Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehkää kaikki kansat minun Jeesus opetuslapsiksi. Onko tehty.
Höpöhöpö. 99,99% tämän hetken maailman ihmisistä ei ole kuullut eikä tule koskaan kuulemaan vl-liikkeestä. Vaikka kuulisivat, he pitäisivät sitä vain yhtenä kristillisenä liikkeenä muiden joukossa eivätkä kiinnittäisi mitään huomiota. Pysytään totuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. 99,99% tämän hetken maailman ihmisistä ei ole kuullut eikä tule koskaan kuulemaan vl-liikkeestä. Vaikka kuulisivat, he pitäisivät sitä vain yhtenä kristillisenä liikkeenä muiden joukossa eivätkä kiinnittäisi mitään huomiota. Pysytään totuudessa.
Eikä tuon ole tarkoituskaan väittää muuta kuin että yritystä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tuon ole tarkoituskaan väittää muuta kuin että yritystä on.
Kristittyjä on yli 2 miljardia. Mitä se kertoo, että nämä kokevat saavansa vastauksia uskostaan, mutta eivät koskaan ajaudu tekemisiin vl-liikkeen kanssa? Heiltä ei siis puutu mitään hengellisessä mielessä. He eivät elä vailla uskoa. Miksi siis rakastava Jumala jättäisi heidät tähän tilaan eikä ohjaisi vl-liikkeen luokse, jos se olisi ainut keino pelastua? Ei siinä ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
En saa lainattua, viitaten tähän: "Tutkimusten perusteella noistakin nuorista puolet tulee jättämään liikkeen."
Se lähtijäprosentti on varmasti jo reilusti yli 50 tänä päivänä. Olen kotoisin Oulun kupeesta ja ikäisistäni (33 v) lestadiolaisista kaikki paitsi yksi poika jätti liikkeen viimeistään heti lukion/amiksen jälkeen. Osa lähti jo rippikoulun käytyään.
Voi olla nykyaikana. Nämä ihmisten keksimät säännöt joita Jeesus ei opettanut, nekin on viemässä uskon kun nykyaikana monien on aika mahdoton noudattaa niitä. "Uskon suojelemiseksi" kehitellyt säännöt toimiikin uskon viemiseksi Ei ihmisopeilla ole koskaan ollut hyvät hedelmät.
Niin. Jos joku ihmissääntö estää uskomasta, luovu siitä säännöstä, älä uskosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän aamun hesarin juttu sisäoppilaitoksessa elävistä lestadiolaisista nuorista aiheutti trauma takaumat itselle. Vieläkö vanhemmat lähettää nuoria opistoon missä hengellinen puhe ja musiikki soi korvissa taukoamatta. Siellä eletään niin kuplassa ja kaiken ulkopuolella jolloin ajattelu vääristyy. Nuoret sanoo tuossa jutussa että emme halua kuunnella musiikkia, emme halua tanssia emme halua meikata. Heti perään toteaa että ei meillä ole sääntökirjaa. Omassa nuoruudessa yleisimmät kysymykset nuorten illoissa ja riparilla oli, miksi emme saa tehdä sitä ja tätä, miksi ei saada tanssia, miksi ei saada mennä elokuviin, saako käyttää ripsiväriä jne. Me nuoret haluttiin tehdä juuri noita mutta ainakin silloin ne saarnattiin synniksi. Tuon jutun mukaan ilmeisesti nykyäänkin.
Tulee ihan jakomielinen olo kun lukee tuota miten ulkoa määritellään miten me haluamme tehdä ja miten ei. Siinä v
Just näin. Lisäksi on niinkin, että jos ei ole tottunut johonkin, asiat kuulostavat vierailta. Ihan kummin päin tahansa. Jos et ole tottunut kuuntelemaan Siionin lauluja ja virsiä, tällainen äänimaailma kuulostaa vieraalta. Esikoislestadiolaisten seuroissa ei (ilmeisesti?) soiteta lainkaan. Jonkun El:n mielestä urku/pianosäestys seuroissa kuulostaisi siis vieraalta. Ja jos taas et ole tottunut kuuntelemaan poppia tai rokkia, kuulostaa se vieraalta.
