Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestadiolaisuus ei lähde sinusta koskaan

Extadio
25.02.2017 |

Itse olin lestadiolainen. Lapsuus oli raskasta ja ahdistavaa. Vanhemmat henkisesti aivan loppuja. Päällepäin piti näyttää että kaikki on hyvin ja vanhemmat olivat vieraiden ihmisten läsnäollessa aivan erilaisia. Isä oli väkivaltainen ja pieksi meitä lapsia milloin mistäkin syystä. Ja uhkaili väkivallalla jatkuvasti. Koko elämä on illuusiossa elämistä ja vaikeuksia ja ongelmia ei saa ottaa esille. Lapsena harkitsin usein itsemurhaa ja olin muutenkin henkisesti aika romuna. En tiedä miten pystyin alkaa erottautumaan tuosta kontrolloivasta ja henkistä valtaa harjoittavasta uskosta. Se irrottautumisprosessi kesti vuosia. Välillä palasin takaisin koska olin aivopeseytynyt niin syvästi siihen sairaaseen ihmisten tekemään oppiin. Sisaruksia on 13 ja niistä 8 vielä liikkeessä mukana. Nykyisin media alkanut onneksi nostamaan ongelmia esille ja se saa ihmisiä kyseenalaistaan ja kapinoimaan sairasta oppia vastaan. Moni asia on muuttunut liikkeen "muuttumattomassa" opissa paremmaksi, mutta paljon siellä on ristiriitaista paskaa. Sääntöjä ei ole, mutta "haluammehamme-emmehämmehalua" tehdä tai olla tekemässä, ja isovelivalvoo-järjestelmä pitää huolen ettei "ystävä" lipsahdamaailmalliseen menoon. Tuo on aiheuttanut sen että esim. Kortsujen ostaminen jännittää ja ahdistaa ja pelottaa että joku entine ystävä näkee. Lisäksi säikyn tuttujen näkemistä yhtäkkiä ja yllättäen. Esim. Kaupassa kun joku tulee hyllyn takaa ja alkaa jutteeen, menen ihan lukkoon. Naamani menee punaiseksi säikähdyksestä ja tilanne ahdistaa. Täytyy keretä valmistautua kohtaamaan ihminen niin en ahdistu niin pahasti. Oma syyllistäminen ja kontrolloinnin pelko saa minut vainoharhaisesti välillä. En voi sille mitään että tunnen häpeää ja syyllisyyttä välillä esim. "vääränlaisen" ohjelman katsomisesta. Lapsuudessani tv ja videot oli syntiä ja aiemmin niiden takia on hoitokokouksissa erotettu ihmisiä ja tuomittu saatanan haltuun. Kaikki tällainen kulkee lopun ikää mukana. Lestadiolaisuudesta voi erota ja siitä voidaan sinä erottaa mutta lestadiolaisuudesta ei lähde sinusta. Ei koskaan. Ei terapialla, eikä millään hoidolla. Se on identiteetissä niin syvällä. Lestadiolaisuudessa identiteetti on yhteinen. Jos lestadiolaisuutta uskontona kyseenalaistetaan, pilkataan, tai kritisoidaan, se aiheuttaa yhteisössä oleville ahdistusta ja saa tuntemaan, että yhteisössä olevaa vastaan hyökätään. Kaikki uskontoa kritisoivat kommentit saavat lestadiolaisen ahdistumaan. Mistä tämä kertoo? Tämä kertoo siitä, että opissa maailma on paha, lestadiolaisuus hyvä. Kaikki lestadiolaisuuen ulkopuolella on pahaa. Kaikki ovat MEITÄ vastaan. Kaikki pilkkaavat ja paijaavat. Sielunvihollinen käy päällemme ja kimppuumme median kautta. Jne jne. Me vs muu maailma aiheuttaa että ulkopuolisia ja niiden mielipiteitä pelätään. Niiden kanssa ei voi keskustella, koska ne ovat eri mieltä. Keskustelu lestadiolaisuudesta täytyy olla samaamieltä olevien nyökyttelyä. Saarnoissa puhujat lietsovat maailman pelkoa ja kouhaavat seuroissa kulkemisen tärkeyttä. Usko (lue aivopesu) voi hiipua jos pitää seuroista taukoa. En väitä, että se olisi laskelmoitua aivopesua, vaan se on muotoutunut sellaiseksi. Tunteilla ja psyykkeellä perustellaan uskonasioita. Jos ihminen lapsesta asti käy seuroissa, ja näkee kuinka itseään syyttävät ja huonoksi itsensä tuntevat ihmiset vaikeroivat huonouttaan, hänen itsetuntonsa ei voi kehittyä. Lestadiolaiset ovat senkin takia hyvin hyökkääviä jos heitä millään tavalla kritisoidaan tai arvostellaan jostain asiasta.

