Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Hei, 6588, oletko varma että ajatukset muiden aivopesusta ovat omiasi vai onko valtakulttuuri aivopessyt sinut pitämään ditä muita vapaampana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset käyttäytymis- ja ajatusmallit, jotka suojelee omaa elämää ja muiden ihmisten elämää on luonnollista käytöstä ihmiselle, silloin ei voitane puhua aivopesusta. Ihmisellä on terve vaisto toimia elämää suojelevasti. Mutta sitten kun mennään sellaisiin kysymyksiin, saako ihminen meikata, värjätä hiuksia, pukeutua miten haluaa, opiskella mitä haluaa, ajatella eri tavalla kuin ympärillä olevat jne jne, niin on aivan perusteltua kysyä, onko omaksuttu näkemys perustellusti oikea näkemys/totuus. Varsinkin jos näkemys yhdistetään hengelliseen oppiin. Kyseenalaistaminen on tervettä ja normaalia, muussa tapauksessa ihmiselle voidaan syöttää mikä tahansa näkemys totuutena.
Se, että sitä tekee enemistö, ei välttämättä ole oikeus ja totuus myöskään. Ennen ei kukaan meikannut tai värjännyt hiuksia. Hiusten värjäyshän on muuten epäterveellistä ainakin nuorem
"Se, että sitä tekee enemistö, ei välttämättä ole oikeus ja totuus myöskään."
Sellaista en väittänyt.
Mitä tulee väriaineisiin ja ulkoiseen koristautumiseen, alkuperäiskansoilla on usein hyvin vahvat perinteet maalata ihoa/hiuksia erilaisilla väriaineilla. Koristautua koruilla jne. Tanssia erilaisissa tilanteissa. Jopa lävistykset ja tatuoinnit on tavallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo verhokeskustelu on ihan pöljä. Joku kertoo sen kohta totena eteenpäin ja näin on taas uusi, paikkansa pitämätön juttu syntynyt.
Miksi nyt lähtisi väärä "tieto" leviämään, kun ei niin ole ennenkään käynyt. Enemmän on sitä, että jälkikäteen asiat on pyritty tekemään naurettaviksi paikkansapitämättömiksi. Tarkoitan näitä jokaisen lestadiolaisen kielletyksi tietämiä asioita, silti ne pyritään kieltämään
Esimerkiksi "ikkunaton pesukone" juttu oli vitsi, mutta joku otti sen todesta ja uutinen levisi Japaniin asti että lestadiolaiset muka kyttäävät onko pesukoneessa ikkuna vai ei.
Oliko vitsi vai ei, mutta tuo on sellainen asia, mitä lestadiolaiset itse pitivät totena. Olen aiemminkin kirjoittanut vanhoista kokemuksista 70 luvulta, silloin lestadiolaiset koulukaverit nostivat hirveän äläkän ja haukkuivat nähtyään ikkunallisen pesukoneen. Eli tuo pesukone juttu ei välttämättä ihan puuta heinää ole, vaan ainakin joillekin se on ollut ihan totta.
Jospa se on ollut vain pienen piirin juttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo verhokeskustelu on ihan pöljä. Joku kertoo sen kohta totena eteenpäin ja näin on taas uusi, paikkansa pitämätön juttu syntynyt.
Miksi nyt lähtisi väärä "tieto" leviämään, kun ei niin ole ennenkään käynyt. Enemmän on sitä, että jälkikäteen asiat on pyritty tekemään naurettaviksi paikkansapitämättömiksi. Tarkoitan näitä jokaisen lestadiolaisen kielletyksi tietämiä asioita, silti ne pyritään kieltämään
Esimerkiksi "ikkunaton pesukone" juttu oli vitsi, mutta joku otti sen todesta ja uutinen levisi Japaniin asti että lestadiolaiset muka kyttäävät onko pesukoneessa ikkuna vai ei.
