Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Nyt kannattaa varmaan rauhoittua. Täällä toiset viestijät kokevat myötähäpeää puolestasi, olivatpa sitten vl tai ei.
Jokainen voi miettiä, miksi keskustelu menee välillä tällaiseksi lapselliseksi pelleilyksi lestadiolaisten taholta.
Itse vilkaisin ketjua pari sivua taaksepäin, nyt näköjään närästää keskustelu aivopesusta. Ei ole uusi juttu, ettei näitä faktoja kyetä kumoamaan, eikä toisaalta haluta myöntää todeksi. Näiden seikkojen vuoksi asiallista keskustelua ei voi käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluan juoda alkoholia, se on ok.
Jos en halua juoda, olen aivopesty.Jos haluan harrastaa irtosuhteita/ au-seksiä, se on ok.
Jos en halua au-seksiä, olen aivopesty.Jos haluan tanssia, se on ok.
Jos en halua tanssia, olen aivopesty.
Jos haluan meikata, se on ok.
Jos en halua meikata, olen aivopesty.
Näinkö tää tosiaan menee?
Näin ulkopuolisena ihmettelen tätä myös, koska ei kaikki ei-vl:tkään kuitenkaan meikkaa, käytä alkoholia tai harrasta tanssia saati avioliiton ulkopuolisia suhteita. Jos VL on aivopesty kun ei tee noita, niin mikä ei-vl on, joka ei noita asioita tee?
Mä en ymmärrä, miksi tuo lestadiolaisuus on jollekin kuin punainen vaate. Jokaisella saa olla omanlaisensa vakaumus ja arvomaailma. Ei to
Varmin keino vaientaa kaikenlainen keskustelu on nimittää vastakommentoijaa tyhmäksi ja lapselliseksi. Kun näitä kommentteja lukee, kovinkaan monen muunkaan takana ei tunnu olevan mikään järjen jättiläinen.
Vierailija kirjoitti:
Varmin keino vaientaa kaikenlainen keskustelu on nimittää vastakommentoijaa tyhmäksi ja lapselliseksi. Kun näitä kommentteja lukee, kovinkaan monen muunkaan takana ei tunnu olevan mikään järjen jättiläinen.
Olisi kannattanut lukea se viesti, mitä moitittiin tyhmäksi ja lapselliseksi, niin et olisi tuotakaan viestiä kirjoittanut.
Jos en halua juoda, olen aivopesty.
Jos haluan harrastaa irtosuhteita/ au-seksiä, se on ok.
Jos en halua au-seksiä, olen aivopesty.
Jos haluan tanssia, se on ok.
Näinkö tää tosiaan menee?"
ONKO TÄMÄ SE TYHMÄ JA LAPSELLINEN VIESTI?
JOS ON, OLEN TÄYSIN SAMAA MIELTÄ. EI KUKAAN VOI OIKEASTI KUVITELLA, ETTÄ TUO VIESTI ON TOSISSAAN KIRJOITETTU.
Lainaus ei onnistunut, siksi kirjoitin oman viestin isoin kirjaimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kannattanut lukea se viesti, mitä moitittiin tyhmäksi ja lapselliseksi, niin et olisi tuotakaan viestiä kirjoittanut.
Luin sen viestin ja yksi ihminen, tod.näk. sinä, sanoi sitä tyhmäksi ja lapselliseksi. Minusta se oli hyvä ja osuva viesti, siksi kirjoitin aiemman kommenttini. Ja ehkä se ärsytti sinua siksi, että siinä oli totuuden siemen. Eikä ainoastaan siemen vaan totuus.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi miettiä, miksi keskustelu menee välillä tällaiseksi lapselliseksi pelleilyksi lestadiolaisten taholta.
Itse vilkaisin ketjua pari sivua taaksepäin, nyt näköjään närästää keskustelu aivopesusta. Ei ole uusi juttu, ettei näitä faktoja kyetä kumoamaan, eikä toisaalta haluta myöntää todeksi. Näiden seikkojen vuoksi asiallista keskustelua ei voi käydä.
Kun oma näkemys on viestistä toiseen se, että kaikki mitä lestadiolaiset tekevät, on aivopesun tulosta, ei voi ihan kauhean laadukasta keskustelua voi odottaa. Sitten kun kaikki ei ole samaa mieltä, alkaa haukkuminen lapselliseksi ja tyhmäksi.
No onhan tuo aika provokatiivisesti kirjoitettu, mutta ymmärrän tavallaan kirjoittajan pointin.