Kyllähän tämä on ihan puheissakin. Jos totutat itsesi kiroilemaan ja sen kuulemiseen ei asia kohta tunnu miltään.
Veikkaan myös että suurin osa meistä nuoremmista omaa ajatuksen siitä, mitä voisi olla hyvä tehdä tai olla tekemättä, mitä suosittelisi tai ei suosittelisi toisille. Sen sijaan harva ajattelee että minun teot/tekemättä jättäminen = toisten todellisuus ja totuus.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan allekirjoitan tämän. Toisaalta ajattelen että eihän kaikkea pitäisi vain mielihalujensa mukaan tehdäkään. Raamattukaan ei ohjaa tähän. Silloinhan ihminen toimii vain omien halujensa mukaan ja palvoo näitä epäjumalana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan allekirjoitan tämän. Toisaalta ajattelen että eihän kaikkea pitäisi vain mielihalujensa mukaan tehdäkään. Raamattukaan ei ohjaa tähän. Silloinhan ihminen toimii vain omien halujensa mukaan ja palvoo näitä epäjumalana.
Ajattelen niin, että jos ihminen syvällisesti ymmärtää mitä on rakkaus Jumalaan ja lähimmäiseen (se tärkein kristinuskossa), ihminen pystyy aidosti elämään vapaudessa ja samalla moraalisesti "oikein". Siihen ei tarvita institutionaalisen uskonnollisen ryhmän sääntölistaa. Se sääntölista voi itse asiassa johtaa siihen, että ihminen elääkin väärin noudattaessaan muodollista ulkoista ohjetta, ohittaen samalla tärkeimmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutko nyt niin triviaaleista asioista kuin vaikka korvakoruista tai ripsiväreistä?
Miksi naiseuteen ja feminiinisyyteen liittyvät asiat on syntiä? Kaikkia ei ulkonäkö kiinnosta eikä tarviikkaan. Monia tyttöjä ja naisia yhdistää halu kauniisiin asioihin, ympäristöön, ulkonäköön, vaatteisiin. Miksi ne on synnillistetty tai osa niistä kuten ulkonäkö? Miehiä kiinnostaa monesti moottori urhilu, joukkupelit, urheilun seuraaminen. Niissä ei nähdä syntiä.
Naiseus on asia mitä on kontrolloitu kautta historian. Piti peittää ruumiinosa kuten nilkat ja ranteet, joissakin kulttuureissa yhäkin kasvotkin. Miehillä ei ollut samoja rajoitteita.
Kristityn ainoa oppi-isä on Jeesus. Mitä hän opetti ulkonäkö säännöistä? Ei mitään. Ei halaistua sanaa.
Ne on ihan tavallisten miesten keksimiä omia sääntöjä, ihmis sääntöjä joiden merkitys uskolle ei ole mikään.
"Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen. Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta."
Sääntölistoja tarvitsee ihmiset/yhteisöt, jotka ei ole aidosti hengellisesti/henkisesti kehittyneet niin kuin kuuluisi. Samalla tavalla kun lapsi tarvitsee aikuisen ohjausta, koska ei osaa itse tehdä vielä hyviä valintoja. Ihmisen pitäisi kuitenkin aina pyrkiä siihen, että osaa itsenäisesti tehdä moraalisia valintoja, tämä on myös kristillinen ajatus, omaatuntoa ei voi ulkoistaa.