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtunee siitä että Jumalaanne ei ole olemassa

Vierailija
2/81 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioita ei voi liikkeen sisällä puhua muuten kuin "uskon kautta me ymmärrämme" että kaikki asiat voidaan perustella tällä. Usko on vanhojen miesten tekemiä kirjoittamattomia sääntöjä, joita ihmiset noudattavat. Osa sen takia ettei kukaan huomaa. Osa sen takia että muuten tuntee huonoutta ja omatunto soimaa. Osa molemmista syistä. Kyllä se "omatunto" soimaa jos päähän on iskostettu sairasta kontrolloivat oppia vuosikausia. Ei voida olettaa, että lestadiolainen tekisi vaan päätöksen ja alkaisi miettiä järjellä ja eroaisi kontrolloivasta yhteisöstä. Se on osa identiteettiä ja 3/4 osaa elämästä. Se on kaikki ystävät. Joillekin perhe, joillekin elämän tarkoitus. Usko jumalaan on toissijainen. Siihen kuitenkin koetetaan nojata kaikennäköisillä aasinsilloilla.

Sinä lestadiolainen joka tämän sekalaisia ajatuksia sisältävän kirjoituksen luet: Älä ahdistu siitä, että manipuloivaa uskontoasi kritisoidaan. Mieti näitä asioita järjellä. Salaa. Vaikka se on kiellettyä. Jumalaan voi uskoa ja uskovaisena voi elää ilman aivopestyjen miesten tekemää uskontoa. Katso itseäsi ulkopuolisen silmin. Tutustu esim. Jehovalaisuuteen. Tai Helluntailaisuuteen. Samat vallankäytön elementit on monissa eri liikkeissä. Raamatussa puhutaan uskosta niin suuressa mittakaavassa että valittujen joukko ei voi olla mikään pohjoissuomalainen promillen murto-osa maailman väestöstä.

Ensimmäinen oppi mitä täytyy kyseenalaistaa on ehkäisyoppi. Se on oikeasti sairas. Ilman sitä ei lestoja olisi enää kuin muutama tuhat. Siihen perustuu koko uskonto. Sitä ei voi oikeasti perustella raamatulla. Se tuhoaa ihmisten mielemterveyden. Melkein kaikissa tuttavaperheissä se on aiheuttanut suunnatonta kärsimystä ja epäoikeudenmukaisuutta. kaksi vanhempaansa riitä kattamaan liian monen lapsen tarpeita. Ja isovanhemmilla voi olla 13 perhettä "autettavana" joten heitäkään ei voi kuormittaa liikaa.

Kiitos ja anteeksi.

PS. Paljon on hyvää, mutta sen varjolla valtavasti pahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksuaalisuuden kanssa olen muutoin melkein sinut. Olen käynyt terapiassa ja opiskellut elämää uudelleen jne.

Vierailija
4/81 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotn voimia ap:lle!

Vierailija
5/81 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Elämässä mennään eteenpäin!

Vierailija
6/81 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia ap! Ihmetyttää ihmiset, jotka vain pysyvät yhteisössä jossa mm kehoitetaan välttämään raamatun omatoimista lukemista ja kannustetaan vain seuroihin sanaa kuulemaan. Eli jollain tasolla tiedostetaan ettei oppi olekaan kristinuskon mukaista, vaan pelkkää vallankäyttöä.

Vierailija
7/81 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea hyvää ap:lle elämään!

Kiitos kirjoituksestasi, omakohtaisten kokemusten jakaminen ja kertominen tuo varmasti apua ja helpotusta sekä rohkeutta muille samojen ongelmien kanssa kamppaileville.

Vierailija
8/81 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ihmetytä ollenkaan. Olen itse elänyt tuossa yhteisössä ja muistan selvästi millaista se on. Olin niin syvällä tuossa harhaanjohtavassa opissa etten vain uskaltanut kyseenalaistaa. Pelko estää. Henkinen kontrolli uskonnon varjolla pitköaikaisena saa ihmisen alistumaan SRK:n tahtoon. Kaikki kriittinen keskustelu tai ääneen epäily on syntiä ja nykyisinkin sellaisesta tuomitaan epäuskoon, eli saatanan haltuun. Hoitokokoukset on loppuneet, mutta niiden tilalla näkymättömänpää, mutta hengellisen väkivallan kriteerit täyttämää "sielunhoitoa"

Siitä uskonnosta ei ole helppoa erota. Ainakaan aikuisiällä. Kapinovalle teinille se voi olla helpompaa, jos vanhemmat ovat sen verran maailmallisia, että antavat omille ajatuksille tilaa. Tunnen myös surkeita tapauksia jossa teininä eronneet ovat myöhemmin palanneet. Ei uskon vuoksi, vaan aivopesun aiheuttaman syyllisyydentunnon vuoksi. Näissä tapauksissa molemmilla mielenterveysongelmia. Herkät ihmiset on todella kovilla.

