Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
6581/10127 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana seurata heidän elämää. 20 vuoden päästä on lapsia paljon.

Ei ole kiveen hakattu. Sopiva sairaus tms niin lapsia ei synny enää ollenkaan. Ei näitä voi kukaan etukäteen tietää.

Eikä täysin pois suljettua ole sekään, että omat aivot alkavat raksuttaa. Jotkut kykenevät jossain vaiheessa irtautumaan liikkeen taholta tulleesta kontrollista, kaikki tosin ei.

Sepä se. Kun aivopestyt eivät tajua olevansa aivopestyjä, niin eivät ymmärrä omien ajatusten olevan ulkoa päin syötettyjä. Jos kuvittelee elävänsä oman tahdon mukaisesti, ei se aivojen käyttö ihan helppoa ole.

Vierailija
6582/10127 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo verhokeskustelu on ihan pöljä. Joku kertoo sen kohta totena eteenpäin ja näin on taas uusi, paikkansa pitämätön juttu syntynyt. 

Miksi nyt lähtisi väärä "tieto" leviämään, kun ei niin ole ennenkään käynyt. Enemmän on sitä, että jälkikäteen asiat on pyritty tekemään naurettaviksi paikkansapitämättömiksi. Tarkoitan näitä jokaisen lestadiolaisen kielletyksi tietämiä asioita, silti ne pyritään kieltämään 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6583/10127 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana seurata heidän elämää. 20 vuoden päästä on lapsia paljon.

Ei ole kiveen hakattu. Sopiva sairaus tms niin lapsia ei synny enää ollenkaan. Ei näitä voi kukaan etukäteen tietää.

Eikä täysin pois suljettua ole sekään, että omat aivot alkavat raksuttaa. Jotkut kykenevät jossain vaiheessa irtautumaan liikkeen taholta tulleesta kontrollista, kaikki tosin ei.

Sepä se. Kun aivopestyt eivät tajua olevansa aivopestyjä, niin eivät ymmärrä omien ajatusten olevan ulkoa päin syötettyjä. Jos kuvittelee elävänsä oman tahdon mukaisesti, ei se aivojen käyttö ihan helppoa ole.

Alapeukut ovat erinomainen osoitus aivopesun voimasta, ja osasin jopa odottaa aivopestyiltä tällaista reaktiota. Eli alapeukut eivät tosiaankaan tulleet yllätyksenä.

Kun edes itselleen ei voi myöntää asioiden todellista laitaa, ei myöskään näistä ajatuksista irtautuminen ole mahdollista. Tosiasioiden myöntäminen olisi vääristä aivopesulla syötetyistä ajatusmalleista irtautumisen ensimmäinen askel. 

Kannattaa pohtia, miksi ajattelen tietyistä asioista niin kuin ajattelen, ja olenko oikeasti sisimmässäni ajatusten takana?

Vierailija
6584/10127 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen pitäisi kyetä aikuisena nollaamaan koko oma uskomusjärjestelmä ja maailmankuva, kyetäkseen aidosti näkemään mikä on ulkopuolelta syötettyä käsitystä oikeasta/väärästä ja mitä sisin sanoo aidosti. Täydellisesti se lienee mahdotonta, mutta jollain tasolla mahdollista. Se lähtee siitä, kun ajattelua ei enää ohjaa pelko, vaan vapaus ja rakkaus. 

Vierailija
6585/10127 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen pitäisi kyetä aikuisena nollaamaan koko oma uskomusjärjestelmä ja maailmankuva, kyetäkseen aidosti näkemään mikä on ulkopuolelta syötettyä käsitystä oikeasta/väärästä ja mitä sisin sanoo aidosti. Täydellisesti se lienee mahdotonta, mutta jollain tasolla mahdollista. Se lähtee siitä, kun ajattelua ei enää ohjaa pelko, vaan vapaus ja rakkaus. 

Joillekin helpompaa ja toisille vaikeampaa. Itse kuulun ensimmäiseen ryhmään, kun lapsuuden kodissa on opetettu/aivopestyt ainoastaan hyvään käytökseen ja Joulupukkiin.

Toisin on naapurin perheessä, heidän lapsien opetettiin olevan uskovaisina muiden yläpuolella. Tämä näkyi huuteluna ja ilkivaltana muita kohtaan, huutelivat mm. "tepä ette pääse taivaaseen lällällää!" Itse en näihin huuteluihin lähtenyt mukaan, vaan pyrin välttämään näitä huutelijoita. Koululuokalla tosin oli yksi näistä huitelijoista.