Hengellisesti kypsä ihminen vaikkapa mies osaa ajatella, en halua katsoa naista sillä tavalla, että se on sopimatonta. Hengellisesti kehittymätön mies sanoo naisille, peitä itsesi, mulla herää seksuaaliset ajatukset. Hengellisesti kehittymätön siis pyrkii kontrolloimaan muita, jotta ei tarvitsisi kontrolloida itseään. Katse muissa, kun katse pitäisi olla itsessä, omassa ajattelussa ja toiminnassa. Lisäksi hengellisesti kehittymätön ei halua kantaa vastuuta, vaan haluaa ulkoistaa vastuun. Näkyy vaikka ehkäisyopissa, ei tarvitse itse miettiä vastuuta kun ajattelee, että asia on jo päätetty omasta puolesta. Hengellisesti kehittynyt ymmärtää, että nyt on mieli/keho liian kovilla, enkä pysty tuomaan lasta tähän tilanteeseen. Asiaa siis arvioidaan yksilöllisesti, sen sijaan, että sokeasti noudatettaisiin sääntöä. Jne. Asia kuin asia, jokainen tietää sisimmässään mikä on oikein, jos haluaa olla rehellinen, tutkii aidosti totuutta, ymmärtää mikä on tärkeää, ymmärtää asioiden tärkeysjärjestyksen ja haluaa kehittyä.
Vierailija kirjoitti:
Sääntölistoja tarvitsee ihmiset/yhteisöt, jotka ei ole aidosti hengellisesti/henkisesti kehittyneet niin kuin kuuluisi. Samalla tavalla kun lapsi tarvitsee aikuisen ohjausta, koska ei osaa itse tehdä vielä hyviä valintoja. Ihmisen pitäisi kuitenkin aina pyrkiä siihen, että osaa itsenäisesti tehdä moraalisia valintoja, tämä on myös kristillinen ajatus, omaatuntoa ei voi ulkoistaa.
Hengellisesti kypsä ihminen vaikkapa mies osaa ajatella, en halua katsoa naista sillä tavalla, että se on sopimatonta. Hengellisesti kehittymätön mies sanoo naisille, peitä itsesi, mulla herää seksuaaliset ajatukset. Hengellisesti kehittymätön siis pyrkii kontrolloimaan muita, jotta ei tarvitsisi kontrolloida itseään. Katse muissa, kun katse pitäisi olla itsessä, omassa ajattelussa ja toiminnassa. Lisäksi hengellisesti kehittymätön ei halua kantaa vastuuta, vaan haluaa ulkoistaa vastuun. Näkyy vaikka ehkäisyopissa, ei tarvitse itse miettiä vastuuta kun ajattelee,
Olipas hyvin sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Se on kristityn vapautta. Kukaan ei voi asettaa toisen uskolle sääntöjä. Kymmenessä käskyssä on annettu Jeesuksen asettamat ohjeet. On ihan turha toimia ihmisten asettamien sääntöjen mukaan, niitä noudattava on lain tiellä
Vierailija kirjoitti:
Hengellisesti kypsä ihminen vaikkapa mies osaa ajatella, en halua katsoa naista sillä tavalla, että se on sopimatonta. Hengellisesti kehittymätön mies sanoo naisille, peitä itsesi, mulla herää seksuaaliset ajatukset. Hengellisesti kehittymätön siis pyrkii kontrolloimaan muita, jotta ei tarvitsisi kontrolloida itseään. Katse muissa, kun katse pitäisi olla itsessä, omassa ajattelussa ja toiminnassa. Lisäksi hengellisesti kehittymätön ei halua kantaa vastuuta, vaan haluaa ulkoistaa vastuun. Näkyy vaikka ehkäisyopissa, ei tarvitse itse miettiä vastuuta kun ajattelee,
Onhan se helpompi ulkoistaa omasta uskosta ja valinnoista vastuu ulkopuolisille. Muut päättää mitä musiikkia kuuntelen ja miten pukeudun. Ainoa ongelma on se että raamatussa muistutetaan henkilökohtaisesta uskosta. Jokaiselle on annettu valintoja varten omatunto mikä neuvoo kristittyä valinnoissa ja käyttäytymisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen niin, että jos ihminen syvällisesti ymmärtää mitä on rakkaus Jumalaan ja lähimmäiseen (se tärkein kristinuskossa), ihminen pystyy aidosti elämään vapaudessa ja samalla moraalisesti "oikein". Siihen ei tarvita institutionaalisen uskonnollisen ryhmän sääntölistaa. Se sääntölista voi itse asiassa johtaa siihen, että ihminen elääkin väärin noudattaessaan muodollista ulkoista ohjetta, ohittaen samalla tärkeimmän.
