Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Minkä ihmeen takia juuri yksityisten ihmisten, ja varsinkin naisten, seksuaalisuus on juuri se juttu, jota ihan aikuiset järkimiehet haluavat uskonnoissa ja herätysliikkeissa kontrolloida? Mitä tapahtuusi, jos sen sijaan keskityttäisiin vain siihen uskomiseen?
Ongelmallisesti ei tietenkään puheissa tule esiin ne raamatun kohdat, jotka on ristiriidassa vl-opin kanssa, joten lopputulos on mikä on. Sieltä poimitaan vaan ne kohdat, joilla pystytään perustelemaan omaa näkemystä. Kovin rehellistä se ei kyllä ole.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia juuri yksityisten ihmisten, ja varsinkin naisten, seksuaalisuus on juuri se juttu, jota ihan aikuiset järkimiehet haluavat uskonnoissa ja herätysliikkeissa kontrolloida? Mitä tapahtuusi, jos sen sijaan keskityttäisiin vain siihen uskomiseen?
Se mikä on mielessä, sitä pitää kontrolloida. Varsinkin muiden kohdalla. Varsinkin jos suhde seksuaalisuuteen on vääristynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmallisesti ei tietenkään puheissa tule esiin ne raamatun kohdat, jotka on ristiriidassa vl-opin kanssa, joten lopputulos on mikä on. Sieltä poimitaan vaan ne kohdat, joilla pystytään perustelemaan omaa näkemystä. Kovin rehellistä se ei kyllä ole.
Juuri näin. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mikä on mielessä, sitä pitää kontrolloida. Varsinkin muiden kohdalla. Varsinkin jos suhde seksuaalisuuteen on vääristynyt.
Se on monessa muussakin uskonnossa. Naisten pitää näyttää ei-naisilta, että miehet voivat hallita ja hillitä himonsa. Joillakin se on huntu johon peittää, vl:lla se on meikkauskielto jolle ei ole raamatussa yhtä ainutta perustetta. Miksi monet vl-naiset noudattaa sitä ja ylläpitää patriarkaalista kulttuuria joka ei liity uskoon. Itseasiassa se on raamatun mukaan väärinkin noudattaa omia oppeja, koska uskova ei saa keksiä lisäsääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Äitien väsymys hengellistetään.
On sille oma termikin. Ylistämällä alistamista.
Vierailija kirjoitti:
Listaatko tähän ne raamatunkohdat, jotka sinun mukaasi ovat ristiriidassa vl-opin kanssa, niin voidaan keskustella niistä? Kerro myös, millä raamatunkohdilla pyritään perustelemaan omaa näkemystä. Kiitos!
Raamatussa ei ole ehkäisykieltoa, meikkaamisesta tai korvakoruista ei puhuta mitään. Siitä ei löydy tukea eksklusiiviselle srkopille, jonka mukaan vain vlväellä on "oikea usko". Raamatunkohtia ei voi sanoa, koska niitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Raamatussa ei ole ehkäisykieltoa, meikkaamisesta tai korvakoruista ei puhuta mitään. Siitä ei löydy tukea eksklusiiviselle srkopille, jonka mukaan vain vlväellä on "oikea usko". Raamatunkohtia ei voi sanoa, koska niitä ei ole.
Noista asioista on puhuttu moneen kertaan jo aiemmin, kun kelaat muutama tuhat kommenttia taaksepäin.
Haluan nimenomaan tietää semmoisia raamatunkohtia, joista poimitaan itselle sopivat kohdat, niin kuin kommentoija väitti. Hän ehti esittää jo syytöksen epärehellisyydestä. Pitää pystyä seisomaan sen takana, mitä tänne kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä uskon, että Eevalle olisi riittänyt Abel ja Elda. Joskus vanhoissa videoissa sanoi, että nyt kun heillä on tyttö ja poika. Uskon että tuosta tulee vielä kynnyskysymys heidän liittoonsa. Oliver ei halua ikinä ehkäisyä käyttää.
Mielestäni on mautonta väittää noin. Eeva on useampaan otteeseen kertonut haaveilevansa isosta perheestä ja useammasta lapsesta. YouTubessa ei niin kerro omista ajatuksistaan, mutta instassa enemmänkin välillä.
Oliver vaikuttaa niin hyväsydämiseltä ja välittävältä että ei kyllä anna vaimonsa uupua ja Eevakin fiksuna varmasti osaa käyttää järkeä ehkäisyn suhteen jos oma jaksaminen sitä oikeasti vaatisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä uskon, että Eevalle olisi riittänyt Abel ja Elda. Joskus vanhoissa videoissa sanoi, että nyt kun heillä on tyttö ja poika. Uskon että tuosta tulee vielä kynnyskysymys heidän liittoonsa. Oliver ei halua ikinä ehkäisyä käyttää.
Mielestäni on mautonta väittää noin. Eeva on useampaan otteeseen kertonut haaveilevansa isosta perheestä ja useammasta lapsesta. YouTubessa ei niin kerro omista ajatuksistaan, mutta instassa enemmänkin välillä.