Toki vaikutti myös naapurin lasten myöhempään elämään, kun heidät olis saatu myös sisäistämään synnytyspakko ja televisiokielto yms. Eli heistä tuli suurperheen isiä ja äitejä, eikä televisiota heillä ollut heidän uusissakaan perheissä.

Osa irtaantui liikkeestä myöhemmin, ja siitä seurasi myös elämäntapojen muutos. Jotenkin huvittavaa, etteivät enään noudattaneet niitä kieltoja ja sääntöjä, joiden noudattamattomuuden vuoksi olivat meidät muut haukkuneet.

Vierailija
6586/10127 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on mielenkiintoista, millaisiin tekoihin ihmisten mielestä usko liittyy. Minä pidän itseäni hartaana uskovaisena. En minä silti koe, että uskon takia minun täytyisi kieltäytyä joistakin asioista. En minä esimerkiksi koe, että usko kieltäisi minua juomasta alkoholia, tanssimasta tai mitään muutakaan. On vain monia asioita, jotka eivät minua kiinnosta (en esim. ole kiinnostunut tanssimisesta) tai en koe niiden olevan minulle fyysisesti/henkisesti hyväksi ja siksi en niitä tee (esim. alkoholin juonti). Mutta eivät nuo asiat uskoon liity. Koen, että usko kannustaa minua kohtelemaan toisia ihmisiä hyvin ja vaikuttaa siten omatuntooni, mutta onhan ystävällisiä ja toiset huomioivia ihmisiä ihan kaikenlaisten ihmisten joukossa.

En koe, että usko "vaatisi" minulta jonkinlaisia tekoja esimerkiksi pelastuksen eteen. Pelastus on Jumalalta saatu lahja, jota en voi ansaita. Sen sijaan uskoon minulla liittyy ajatus uskon ruokkimisesta tietyillä asioilla: rukoilemalla, Raamattua lukemalla sekä kirkossa/ehtoollisella käymisellä. Nuo asiat hoitavat uskoani. Lapselleni luen iltarukouksen joka päivä, luen hänelle välillä Raamattua/lauletaan virsiä ja vien lasta säännöllisesti kirkkoon. Eivätkä nämä teot ole minulle mitään ansioita tai yritys ansaita pelastusta, vaan mahdollisuus ruokkia uskoa. Itse en koe, että usko edellyttäisi tietynlaisia tekoja pelastumisen eteen. Pelkkä usko riittää. Enkä minä hetkeäkään epäile, ettenkö pääsisi taivaaseen. Tiedän, että uskon ja luotan siihen, että usko on pelastuksen edellytys.

Vierailija
6587/10127 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on mielenkiintoista, millaisiin tekoihin ihmisten mielestä usko liittyy. Minä pidän itseäni hartaana uskovaisena. En minä silti koe, että uskon takia minun täytyisi kieltäytyä joistakin asioista. En minä esimerkiksi koe, että usko kieltäisi minua juomasta alkoholia, tanssimasta tai mitään muutakaan. On vain monia asioita, jotka eivät minua kiinnosta (en esim. ole kiinnostunut tanssimisesta) tai en koe niiden olevan minulle fyysisesti/henkisesti hyväksi ja siksi en niitä tee (esim. alkoholin juonti). Mutta eivät nuo asiat uskoon liity. Koen, että usko kannustaa minua kohtelemaan toisia ihmisiä hyvin ja vaikuttaa siten omatuntooni, mutta onhan ystävällisiä ja toiset huomioivia ihmisiä ihan kaikenlaisten ihmisten joukossa.

En koe, että usko "vaatisi" minulta jonkinlaisia tekoja esimerkiksi pelastuksen eteen. Pelastus on Jumalalta saatu lahja, jota en voi ansaita. Sen sijaan uskoon minulla liittyy ajatus uskon ruokkimisesta tietyillä asioilla:

Tuota paremmin et voi muille vakuuttaa, että "olen aivopesty".

Huvittavinta on ettei aivopestyt itse ymmärrä tätä. Kannattaa tutustua aiheeseen paremmin, monissa kirjoissakin on käsitelty tätä ajatusvääristymää, missä aivopesun uhrit vakuuttelevat kivenkovaa heidän ajatustensa olevan omia. Eivätkä he kuulemma halua edes tehdä asioita jotka ovat heiltä kiellettyjä, no eivät haluakkaan. Sehän sen aivopesun tarkoitus on!

