Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia vl:t ei lue itse Raamattua, tai miksi eivät kannusta siihen muita? Eikö häiritse ettei välttämättä tiedä mistä puhujasetä juttelee edessä?
Eräässä toisessa ev lut kirkon herätysliikkeessä ihmiset lukevat omatoimisesti Raamattua ja osa pitää Raamattupiirejäkin. Ihan itsenäisesti saa ajatella ja pohtia asioita. On outoa, ettei lestadiolaisuudessa tehdä tätä tai kannusteta tekemään sitä.
Muistutan kuitenkin tässä että vl:t eivät ole mikään samalla tavalla kaikesta ja kaikista ajatteleva ryhmä. Isossa joukossa on paljon erilaisia näkemyksiä eri asioista ja myös ihmiset on erilaisia.
Tietty määrä samalla tavalla ajattelevia ja toimivia ihmisiä tarvitaan, jotta voi syntyä liike ja jotta se voi pysyä kasassa. Lestadiolaisuutta uhkaa vähitellen katoaminen, kun kaikkea aletaan kyseenalaistaa meikkaamista, ehkäisyä ja ennen kaikkea Raamatun oppeja myöten. Täälläkin on monesti mainittu, miten nuoret eivät enää ajattele kuin vanhempansa. Siitähän se kaikki lähtee.
Kohta lestadiolaisuus on muisto vain. Ei voi ottaa rusinoita pullasta. Mitään liikettä ei ole jos eletään kuten normiväestö. Ainoana erona ehkä suviseuroissa käynti kerran vuodessa. Ja sinnekin saa kuka hyvänsä mennä.
Vierailija kirjoitti:
Tietty määrä samalla tavalla ajattelevia ja toimivia ihmisiä tarvitaan, jotta voi syntyä liike ja jotta se voi pysyä kasassa. Lestadiolaisuutta uhkaa vähitellen katoaminen, kun kaikkea aletaan kyseenalaistaa meikkaamista, ehkäisyä ja ennen kaikkea Raamatun oppeja myöten. Täälläkin on monesti mainittu, miten nuoret eivät enää ajattele kuin vanhempansa. Siitähän se kaikki lähtee.
Kohta lestadiolaisuus on muisto vain. Ei voi ottaa rusinoita pullasta. Mitään liikettä ei ole jos eletään kuten normiväestö. Ainoana erona ehkä suviseuroissa käynti kerran vuodessa. Ja sinnekin saa kuka hyvänsä mennä.
Toivoa sopii, että olisi vain muisto tuollainen naisia alistava ja tiukkapipoisuuden ja ahdasmielisyyden uskonkappaleeksi nostanut lahko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivoa sopii, että olisi vain muisto tuollainen naisia alistava ja tiukkapipoisuuden ja ahdasmielisyyden uskonkappaleeksi nostanut lahko.
Kovasti monet siinä kuitenkin viihtyvät. Ei ole täydellistä tapaa elää, oli sitten lestadiolainen tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia vl:t ei lue itse Raamattua, tai miksi eivät kannusta siihen muita? Eikö häiritse ettei välttämättä tiedä mistä puhujasetä juttelee edessä?
Eräässä toisessa ev lut kirkon herätysliikkeessä ihmiset lukevat omatoimisesti Raamattua ja osa pitää Raamattupiirejäkin. Ihan itsenäisesti saa ajatella ja pohtia asioita. On outoa, ettei lestadiolaisuudessa tehdä tätä tai kannusteta tekemään sitä.
Lestadiolaisilla kyllä on raamattuluokkia nuorille ja joillakin paikkakunnilla on niitä myös aikuisille. Niissä luetaan raamattua ja kannustetaan lukemaan sitä myös itsenäisesti kotona, mutta jostain syystä moni sitä ei jaksa/kiinnostu tekemään. Muistan itse lapsena kuinka tylsiä nämä raamattuluokat oli enkä koskaan osannut etsiä oikeaa kohtaa Raamatusta jota luettiin. :D Terveisin ex-vl
Muistatteko vielä aikaa, kun Etelä-Afrikassa oli jopa eri puistonpenkit valkoisille ja mustille? Ja tiedättekö, että myös apartheidia perusteltiin Raamatulla? Myös mustien orjuutta perusteltiin aikoinaan Raamatulla.
Miksikö nostin tämän esille? No siksi, että koskaan ei voi liikaa korostaa sitä, että Raamattua on aina tulkittu omien tarkoitusperien mukaisesti. Tulkitsijoina ne, joilla on valta tulkita ja toimia sen mukaisesti. Meistä tuollainen opetus tuntuu ihan uskomattomalta. Mutta myös silloin seurakunta on kuunnellut hiljaa penkissä, kun heille on saarnattu tätä "totuutta" siitä, miten kanssaihmisiä voi ja tulee kohdella Raamatun mukaan. Ja suuri osa, valitettavasti, myös toimi sen mukaan.
Minusta tuo on ihan verrattavissa siihen, kun vielä nykyään seurakunta RY:llä istuu hiljaa kuuntelemassa, kun heille julistetaan totuutta vaikka siitä, että nainen ei voi (edes) puhujana toimia. Ihan yhtä "totta" se on kuin edellä mainittu apartheidin hyväksyvä Raamatun tulkinta.
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko vielä aikaa, kun Etelä-Afrikassa oli jopa eri puistonpenkit valkoisille ja mustille? Ja tiedättekö, että myös apartheidia perusteltiin Raamatulla? Myös mustien orjuutta perusteltiin aikoinaan Raamatulla.
Miksikö nostin tämän esille? No siksi, että koskaan ei voi liikaa korostaa sitä, että Raamattua on aina tulkittu omien tarkoitusperien mukaisesti. Tulkitsijoina ne, joilla on valta tulkita ja toimia sen mukaisesti. Meistä tuollainen opetus tuntuu ihan uskomattomalta. Mutta myös silloin seurakunta on kuunnellut hiljaa penkissä, kun heille on saarnattu tätä "totuutta" siitä, miten kanssaihmisiä voi ja tulee kohdella Raamatun mukaan. Ja suuri osa, valitettavasti, myös toimi sen mukaan.
Minusta tuo on ihan verrattavissa siihen, kun vielä nykyään seurakunta RY:llä istuu hiljaa kuuntelemassa, kun heille julistetaan totuutta vaikka siitä, että nainen ei voi (edes) puhujana toimia. Ihan yhtä "totta" se on ku
Miksi uskonnollisissa liikkeissä menee ihan mikä tahansa tulkinta läpi, jos vain keksii jotkut perusteet tulkinnalle?
Lestadiolaiset naiset jopa itse puolustelevat syrjiviä käytäntöjä. Miten on edes mahdollista ettei itse näe olevansa syrjitty sukupuolensa vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Muistutan kuitenkin tässä että vl:t eivät ole mikään samalla tavalla kaikesta ja kaikista ajatteleva ryhmä. Isossa joukossa on paljon erilaisia näkemyksiä eri asioista ja myös ihmiset on erilaisia.
Eikö tuossa perjantaidokkarissa esiintyneet olleet sitä mieltä, että koko ryhmä on keskenään niin samanlaisia, että vaikuttavat aivopestyiltä?
Ulkopuolisen on vaikea uskoa tätä perustetta, samanlaisuus kyllä näkyy kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuossa perjantaidokkarissa esiintyneet olleet sitä mieltä, että koko ryhmä on keskenään niin samanlaisia, että vaikuttavat aivopestyiltä?
Ulkopuolisen on vaikea uskoa tätä perustetta, samanlaisuus kyllä näkyy kaikille.
Niin on, aivopesu on oikea syy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on ihan verrattavissa siihen, kun vielä nykyään seurakunta RY:llä istuu hiljaa kuuntelemassa, kun heille julistetaan totuutta vaikka siitä, että nainen ei voi
"Miksi uskonnollisissa liikkeissä menee ihan mikä tahansa tulkinta läpi, jos vain keksii jotkut perusteet tulkinnalle?
Lestadiolaiset naiset jopa itse puolustelevat syrjiviä käytäntöjä. Miten on edes mahdollista ettei itse näe olevansa syrjitty sukupuolensa vuoksi?"
Minulla on akateeminen tutkinto, olen tehnyt tutkimusta ja tottunut miettimään asioita monelta kantilta, myös" laatikon ulkopuolelta". Tiedän, että minua arvostetaan keskustelijana, sillä aidosti pohdin asioita ja kuuntelen muiden keskustelijoiden kannanottoja pyrkien ymmärtämään ytimen heidän näkemyksessään. En myöskään ole ehdoton omassa kannassani ja olen sitä avoimesti täysin valmis myös muuttamaan joko jossakin suhteessa tai kokonaan, jos toisella on pätevät argumentit tähän.
Olen myös lestadiolainen. Minulle ei vielä tähän mennessä ole liike tai sen ulkopuoliset osoittaneet, että olisin liikkeen arvojen mukaisesti elävänä naisena millään tavoin alistettu. Vilpittömästi odotan näitä käänteentekeviä perusteluita. Yhteisö ei ole täydellinen ja asioita on hyvä tarkastaa ja kehittää ja tutkia jatkuvasti. Montaa asiaa olen kritisoinutkin ja käynyt liikkeen sisällä monia hyviä ja tuloksellisiakin keskusteluja. Muistutan myös, että asioita saa aina muutettua tehokkammin olemalla itse asiallinen ja kohtelemalla toista kunnioittavasti, vaikka olisi hänen kanssaan eri mieltäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän vl:illakin on vaikka mitä Raamattupiirejä??
Vierailija kirjoitti:
Olen vl ja ainakin minä luen paljonkin Raamattua. Joskus saarnan jälkeen siinä käsitelty kohta jää kiinnostamaan enemmänkin ja luen siihen liittyviä kohtia jälkeenpäin.
