Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
"On minun valintani, että haluan kuulua yhteisöön ja elää tietyllä tavalla. Ei minua kukaan holhoa. Paitsi jotkut ulkopuolisetpyrkivät holhoamaan."
HUOH!
Kannattaisikohan edes yrittää ajatella joskus itse, se ettei ehkäisykieltoa olisi ei vaikuttaisi sinuun mitenkään. Se että jokainen saa tehdä omat ratkaisunsa EI OLE HOLHOAMISTA, mutta se että joku määrittelee mitä saat tai et saa tehdä ON HOLHOAMISTA.
Vaikka olisit ammatiltasi professori tai kirurgi - eipä tosin taida montaa vlnaista niissä hommissa olla, miksköhän... - niin hengellisissä asioissa en usko sinun olevan täysin autonominen subjekti.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisit ammatiltasi professori tai kirurgi - eipä tosin taida montaa vlnaista niissä hommissa olla, miksköhän... - niin hengellisissä asioissa en usko sinun olevan täysin autonominen subjekti.
Et taida oikein tietää, miten kouluttautuneita monet vl-ihmiset ovat. Itse tiedän useankin (nais)professorin ja varmasti on myös kirurgeja. Voisin yllättää sinut kertomalla eräistä ihan mediassakin näkyvistä tiettyjen alojen arvostetuista ammattilaisista, että he ovat lestadiolaisia.
Mutta eipä siitä sen enempää. Koulutus ei muutenkaan ole kaikki kaikessa. Vl:iakin on aivan laidasta laitaan, myös koulutuksen suhteen kuin muissakin asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida oikein tietää, miten kouluttautuneita monet vl-ihmiset ovat. Itse tiedän useankin (nais)professorin ja varmasti on myös kirurgeja. Voisin yllättää sinut kertomalla eräistä ihan mediassakin näkyvistä tiettyjen alojen arvostetuista ammattilaisista, että he ovat lestadiolaisia.
Mutta eipä siitä sen enempää. Koulutus ei muutenkaan ole kaikki kaikessa. Vl:iakin on aivan laidasta laitaan, myös koulutuksen suhteen kuin muissakin asioissa.
Ei se ollutkaan se pointti, vaan se, että heillä on kaksi elämää. Yhdessä älykkäitä ammattilaisia, toisessa taas...
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olin niin utelias, että kuuntelin ohjelman. Ja mää olen kuulkaa nyt ihan järkyttynyt. Ei naispappeja joo, tiesin. Jotain tiesin myös siitä, että puhujat ovat miehiä, mutta en tiennyt kannan olevan siinä noin ehdoton. Mutta että nainen ei voi olla edes kuuluttajana seuroissa? Tai esilaulajana? Tai keskusteluillan vetäjänä? Kuulema kaksi vuotta oli jossain taisteltu siitä - hienoa sinänsä, että taistelivat - että nainen voisi olla keskustelunvetäjä nuorten keskusteluilloissa. Siis mulla loppuu happi ihan nyt justiinsa, kun vain ajattelenkin asiaa. Tuollaisellehan ei voi olla mitään perusteita missään. Siis muualla kuin sovinistisessa maailmankuvassa. Ja muistetaan nyt, että sovinistinen maailmankuva ei ole valitettavasti myöskään miesten yksinoikeus, hämmästyttävää kyllä.
Siitä huolimatta mietin, että miten tuollaiseen tilaisuuteen voi naisena mennä ilman, että fiilis on, että joku saman tien huitaisee naamaan märällä rätillä.
Miten kukaam itseään yhtään kunnioittava nainen voi myöskään tällaiseen alistua?
Ilmeisesti on ainakin 3, joiden mielestä on ihan ok, että joka ikisessä vltilaisuudessa osoitetaan ihan konkreettisesti naisille niin sanotusti paikka. Voisitteko kertoa, miksi se on teistä ok? Olitte sitten naisia tai miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti on ainakin 3, joiden mielestä on ihan ok, että joka ikisessä vltilaisuudessa osoitetaan ihan konkreettisesti naisille niin sanotusti paikka. Voisitteko kertoa, miksi se on teistä ok? Olitte sitten naisia tai miehiä.
Minä annoin alapeukun viestiin siksi (jos oli nyt kyse samasta viestistä), että se sisälsi virheellistä tietoa. Naisia on kyllä ainakin nykyään esim. Esilaulajissa ja kuuluttajissa. Lisäksi vastaavasti tiedän montakin miespuolista "emäntää".
