Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
6081/10127 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valheista puheenollen:

Näin lestadiolaisena ja yli 30 vuoden ajan suviseuroissa käyneenä voin todeta, että esim. nuo monesti esitetyt kortsujutut on täysin keksittyä paskaa.

Olen monesti käynyt alueen ulkopuolella olevissa kaupoissa ja siellähän ne hyllyt oli täynnä kortsuja. Se siitä urbaanilegendasta,  tätä valhetta levittää palstalla nämä muutamat kuspää ateistit  Myöskään suviseura-alueella en ole koskaan nähnyt yhtäkään kortsua.

Mitä mieltä olet naisen asemasta teidän yhteisössä, siitähän on keskusteltu viimeksi?

Kortsuista en ole huomannut puhuttavan.

Mitähän tuo yksi oikein sekoilee? Itse en ole tuollaisesta kortsujutusta täältä lukenut enkä ikinä muutoinkaan kuullut:-)

Vierailija
6082/10127 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut näiden lestaperheiden lasten kertomuksia ja oli iänikuista raatamista kotitöissä, kun äidin piti huolehtia vauvasta. Rahat tiukilla ja kuitenkin piti leipoa hirveitä määriä seuroihin. Moni kärsii aikuisena mt-ongelmista kun on jäänyt äidin huomiota vaille. Jotain muutosta tarvisi tuo lahko.

Kyllä! Itsekin ei vl-taustaisena olen parisuhteessa miehen kanssa, jolla on vl-tausta 12-lapsisessa perheessä. Varmaan menee meillä koko loppuelämä niitä traumoja työstäessä, kun on  joutunut raukkaparka jo alle kouluikäisenä esimerkiksi hommaamaan itselleen ruuan, kun isä on ollut töissä ja umpiväsyneellä äidillä on ollut hoidettavana vauva ja muutama taapero. Se siitä  perushoivasta ja huolenpidosta. Sylistä ja ajasta nyt puhumattakaan. Ja joo, onhan se "kiva", kun on paljon sisaruksia, mutta eivät ne noita lapsuuden ajan menetyksiä mitenkään korvaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6083/10127 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, todellakin. Jos jollain on akateeminen loppututkinto (onkohan?) ja vielä tutkijataustaa (onkohan?) niin parempia argumentteja täytyy olla, kuin se, että "MINÄ en ole kokenut, että MINUA olisi syrjitty". Oli kokenut tai ei, sillähän ei ole laajemmassa kontekstissa juuri minkään verran merkitystä. 

Jos olet oikea henkilö, niin avaapa ajatteluasi  ja pohdi naisen asemaa lestadiolaisuudessa esimerkiksi historiallisesta, yhteiskunnallisesta ja rakenteellisesta näkökulmasta. 

Mielenkiintoinen on myös psykologinen näkökulma. On ymmärrettävää, että kenen tahansa liikkeen sisältä on vaikea nähdä syrjiviä rakenteita ja samalla myöntää olevansa niiden rakenteiden kohde. Nehän ovat kuin ilma, jota jokainen hengittää. Ilmaa on vaikea nähdä.  Ja olisi varmasti erittäin kipeää myöntää ja nähdä ja sanoa ääneen, että tässä liikkeessä, johon olen niin vahvasti sitoutunut, on kyllä tässä suhteessa jotain erittäin ikävää ja miesten valtarakenteita tukevaa ja itse asiassa olen itsekin osa niitä valtarakenteita hyväksyessäni ne. Helpompi on pistää laput silmille ja sanoa, että ei, en näe mitään. 

Nostan esille tämän akateemisena lestadiolaisena esiintyvälle henkilölle esitetyn haasteen ylös. 

Minun viestiin et halunnut vastata, ehkä tämä jonkun toisen kirjoittama viesti on sellainen johon voit vastata?

Vierailija
6084/10127 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuurupiiloleikkikin on aiemmin koettua, vaikean kysymyksen jälkeen kadotaan "maan alle".

