Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
6241/10127 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutuukohan Eldakin päiväkotiin kun tulee vauva? Niinhän kävi Abelillekin. Ei Eeva olekaan kotiäiti.

Ei ole kotiäiti, no missä tämä Eeva käy sitten töissä? 

Ei missään, mutta näköjään hänellä on tyyli, että edellinen lapsi menee aina päiväkotiin, kun uusi vauva syntyy.

Vierailija
6242/10127 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutuukohan Eldakin päiväkotiin kun tulee vauva? Niinhän kävi Abelillekin. Ei Eeva olekaan kotiäiti.

Lestadiolaisuudessa asia ei ilmeisesti mene ihan näin, se "ei kotiäiti" ei välttämättä tarkoita ihan samaa kuin muilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6243/10127 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei missään, mutta näköjään hänellä on tyyli, että edellinen lapsi menee aina päiväkotiin, kun uusi vauva syntyy.

Ensin täällä säälitään vl-äitejä ja sitten syyllistetään, jos lapsia vie hoitoon.

Ihmisillä voi olla hyvät syynsä viedä jossakin elämäntilanteessa vanhemmat lapset hoitoon. Myös ei-vl:illa. 

Vierailija
6244/10127 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin täällä säälitään vl-äitejä ja sitten syyllistetään, jos lapsia vie hoitoon.

Ihmisillä voi olla hyvät syynsä viedä jossakin elämäntilanteessa vanhemmat lapset hoitoon. Myös ei-vl:illa. 

Onhan se tyhmää tehdä paljon lapsia päiväkotiin hoidettavaksi. Jos jollakin tavallisella on haasteita lapsen kanssa,  niin hän yleensä silloin vähentää lapsilukuaan.

Vierailija
6245/10127 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Se juuri ei ole vastuun välttelyä, jos jokainen aikuinen ihminen ymmärtäisi, että on pääosin itse vastuussa itsestään ja valinnoistaan."

Voi mennä vuosia, että nuori aikuinen kasvaa tuohon pisteeseen. Ei tee kovin helpoksi jos on koko lapsuuden oppinut siihen ajatukseen, että tee niin kuin me sanotaan tai olet helvettiin matkalla. Se on hyvin piilotettua, kristillisyyden taakse kätkettyä hengellistä väkivaltaa, joka pahimmillaan vielä kuorrutetaan rakkaudellisilla sanoilla. Siinä menee normaalikin ihminen helposti sekaisin, puhumattakaan nuorista, joilla on minuuden ja maailmankuvan rakentuminen kesken.

Minä kyllä olen miettinyt ja kyseenalaistanutkin monia asioita jo nuorena. Myös: koen, että vl-arvot ovat myös suojanneet minua monelta asialta. Esimerkiksi itselleni kanta, että seksi kuuluu vain avioliittoon, on ollut ehdottomasti hyvä juttu. Olen melko varma, että olisin ilman sitä arvoa ajautunut hyvin epävarmana nuorena naisena hakemaan hyväksyntää esimerkiksi irtosuhteiden kautta. Myös alkoholittomuus on pelastanut minut monelta surulta ja auttanut ajautumasta päihteisiin - olen varma, että olisin niitä alkanut käyttää, jos olisin sellaisesta taustasta, että niiden käyttö olisi ollut helpompi aloittaa.

Toivon, että ihmiset näkisivät myös sen, että monessa vl-arvossa on myös hyvät, ihmistä suojaavat puolensa.

Vierailija
6246/10127 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksei sitten kaikki lestadiolaiset luopuisi kaikkien sääntöjen noudattamisesta, kun heille on nyt kerrottu että he itse ovat se ongelma noudattaessaan liikkeen ylhäältä päin määräämiä sääntöjä?"

Kummallinen kysymys. Mitä jos ne, jotka "sääntöjä" "noudattavat" haluavat niin tehdä? Miksi täällä oletetaan, että kaikki eläisivät liikkeen arvojen mukaan ei-vapaaehtoisesti? 