Oliver vaikuttaa niin hyväsydämiseltä ja välittävältä että ei kyllä anna vaimonsa uupua ja Eevakin fiksuna varmasti osaa käyttää järkeä ehkäisyn suhteen jos oma jaksaminen sitä oikeasti vaatisi.
Täysin samaa mieltä!
Vierailija kirjoitti:Listaatko tähän ne raamatunkohdat, jotka sinun mukaasi ovat ristiriidassa vl-opin kanssa, niin voidaan keskustella niistä? Kerro myös, millä raamatunkohdilla pyritään perustelemaan omaa näkemystä. Kiitos!
1/2 Tästä saisi kirjan kirjoitettua jos lähtisi syvällisesti asiaa käsittelemään, jotain juttuja voi kuitenkin pohtia. Vl-liike puhuu rakastavasta Jumalasta ja saman aikaisesti rajaa Jumalan rakkauden hyvin ahtaaseen ikkunaan. Kysymys kuuluu, eikö pelastus olekaan tarkoitettu kaikille ihmisille? Eikö kristilliseen uskoon turvautuva kuoleva ihminen olekaan pelastuksen piirissä, vaikka ei ole koskaan tavannut yhtään vl-ihmistä? Onko Jumalan rakkaus niin ohuen langan varassa, että kuoleva kristitty on matkalla tuhoon jos yhtään vl-ihmistä ei ole saatavilla? Se ei sovi Jumalan rakkaudelliseen olemukseen. Huom, Jumala ei ainoastaan ole rakastava ja anteeksiantava, vaan Jumala On rakkaus. Miettikää kaikkia vanhuksia, parhaillaan sairaaloissa olevia, kuolevia ihmisiä, se on melkoinen määrä. Näissä paikoissa ei ole vl-ihmisiä tarjolla, mutta pappi ja raamattu usein on. Katsotaan mitä raamattu sanoo.
Joh. - Johannes 3
[16] Jumala osoitti rakkautensa maailmalle antamalla ainoan Poikansa, jottei kukaan häneen uskova tuhoudu vaan saa ikuisen elämän.
[17] Jumala ei lähettänyt Poikaansa tuomitsemaan maailmaa vaan pelastamaan sen.
Mitä raamattu ei sano? Se ei sano, jottei kukaan häneen uskova vl-ihminen tuhoudu. Se sanoo, jottei kukaan häneen uskova tuhoudu. Jos ollaan rehellisiä, suurin osa ihmisistä ei koskaan ole kuullut eikä tule kuulemaan vl-uskosta, ei vaikka vl-liike tekee lähetystyötä. Suurin osa ihmisistä on sen sijaan kuullut tai tulee kuulemaan kristinuskosta ja raamatusta.
Jokaisen kristillisessä yhteisössä kasvaneen kannattaisi ainakin kerran elämässä tyhjentää itsensä niistä raamatun tulkinnoista, jotka on oppinut omassa elinpiirissään ja katsoa avoimesti, mitä raamattu oikeastaan tarkasti ottaen sanoo? Onko oma tulkintani aidosti perusteltavissa? Historian saatossa käy niin, että tulee tulkintoja tulkintojen päälle, tavoista tehdään opillisia kysymyksiä jne. Siksi pitäisi aina palata alkuperäisen tekstin äärelle.Katsotaan muita raamatun kohtia.
-
Room. - Kirje roomalaisille 10
[9] Pelastut, jos tunnustat ääneen, että Jeesus on Herra, ja jos uskot sydämessäsi, että Jumala herätti hänet kuolleiden joukosta. [10] Sydämen usko johtaa syyttömyyteen, suun tunnustus pelastukseen. [11] Kirjoituksissahan sanotaan: Kenenkään, joka uskoo häneen, ei tarvitse hävetä.
Mitä tässä ei sanota? Pelastut vain, jos olet vl-ihminen toimit edellä mainitulla tavalla.
-
Room. - Kirje roomalaisille 10
[13] Jokainen, joka huutaa Herraa avuksi, pelastuu.
Mitä tässä ei sanota? Jokainen, joka huutaa Herraa avuksi ja saa synninpäästön vl-ihmiseltä, pelastuu.
-
Mark. - Markus 16
[15] Jeesus sanoi heille: Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa ilosanomaa kaikille luoduille. [16] Se, joka uskoo ja saa kasteen, pelastuu. Se, joka ei usko, tuomitaan.
Mitä tässä ei sanota? Se, joka uskoo vl-opin tavalla ja saa kasteen pelastuu.
-
Vl-kastekäsitys vaatisi myös uudelleen tarkastelua raamatullisessa valossa, mitä raamattu todella sanoo kasteen merkityksestä. Mitä alkukirkko ajatteli kasteesta.
2/2
Tuossa nuo muutamat raamatun kohdat. Paljon syvällisemmin tätä voisi tosiaan tutkia.
