Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
5801/10127 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän työpaikalla on näitä useampia ja ihmeellisen yleistä tuntuu olevan. 

Onhan meitä noin 100 000 Suomessa

Varsin pieni yhteisö. Erityisesti kun otetaan huomioon millaisia suurperheitä ja vain noin 100000 ihmistä. 

Aika suuri, jos ottaa huomioon, mitä ylenkatsetta saa kokea ja miten erilaista elämää muihin verrattuna viettää. 

Ootko kokenut, että ylenkatsetta esiintyy muuallakin kuin somessa? Jotenkin vain ajattelen, että täällä on helpompi käyttäytyä ikävästi, mutta itse olen hyvin harvoin kohdannut törkeää käytöstä oman uskoni vuoksi. En tosin ole VL, joten siitä en tietenkään tiedä. 

Haluaisitko avata tuota elämän erilaisuutta jotenkin ihan ajatusten vaihtamisen merkeissä? Mietin vaan, millä tavalla VL:n elämä loppupeleissä eroaa jonkun muun uskovan elämästä, koska VL:saa mukana olevilla esiintyy heilläkin erilaisia tapoja toteuttaa omaa elämäänsä. Tarkoitan siis, että vaikka ilmeisesti perusperiaate on, että ei tulisi meikata (?) niin osa tekee näin silti. Samoin ehkäisyn osalta.

Jotenkin tuntuisi että enemmän kuitenkin olisi yhteistä ihan jokaisen kanssa, mutta voin olla väärässäkin.

En ole kokenut suoraa ylenkatsetta kovinkaan usein. Mutta olen ollut tilanteissa, joissa vl:iä haukutaan, tietämättä minun kuuluvan joukkoon. Välillä olen joutunut sanomaan, että nyt on hyvä teidän lopettaa tuo keskustelu tai ainakin tietää, että minä olen vl.

Itse koen samoin, että enemmän on yhteistä kuin erottavaa, mutta joskus taas se vastapuoli kokee sitä erilaisuutta ja se heijastuu minuun, "minun syytäni" koska olen jäykästi erilainen. 

Oma elämä menee aika perus-vl-opin mukaan: ei uudelleenavioitumista, ei ulkopuolisen kanssa avioitumista, vaikka ikuisesti jatkuva selibaatti, ei ehkäisyä, ei meikkiä, tanssia, kiroilua, avioliiton ulkopuolista seksiä, ei avioeroa, ei eutanasiaa, ei aborttia, ei alkoholia, ei telkkaria, ei elokuvia/teatteria/oopperaa/balettia katsojana, ei baareja, ei korviksia jne jne. Pidän itse tuota ihan luonnollisena, en minään tiukkojen vaatimusten mukaan elämisenä. Mielenmaisema tuohon tulee Jumalalta ei omasta luonteestani, minä vain elän sen mukaisesti. Toki joskus tulee kiusauksia jonkun asian suhteen. 

Vierailija
5802/10127 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi, 

Osaisiko joku kertoa, missä kohtaa Raamatussa puhutaan tästä vanhoillislestadiolaisten käyttämästä synninpäästöstä?

Toinen kysymys: olen ymmärtänyt että teillä ei välttämättä juuri kannusteta lukemaan Raamattua. Mikä tässä on tarkoituksena?

Toinen kysymys; urbaanilegenda

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5803/10127 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Afrikassa leviää tällä hetkellä mm. Malawissa runsaasti. Siellä voi 20-30 ihmistä saada parannuksen samalla kertaa, kuten Lestadiuksen aikana  Lapissa. 

Toivottavasti tuo ei ole totta. Köyhissä maissa on muutenkin ongelmana tyttöjen avioituminen liian nuorina ja liian suuri lapsiluku ja sinne pitäisi viedä tässä suhteessa aivan päinvastaista sanomaa. 

Miten vlliike voi eettisesti perustella tuollaista toimintaa? Vai yritetäänkö sitä edes eettisesti perustella?

Koittakaa nyt päättää. Onko epäeettistä olla tarjoamatta evankeliumia, jonka uskoo olevan tie taivaaseen, pois kadotuksesta vai epäeettistä tarjota sitä. 

