Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
6641/10127 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että te lestadiolaiset olette sitten kaikki samanlaisia koska haluatte/ ette halua tehdä samoja asioita ilman että teillä on niitä kieltolistoja.

Vierailija
6642/10127 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä että te lestadiolaiset olette sitten kaikki samanlaisia koska haluatte/ ette halua tehdä samoja asioita ilman että teillä on niitä kieltolistoja.

Ja jännää on myös se, että monilla se samanlaisuus loppuu samalla hetkellä kuin jättävät liikkeen. No mistäpä edes tietäisi haluavansa tehdä asioita, joista ei ole mitään omaa kokemusta, vaan pelkästään toisten yhtä tietämättömien propagandapuhetta. 

Tiedän monta lestadiolaista, jotka ovat vakuutelleet etteivät pidä elokuvista, vaikkeivät koskaan edes olleet nähneet ainoatakaan. No oikeasti sitten kuitenkin pitivät, kun sitten joskus näkivät. Eli olivat eläneet siihen asti valheessa, kuten myös minä itse.

Kukaan ei pidä kaikista elokuvista, eikä kaikki samoista, mutta on valheellista väittää ettei pidä elokuvista. Sama koskee kaikkia muitakin asioita, ja monissa asioissa on suuri kynnys harrastaa niitä. Itselle oli erittäin vaikeaa aloittaa tanssiharrastus, aluksi tein sitä vain piilossa muiden katseilta oman ei-vl poikaystäväni kanssa.

Onneksi pääsin eroon tuosta ahdasmielisestä ja kontrolloivasta uskonyhteisöstä.

T. Nyt onnellinen ateisti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6643/10127 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmin keino vaientaa kaikenlainen keskustelu on nimittää vastakommentoijaa tyhmäksi ja lapselliseksi. Kun näitä kommentteja lukee, kovinkaan monen muunkaan takana ei tunnu olevan mikään järjen jättiläinen.

Olisi kannattanut lukea se viesti, mitä moitittiin tyhmäksi ja lapselliseksi, niin et olisi tuotakaan viestiä kirjoittanut. 

Luin sen viestin ja yksi ihminen, tod.näk. sinä, sanoi sitä tyhmäksi ja lapselliseksi. Minusta se oli hyvä ja osuva viesti, siksi kirjoitin aiemman kommenttini. Ja ehkä se ärsytti sinua siksi, että siinä oli totuuden siemen. Eikä ainoastaan siemen vaan totuus.

Ja tämä totuus on siis?

No minä suomennan mitä hän tarkoitti, kun ei itse halua vastata.

Hän halusi siis provosoivalla viestillään kertoa, etteivät ole aivopestyjä, vaikka heidät on kieltojen, manipuloinnein ja rangaistusten uhalla saatu ajattelemaan asioista samoin. 

Heillä vain sattuu olemaan muita korkeampi moraali, ja he luonnostaan tietävät permanentti olevan ok, mutta hiusten värjäyksen ei ok😁

Vierailija
6644/10127 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestini poistettiin, kysyin viisaammilta, Suomessa on viisi herätysliikettä, onko muissa herätysliikkeissä kieltolistoja,  samanlaisia, kuin on lestadiolaisuudessa? 

Vierailija
6645/10127 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestini poistettiin, kysyin viisaammilta, Suomessa on viisi herätysliikettä, onko muissa herätysliikkeissä kieltolistoja,  samanlaisia, kuin on lestadiolaisuudessa? 

Esim. esikoislestadiolaisilla myös omat tapansa ja arvonsa toimia.

Vierailija
6646/10127 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ajattelen että kyseessä on tottumukset. Jos olet tottunut kuuntelemaan esim. virsiä ja Siionin lauluja ja hieman klassista, muunlaisen musiikin kuunteleminen voi tuntua oudolta, ehkä pahaltakin. Lisäksi, kun uskosta tulee näkökulma tämänkaltaisiin asioihin, ja ihminen haluaa pitää uskostaan kiinni ja toimia oikein niin kuin on oppinut ajattelemaan, ei varmaan halua rikkoa tätä. 

Jotenkin näin ymmärtäisin, mutta joku vl voisi kertoa, olenko ymmärtänyt yhtään oikein.

En itse ole vl, mutta esimerkiksi en halua katsella tietyn tyyppistä sisältöä, kuunnella kaikenlaista musiikkia, monestakaan syystä. Myös omaa toimintaani ohjaa usko, mutta myös itsetuntemus; tiedän, että nämä asiat eivät ole minulle hyväksi enkä hyödy niistä mitenkään.

Vierailija
6647/10127 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei verhoja, ei kravatteja, ei huonekasveja, naisten hiukset tiukasti kiinni. Onhan näitä. 

Vierailija
6648/10127 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen uskomassa mutta yksin ollessani minulla soi popit autossa koska virsien kuuntelu välillä ahdistaa ja haluan tehdä sellaista mistä pidän.

Olisi liian vaikeaa luopua uskosta, hylätä perhe ja rakentaa identiteetti uudelleen.

Vierailija
6649/10127 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen uskomassa mutta yksin ollessani minulla soi popit autossa koska virsien kuuntelu välillä ahdistaa ja haluan tehdä sellaista mistä pidän.

Olisi liian vaikeaa luopua uskosta, hylätä perhe ja rakentaa identiteetti uudelleen.

Hyi sinua, teet syntiä.

Vierailija
6650/10127 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä teet niin kuin sinusta tuntuu, valinta on sinun. Mutta ei sinun perhettä tarvitse hylätä vai oletko jehovalainen? 