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok eikä ole totta. Puhuja ei nainen voi olla, mutta kaikki nuo muut...voi olla esilaulaja, kuuluttaja, keskustelun vetäjä ym. Se, että jossain on tuosta jouduttu ilmeisestikin taistelemaan, varmaan totta, mutta ei se ole hengellinen asia. Perinteet on jossain tiukemmassa kuin toisissa paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ketään säälitä. Ne, jotka vapaaehtoisesti haluaa, saa synnyttää vaikka 50 lasta. Paino sanalla vapaaehtoisesti. Toinen juttu onkin, onko oikein julistaa sellaista oppia, että kaikkien muidenkin on synnytettävä 50 lasta, vaikka henki menisi. Koulutetut pärjää tässä yhtälössä, tekevät omia valintoja. Herkät, arat ja painostukselle alttiit ei välttämättä uskalla ja kärsivät seuraukset.
Niin herkkien ja arkojen pitäisi saada jonkinlaista ammattiapua pärjätäkseen ylipäätään tässä yhteiskunnassa.
Ah. Tässä päästään taas tähän vastuun välttelyyn. Ensin julistetaan kuuliaisuutta seurakunnalle, ja sitten kun on kuuliainen huonoin seurauksin niin leimataan vähintään mielenterveysongelmaiseksi? Syytetään ettei kykene itsenäisiin valintoihin. No ei varmaan kykene jos on helvetillä peloteltu lapsesta asti yhteisön toimesta. Ymmärrätkö, että yhteisöllä on vastuu siitä millaista oppia se julistaa. Millaista moraalia opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ketään säälitä. Ne, jotka vapaaehtoisesti haluaa, saa synnyttää vaikka 50 lasta. Paino sanalla vapaaehtoisesti. Toinen juttu onkin, onko oikein julistaa sellaista oppia, että kaikkien muidenkin on synnytettävä 50 lasta, vaikka henki menisi. Koulutetut pärjää tässä yhtälössä, tekevät omia valintoja. Herkät, arat ja painostukselle alttiit ei välttämättä uskalla ja kärsivät seuraukset.
Niin herkkien ja arkojen pitäisi saada jonkinlaista ammattiapua pärjätäkseen ylipäätään tässä yhteiskunnassa.
Ei, vaan heidän ei pitäisi joutua hengellisen painostuksen kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok eikä ole totta. Puhuja ei nainen voi olla, mutta kaikki nuo muut...voi olla esilaulaja, kuuluttaja, keskustelun vetäjä ym. Se, että jossain on tuosta jouduttu ilmeisestikin taistelemaan, varmaan totta, mutta ei se ole hengellinen asia. Perinteet on jossain tiukemmassa kuin toisissa paikoissa.
Näin siis sanoi Vlnainen Ylen haastattelussa, joka tänne on linkitetty. No, kamalaa joka tapauksessa, että joissain paikoissa on vielä näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah. Tässä päästään taas tähän vastuun välttelyyn. Ensin julistetaan kuuliaisuutta seurakunnalle, ja sitten kun on kuuliainen huonoin seurauksin niin leimataan vähintään mielenterveysongelmaiseksi? Syytetään ettei kykene itsenäisiin valintoihin. No ei varmaan kykene jos on helvet
Se juuri ei ole vastuun välttelyä, jos jokainen aikuinen ihminen ymmärtäisi, että on pääosin itse vastuussa itsestään ja valinnoistaan.
Minä olen ollut monessa asiassa arka ja epävarma ja minulla on ollut monenlaisia mt-ongelmia. Mutta olen aina ollut itselleni rehellinen ja se on ollut paras keino toipumiseen. Uhriutuminen ja muiden syyttely omasta tilanteesta yksinkertaisesti ei kanna pitkälle.
Olen käynyt pitkän toipumistien ja sen aikana ehkä jopa oleellisin asia, jonka olen ymmärtänyt on, että on päästettävä irti ja otettava itse vastuu asioista, niin pelottavalta kuin se ehkä ensi alkuun tuntuisikin.
Jos joku täällä elää sellaista elämää (ylipäänsä, ihan missä kontekstissa tahansa), johon ei ole tyytyväinen, kannustan irrottautumaan menneestä ja tekemään rohkeasti ne valinnat, jotka tuntuvat oikeilta. Älä jää syyttelemään muita äläkä uppoa uhriutumisen suohon vaan suorista itse selkäsi, ota tyynesti vastuu valinnoistasi - niin hyvistä kuin huonoista. Muulla tavalla et löydä tervettä itsekunnioitusta ja itsellesi sopivaa tapaa elää.