Taitaa olla niin, että meidän jokaisen mielestä se oma ajatus/käytös on normaalia ja toisin ajattelevan ei. Mielestäni tässä keskustelussa myös muiden kuin vl-tyyppien on hyvin hankalaa olla objektiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos en halua juoda, olen aivopesty.
Jos haluan harrastaa irtosuhteita/ au-seksiä, se on ok.
Jos en halua au-seksiä, olen aivopesty.
Jos haluan tanssia, se on ok.
Näinkö tää tosiaan menee?"
ONKO TÄMÄ SE TYHMÄ JA LAPSELLINEN VIESTI?
JOS ON, OLEN TÄYSIN SAMAA MIELTÄ. EI KUKAAN VOI OIKEASTI KUVITELLA, ETTÄ TUO VIESTI ON TOSISSAAN KIRJOITETTU.
Lainaus ei onnistunut, siksi kirjoitin oman viestin isoin kirjaimin.
Viestejä voi muokata kopioimalla tekstiä viestistä johon haluaa vastata ja liittämällä sen viestin perään. Katsot vain että jokainen seuraava viesti alkaa edellistä vasemmammalta. Ja oma viesti alkaa aivan vasemmasta reunasta.
Ja kyllä se on juuri se mihin viittasin, vaikkakin sitä komppaavat viestit kuuluvat samaan läjään. Niissäkään ei ole ollut mitään sisältöä.
Aika tyhmä pitäisi olla, jos ei ymmärtäisi mihin noilla pyritään.
Mihin sinun mielestäsi keskustelupalstojen viesteillä pyritään?
Itse pyrin kertomaan oman mielipiteeni ja joko komppaamaan viestiä, josta olen samaa mieltä, tai ilmaisemaan eriävän mielipiteen jos en ole samaa mieltä. Joskus kysyn jotakin. Joskus kirjoitan vain viestin, jolla tarkoitan kuvata sitä, millainen fiilis mulla just silloin on.
En tajua mitä tarkoitat tuolla että pitää olla tyhmä jos ei tajua mihin sillä pyritään.
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo aika provokatiivisesti kirjoitettu, mutta ymmärrän tavallaan kirjoittajan pointin.
Taitaa olla niin, että meidän jokaisen mielestä se oma ajatus/käytös on normaalia ja toisin ajattelevan ei. Mielestäni tässä keskustelussa myös muiden kuin vl-tyyppien on hyvin hankalaa olla objektiivinen.
"Taitaa olla niin, että meidän jokaisen mielestä se oma ajatus/käytös on normaalia ja toisin ajattelevan ei."
Omituinen ajatus, miksi luulet muiden olevan noin rajoittuneita? Voi tietysti olla lestadiolaisten ymmärtää, että vapaus on monille yksi arvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla niin, että meidän jokaisen mielestä se oma ajatus/käytös on normaalia ja toisin ajattelevan ei. Mielestäni tässä keskustelussa myös muiden kuin vl-tyyppien on hyvin hankalaa olla objektiivinen."Taitaa olla niin, että meidän jokaisen mielestä se oma ajatus/käytös on normaalia ja toisin ajattelevan ei."
Omituinen ajatus, miksi luulet muiden olevan noin rajoittuneita? Voi tietysti olla lestadiolaisten ymmärtää, että vapaus on monille yksi arvo.
Lestadiolaisten elämää rajoittavat niin tiukat raamit ja kontrolli, joten voi olla vaikea ymmärtää muiden vapautta elää ja toimia niin kuin parhaaksi näkee ja haluaa.
Kilttejä keskustelijoita tänään kun kukaan ei servaa tuota yhtä ;)
Vierailija kirjoitti:
Minusta on mielenkiintoista, millaisiin tekoihin ihmisten mielestä usko liittyy. Minä pidän itseäni hartaana uskovaisena. En minä silti koe, että uskon takia minun täytyisi kieltäytyä joistakin asioista. En minä esimerkiksi koe, että usko kieltäisi minua juomasta alkoholia, tanssimasta tai mitään muutakaan. On vain monia asioita, jotka eivät minua kiinnosta (en esim. ole kiinnostunut tanssimisesta) tai en koe niiden olevan minulle fyysisesti/henkisesti hyväksi ja siksi en niitä tee (esim. alkoholin juonti). Mutta eivät nuo asiat uskoon liity. Koen, että usko kannustaa minua kohtelemaan toisia ihmisiä hyvin ja vaikuttaa siten omatuntooni, mutta onhan ystävällisiä ja toiset huomioivia ihmisiä ihan kaikenlaisten ihmisten joukossa.