Vierailija
9/81 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voimia ap! Ihmetyttää ihmiset, jotka vain pysyvät yhteisössä jossa mm kehoitetaan välttämään raamatun omatoimista lukemista ja kannustetaan vain seuroihin sanaa kuulemaan. Eli jollain tasolla tiedostetaan ettei oppi olekaan kristinuskon mukaista, vaan pelkkää vallankäyttöä.

Ei ihmetyttäisi, jos olisit lapsesta lähtien ollut ohjattu pelolla yhteisön sääntöihin.

Vierailija
10/81 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa ihmiset rohkeasti kantaa. Näistä asioista puhutaan liian vähän. Ei tarvii syyllistää tai haukkua ihmisiä vaan puhutaan ihmisten tekemästä uskonnosta jossa on "muuttumaton" oppi.

Vierailija
11/81 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aivan helluntailaisuudelta, mutta jyrkempänä. Miten muuten olet edes päätynyt ostamaan kondomeja? Taidat olla nainen? Mies ei noista lähtökohdista tule koskaan harrastamaan seksiä.

T: Helluntaiperheessä kasvanut, keski-ikäistyvä neitsytmies

Huom. Tämä on sinun henk.koht.kokemus, minulla on aivan erilainen. T:toinen hellari perheessä kasvanut nelikymppinen ja aikuisena liikkeen jättänyt

Vierailija
12/81 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sielunvihollinen. Olet väärä profeetta joita on lopunajalla. Uskallat pilkata jumalaa ja sen lapsia. Maailmanloppu on lähellä!

Ps. Mua ei ole aivopesty vaan olen oikea uskovainen. Muut tulimereen.

Pps. Olen suurperheen äiti. Lapsistani vanhimmat ovat sairastuneet masennuksen tms. Koska sielunvihollinen.

Ppps. Vain maailman perheiden ongelmia saa tuoda esiin, koska meillä ei ole ongelmia.

Pppps. Ne jotka käyttävät alkoholia, ovat juoppoja, ja niiden lapset kärsii. Näin mulle on opetettu.

Jumalan rauhaan jääkää kaikki uskon sisaset ja veljet.

Vierailija
13/81 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollaki on henkilökohtainen kokemus helluntailaisuudesta, sitä ei saa kertoa julkisuuteen. T Helluntailainen 😄😂😂😂

Vierailija
14/81 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolainen tutkijapastori Seppo Lohi on sanonut, että jos ehkäisyoppi muutetaan, lestadiolaisuudesta katoaa muutamassa vuosikymmenessä.

Vierailija
15/81 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on vaan katkera

Vierailija
16/81 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin vaikka lestadiolainen kuin nillittävä ja yhteiskunnan piikkiin elävä vihervassari!

Vierailija
17/81 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annahoo kirjoitti:

Aloittaja on vaan katkera

katkeruus kiellettyä tuollaisessa lahkossa olon jälkeen???????

Vierailija
18/81 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin vaikka lestadiolainen kuin nillittävä ja yhteiskunnan piikkiin elävä vihervassari!

Miks pitäis olla kumpikaan? Kumpikaan ei sen kummemmin perusteta faktoista vaan tunteella ja muiden haukkumisella mennään. Ollaan kateellisia niille joilla elämä hymyilee ja itse pyöritään omassa absurdissa ideologiassa.

Vierailija
19/81 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta pilkkaamista ja paskaa mitä meistä puhutaan. Koitetaan vielä pehmittää korulauseilla ettei kuulostais niin suoranaiselra vainolta.

Vierailija
20/81 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta pilkkaamista ja paskaa mitä meistä puhutaan. Koitetaan vielä pehmittää korulauseilla ettei kuulostais niin suoranaiselra vainolta.

Huh. Tämä kertoo oleellisen lestadiolaisuudesta. Ei kestetä edes analyyttistä keskustelua tai muiden ihmisten näkökulmaa jos oma todellisuus joutuu koetukselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan