Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
5881/10127 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole vastaus mihinkään kysymykseen, halusin vain kirjoittaa.

En vaihtaisi osaani enkä elämäntapaani, vaikka nyt jostain tulisi varma tieto että kaikki pääsevät taivaaseen. Olisin vain onnellinen siitä.

Tämä usko tapoineen luo minulle turvaa: ei esiaviollista seksiä, turvallinen parisuhde, rakas kotisiioni, ei alkoholia jne.  

Jo maan päällä on osa parhain

Mukavaa, että olet onnellinen. Minä taas haluan kirjoittaa, että samoja turvallisia arvoja noudattaen voi elää ilman, että täytyy turvautua eksklusiiviseen seurakuntakäsitykseen. 

Ei tuo samaa sosiaalista yhteisöä eikä sitä muita suhtautumista asioihin ja elämäntapoja.

Niin, toki voi olla oma tiivis porukka ja yhteisö, joka ajattelee samalla tavalla. Ei siihen ole tarvis liittää sitä eksklusiivista "vain me olemme oikeassa" oppia.  Vai vain senkö varassa toimitaan? Enpä usko. 

Vierailija
5882/10127 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaarallista kun elämäntavat määrittävät, kuka on oikea uskovainen ja kuka ei. Joku kirjoitti että Jeesus ei tuntenut raja-aitoja. Hän toi esiin miten jumalan valtakunta on lasten kaltaisten. Lapset uskovat. Lapset ovat uteliaita eivätkä rajaa ihmisiä. He eivät keksi monimutkaisia sääntöjä joita noudattamalla kokevat olevansa parempia. He eivät tuo omahurskautta mukaan eri sääntöjen noudattamisen muodossa. He ottavat lahjan vastaan lahjana. Niin kuin meidänkin pitäisi ottaa armo vastaan armona. Ei mitään ihmisestä itsestään.

Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan. Se, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, on suurin taivasten valtakunnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5883/10127 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vaarallista kun elämäntavat määrittävät, kuka on oikea uskovainen ja kuka ei. Joku kirjoitti että Jeesus ei tuntenut raja-aitoja. Hän toi esiin miten jumalan valtakunta on lasten kaltaisten. Lapset uskovat. Lapset ovat uteliaita eivätkä rajaa ihmisiä. He eivät keksi monimutkaisia sääntöjä joita noudattamalla kokevat olevansa parempia. He eivät tuo omahurskautta mukaan eri sääntöjen noudattamisen muodossa. He ottavat lahjan vastaan lahjana. Niin kuin meidänkin pitäisi ottaa armo vastaan armona. Ei mitään ihmisestä itsestään.

Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan. Se, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, on suurin taivasten valtakunnassa.

Amen. 

Vierailija
5884/10127 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs kristillistä rakkautta tuo on, ettei kiinnosta muiden sieluntila? 

On lievää hurskastelua väittää, että arjessa ei olisi niin paljon muutakin kuin miettiä vieraiden ihmisten sielunelämää. 

Mikä olisi tärkeämpää? Kyse on ikuisuusasiasta. Onko tärkeämpää miettiä onko naapurilla uudempi tiskikone ja milloin olisi varaa rakentaa isompi terassi?

Omat asiat. Miksi miettisin naapuria?

Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. 

Miksi pitäisi kiinnostaa televisiota katsovat ja muutenkin synnissä elävät ihmis*jä*tt*ee*t? Ei ne minun uskovaisen ihmisen lähimmäisiäni ole, vaan pelkkää roskaa.

Kalja valuu kurkusta alas lähes joka päivä, harjoitetaan avioliiton ulkopuolista seksiä, käydään festareilla/elokuvissa/konserteissa, lista olisi lähes loputon jos kirjoittaisin tähän kaikki synnit.

Rakasta lähimmäistäsi velvoittaa meidät pitämään lähimmäisemmistämme huolta ja pitämään heidät erossa synneistä. 

Minulle viestissäsi ei ole mitään uutta, kun on tullut jo aiemmin huomattua, kuinka te lestadiolaiset suhtaudutte muihin. Eli on ME ja TE, joista toiset ovat niitä parempia, ja samalla ainoita jotka pelastuu tulimereltä(ikuisesta helvetistä).

Vierailija
5885/10127 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On lievää hurskastelua väittää, että arjessa ei olisi niin paljon muutakin kuin miettiä vieraiden ihmisten sielunelämää. 