Meitä on täällä useampia ihmisiä. Puhun vain omasta puolestani.

Minun mielestäni on todella epäeettistä viedä köyhään kehitysmaahan sanomaa ehkäisyn tuomittavuudesta ja samalla kannustaa nuoria avioitumaan nuorina. Edes nykyisessä tilanteessa ei  siellä pystytä kaikista lapsista huolehtimaan tai järjestämään heille  edes perushuoltoa kuten riittävästi ruokaa, saati koulunkäyntiä. Vuosien mittaan on todettu, että eräs tehokkaimmista kehitysavun muodoista on tyttöjen kouluttautuminen ja heidän oma ammattinsa tai yrityksensä, johon saavat alkupääoman. Äiti, joka on kouluttautunut, kouluttaa myös tyttärensä. Tämän edellytys taas on se, että lapsia ei tule jatkuvasti. 

Tätä työtä on tuloksellisesti kehitysmaissa tehnyt esimerkiksi Naisten Pankki ja saanut paljon hyvää aikaiseksi.  Se, mitä vlliike kehitysmaissa tekee, romuttaa tehokkaasti kaiken tuon.

Myös esimerkiksi Unicef ja Kirkon ulkomaanapu, Plan ja World Vision ovat kanssani samaa mieltä. 

Vierailija
5804/10127 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Afrikassa leviää tällä hetkellä mm. Malawissa runsaasti. Siellä voi 20-30 ihmistä saada parannuksen samalla kertaa, kuten Lestadiuksen aikana  Lapissa. 

Toivottavasti tuo ei ole totta. Köyhissä maissa on muutenkin ongelmana tyttöjen avioituminen liian nuorina ja liian suuri lapsiluku ja sinne pitäisi viedä tässä suhteessa aivan päinvastaista sanomaa. 

Miten vlliike voi eettisesti perustella tuollaista toimintaa? Vai yritetäänkö sitä edes eettisesti perustella?

Koittakaa nyt päättää. Onko epäeettistä olla tarjoamatta evankeliumia, jonka uskoo olevan tie taivaaseen, pois kadotuksesta vai epäeettistä tarjota sitä. 

Minun mielestäni on todella epäeettistä viedä köyhään kehitysmaahan sanomaa ehkäisyn tuomittavuudesta ja samalla kannustaa nuoria avioitumaan nuorina.

Sinne viedään sanomaa syntien anteeksiantamuksesta. Taitaa keskustelijoilta unohtua fokus kaiken muun sälän keskeltä. Se on velvollisuus toimittaa perille, jos joku sitä kaipaa. Sinullekin. 

Vierailija
5805/10127 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni on todella epäeettistä viedä köyhään kehitysmaahan sanomaa ehkäisyn tuomittavuudesta ja samalla kannustaa nuoria avioitumaan nuorina. Edes nykyisessä tilanteessa ei  siellä pystytä kaikista lapsista huolehtimaan tai järjestämään heille  edes perushuoltoa kuten riittävästi ruokaa, saati koulunkäyntiä. Vuosien mittaan on todettu, että eräs tehokkaimmista kehitysavun muodoista on tyttöjen kouluttautuminen ja heidän oma ammattinsa tai yrityksensä, johon saavat alkupääoman. Äiti, joka on kouluttautunut, kouluttaa myös tyttärensä. Tämän edellytys taas on se, että lapsia ei tule jatkuvasti. 

Tätä työtä on tuloksellisesti kehitysmaissa tehnyt esimerkiksi Naisten Pankki ja saanut paljon hyvää aikaiseksi.  Se, mitä vlliike kehitysmaissa tekee, romuttaa tehokkaasti kaiken tuon.

Myös esimerkiksi Unicef ja Kirkon ulkomaanapu, Plan ja World Vision ovat kanssani samaa mieltä. 

Missä kohtaa tässä tuomitaan ehkäisy ja kannustetaan avioitumaan nuorina? Tuossa on se, mitä viedään. Ydin. 

https://kingdomofpeace.net/about-us/

Vierailija
5806/10127 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Missä kohtaa tässä tuomitaan ehkäisy ja kannustetaan avioitumaan nuorina? Tuossa on se, mitä viedään. Ydin. "

Äläpä nyt viitsi. Totta kai tuossa on vloppi tiivistettynä, mutta väitätkö, että avioliitto-  ja ehkäisykysymyksissä opetettaisiin siellä jotenkin eri tavalla kuin täällä?

Vierailija
5807/10127 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Taitaa keskustelijoilta unohtua fokus kaiken muun sälän keskeltä."

Kyllä sen fokuksen pitäisi kehitysmaissa olla, että jokaisella lapsella olisi mahdollisuus selvitä hengissä ja kasvaa aikuiseksi. 

Vierailija
5808/10127 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Missä kohtaa tässä tuomitaan ehkäisy ja kannustetaan avioitumaan nuorina? Tuossa on se, mitä viedään. Ydin. "

Äläpä nyt viitsi. Totta kai tuossa on vloppi tiivistettynä, mutta väitätkö, että avioliitto-  ja ehkäisykysymyksissä opetettaisiin siellä jotenkin eri tavalla kuin täällä?

Me siis emme saa viedä evankeliumia muille?

Vierailija
5809/10127 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ei uudelleenavioitumista, ei ulkopuolisen kanssa avioitumista, vaikka ikuisesti jatkuva selibaatti, ei ehkäisyä, ei meikkiä, tanssia, kiroilua, avioliiton ulkopuolista seksiä, ei avioeroa, ei eutanasiaa, ei aborttia, ei alkoholia, ei telkkaria, ei elokuvia/teatteria/oopperaa/balettia katsojana, ei baareja, ei korviksia jne jne."

Kovin on pitkä tuo teidän kieltolista. Ei kun ... eihän niitä kieltoja pitänyt olla olemassa.

Vierailija
5810/10127 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"ei uudelleenavioitumista, ei ulkopuolisen kanssa avioitumista, vaikka ikuisesti jatkuva selibaatti, ei ehkäisyä, ei meikkiä, tanssia, kiroilua, avioliiton ulkopuolista seksiä, ei avioeroa, ei eutanasiaa, ei aborttia, ei alkoholia, ei telkkaria, ei elokuvia/teatteria/oopperaa/balettia katsojana, ei baareja, ei korviksia jne jne."

Kovin on pitkä tuo teidän kieltolista. Ei kun ... eihän niitä kieltoja pitänyt olla olemassa.

Tee itse vastaava lista asioista, joita et elämässäsi tee niin kutsutaan sitä sitten kieltolistaksi. 

Vierailija
5811/10127 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minulta kysyt, niin ette sillä tavalla kuin nyt teette. Palataan asiaan vaikka sitten, kun esimerkiksi Malawin äitiyshuolto on samalla tasolla kuin täällä. 

Vierailija
5812/10127 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minulta kysyt, niin ette sillä tavalla kuin nyt teette. Palataan asiaan vaikka sitten, kun esimerkiksi Malawin äitiyshuolto on samalla tasolla kuin täällä. 

Eli pyyhitään pois tästäkin keskustelusta syytökset siitä, ettemme tee riittävällä tarmolla ja laajuudella lähetystyötä. 

OIkeassa elämässä näitä kehitysmaiden uskovaisia ei jätetä yksin ja jos niin käy, se on vahinko. 

Vierailija
5813/10127 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli pyyhitään pois tästäkin keskustelusta syytökset siitä, ettemme tee riittävällä tarmolla ja laajuudella lähetystyötä. 

OIkeassa elämässä näitä kehitysmaiden uskovaisia ei jätetä yksin. 

Mitä tarkoittaa "ei jätetä yksin"? Ei vlliike sinne pysty järjestämään neuvolaverkostoa, sairaaloita, lääkäreitä, keskoshoitoa tai muuta vastasyntyneiden tehohoitoa tms.

Vierailija
5814/10127 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon avioliittoasiaan vielä lyhyesti palatakseni: vl:t tuomitaan kannastaan julmiksi ja lähes epäinhimillisiksi, mutta suhtaudutteko samoin taas esimerkiksi katolisuuteen, jossa on ihan täysin mahdotonta, että pappi vihkisi eronneen uuteen avioliittoon? 