Oliko vitsi vai ei, mutta tuo on sellainen asia, mitä lestadiolaiset itse pitivät totena. Olen aiemminkin kirjoittanut vanhoist
Minä olen kasvanut lestadiolaisessa kodissa ja pesukoneesta ei ole ikinä oltu mitään isompaa mieltä kuin imuristakaan. Eikä sukulaiskodeissakaan. Se ei ole ollut koskaan mikään kysymys. Olisivatko koulukaverit kuulleet urbaanilegendasta ja käsittäneet sen väärin? Lapset joskus tekee niin. Tuota myyttiä nimittäin murrettiin Srk:n historiikissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset käyttäytymis- ja ajatusmallit, jotka suojelee omaa elämää ja muiden ihmisten elämää on luonnollista käytöstä ihmiselle, silloin ei voitane puhua aivopesusta. Ihmisellä on terve vaisto toimia elämää suojelevasti. Mutta sitten kun mennään sellaisiin kysymyksiin, saako ihminen meikata, värjätä hiuksia, pukeutua miten haluaa, opiskella mitä haluaa, ajatella eri tavalla kuin ympärillä olevat jne jne, niin on aivan perusteltua kysyä, onko omaksuttu näkemys perustellusti oikea näkemys/totuus. Varsinkin jos näkemys yhdistetään hengelliseen oppiin. Kyseenalaistaminen on tervettä ja normaalia, muussa tapauksessa ihmiselle voidaan syöttää mikä tahansa näkemys totuutena.
Se, että sitä tekee enemistö, ei välttämättä ole oikeus ja totuus myöskään. Ennen ei kukaan meikannut tai värjännyt hiuksia. Hiusten vär
Minä taas puhuin Suomesta entisaikaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko vitsi vai ei, mutta tuo on sellainen asia, mitä lestadiolaiset itse pi
Minä olen kasvanut lestadiolaisessa kodissa ja pesukoneesta ei ole ikinä oltu mitään isompaa mieltä kuin imuristakaan. Eikä sukulaiskodeissakaan. Se ei ole ollut koskaan mikään kysymys. Olisivatko koulukaverit kuulleet urbaanilegendasta ja käsittäneet sen väärin? Lapset joskus tekee niin. Tuota myyttiä nimittäin murrettiin Srk:n historiikissakin.
Miten kyseinen asia olisi voinut olla legenda jo syntyessään? Tuo kokemus oli 70 luvulta kuten kirjoitin. Kyllä tuntemani lestadiolaiset uskoivat tuohon.
Maailma oli tuolloin täysin erilainen kuin nykyään, ei tieto levinnyt samoin kuin nykyään.
Kai tässä historiikissa puhuttiin milloin myytti olisi syntynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että sitä tekee enemistö, ei välttämättä ole oikeus ja totuus myöskään. Ennen ei ku
Minä taas puhuin Suomesta entisaikaan
Eiköhän saamelaiskulttuuristakin jotain elementtejä löydy.
Ei tuo ikkunaton pesukone ole yhtään typerämpi sääntö kuin muutkaan, mitä lestadiolaisuudessa on. Joten turha tehdä asiasta merkitystään suurempaa, se että jotkut lestadiolaiset ovat noudattaneet tätä kieltoa ei ole iso asia. Molemmilla koneilla on saanut vaatteet puhtaaksi.
Tuollaiset typerät säännöt toimivat parhaiten kuuliaisuuden osoituksena.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ikkunaton pesukone ole yhtään typerämpi sääntö kuin muutkaan, mitä lestadiolaisuudessa on. Joten turha tehdä asiasta merkitystään suurempaa, se että jotkut lestadiolaiset ovat noudattaneet tätä kieltoa ei ole iso asia. Molemmilla koneilla on saanut vaatteet puhtaaksi.
On minusta muissa ainakin enemmän logiikkaa. Asiallinen pukeutuminen (50-luvun mittapuulla), humaltumisen ja aivottoman mediasoopan välttäminen on ihan järkevää joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko vitsi vai ei, mutta
Kyllä Myrskyjen keskellä -kirjassa puhuttiin. Ei löydy hyllystä niin kerron ulkomuistista. Paikallinen ei-lestadiolainen poliittinen aktiivi ja lestadiolaissaarnaaja sattuivat yhtä aikaa käymään lestadiolaisen mummon luona. Poliittinen aktiivi oli kai yrittänyt saada mummoa liittymään johonkin puolueeseen, mutta ei päässyt toimeen tuon saarnaajan läsnäollessa. Siitä poliittinen aktiivi sai kipinän valeuutiseen, että ko. saarnaaja kiertää katsomassa millaiset pesukoneet lestadiolaisilla on. En muista julkaistiinko uutinen paikallislehdessä vai poliittisessa lehdessä.
Uutinen julkaistiin vasemmistolaislehdessä (olen 70-luvun nuori ja muistan tapauksen) ja siitä se lähti elämään eikä ole täysin laantunut vieläkään. Esim. 90-luvulla jopa Opetushallitus oli laittamassa asiaa johonkin uskonnon oppimateriaaliin, mutta se saatiin estettyä, kun joku sai siitä tiedon. Näin syntyvät urbaanilegendat ja jopa itseään oppineina ja sivistyneinä pitävät ihmiset ovat taipuvaisia uskomaan niihin.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluan juoda alkoholia, se on ok.