Tärkein on rakastaa jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä kuin itseä.
Pienikään jae ei puhu sanan vertaa ripsiväristä. Naurettavaa olisi jos puhuisi. Lillukanvarsiin takertuminen vie huomion tärkeistä sisäisistä asioista, kuten toisten rakastamisesta. Suorastaan järkyttävää, että jotkut askaroi uskossa ripsivärin ja kynsilakan tasolla. Eikö mikään saa miettimään miten ulkokultaiseksi vl on muuttunut kun opit on tätä tasoa? Mahdollisimman harmaa ulkonäkö, siinäkö kristinuskon ydin? Kuulostaa siltä, että ollaan pahasti lain ja omahurskauden alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän aamun hesarin juttu sisäoppilaitoksessa elävistä lestadiolaisista nuorista aiheutti trauma takaumat itselle. Vieläkö vanhemmat lähettää nuoria opistoon missä hengellinen puhe ja musiikki soi korvissa taukoamatta. Siellä eletään niin kuplassa ja kaiken ulkopuolella jolloin ajattelu vääristyy. Nuoret sanoo tuossa jutussa että emme halua kuunnella musiikkia, emme halua tanssia emme halua meikata. Heti perään toteaa että ei meillä ole sääntökirjaa. Omassa nuoruudessa yleisimmät kysymykset nuorten illoissa ja riparilla oli, miksi emme saa tehdä sitä ja tätä, miksi ei saada tanssia, miksi ei saada mennä elokuviin, saako käyttää ripsiväriä jne. Me nuoret haluttiin tehdä juuri noita mutta ainakin silloin ne saarnattiin synniksi. Tuon jutun mukaan ilmeisesti nykyäänkin.
Tulee ihan jakomielinen olo kun lukee tuota miten ulkoa määritellään miten me haluamme tehdä ja miten ei. Siinä v
Tiedätkö, meikkaaminen ei tuota kaikille paineita. Monille se on ainoastaan iloa tuova asia ja vapaaehtoinenkin vielä. Moni ilmaisee itseään meikkaamalla: toiset laittavat paljon meikkiä, toiset vähemmän. Ei kenenkään ole pakko meikata. Minä en ole mikään intohimoinen meikkaaja, vaikka nuorempana olin. Nykyisin en meikkaa kuin ehkä kerran tai kahdesti viikossa ja meikkaus on luokkaa kevyesti sävyttävä voide ja vähän kulmageeliä kulmiin. Tykkään luonnollisesta lookista. Kun vietin äitiysvapaalla/vanhempainvapaalla muutaman vuoden käytännössä ilman meikkiä, niin totuin siihen. Jokainen tavallaan, mutta ei se meikkaaminen sitä tekeville ole mikään työmaa.
Tiedätkö, meikkaaminen ei tuota kaikille paineita. Monille se on ainoastaan iloa tuova asia ja vapaaehtoinenkin vielä. Moni ilmaisee itseään meikkaamalla: toiset laittavat paljon meikkiä, toiset vähemmän. Ei kenenkään ole pakko meikata. Minä en ole mikään intohimoinen meikkaaja, vaikka nuorempana olin. Nykyisin en meikkaa kuin ehkä kerran tai kahdesti viikossa ja meikkaus on luokkaa kevyesti sävyttävä voide ja vähän kulmageeliä kulmiin. Tykkään luonnollisesta lookista. Kun vietin äitiysvapaalla/vanhempainvapaalla muutaman vuoden käytännössä ilman meikkiä, niin totuin siihen. Jokainen tavallaan, mutta ei se meikkaaminen sitä tekeville ole mikään työmaa.
