä et puolestasi vaikuta kovinkaan älykkäältä.
Vierailija kirjoitti:
Uskova pystyy lukemaan täällä näitä viestejä jaottelematta kirjoittajia hyviin ja huonoihin, kun taas tietäjä on jatkuvassa angstissa tuommoisen suhteen.
Miksi tietäjän pitäisi olla angstissa minkään asian suhteen?
Ehdotan, että tutkitte Raamatun lisäksi myös muita tekstejä ja teette vertailevan analyysin eri uskontojen ja jopa muiden tieteellisten suuntausten ja eri kirjoitusten välillä.
Tai muuten se on vaan kristinuskoa: usko ja älä kysele.