Vierailija
5815/10127 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5785; jos kysyt lestadiolaiselta, heidän mielestään oikeaa kristillisyyttä on vain siellä, missä koko seuraukunta asemaan katsomatta antaa Jeesuksen nimissä syntejä anteeksi.

Matt. - Matteus 7

Toisten tuomitseminen

[1] Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. [2] Saatte näet saman tuomion, jonka itse annatte muille. Teille annostellaan samalla mitalla, jolla itse annostelette.

Kuinka moni vl on tässäkään keskustelussa tuominnut muita. Muut ovat kyllä omatoimisteti tuomituttaneet itseään, mutta oma-aloitteisesti ei olla tuomioita jakamassa. Fokus keskittyy omaan itseen ja omaan päämäärään. Toki muiden auttamiseen ja kannatteluun, mutta ei pakottamiseen tai tuomitsemiseen. Minusta olisi ihan mahtavaa, jos "kaikki" pelastuisivat (no ei saatananpalvojat, murhaajapsykopaatit tms. sydämeltään mu

Onhan se tuomitsemista, jos vl menee seuroihin ja ajattelee pelastuvansa, katsoo ohi kulkiessaan kirkosta tulevia ihmisiä ja ajattelee, tuossa sitä ollaan kadotusmatkalla.

Vierailija
5816/10127 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tullut erittäin selväksi, että mitä tahansa teemme tai jätämme tekemättä, teemme väärin. Vl.

Muilla kristityillä on vl-liikkeen osalta sama ajatus. Esim joku käy kirkossa, rukoilee ja pyrkii elämää raamatun ohjeiden mukaan mutta ei ole vl. Mitä ajattelee vl-liike? 'Tuo on sitä omavanhurskautta, ei pelastavaa uskoa.' Vaikka joku eläisi kristillisemmin kuin vl niin sekään ei kelpaa jos ei kuulu vl-liikkeeseen. Silti on kadotukseen matkalla oleva syntinen. 

Vierailija
5817/10127 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5785; jos kysyt lestadiolaiselta, heidän mielestään oikeaa kristillisyyttä on vain siellä, missä koko seuraukunta asemaan katsomatta antaa Jeesuksen nimissä syntejä anteeksi.

Matt. - Matteus 7

Toisten tuomitseminen

[1] Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. [2] Saatte näet saman tuomion, jonka itse annatte muille. Teille annostellaan samalla mitalla, jolla itse annostelette.

Kuinka moni vl on tässäkään keskustelussa tuominnut muita. Muut ovat kyllä omatoimisteti tuomituttaneet itseään, mutta oma-aloitteisesti ei olla tuomioita jakamassa. Fokus keskittyy omaan itseen ja omaan päämäärään. Toki muiden auttamiseen ja kannatteluun, mutta ei pakottamiseen tai tuomitsemiseen. Minusta olisi ihan mahtavaa, jos "kaikki" pelastuisivat (no ei saatanan

Onhan se tuomitsemista, jos vl menee seuroihin ja ajattelee pelastuvansa, katsoo ohi kulkiessaan kirkosta tulevia ihmisiä ja ajattelee, tuossa sitä ollaan kadotusmatkalla.

Tuomita: https://www.suomisanakirja.fi/tuomita

Väitän, että vl:t eivät yleensä ottaen tuomitse ketään. 

Vierailija
5818/10127 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuta se on kuin tuomitsemista, jos ajattelee kykenevänsä tietämään kuka pelastuu ja kuka ei? 

Vierailija
5819/10127 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ajattele. Oletteko kuulleet ekumeniasta? Yhteistä on aktiivinen päätös uskoa. 

Vierailija
5820/10127 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuta se on kuin tuomitsemista, jos ajattelee kykenevänsä tietämään kuka pelastuu ja kuka ei? 

Etsi parempi verbi. Tuomitseminen on aktiivista toimintaa. 

Tuomitseminen on juuri oikea sana. Ole rehellinen.

Ketju on lukittu.