En koe, että usko "vaatisi" minulta jonkinlaisia tekoja esimerkiksi pelastuksen eteen. Pelastus on Jumalalta saatu lahja, jota en voi ansaita. Sen sijaan uskoon minulla liittyy ajatus uskon ruokkimisesta tietyillä asioilla:
Minusta on keskusteltu tässä ketjussa päivän aikana monen viestin verran! Olen siis tämän alkuperäisen viestin kirjoittaja. En ole lestadiolainen, enkä kuulu mihinkään herätysliikkeeseen. Olen ihan perus ev. lut. eikä ole taustaa missään liikkeessä, aina olen ollut "perusluterilainen". Minä en koe, että olisin aivopesty (inhoan tuota termiä muutenkin, se on mielestäni aina mauton). Ei minua kukaan pakota uskomaan tai elämään jotenkin. Ihan oma asiani tämä on aina ollut. Minä teen noita asioita, kuten kirkossa/ehtoollisella käyminen, rukoilu ja Raamatun lukeminen sen takia, että niistä tulee minulle hyvä olo ja ne ravitsevat uskoani.
Ja kun joku pohti tuota uskon ja tekojen suhdetta. Olen minä nuorena vaikka juonut alkoholia, käynyt festareilla jne. Eivät nuo asiat liittyneet minun uskooni mitenkään ja ihan samalla tavalla uskoin jo silloin. Enkä koe, että minä olisin ollut jotenkin "pelastuksen ulkopuolella" noiden tekojen takia, kun pelastuksessa on kyse yksin uskosta, eikä ihmisen teoilla ansaita pelastusta. Nykyisin en enää juo tai käy festareilla, kun ei yksinkertaisesti huvita. Alkoholi ei tekisi minulle fyysisestikään hyvää, kun käytän fyysiseen sairauteen lääkitystä, joka ei sovi yhteen alkoholin kanssa. Aika tavallista on, että kun ikää tulee, niin monet nuorena kiinnostaneet asiat eivät enää kiinnosta kuten ennen. Sitten taas tulee uusia mielenkiinnonkohteita tilalle. Nykyisin minua kiinnostaa mm. kukkien hoito, lukeminen ja kauniit astiat. Nuorena olisin nauranut tälle keski-ikäistymiselle, nykyään tämä vain tuntuu mukavalta. Toivoisin täällä ymmärrystä sekä lestadiolaisille että ei-lestadiolaisille siinä, että ei kaikkia nyt vain kiinnosta kaikki asiat ja sekin on ihan ok.
Joskus on näköjään saanut tälläkin palstalla keskustella vapaammin ilman tätä jo tutuksi tullutta "en ole lesta" lestatrollia.
https://www.vauva.fi/keskustelu/2798740/lestadiolaisuus-ei-lahde-sinust…
Kannattaa lukea ketju.
No minusta on kyllä hyvä että kaikki keskustelut eivät ole samanlaisia, vaan myös erilaisia näkökantoja tulee.
Vierailija kirjoitti:
Joskus on näköjään saanut tälläkin palstalla keskustella vapaammin ilman tätä jo tutuksi tullutta "en ole lesta" lestatrollia.
Kannattaa lukea ketju.
Pitää lukaista!
Onhan tuo naurettavaa tuo jatkuva trollaaminen.
Eihän tuon trolli toiminnassa ole mitään järkeä, ei kai kukaan usko ettei hän ole VL.
Ei kukaan ei-VL änkeäisi lestadiolaisketjuun kertomaan, ettei lestadiolaisten säännöt rajoita minun elämää.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lukea ketju.
Niin järkyttävää luettavaa nuo kokemukset, ettei osaa/uskalla kommentoida mitään. Joten vain luin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin sen viestin ja yksi ihminen, tod.näk. sinä, sanoi sitä tyhmäksi ja lapselliseksi. Minusta se oli hyvä ja osuva viesti, siksi kirjoitin aiemman kommenttini. Ja ehkä se ärsytti sinua siksi, että siinä oli totuuden siemen. Eikä ainoastaan siemen vaan totuus.
Ja tämä totuus on siis?
Minua ei mikään, mutta sinua ahdistaa TOTUUS. Mutta kerro nyt, miksi suollat tuollaisia typeriä ja lapsellisia viestejä.
"jos en halua tehdä sitä tai tätä, olen aivopesty", mikä järki on suoltaa tällaista roskaa?