Vierailija
6651/10127 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olisi taas kysymyksiä lestadiolaisille:

-Miten lestadiolaisperheissä vietetään syntymäpäiviä, jos niitä on isossa perheessä paljon? Juuri juttelin erään tuttuni kanssa ja heillä saattaa osua useammat synttärit samalle kuukaudelle tai jopa päivälle. Tai jos samalle kesälle sattuu vaikka rippijuhlat, ammattikoulusta valmistujaiset ja joku lapsista kirjoittaa ylioppilaaksi? Järjestetäänkö kolmet juhlat?

-Mitä lestadiolaisperheissä annetaan lahjaksi esimerkiksi sukulaislapsille (ripille päässeet, valmistuneet jne)? Kun voihan tuollaisia juhlia olla monet per vuosi ja sekin tekee ison summan vuodessa, jos jokaiselle antaa vaikka 20 euroa lahjaksi.

-Millaisia juhlatarjoiluita perheissä järjestetään, jos vieraita on tulossa paljon? Onko jotakin pienemmän budjetin suosikkiratkaisuja? Suositaanko suolaista tai makeaa?

Ja joo, ei nämä kysymykset suoraan liity lestadiolaisuuteen, mutta monilla teistä on isot perheet, niin siksi kiinnostaa. :)

Vierailija
6652/10127 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Miten lestadiolaisperheissä vietetään syntymäpäiviä, jos niitä on isossa perheessä paljon? Juuri juttelin erään tuttuni kanssa ja heillä saattaa osua useammat synttärit samalle kuukaudelle tai jopa päivälle. Tai jos samalle kesälle sattuu vaikka rippijuhlat, ammattikoulusta valmistujaiset ja joku lapsista kirjoittaa ylioppilaaksi? Järjestetäänkö kolmet juhlat?

-Mitä lestadiolaisperheissä annetaan lahjaksi esimerkiksi sukulaislapsille (ripille päässeet, valmistuneet jne)? Kun voihan tuollaisia juhlia olla monet per vuosi ja sekin tekee ison summan vuodessa, jos jokaiselle antaa vaikka 20 euroa lahjaksi.

-Millaisia juhlatarjoiluita perheissä järjestetään, jos vieraita on tulossa paljon? Onko jotakin pienemmän budjetin suosikkiratkaisuja? Suositaanko suolaista tai makeaa?

Ja joo, ei nämä kysymykset suoraan liity lestadiolaisuuteen, mutta monilla teistä on isot perhee

"Mitä lestadiolaisperheissä annetaan lahjaksi esimerkiksi sukulaislapsille (ripille päässeet, valmistuneet jne)? Kun voihan tuollaisia juhlia olla monet per vuosi ja sekin tekee ison summan vuodessa, jos jokaiselle antaa vaikka 20 euroa lahjaksi."

Jäikö nolla pois lukemasta? 

Rippilahjaksi annetaan yleensä 50-100€, ja koulusta valmistuneelle 100-200€. 

Vierailija
6653/10127 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja joo, ei nämä kysymykset suoraan liity lestadiolaisuuteen, mutta monilla teistä on isot perhee

Meidän suku ei ole lestadiolainen, mutta samassa perheessä on ollut samana kesänä lakkiaiset, rippijuhlat ja 50-vuotisjuhlat. Tietysti kaikkia juhlittiin.

Miten tämänkin voi saada ongelmaksi? 

Ihan tavallisessa suvussa voi olla vuodessa monet juhlat ja usein onkin. 

Vierailija
6654/10127 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestetään juhlat, yleensä erikseen ellei sitten ole kyse tyyliin kaksosten rippijuhlista ja kun en koe vierautta naistenlehtiä ym. lukiessa niin sanoisin että normaaleja ne juhlat on, ehkä vähän enemmän vieraita (tosin esim. rippijuhliin on joissain suvuissa tapana kutsua vaan kummit, joissain enemmänkin porukkaa) ja alkumalja vaan puuttuu. Paljon tehdään tarjoiluja itse, ainakin minun tuttavapiirissä. Lahjatkin on tavallisia, kuten rahaa ja Iittalan astioita.

Vierailija
6655/10127 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännää että esim. kaikki opiskelijat on samanlaisia ja tykkää juoda alkoholia haalarit päällä. Tai kaikki tykkää lanttulaatikosta jouluna.

Tuo ilmiö on yleinen. Korostuu vaan kun poikkeaa valtaväestöstä.

Vierailija
6656/10127 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun pitäisi hylätä perhe? Ihan samanlaiset on välit perheenjäseniin ja sukulaisiin vaikka ei uskokaan.

Vierailija
6657/10127 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän suku ei ole lestadiolainen, mutta samassa perheessä on ollut samana kesänä lakkiaiset, rippijuhlat ja 50-vuotisjuhlat. Tietysti kaikkia juhlittiin.

Älä kettuile, ei pitäisi olla sinun ongelma että meillä juhlia on kymmenen kertaa enemmän?

Vierailija
6658/10127 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännää että esim. kaikki opiskelijat on samanlaisia ja tykkää juoda alkoholia haalarit päällä. Tai kaikki tykkää lanttulaatikosta jouluna.

Tuo ilmiö on yleinen. Korostuu vaan kun poikkeaa valtaväestöstä.

Mutta kun kaikki opiskelijat ei tykkää juoda haalarit päällä, eikä kaikki tykkää lanttulaatikosta. Järjetöntä verrata samanlaisuuteen alistettuja johonkin juhlatapaan. Juhlia tulee ja menee, mutta aivopesu on ja pysyy.

Vierailija
6659/10127 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kettuile, ei pitäisi olla sinun ongelma että meillä juhlia on kymmenen kertaa enemmän?

Miksi se on ongelma?

Vierailija
6660/10127 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei verhoja, ei kravatteja, ei huonekasveja, naisten hiukset tiukasti kiinni. Onhan näitä. 

Ei verhoja? Miksi ei? 

Ketju on lukittu.