Pakko kysyä, oletko ihan terve?

Miksi tarvitset säännöt, etkö kykene itsenäiseen ajatteluun?

Vierailija
6247/10127 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Se juuri ei ole vastuun välttelyä, jos jokainen aikuinen ihminen ymmärtäisi, että on pääosin itse vastuussa itsestään ja valinnoistaan."

Voi mennä vuosia, että nuori aikuinen kasvaa tuohon pisteeseen. Ei tee kovin helpoksi jos on koko lapsuuden oppinut siihen ajatukseen, että tee niin kuin me sanotaan tai olet helvettiin matkalla. Se on hyvin piilotettua, kristillisyyden taakse kätkettyä hengellistä väkivaltaa, joka pahimmillaan vielä kuorrutetaan rakkaudellisilla sanoilla. Siinä menee normaalikin ihminen helposti sekaisin, puhumattakaan nuorista, joilla on minuuden ja maailmankuvan rakentuminen kesken.

Minä kyllä olen miettinyt ja kyseenalaistanutkin monia asioita jo nuorena. Myös: koen, että vl-arvot ovat myös suojanneet minua monelta asialta. Esimerkiksi itselleni kanta, että seksi kuuluu vain avioliittoon, on ollut ehdottomasti hyvä juttu. Olen melko varma, että olis

Minusta on outoa ettei osaa näitä ilman uskoa säädellä. Itse en käytä esim alkoholia vaikka en ole uskovainen,  en värjää hiuksia, vaikka en ole uskovainen ,en petä puolisoa, vaikka en ole uskovainen yms. Ihan ilman uskoa onnistuu nämä asiat minulta.

Vierailija
6248/10127 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tyhmää tehdä paljon lapsia päiväkotiin hoidettavaksi. Jos jollakin tavallisella on haasteita lapsen kanssa,  niin hän yleensä silloin vähentää

Nyt olet väärässä. Tiedän monia ei-vl-äitejä, jotka vievät vanhemman lapsen hoitoon kun ovat vauvan kanssa kotona. En tiedä, tekisinkö itse niin, mutta en myöskään moralisoi niitä, jotka näin toimivat. En tiedä tarpeeksi heidän elämästään, jotta voisin arvostella heidän päätöstään toimia kyseisellä tavalla.

Lisäksi koko ajan on suurempi huoli pienentyvästä syntyvyydestä Suomessa. Jos joku lapsia ystävällisesti jaksaa "tehdä", minun puolestani saa vaikka jaksamisen vuoksi välillä viedä hoitoonkin heitä.

Lisäksi ärsyttää tämä Suomessa edelleen näköjään oleva asenne, että kotivanhemmuus ei olisi täyttä työtä. Olen itse opiskeleva ja työssäkäyvä sinkku, mutta en todellakaan ajattele, että kotiäidit ja -isät olisivat jotakin siivellä eläjiä yhteiskunnan elättejä vaan he tekevät hyvin tärkeää TYÖTÄ. 

Vierailija
6249/10127 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miksei sitten kaikki lestadiolaiset luopuisi kaikkien sääntöjen noudattamisesta, kun heille on nyt kerrottu että he itse ovat se ongelma noudattaessaan liikkeen ylhäältä päin määräämiä sääntöjä?"

Kummallinen kysymys. Mitä jos ne, jotka "sääntöjä" "noudattavat" haluavat niin tehdä? Miksi täällä oletetaan, että kaikki eläisivät liikkeen arvojen mukaan ei-vapaaehtoisesti? 

Pakko kysyä, oletko ihan terve?

Miksi tarvitset säännöt, etkö kykene itsenäiseen ajatteluun?

Miksi joku kuuluu kirkkoon? Jos hän haluaa uskoa ja elää tiettyjen arvojen mukaisesti? 