"Minulla on akateeminen tutkinto, olen tehnyt tutkimusta ja tottunut miettimään asioita monelta kantilta, myös" laatikon ulkopuolelta". Tiedän, että minua arvostetaan keskustelijana, sillä aidosti pohdin asioita ja kuuntelen muiden keskustelijoiden kannanottoja pyrkien ymmärtämään ytimen heidän näkemyksessään. En myöskään ole ehdoton omassa kannassani ja olen sitä avoimesti täysin valmis myös muuttamaan joko jossakin suhteessa tai kokonaan, jos toisella on pätevät argumentit tähän.
Olen myös lestadiolainen. Minulle ei vielä tähän mennessä ole liike tai sen ulkopuoliset osoittaneet, että olisin liikkeen arvojen mukaisesti elävänä naisena millään tavoin alistettu. Vilpittömästi odotan näitä käänteentekeviä perusteluita. Yhteisö ei ole täydellinen ja asioita on hyvä tarkastaa ja kehittää ja tutkia jatkuvasti. Montaa asiaa olen kritisoinutkin ja käynyt liikkeen sisällä monia hyviä ja tuloksellisiakin keskusteluja. Muistutan myös, että asioita saa aina muutettua tehokkammin olemalla itse asiallinen ja kohtelemalla toista kunnioittavasti, vaikka olisi hänen kanssaan eri mieltäkin."
Tässä ketjussa asiasta on keskusteltu paljon, joten turha toistaa niitä.
Mutta lestadiolaisten naisten perustelut puolustukseksi olivat täysin luokattomia. Ainoa peruste oli "minä en halua, eikä muutkaan naiset halua".
Mahdollisuuksien puute on syrjintää, se seikka vain sivuutetaan noilla köykäisillä perusteilla.
Sinäkään et tuonut keskusteluun tätähenkilökohtaisen kokemuksen tasoa parempia perusteluita. Jos missä tahansa muussa yhteydessä olisi samanlaisia rajoituksia sukupuolen perusteella, tulisi siitä valtava kohu.
Jospa itse esittäisit näitä "käänteentekeviä perusteluita", kun hyvin perusteltuja epäkohtia naisten tasa-arvon osalta ketjussa on esitetty paljon.
Nyt Oliver ja Eeva laittavat youtube kanavan maksulliseksi. En tajua, kuka siitä viitsii maksaa? Täysin tavallista elämää, ainoa erikoisuus on ,että lapsia tulee taajaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt Oliver ja Eeva laittavat youtube kanavan maksulliseksi. En tajua, kuka siitä viitsii maksaa? Täysin tavallista elämää, ainoa erikoisuus on ,että lapsia tulee taajaan.
Ihan samanlailla videot näkyvät kaikille, mutta jäseneksi liittyneet pääsevät näkemään videot päivän etukäteen ja maksavat siitä. Tämä systeemi on katos sellaisille tosifaneille jotka eivät jaksa oottaa seuraavaan päivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samanlailla videot näkyvät kaikille, mutta jäseneksi liittyneet pääsevät näkemään videot päivän etukäteen ja maksavat siitä. Tämä systeemi on katos sellaisille tosifaneille jotka eivät jaksa oottaa seuraavaan päivään.
Ja niitähän varmaan löytyy lestadiolaisista lapsista kun eivät saa muuta katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuossa on sellaista, mitä ei jaksaisi odottaa? Ihan tavallista arkea, kuten muissakin perheissä.
"Vanhoillislestadiolaisen kasvatuksen keskeisenä tavoitteena näyttäytyy yhteisöön sosiaalistaminen ja lapsen juurruttaminen yhteisön jäseneksi. Sosiaalistaminen ilmenee lapsen elämässä eri tavoin. Sosiaalistaminen yhteisöön, joka erottuu monilla tavoin yhteiskunnan valtavirrasta, aiheutti kokemuksia ulkopuolisuudesta ja eriarvoisuudesta. Tämä ilmeni erityisesti osattomuutena siitä, mikä kuuluu luonnollisena osana yhteisöön kuulumattomien ikätovereiden elämään.
Sosialisaatio näyttäytyy myös yhteisöidentiteetin ja kollektiivisen uskon luojana. Vahvaa yhteisöllisyyttä, yhteisiä arvoja ja normeja painottava ja edellyttävä yhteisö asettaa sosiaalistettavan tilanteeseen, jossa identiteetti ei välttämättä pääse muodostumaan omaksi vaan enemmänkin ulkopuolelta omaksutuksi. Tällöin myös omakohtaisuus uskon osalta saattaa jäädä kehittymättä.
Sosiaalistaminen ilmeni myös vallankäyttönä, jossa lapsen asema on aikuiseen nähden selkeästi alisteinen. Lapsen asema näyttäytyy esineellisenä. Lapsen edellytetään toimivan yhteisön opetusten ja odotusten mukaisesti omaksuen nämä kuuliaisesti. Lapsen rajattu tila voi tukahduttaa lapsen kasvun omaksi persoonakseen, jolloin kasvatuksen keskeinen tavoite tukea kasvua omaksi persoonalliseksi itsekseen ei toteudu."