Vierailija
6085/10127 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaan hetkeksi takaisin langan aiheeseen eli Olleen ja Eevaan. Yksi asia on ihmetyttänyt minua jo kauan:

Miksi heidän vlogiaan ei arvosteta julkisesti vl-piireissä? En ole googlaamallakaan löytänyt yhtään Päivämiehen juttua tms, jossa vlogia kehuttaisiin. Luulisi, että olisi vl-piireissä hieno asia, että nuoripari tekee vlogia avoimesti elämästä vanhoillislestadiolaisena nuorena parina, jolla on lapsia. Tämä on hämmästyttänyt minua siksi, että kyllähän monissa muissa piireissä nostetaan ylpeästi esille, jos joku vloggaa vaikka tietystä ammatista tms.

Tämä asia ihmetyttää itseäni siksi, kun en ymmärrä, miksei tuota julkista arvostamista ole. Vlogien teko on työlästä (tiedän omasta kokemuksesta) ja mielestäni Olle ja Eeva tuovat hyvällä tavalla vanhoillislestadiolaisuuttaan esille. Näin sivusta vaikuttaa, että elävät vl-liikkeen opin mukaista elämää, niin siksikin ihmetyttää, miksi noita vlogeja ei nosteta esille.

Vierailija
6086/10127 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palaan hetkeksi takaisin langan aiheeseen eli Olleen ja Eevaan. Yksi asia on ihmetyttänyt minua jo kauan:

Miksi heidän vlogiaan ei arvosteta julkisesti vl-piireissä? En ole googlaamallakaan löytänyt yhtään Päivämiehen juttua tms, jossa vlogia kehuttaisiin. Luulisi, että olisi vl-piireissä hieno asia, että nuoripari tekee vlogia avoimesti elämästä vanhoillislestadiolaisena nuorena parina, jolla on lapsia. Tämä on hämmästyttänyt minua siksi, että kyllähän monissa muissa piireissä nostetaan ylpeästi esille, jos joku vloggaa vaikka tietystä ammatista tms.

Tämä asia ihmetyttää itseäni siksi, kun en ymmärrä, miksei tuota julkista arvostamista ole. Vlogien teko on työlästä (tiedän omasta kokemuksesta) ja mielestäni Olle ja Eeva tuovat hyvällä tavalla vanhoillislestadiolaisuuttaan esille. Näin sivusta vaikuttaa, että elävät vl-liikkeen opin mukaista elämää, niin siksikin ihmetyttää, miksi noita vlogeja ei nosteta esille.

Ehkäpä lestadiolaiset eivät hyväksy asiaa? Hehän eivät saa katsella lainkaan televisiota ja onhan videon tekeminen vähän rinnastettavissa tähän. Ainakin se, että katselee youtubesta videoita. Se on kuin televisiota katselisi. Päivämiestä kun lukee, niin esim blogisti Mauno Kinnusella on 16 lasta mutta vain vissiin pari tms läppäriä. Eli he yrittävät pysyä tuollaisesta erossa.

Vierailija
6087/10127 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä hei. Ihmettelen, että miten ketjuun on voinut tulla 6000 kommenttia! T. Ap

Vierailija
6088/10127 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä eivät elä tiukimpien lestadiolaisten mielestä oikein? Jossain vanhassa videossa Olle katsoi läppäriltä jääkiekkoa. Ehkä on kyse tuollaisista pienistä asioista?

Vierailija
6089/10127 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä hei. Ihmettelen, että miten ketjuun on voinut tulla 6000 kommenttia! T. Ap

Todellinen lukema on reilusti yli 10 000, suurin osa viesteistä on poistettu. 

Vierailija
6090/10127 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuurupiiloleikkikin on aiemmin koettua, vaikean kysymyksen jälkeen kadotaan "maan alle".