Vl-puheissa oppia perustellaan usein sillä raamatun kohdalla "joille te synnit anteeksi annatte - -", ongelmallisesti vain, siinäkään raamatun kohdassa ei sanota, joille te vl-synninpäästön annatte. Jos en tietäisi mitään kristinuskosta, lukisin raamatusta uskosta, kasteesta ja synninpäästöstä, etsisin netistä keitä olivat ensimmäiset kristityt, mikä on alkuperäinen kirkko. Todennäköisesti päätyisin katolisen kirkon papin puheille, todennäköisesti en koskaan kuulisi vl-uskosta. Luottaisin siihen mitä raamattu, kirkko ja pappi kertoisi minulle pelastuksen ehdoista. Vl-liike tavallaan systemaattisesti väittää tietävänsä, missä Pyhä Henki vaikuttaa ja tekee työtä. Se ei kuitenkaan ole ihmisten varassa, eikä ihmisten päätettävissä, ainostaan Jumala voi päättää tästä asiasta. Jumalan pelastava armo ei ole ihmisten varassa, se on koskaan Jumalan työ.
'Minä vakuutan teille: Jos kaksi teistä rukoilee täällä maan päällä yksimielisesti, antaa taivaallinen Isäni teille, mitä ikinä pyydätte. Minä olen näet mukana siellä, missä kaksi tai kolme on koolla minun nimissäni.'
Tässäkin tilanteessa riittää kaksi ihmistä, joilla on oikea usko. Tässäkään kohtaa uskoa ei rajata vl-uskoon.
"se on koskaan Jumalan työ." Siis kokonaan.
Matt. - Matteus 28
[18] Jeesus tuli heidän luokseen ja sanoi: Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. [19] Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun oppilaitani. Tehkää se kastamalla heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen [20] ja opettamalla heidät noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja muistakaa: minä olen teidän kanssanne joka päivä aikojen loppuun asti.
Tämä kohta antaa kasteelle aivan eri merkityksen kuin vl-liikkeen oppi.
Vierailija kirjoitti:
Matt. - Matteus 28
[18] Jeesus tuli heidän luokseen ja sanoi: Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. [19] Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun oppilaitani. Tehkää se kastamalla heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen [20] ja opettamalla heidät noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja muistakaa: minä olen teidän kanssanne joka päivä aikojen loppuun asti.
Tämä kohta antaa kasteelle aivan eri merkityksen kuin vl-liikkeen oppi.
Kyllä. Oman uskonelämäni kulmakiviä oli se, kun päätin uskonyhteisöjen seuraamisen sijaan seurata Jeesusta, ja siinä koko uskon ydin. Voihan se paikka vl-kristillisyydessäkin olla, kunhan pitää tärkeimmän mielessä.
Palataanko sitten taas Eevaan ja Olleen ?
Heidän Suvisvideot ovat kyllä aina kivaa katsottavaa ( myös muidenkin keiden olen katsonut). Niistä välittyy miten tärkeä tapahtuma on lestadiolaisille ( ja myös monelle siitä lähteneelle).
Vierailija kirjoitti:
Heidän Suvisvideot ovat kyllä aina kivaa katsottavaa ( myös muidenkin keiden olen katsonut). Niistä välittyy miten tärkeä tapahtuma on lestadiolaisille ( ja myös monelle siitä lähteneelle).
Sivusta, mutta risoo:
Toinen täysin asiallisesti perustelee, miten vl-oppi ja Raamatun opit eroavat toisistaan. Ratkaisuna käännetään keskustelu muuhun, kun ei haluta sanoa tuohon mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta, mutta risoo:
Toinen täysin asiallisesti perustelee, miten vl-oppi ja Raamatun opit eroavat toisistaan. Ratkaisuna käännetään keskustelu muuhun, kun ei haluta sanoa tuohon mitään.
On sulla hyvin asiat, kun tämmöinen risoo. 😊
1. Jumalan valtakunta on / kuin peltoon kätketty aarre. / Ken löytää sen, hän iloiten / peittää sen taas mullan alle. / Ja aarteen saa hän itselleen, / kun omansa myy kaikkineen / ja koko pellon hän ostaa.
2. Jumalan valtakunta on / kuin pieni sinapinsiemen. / Se peittyy multaan vähäiseen, / maan vakoon matalaan, pieneen. / Vaan kun sen taimi kasvaa saa, / puu suuri siitä kohoaa / ja suojan linnuille antaa.
3. Jumalan seurakunta on / kuin jalo kynttilänjalka. / Se kokonaan on kullasta / ja Hengen valoa kantaa. / Kun kynttiläni suitseva / saa siinä seistä, tuikkia, / niin heikkonakin se loistaa.
4. Jumalan valtakunta on / kuin äiti läheisin, rakkain. / On syli äidin lämpöinen / ja paikka lapselle parhain. / Kun lapsi rakkautta saa / ja äiti hoitaa, puhdistaa, / ei mitään lapselta puutu.
5. Jumala, Luoja, Herramme, / sinua me ylistämme, / kun armovaltakuntasi / näin yhä on keskellämme. / Suo, että matkan vaiheissa / myös koetusten tullessa, / sen arvon me ymmärrämme.
Sirkka Vuorisalo 2004 Matt. 13:3132, 44 ja Ilm. 1:1213 pohjalta