"Se juuri ei ole vastuun välttelyä, jos jokainen aikuinen ihminen ymmärtäisi, että on pääosin itse vastuussa itsestään ja valinnoistaan."
Voi mennä vuosia, että nuori aikuinen kasvaa tuohon pisteeseen. Ei tee kovin helpoksi jos on koko lapsuuden oppinut siihen ajatukseen, että tee niin kuin me sanotaan tai olet helvettiin matkalla. Se on hyvin piilotettua, kristillisyyden taakse kätkettyä hengellistä väkivaltaa, joka pahimmillaan vielä kuorrutetaan rakkaudellisilla sanoilla. Siinä menee normaalikin ihminen helposti sekaisin, puhumattakaan nuorista, joilla on minuuden ja maailmankuvan rakentuminen kesken.
Vierailija kirjoitti:
"Se juuri ei ole vastuun välttelyä, jos jokainen aikuinen ihminen ymmärtäisi, että on pääosin itse vastuussa itsestään ja valinnoistaan."
Voi mennä vuosia, että nuori aikuinen kasvaa tuohon pisteeseen. Ei tee kovin helpoksi jos on koko lapsuuden oppinut siihen ajatukseen, että tee niin kuin me sanotaan tai olet helvettiin matkalla. Se on hyvin piilotettua, kristillisyyden taakse kätkettyä hengellistä väkivaltaa, joka pahimmillaan vielä kuorrutetaan rakkaudellisilla sanoilla. Siinä menee normaalikin ihminen helposti sekaisin, puhumattakaan nuorista, joilla on minuuden ja maailmankuvan rakentuminen kesken.
Hyvin kiteytetty!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Paikkakunta oli muuten Jyväskylä. No sitten voi kysyä, miten noiden paikkakuntien naiset, joissa " perinteet on tiukassa" alistuvat moiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah. Tässä päästään taas tähän vastuun välttelyyn. Ensin julistetaan kuuliaisuutta seurakunnalle, ja sitten kun on kuuliainen huonoin seurauksin niin leimataan vähintään mielenterveysongelmaiseksi? Syytetään ettei kykene itsenäisiin valintoihin. No ei varmaan kykene jos on helvet
Tämä on toistunut useita kertoja viime päivinä, että liikkeen sääntöjen noudattajasta tehdään se ongelma. Lestadiolainen liike ja sen säännöt ei voi olla koskaan se ongelma.
Miksei sitten kaikki lestadiolaiset luopuisi kaikkien sääntöjen noudattamisesta, kun heille on nyt kerrottu että he itse ovat se ongelma noudattaessaan liikkeen ylhäältä päin määräämiä sääntöjä?
Sekin on kiinnittänyt huomion, että aina lestadiolaisuutta puolustellaan jollain perusteella aikansa, kunnes tulee taas uudet perusteet. Ja aina sama fanaattisuus millä pyritään saamaan mustasta ihan väkisin valkoinen, näitä viestejä tulee aina kuin liukuhihnalta. Ja kaikki tämä on toistunut jo lukemattomia kertoja.
Joutuukohan Eldakin päiväkotiin kun tulee vauva? Niinhän kävi Abelillekin. Ei Eeva olekaan kotiäiti.
Ei minua kukaan holhoa. Paitsi jotkut ulkopuolisetpyrkivät holhoamaan.
- eli tässä tapauksessa herätysliike holhoaa sinua ja määrittelee mitä saat tai et saa tehdä.
Et edes itse tajua sitä kun sinut on pienestä asti aivopesty siihen.
Vierailija kirjoitti:
Joutuukohan Eldakin päiväkotiin kun tulee vauva? Niinhän kävi Abelillekin. Ei Eeva olekaan kotiäiti.
Ei ole kotiäiti, no missä tämä Eeva käy sitten töissä?
No minun kokemukseni mukaan ei tarvitse ehkäistä "salassa". Aika avoimesti asiasta puhutaan nykyään, tai ainakin omat tuttuni ja läheiseni. Kukaan ei tietenkään pakota ketään kertomaan ehkäisystään, mutta moni on itse halunnut pohtia asiaa läheisten kanssa. Ja näissä tapauksissa ei ole mitään ongelmaa, kaikki ymmärtävät hyvin tilannetta ja että ehkäisy on silloin täysin ok.