Huhuu, sinä lestadiolainen akateemisesti koulutettu tutkijanainen. Nyt olisi paikka pistää porukka solmuun, sinun tutkijakokemuksella sen pitäisi olla lasten leikkiä. Itse halusit puhua naisen asemasta lestadiolaisuudessa, mutta...

Vierailija
6091/10127 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä asia ihmetyttää itseäni siksi, kun en ymmärrä, miksei tuota julkista arvostamista ole. Vlogien teko on työlästä (tiedän omasta kokemuksesta) ja mielestäni Olle ja Eeva tuovat hyvällä tavalla vanhoillislestadiolaisuuttaan esille. Näin sivusta vaikuttaa, että elävät vl-liikkeen opin mukaista elämää, niin siksikin ih

Yksi syy voi olla myös siinä, että jotkut kokevat vloggaamisen olevan "itsekorostusta". Siis sellaista, että vlogin pointtina olisi alleviivata tekijää, vaikka oikeasti pointtina olisi kertoa jostakin asiasta (on se sitten vaikka opettajan työ tai elämä lestadiolaisena). Osa saattaa siis pitää tuota turhamaisena ja itsensä ylentämisenä, vaikka se ei sellaista ole. Ei siitä elämästä lestadiolaisena oikein voi pussi päässä ja ilman mitään omakohtaisten kokemusten jakamista kertoa.

Vierailija
6092/10127 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä asia ihmetyttää itseäni siksi, kun en ymmärrä, miksei tuota julkista arvostamista ole. Vlogien teko on työlästä (tiedän omasta kokemuksesta) ja mielestäni Olle ja Eeva tuovat hyvällä tavalla vanhoillislestadiolaisuuttaan esille. Näin sivusta vaikuttaa, että elävät v

Helpostihan tuollaisessa sometoiminnassa kohoaa ikäänkuin julkkiksen asemaan, ja se ruokkii aina itsekorostusta ja narsismia. Onhan näitä nähty. Hyvin jalat maassa -tyyppi pitää olla ettei tuollaisessa ala korottaa itseään jalustalle. Ylipäätään instaajilla ja vloggareilla se oma naama tuntuu olevan jotain niin ihmeellistä, että sitä pitää kuvata koko ajan. En sano, että Eevalla ja Ollella olisi näin ainakaan kovin paljon, mutta kyllähän se tuohon suuntaan monella menee.

Vierailija
6093/10127 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä asia ihmetyttää itseäni siksi, kun en ymmärrä, miksei tuota julkista arvostamista ole. Vlogien teko on työlästä (tiedän omasta kokemuksesta) ja mielestäni Olle ja Eeva tuovat hyvällä tavalla vanhoillislestadiolaisuutta

Minusta on ihan eri asia vlogata tuollaista sisältöä kuin Ollella ja Eevalla kuin jotain "oon somevaikuttaja ja nyt testissä on kesän uutuusjäätelöt" tai muuta turhanpäiväistä jorinaa.

Vierailija
6094/10127 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Osa ei hyväksy heidän elintapaansa, toisten mielestä ovat liian rentoja ja toisten mielestä liian tiukkoja (koskaan kaikki eivät ole täysin tyytyväisiä)

-Vlogien maine on varmasti huono, kun kuvitellaan kaikkien olevan jotenkin pinnallisia (oikeastihan joukossa on hyviä ja ihan tavallisia ihmisiä, joilla ei ole noussut pissa päähän)

-Käsittääkseni vl-piireissä valta viestinnän kuten monen muun asian osalta on vanhoilla miehillä, eivät he tuollaisten vlogien kohderyhmää ole. Luultavasti pitävät vlogia vain turhana hapatuksena, vaikka oikeasti vlogit avaavat hyvin perheen ihan tavallista elämää.

Vierailija
6095/10127 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhuu, sinä lestadiolainen akateemisesti koulutettu tutkijanainen. Nyt olisi paikka pistää porukka solmuun, sinun tutkijakokemuksella sen pitäisi olla lasten leikkiä. Itse halusit puhua naisen asemasta lestadiolaisuudessa, mutta...