Aivopesulla halutaan saada heidät itse haluamaan toimia ja ajatella niin kuin se aivopesijä tahtoo. Ei aivopesu toimisi niin hyvin kuin se toimii, ellei omaa tahtoa saataisi nujerrettua ja korvattua toisilla ajatuksilla.

Vierailija
6588/10127 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koe, että usko "vaatisi" minulta jonkinlaisia tekoja esimerkiksi pelastuksen eteen. Pelastus on Jumalalta saatu lahja, jota en voi ansaita. Sen sijaan uskoon minulla liittyy ajatus uskon ruokkimisesta tietyillä asioilla:

Huh! Toivottavasti et itse usko mitä kirjoitat, vaan se on vain tarkoitettu puolustuspuheeksi aivopesukeskusteluun. Jos oikeasti olet tuota mieltä, ei sinulla ole pienintäkään edellytystä suhtautua kriittisesti yhteiskunnan tai uskonnollisen yhteisön vaikutuksista sinuun yksilönä.

Vierailija
6589/10127 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koe, että usko "vaatisi" minulta jonkinlaisia tekoja esimerkiksi pelastuksen eteen. Pelastus on Jumalalta saatu lahja, jota en voi ansaita. Sen sijaan uskoon minulla lii

Niin. Tässä näkee, että "kirkkouskovaisissakin" on sitten henkilöitä, joita voi ilmeisesti kutsua aivopestyiksi. Lestadiolainenhan tuo kirjoittaja ei ollut, muuten olisi maininnut kirkossa käynnin lisäksi myös seurat. 

Vierailija
6590/10127 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koe, että usko "vaatisi" minulta jonkinlaisia tekoja esimerkiksi pelastuksen eteen. Pelastus on Jumalalta saatu lahja, jota en voi ansaita. Sen sijaan uskoon minulla lii

Mitä tarkoitat uskonnollisella yhteisöllä? Ei hän kertonut kuuluvansa mihinkään yhteisöön. Mistä tiedät, kuuluuko edes kirkkoon, vaikka uskoisikin Jumalaan?

Vierailija
6591/10127 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan huh😮

Voiko kaikki lestadiolaiset olla noin yksinkertaisia?

Toivottavasti ei, mutta tuollaisella vaikutukselta ei voi välttyä lukiessa lestadiolaisten kommentteja.

Minä tosin uskon tuon vakuuttelun olevan suunnattu toisille, eli lähinnä toisille uskovaisille joiden halutaan pysyvän kiinni liikkeen opeissa.

Varmasti haluttaisiin myös ulkopuolisille vakuutella, ettemme ole aivopestyjä, mutta toimii täysin toisinpäin ainakin meihin jotka ymmärrämme aivopesutekniikoista. Varmaan moni muukin näkee viestin onttouden, joten ei se monia ainakaan vakuuta.

Vierailija
6592/10127 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koe, että usko "vaatisi" minulta jonkinlaisia tekoja esimerkiksi pelastuksen eteen. Pelastus on Jumalalta saatu lahja

Niin. Tässä näkee, että "kirkkouskovaisissakin" on sitten henkilöitä, joita voi ilmeisesti kutsua aivopestyiksi. Lestadiolainenhan tuo kirjoittaja ei ollut, muuten olisi maininnut kirkossa käynnin lisäksi myös seurat. 

Tietysti voi kutsua aivopestyksi, jos uskonliike kieltää nämä hänen mainitsemansa asiat. Hänhän kertoi uskonnon kieltävän joitakin asioita, kuten esimerkiksi tanssimisen.

Vierailija
6593/10127 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koe, että usko "vaatisi" minulta jonkinlaisia tekoja esimerkiksi

Edelleen: hän ei sanonut kuuluvansa mihinkään liikkeeseen. Lisäksi sanoi, että usko juuri ei kiellä häntä tanssimasta, mutta hän ei itse halua.

Ei tuo kirjoittaja ole lestadiolainen. Mutta ihan hyvä huomioida myös se, että muissakin voi olla aivopestyjä, jos tuota rumaa ja mielestäni tähän yhteyteen muutenkin sopimatonta sanaa haluaa käyttää. 

Vierailija
6594/10127 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen: hän ei sanonut kuuluvansa mihinkään liikkeeseen. Lisäksi sanoi, että usko juuri ei kiellä häntä tanssimasta, mutta hän ei itse halua.

Ei tuo kirjoittaja ole lestadiolainen. Mutta ihan hyvä huomioida myös se, että muissakin voi olla aivopestyjä, jos tuota rumaa ja mielestäni tähän yhteyteen muutenkin sopimatonta sanaa haluaa käyttää. 