Mikä olisi tärkeämpää? Kyse on ikuisuusasiasta. Onko tärkeämpää miettiä onko naapurilla uudempi tiskikone ja milloin olisi varaa rakentaa isompi terassi?

Miksi pitäisi kiinnostaa televisiota katsovat ja muuten

Voi sanoa 99% varmuudella, että aikaisempi kirjoittaja ei ollut lestadiolainen vaan provosoi tahallaan. Muistakaa pitää mukana medialukutaito tässäkin keskustelussa 

Vierailija
5886/10127 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi kiinnostaa televisiota katsovat ja muuten

Minulle viestissäsi ei ole mitään uutta, kun on tullut jo aiemmin huomattua, kuinka te lestadiolaiset suhtaudutte muihin. Eli on ME ja TE, joista toiset ovat niitä parempia, ja samalla ainoita jotka pelastuu tulimereltä(ikuisesta helvetistä).

Tuo oli jonkun trollin kirjoitus. Yksikään vl ei käytä tuollaista kieltä, koska se nyt vaan ei ole sellaista kielenkäyttöä, mikä sopisi. Eikä meillä ole tuollainen mielenmaisemakaan. 

Vierailija
5887/10127 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ei vl ja heti tunnistin provon. Ei vl noin kirjoittaisi, tunnen monia. 

Vierailija
5888/10127 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sanoa 99% varmuudella, että aikaisempi kirjoittaja ei ollut lestadiolainen vaan provosoi tahallaan. Muistakaa pitää mukana medialukutaito tässäkin keskustelussa 

Voit olla oikeassa, mutta kirjoittaja kyllä kiteytti hyvin ne ajatukset, mitkä tulevat esille lestadiolaisten kanssa keskustellessa.

Julkisesti nämä ajatukset pyritään pitämään piilossa ulkopuolisilta jotta saadaan esitettyä siloiteltua totuutta, joten näin suoraan näitä harvoin kuulee. Eräs paukautti raivostuessaan päin naamaa näitä totuuksia, ja haukkui kaikki muut uskovaiset ja ateistit todella rumin sanoin.

Vierailija
5889/10127 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli jonkun trollin kirjoitus. Yksikään vl ei käytä tuollaista kieltä, koska se nyt vaan ei ole sellaista kielenkäyttöä, mikä sopisi. Eikä meillä ole tuollainen mielenmaisemakaan. 

Tunnen monia lestadiolaisia nuoruudesta, silloin ainakin tärkeintä oli jaotella ihmiset meihin ja teihin. Toisen joukon kanssa ei saanut olla tekemisissä.

Vierailija
5890/10127 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikkien ensimmäinen oletus on, että tuo eräs viesti on joko lestadiolaisen kirjoittama, tai kirjoittaja esittää sellaista?

Tämä taitaa kertoa enemmän lestadiolaisuudesta kuin itse viesti!

Kirjoittajahan ei edes kertonut olevansa VL.

Vierailija
5891/10127 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulit viestissäsi samalla vahingossa kertoneeksi, että jaottelet ihmiset meihin ja teihin. Me emme kirjoita noin, ne on ne muut.

Vierailija
5892/10127 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen monia lestadiolaisia nuoruudesta, silloin ainakin tärkeintä oli jaotella ihmiset meihin ja teihin. Toisen joukon kanssa ei saanut olla tekemisissä.

Minä taas olen nyt nuori lestadiolainen enkä jaottele. Paras kaveri on ihan tavallinen luterilainen. On joillain muillakin näin. Jotkut kyllä jaotteleekin. Minusta se on ikävää.

Vierailija
5893/10127 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ei vl ja heti tunnistin provon. Ei vl noin kirjoittaisi, tunnen monia. 

Kukaan vl ei siis kerro todellisia ajatuksiaan muista?

Suurin osa ihmisistä noin yleensä ei ajattele pahaa muista.

Vierailija
5894/10127 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen nyt nuori lestadiolainen enkä jaottele. Paras kaveri on ihan tavallinen luterilainen. On joillain muillakin näin. Jotkut kyllä jaotteleekin. Minusta se on ikävää.

Mutta vieläkö osa nuorista jaottelee ihmiset meihin ja teihin, vai onko vain aiempien sukupolvien ongelma?

Onko kaveripiirit vielä yhtä eriytyneitä kuin ennen?