Ainoa asia, millä on oikeastaan merkitystä naisen elämässä on tuo ehkäisykielto. Mutta siitäkin voi joustaa kuten havaittu on. Muuten voi elellä aika vapaasti, jos elää isommalla paikkakunnalla niin ei tarvitse edes osallistua ry:n toimintaan kovin aktiivisesti, käy vaan seuroissa silloin tällöin, ei sitä kukaan kyttää ja vaikka kyttäisi niin mitä väliä. 

Tämänkin osasin odottaa, että koko tasa-arvokeskustelu latistetaan koskemaan vain jotain yhtä asiaa, eli sanomassa on "kaikki hyvin, täällä ei ole mitään nähtävää!".

Kysymys on paljon laajemmasta ja koko elämää ohjaavista säännöistä, rajoituksista ja mahdollisuuksien puuttumisesta, kuten aiemmissa viesteissä on tullut ilmi. Lue aiemmista, jos et "muista"!

Et sitten tainnut mikään tutkija väitteestäsi huolimatta olla. Jos olet eri henkilö, toivottavasti tämä tutkijakin ottaa kantaa asiaan.

Tämäkin vastauksesi oli pelkkää valkopesua vailla mitään konkreettista sisältöä. Jo aiemmin on tullut ilmi ettei esille ottamaasi ehkäisykieltoa kaikki enää täydellisesti noudata, joten senkin toistaminen oli turhaa.

Todennäköisesti olet tämä samainen "tutkija", kun teillä näyttää olevan sama pyrkimys sokeasti kieltää tasa-arvon ongelmat lestadiolaisuudessa.

Vierailija
6096/10127 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa asia, millä on oikeastaan merkitystä naisen elämässä on tuo ehkäisykielto. Mutta siitäkin voi joustaa kuten havaittu on. Muuten voi elellä aika vapaasti, jos elää isommalla paikkakunnalla niin ei tarvitse edes osallistua ry:n toimintaan kovin aktiivisesti, käy vaan seuroissa silloin tällöin, ei sitä kukaan kyttää ja vaikka kyttäisi niin mitä väliä. 

Tämänkin osasin odottaa, että

Ymmärsit ehkä hieman väärin mitä halusin sanoa. Tunnistan ja tunnustan liikkeessä olevat ongelmat, ei käy kiistäminen. Tarkoitin lähinnä sitä, että vl-nainen pystyy halutessaan elämään hyvin vapaata elämää, ei tarvitse jäädä määrättyjen raamien sisään jos vaan järjestää elämänsä niin. Jos käy vaikka kerran viikossa seuroissa, niin eihän se toiminta ynnä muu ihmisen elämää kovin paljon rajoita. Voi elää sillä tavalla normaalia elämää kuin oikeaksi kokee.

Vierailija
6097/10127 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tunnistan ja tunnustan liikkeessä olevat ongelmat, ei käy kiistäminen." Siis liittyen naisen asemaanko? 

Nyt olisi kyllä todella mielenkiintoista kuulla, mitkä ne ongelmat nähdäksesi ovat. 

Vierailija
6098/10127 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tunnistan ja tunnustan liikkeessä olevat ongelmat, ei käy kiistäminen." Siis liittyen naisen asemaanko? 

Nyt olisi kyllä todella mielenkiintoista kuulla, mitkä ne ongelmat nähdäksesi ovat. 

Ehdottomasti suurin on tuo äärimmilleen viety ehkäisykielto, jota tietysti kaikki eivät kieltona koe. Mutta se nyt on kuitenkin varmaan eniten naisen elämään vaikuttava asia. Muita ongelmia en jaksa lähteä puimaan, nämä on osittain paikkakunta-, suku-, yhteisökeskeisiä jne. Muissakin asioissa kuin vain naisten elämään liittyvissä. 100km väliä niin vl-piireissä voi olla aivan erilainen meininki ja tunnelma. Lähtökohtaisesti sanoisin, mitä isompi paikkakunta sitä helpompi elää vl-ihmisenä. "Sosiaalinen kontrolli" lakkaa olemasta. Tahaton tai tahallinen. 