Ja edelleen: tuota selkeämmin ei voisi sanoa kuuluvansa uskonnolliseen liikkeeseen joka määrittelee mitä saa tai ei saa tehdä. Ei kukaan ateistikaan ole niin tyhmä, että julistaisi ettei ateismi kiellä minua juomasta tai tanssimasta, mutta minä en halua.

Vierailija
6595/10127 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja edelleen: tuota selkeämmin ei voisi sanoa kuuluvansa uskonnolliseen liikkeeseen joka määrittelee mitä saa tai ei saa tehdä. Ei kukaan ateistikaan ole niin tyhmä, että julistaisi ettei ateismi kiellä minua juomasta tai tanssimasta, mutta minä en halua.

Totta! Eli kyseinen henkilö kuuluu johonkin yhteisöön joka kieltää nuo asiat. Ainakin lestadiolaisuus on yksi noista, mutta kuinka Jehovan todistajat?

Vierailija
6596/10127 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset käyttäytymis- ja ajatusmallit, jotka suojelee omaa elämää ja muiden ihmisten elämää on luonnollista käytöstä ihmiselle, silloin ei voitane puhua aivopesusta. Ihmisellä on terve vaisto toimia elämää suojelevasti. Mutta sitten kun mennään sellaisiin kysymyksiin, saako ihminen meikata, värjätä hiuksia, pukeutua miten haluaa, opiskella mitä haluaa, ajatella eri tavalla kuin ympärillä olevat jne jne, niin on aivan perusteltua kysyä, onko omaksuttu näkemys perustellusti oikea näkemys/totuus. Varsinkin jos näkemys yhdistetään hengelliseen oppiin. Kyseenalaistaminen on tervettä ja normaalia, muussa tapauksessa ihmiselle voidaan syöttää mikä tahansa näkemys totuutena. 

Vierailija
6597/10127 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, voi olla. Mutta lestadiolainen hän ei ole. Ei tuo kuulosta yhtään vl:lta, että uskoa hoidetaan pääasiassa kirkossa käymisellä, ehtoollisella jne. 

Vierailija
6598/10127 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaiset käyttäytymis- ja ajatusmallit, jotka suojelee omaa elämää ja muiden ihmisten elämää on luonnollista käytöstä ihmiselle, silloin ei voitane puhua aivopesusta. Ihmisellä on terve vaisto toimia elämää suojelevasti. Mutta sitten kun mennään sellaisiin kysymyksiin, saako ihminen meikata, värjätä hiuksia, pukeutua miten haluaa, opiskella mitä haluaa, ajatella eri tavalla kuin ympärillä olevat jne jne, niin on aivan perusteltua kysyä, onko omaksuttu näkemys perustellusti oikea näkemys/totuus. Varsinkin jos näkemys yhdistetään hengelliseen oppiin. Kyseenalaistaminen on tervettä ja normaalia, muussa tapauksessa ihmiselle voidaan syöttää mikä tahansa näkemys totuutena. 

Toisaalta tiedän joitakuita ihan vain pelkkään kirkkoon kuuluvia uskovia, jotka pohtivat vaikka sitä että onko tanssiminen ok. Enemmän näitä on toki vanhemmissa ikäluokissa. 

Vierailija
6599/10127 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että sitä tekee enemistö, ei välttämättä ole oikeus ja totuus myöskään. Ennen ei kukaan meikannut tai värjännyt hiuksia. Hiusten värjäyshän on muuten epäterveellistä ainakin nuoremmille.

Enpä ole muuten kuullut että lestadiolaisten opiskeluja kontrolloitaisiin.

Vierailija
6600/10127 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo verhokeskustelu on ihan pöljä. Joku kertoo sen kohta totena eteenpäin ja näin on taas uusi, paikkansa pitämätön juttu syntynyt. 

Miksi nyt lähtisi väärä "tieto" leviämään, kun ei niin ole ennenkään käynyt. Enemmän on sitä, että jälkikäteen asiat on pyritty tekemään naurettaviksi paikkansapitämättömiksi. Tarkoitan näitä jokaisen lestadiolaisen kielletyksi tietämiä asioita, silti ne pyritään kieltämään 

Esimerkiksi "ikkunaton pesukone" juttu oli vitsi, mutta joku otti sen todesta ja uutinen levisi Japaniin asti että lestadiolaiset muka kyttäävät onko pesukoneessa ikkuna vai ei.

Ketju on lukittu.