Jos en halua juoda, olen aivopesty.Jos haluan harrastaa irtosuhteita/ au-seksiä, se on ok.
Jos en halua au-seksiä, olen aivopesty.Jos haluan tanssia, se on ok.
Jos en halua tanssia, olen aivopesty.
Jos haluan meikata, se on ok.
Jos en halua meikata, olen aivopesty.
Näinkö tää tosiaan menee?
Näin ulkopuolisena ihmettelen tätä myös, koska ei kaikki ei-vl:tkään kuitenkaan meikkaa, käytä alkoholia tai harrasta tanssia saati avioliiton ulkopuolisia suhteita. Jos VL on aivopesty kun ei tee noita, niin mikä ei-vl on, joka ei noita asioita tee?
Mä en ymmärrä, miksi tuo lestadiolaisuus on jollekin kuin punainen vaate. Jokaisella saa olla omanlaisensa vakaumus ja arvomaailma. Ei toisen vanhoillislestadiolaisuus ole keltään pois. Tulee mieleen, onko muuten vain ikäviä kohtaamisia ja uskonto kortti vedetään esille.. vaikka todennäköisesti kyse jostain muusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en halua juoda, olen aivopesty.Jos haluan harrastaa irtosuhteita/ au-seksiä, se on ok.
Näin ulkopuolisena ihmettelen tätä myös, koska ei kaikki ei-vl:tkään kuitenkaan meikkaa, käytä alkoholia tai harrasta tanssia saati avioliiton ulkopuolisia suhteita. Jos VL on aivopesty kun ei tee noita, niin mikä ei-vl on, joka ei noita asioita tee?
Mä en ymmärrä, miksi tuo lestadiolaisuus on jollekin kuin punainen vaate. Jokaisella saa olla omanlaisensa vakaumus ja arvomaailma. Ei toisen vanhoillislestadiolaisuus ole keltään pois.
No näistähän ei yleensä tykätä sen takia että ovat niin häikäilemättömiä ulkopuolisille. Monet heistä. Ei se uskontoon liity.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, miksi tuo lestadiolaisuus on jollekin kuin punainen vaate. Jokaisella saa olla omanlaisensa vakaumus ja arvomaailma. Ei toisen vanhoillislestadiolaisuus ole keltään pois. T
Kiitos tästä viestistä. Juuri näin itsekin ajattelen ja ihmettelen mikä meissä niin hiertää?
Jospa annetaan kaikille uskonnonvapaus. En usko että vl-porukka tulee kellekään omaa vakaumustaan tyrkyttämään. Antakaa meillekin mahdollisuus elää ja uskoa rauhassa.
Joku vastaa varmaan, että haluaa vain puuttua epäkohtiin. Luulen että Suomen ja maailman mittakaavassa löytyy tärkeämpiäkin asioita joita haluaa muuttaa kuin vl-uskovaiset.
Tervetuloa seuroihin kuuntelemaan ja tutustumaan, jos asia kiinnostaa! Netin kautta nettiseurat.fi
No näistähän ei yleensä tykätä sen takia että ovat niin häikäilemättömiä ulkopuolisille. Monet heistä. Ei se uskontoon liity.
Tämä on valetta. Ihan samalla tavalla heissä on monenlaisia ihmisiä, sekä hyviä että huonoja, kuin muissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, miksi tuo lestadiolaisuus on jollekin kuin punainen vaate. Jokaisella saa olla omanlaisensa vakaumus ja arvomaailma. Ei toisen vanhoillislestadiolaisuus ole keltään pois. T
Olisiko mitenkään mahdollista, ettette te lestadiolaiset jatkuvasti kääntäisi asiallista keskustelua näin typerälle tasolle?
Ei ole mitään järkeä esittää olevansa tyhmä ja lapsellinen.
Olisiko mitenkään mahdollista, ettette te lestadiolaiset jatkuvasti kääntäisi asiallista keskustelua näin typerälle tasolle?
Ei ole mitään järkeä esittää olevansa tyhmä ja lapsellinen.
voi sinua raukkaa. Mikähän sinua tässä elämässä ahdistaa
Heh! Noista typeristä viesteistä joissa esiinnytään tyhmänä, jopa kiitellään. No ei vaikeaa arvata, että omaa viestiään siinä kehutaan!
Olen pahoillani naapurin lasten takia. Itse kieltäisin moisen huutelun jos omia lapsia olisi. Se on ilkeää, vaikka uskoisikin niin.