Vierailija
6099/10127 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsit ehkä hieman väärin mitä halusin sanoa. Tunnistan ja tunnustan liikkeessä olevat ongelmat, ei käy kiistäminen. Tarkoitin lähinnä sitä, että vl-nainen pystyy halutessaan elämään hyvin vapaata elämää, ei tarvitse jäädä määrättyjen raamien sisään jos vaan järjestää elämänsä niin. Jos käy vaikka kerran viikossa seuroissa, niin eihän se...

No oho. Näin kätevästi ohitettiin ensinnäkin ehkäisykiellon merkitys ja vaikutus. Ei se siitä "joustaminen" ehkä ihan niin yksinkertaista ole, todella monilapsisia perheitä on edelleen paljon ja lukuisilla raskauksilla on todella monia vaikutuksia naisen elämään aina lähtien terveydestä. Jokainen raskaus on riski terveellekin naiselle. Vaikuttaa myös mahdollisuuteen kouluttautua ja ammatinvalintaan ja etenemiseen työelämässä. Kaikki ei ole mahdollista, jos edessä siintää äitiysloma  joka toinen vuosi tms. Jos nyt sinne työelämään edes koskaan pääsee. Vaikuttaa voimakkaasti parisuhteeseen ja seksuaalielämään ja siihen, uskaltaako koskaan parisuhdetta edes muodostaa ja naimisiin mennä. Vaikuttaa siihen, onko lapsenlapsilla käytännössä isovanhempia vai ei.  Vaikuttaa siihen, millaista elämää voi viettää perhe-elämän lisäksi. 

Samoin ohitetaan monet naisten ulkonäköön liittyvät rajoittavat säännöt. Juuri viime viikonloppuna tapasin yhden liikkeen vastikään jättäneen naisen ja kas, kummaa: heti olivat ilmestyneet kauniit korvakorut korviin ja hän oli niistä niin iloinen:-)  

Ja vielä. Sillä, että nainen ei kelpaa julkisesti puhumaan ts. seurapuheita pitämään, on niin monia ja kauaskantoisia vaikutuksia siihen, miten nainen ja mies nähdään, että siitä voisi vaikka kokonaisen kirjan kirjoittaa.  Tätä kuvaa tuodaan  tytöille ihan pienestä pitäen. Edelleen liike  on täysin vanhojen ja keski-ikäisten miesten hallitsema ja jos joku väittää, että sillä ei ole naisten asemaan mitään vaikutuksia, niin sanonpa vain, että herää, sisko. 

Vierailija
6100/10127 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa asia, millä on oikeastaan merkitystä naisen elämässä on tuo ehkäisykielto. Mutta siitäkin voi joustaa kuten havaittu on. Muuten voi elellä aika vapaasti, jos elää isommalla paikkakunnalla niin ei tarvitse edes osallistua ry:n toimintaan kovin aktiivisesti, käy vaan seuroissa silloin tällöin, ei sitä kukaan kyttää

Miksi koet seuroissa käymisen elämää rajoittavaksi?

En koe. Mutta jotkuthan osallistuu kaikki mahdollisiin tapahtumiin, talkoisiin, naisten/miesteniltoihin, myyjäisiin, tekee työvuoroja, mitä kaikkea nyt onkaan. Tuo voi olla jollekin liian intensiivistä ja elämää rajoittavaa. Pienellä paikkakunnalla tuosta tulee helposti velvoittavaa vaikka kaiken toiminnan pitäisi perustua vapaaehtoisuuteen. Eihän kristinuskon sanoma ole se, että "harrastetaan" yhteisöllisyyttä, joten siitä ei myöskään pitäisi tehdä taakkaa ihmisille. Aito vapaus, kannatan sitä. 

Ketju on lukittu.