Vierailija
6250/10127 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä olen miettinyt ja kyseenalaistanutkin monia asioita jo nuorena. Myös: koen, että vl-arvot ovat myös suojanneet minua monelta asialta. Esimerkiksi itselleni kanta, että seksi kuuluu vain avioliittoon, on ollut eh

En väittänytkään, että kaikki liikkeen ulkopuoliset vaikka joisivat alkoholia jne. Totta kai on mahdollista ajatella muutenkin, että ei vaikka harrasta esiaviolllista seksiä. Mutta kai sitä nyt vapaassa maassa saa ihminen halutessaan kuulua yhteisöön, jossa on tietynlaiset arvot, joiden mukaan hän kokee haluavansa elää. Suomi on vapaa maa. Lisäksi uskonnonvapaus on kirjattu ihan ihmisoikeuslakeihin. Toistaiseksi et siis voi puuttua siihen, jos omasta tahdostani haluan uskoa ja elää tietyllä tavalla. Tiedätkö: on mahdollista elää vl-yhteisössä sen arvojen mukaan täysin vapaaehtoisesti. 

Vierailija
6251/10127 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä olen miettinyt ja kyseenalaistanutkin monia asioita jo nuorena. Myös: koen, että vl-arvot ovat myös suojanneet minua monelta asialta. Esimerkiksi itselleni kant

Tottakai saa elää. 

Vierailija
6252/10127 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minua kukaan holhoa. Paitsi jotkut ulkopuolisetpyrkivät holhoamaan.

- eli tässä tapauksessa herätysliike holhoaa sinua ja määrittelee mitä saat tai et saa tehdä.

Et edes itse tajua sitä kun sinut on pienestä asti aivopesty siihen.

Kukaan ei holhoa minua eikä määrittele sitä, mitä "saan" tai "en saa" tehdä. Kuka sellaista tekisi? Ei kukaan minun elämästäni tiedä niin tarkkaan, että edes voisi jotenkin "holhota" ulkopuolelta. Käyn seuroissa ja uskon mutta muuten elän omaa yksityistä elämääni.

Lisäksi uskon, että moni vl on miettinyt paljon keskimääräistä suomalaista enemmän sitä, mitkä arvot ihmiselle helposti "määritellään" ulkopuolelta ja missä kohtaa niitä on kyseenalaistettava. Ihmettelen usein, eivätkö monet näe sitä, miten tietyn ulkoa päin määritellyn kaavan mukaan useimmat ihmiset elävät. Hyvin harvoin törmää todelliseen oman tien kulkijaan, joka ei eläisi melko pitkälti jonkin valmiiksi luodun raamin mukaisesti.

Vierailija
6253/10127 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä olen miettinyt ja kyseenalaistanutkin monia asioita jo nuorena. Myös: koen, että vl-arvot ovat myös suojanne

"Tottakai saa elää. "

Kiitos tästä lyhyestä, mutta harvinaisesta viestistä tässä ketjussa. Mukava, että joku ymmärtää myös sen, että liikkeessä voi olla mukana myös täysin vapaaehtoisesti ja ihmisellä on oikeus elää halutessaan myös tällaisten arvojen mukaan. 

Vierailija
6254/10127 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa seurata iloista ison perheen meininkiä niin instagramista löytyy sellanen kuin thebatesfam. Nämä ei tosin ole lestadiolaisia vaan babtisteja, mutta perheessä on 19 lasta ja lapsenlapsiakin jo jotain 30. 

Ja tämäkään perhe ei vl-opin mukaan ole oikein uskomassa, koska eivät ole vl? Ei auta vaikka on synnyttänyt lapsia enemmän kuin 99% vl:sta, yrittää selvästi elää kristillisesti. Itse asiassa nuo on aiemmin eläneet vielä "tiukemmin" kuin vl:set, koska lapset oli kotikoulussa, kaikki 19, eivät siis saaneet haitallisia maailmallisia vaikutteita. Ei telkkaria, ei maailmallista musiikkia. Elävät siis aika lailla kuin vl-porukka, mutta sekään ei ilmeiseti riitä. 