Oli ennen vahvempaa. Nyt vaihtelu on pikemminkin perhe- ja paikallistasolla. Mitenkään harvinaisia ei kaikenlaiset kaverit ole mutta jotkut eriytyy yhä. Valitettavasti.

Vierailija
5895/10127 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta lestadiolaiset saavat ihan rauhassa käyttää termejä me ja te. Kyllä minäkin käytän vaikka omasta perheestä tai kaveripiiristä puhuttaessa "me". Samalla tavalla he puhuvat oman yhteisön jäsenistään että "me". En koe siinä mitään loukkaavaa, sillä enhän minä kuulu siihen yhteisöön niin ei minua voi puhutellakaan kuuluvan siihen joukkoon. 

Anteeksi vaan, muttei viestissäsi ole mitään järkeä. Ei termeissä me tai te ole tietenkään mitään väärää, saat puhua meistä ja teistä. 

Mutta näillä me ja te termeillä pyritään erottelemaan "jyvät akanoista". Eli me hyvät ja ne muut paskiaiset!

Vierailija
5896/10127 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta lestadiolaiset saavat ihan rauhassa käyttää termejä me ja te. Kyllä minäkin käytän vaikka omasta perheestä tai kaveripiiristä puhuttaessa "me". Samalla tavalla he puhuvat oman yhteisön jäsenistään että "me". En koe siinä mitään loukkaavaa, sillä enhän minä kuulu siihen yhteisöön niin ei minua voi puhutellakaan kuuluvan siihen joukkoon. 

Anteeksi vaan, muttei viestissäsi ole mitään järkeä. Ei termeissä me tai te ole tietenkään mitään väärää, saat puhua meistä ja teistä. 

Mutta näillä me ja te termeillä pyritään erottelemaan "jyvät akanoista". Eli me hyvät ja ne muut paskiaiset!

Miksi sinua häiritsee, että lestadiolaiset käyttävät itsestään nimitystä me? Niin vaikka ME täällä keskustelevatkin voidaan tai teidän työporukka tai vaikka joku perhe.

Lestadiolaiseksi voi myös kääntyä, jos ulkopuolisuus ahdistaa noin kovasti.

Vierailija
5897/10127 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos enemmistö käyttäytyisi lestadiolaisia kohtaan kuin lestadiolaiset enemmistöä kohtaan, puhuttaisiin rasismista. Eikä tuota pidä lukea kummankaan osalta että KAIKKI, eli tarko

Niinhän ne käyttäytyy. Kaikki on esimerkiksi leimattu pedofiileiksi muutaman rikollisen ja rikoksen salanneen takia.

https://seura.fi/asiat/tutkivat/lestadiolaiset-maalitauluna/

Vierailija
5898/10127 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinua häiritsee, että lestadiolaiset käyttävät itsestään nimitystä me? Niin vaikka ME täällä keskustelevatkin voidaan tai teidän työporukka tai vaikka joku perhe.

Häiritseekö, juurihan kirjoitin ettei häiritse?

Älyvapaa provo sinulta, en usko ettet oikeasti käsitä 

Vierailija
5899/10127 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos enemmistö käyttäytyisi lestadiolaisia kohtaan kuin lestadiolaiset enemmistöä kohtaan, puhuttaisiin rasismista. Eikä tuota p

Kalevassa kerrottiin pari vuotta sitten miten jotkut oululaisvanhemmat eivät esim. päästä lapsiaan leikkimään lestadiolaisten koteihin tai että sinne muuttava lestadiolainen miettii altistaako lapsensa kiusaamiselle. Mitä muuta tuo on kuin rasismia?

Vierailija
5900/10127 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän ne käyttäytyy. Kaikki on esimerkiksi leimattu pedofiileiksi muutaman rikollisen ja rikoksen salanneen takia.

https://seura.fi/asiat/tutkivat/lestadiolaiset-maalitauluna/

Höpö höpö, ei koko ryhmää ole pedofileiksi leimattu.

Ongelmaa on lisännyt se, että näitä pedofiileja on suojeltu. Jos myös tavallisten kuolevaisten pedofiiliset teot katsottaisiin sormien läpi, lisäisi se tätä rikollisuutta kuten lestadiolaisten joukossakin kävi. Samat henkilöt tekivät samoja iljettäviä tekoja vuodesta toiseen kenenkään puuttumatta.

Mitä luulisit tapahtuvan rikosten määrälle, jos luovuttaisiin kaikista rikoksista koituvista seurauksista? 

Ketju on lukittu.