Tämä! Meikkaaminen on itsen ilmaisemista ja taidemuoto siinä kuin joku muu. Ei ole kummempaa kuin pukeutuminen, millaisessa asussa kukin viihtyy ja miten ilmaisee vaatteilla itseä. Tai hiustyylillä. Se on ongelma että toisin kuin pukeutuminen tai kampaukset meikkaaminen on synnillistetty. On keksitty määrätä synniksi asia mikä ei sitä ole.
Moni nuori vl on jättänyt koko uskon kun meikkaamattomuus on tuntunut niin erottavalta verrattuna muihin. Ei ole oikein että miehet keksii syntejä naisille. Miksi itse pukeutuvat hienoihin, kalliisin pukuihin ja kravatteihin eikä erotu ulkonäöllä muista ihmisistä. Naisilta vaativat erottumista.
Toisen ulkonäköön puuttuminen ja siitä kommentoiminen on henkisen väkivallan yksi muoto. Sitä voi miettiä jokainen vanhempi kuka sanoo omalle nuorelle että meikkaaminen on syntiä. Se ei ole. Tai kuka sanoo kenellekkään niin käyttää henkistä väkivaltaa.
Henkinen väkivalta ilmenee esimerkiksi pukeutumisen tai ulkoisen olemuksen kommentointina, ajattelun ja mielipiteiden kontrolloimisena, ystäväpiirin ja tiedonsaannin rajoittamisena.
Henkisen väkivallan uhri alistuu ja alkaa pitää nornaalina sitä, ettei saa itse ajatella ja muodostaa mielipiteitään. Hän kokee turvattomuutta, jos joku itseä vahvemmaksi koettu ei sanele miten kuuluu ajatella ja toimia eri tilanteissa. Usko omaan selviämiseen murenee. Vastuu valinnoista sysätään itsen ulkopuolelle.
Usko on turvaa tuova asia. Haitalliseksi se muuttuu, kun siihen sotketaan yhteisöllisyys. Yhteisöön liittyy lähes aina valta-asetelmat, hierarkia, alistaminen ja sosiaalisten suhteiden kompleksisuus. Joidenkin mielipiteillä on enemmän painoarvoa kuin toisten, vaikka niin ei saisi koskaan olla terveessä yhteisössä. Usko ja yhteisöllisyys ei saisi sekoittua. Se vie uskosta sen fokuksen ja altistaa henkiselle ja hengelliselle väkivallalle.
Muutama kysymys mietityttää:
-Tunnistaako lestadiolainen toisen lestadiolaisen (tuntemattoman ihmisen siis)? Ilmaisetteko asiaa jotenkin toisillenne? Menettekö suoraan tervehtimään Jumalan terve -ilmaisulla vai kysäisettekö varmuudeksi jotain, mistä selviää toisen olevan varmasti lestadiolainen? Olettaen siis, että tilanne on joku muu kuin seurat eli kohtaamispaikkana olisi vaikka leikkipuisto tai uimaranta. Ja kiinnostaa myös, hakeudutteko sellaisen ihmisen seuraan, jota epäilette lestadiolaiseksi?
Älä nyt viitsi. Haastateltava vain väistelee ja kiemurtelee. "Keskitytään ydinasiaan ja enpä ole tullut ajatelleeksi". Joopa joo. Olisi pitänyt kysyä ihan suoraan, että mitä noissa maissa opetetaan ehkäisystä. Ja onko oikein opettaa tuota " kaikki lapset otetaan vastaan", kun ylilapsisuus ja köyhyys ja stä myötä.kouluttamattomuus ovat jo valmiiksi maan suurimmat ongelmat. Kehityksen ja toivon esteitä. Ja mitä mieltä haastateltava on maan aids- tilanteesta ja miten arvioi vlopetuksen siihen vaikuttavan. Reaalimaailmassa. Rehellisyyttä, kiitos.