Vierailija
6255/10127 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukava, että joku ymmärtää myös sen, että liikkeessä voi olla mukana myös täysin vapaaehtoisesti ja ihmisellä on oikeus elää halutessaan myös tällaisten arvojen mukaan. 

Ihme jankutusta!

Miksi lestadiolaisilta saa jatkuvasti lukea tällaisia uhriutumisviestejä? Kenenkään elämää ei rajoituksista luopuminen rajoita, vaikutus on juuri päinvastainen. 

Vierailija
6256/10127 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua kukaan holhoa. Paitsi jotkut ulkopuolisetpyrkivät holhoamaan.

- eli tässä tapauksessa herätysliike holhoaa sinua ja määrittelee mitä saat tai et saa tehdä.

Et edes itse tajua sitä kun sinut on pienestä asti aivopesty siihen.

Kukaan ei holhoa minua eikä määrittele sitä, mitä "saan" tai "en saa" tehdä. Kuka sellaista tekisi? Ei kukaan minun elämästäni tiedä niin tarkkaan, että edes voisi jotenkin "holhota" ulkopuolelta. Käyn seuroissa ja uskon mutta muuten elän omaa yksityistä elämääni.

Lisäksi uskon, että moni vl on miettinyt paljon keskimääräistä suomalaista enemmän sitä, mitkä arvot ihmiselle helposti "määritellään" ulkopuolelta ja missä kohtaa niitä on kyseenalaistettava. Ihmettelen usein, eivätkö monet näe sitä, miten tietyn ulkoa päin määritellyn kaavan mukaan useimmat ihmiset elävät. Hyvin harvoin

Siis ulkopuoliset jotka eivät tunne sinua muka holhoavat, mutta kuitenkaan liikkeen sisällä olevat ja sinun kanssasi tekemisissä olevat ihmiset eivät voi sinua holhota koska eivät tunne sinua riittävän hyvin!

Voi pyhä yksinkertaisuus😯

Vierailija
6257/10127 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukava, että joku ymmärtää myös sen, että liikkeessä voi olla mukana myös täysin vapaaehtoisesti ja ihmisellä on oikeus elää halutessaan myös tällaisten arvojen mukaan. 

Ihme jankutusta!

Miksi lestadiolaisilta saa jatkuvasti lukea tällaisia uhriutumisviestejä? Kenenkään elämää ei rajoituksista luopuminen rajoita, vaikutus on juuri päinvastainen. 

Mikä vaikutus on päinvastainen? En minä uskoisi eläväni yhtään eri tavalla kuin mitä nyt elän lestadiolaisena. Missä asiassa minun pitäisi olla "vähemmän rajoittunut"?

Ja mitä ihmeen uhriutumista viestissäni muka oli? Suurimmaksi osaksi täällä on väitetty, että ihmiset eivät omasta halustaan voisi olla liikkeessä mukana ja elää sen arvojen mukaan. Kiitin vain sitä harvinaista keskustelijaa, joka ymmärsi, että näin voi uskoa ja elää myös täysin vapaaehtoisesti. 

Vierailija
6258/10127 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, trollien viesteistä löytyy monesti epäloogisuuksia!

Vierailija
6259/10127 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varmasti eläisi eri tavalla, aivan varmasti olisit itsenäisesti tullut keksineeksi samat kiellot ja säännöt😬

Vierailija
6260/10127 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole laittamassa tyttöä päiväkotiin, kysyin sitä Eevalta. Esikoinenkin käy siellä vain muutaman päivän viikosta. Kysyisinkin, että eikö sitten sellainen äiti ole kotiäiti jonka lapsi käy vaikka isovanhempien luona hoidossa pari kertaa viikossa? Kyllä minusta on.

Ketju on lukittu.