Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Itsekseen rukoilu on tuttua myös VL-ihmisille", kirjoitti joku, joka ilmeisesti on itse VL.
Mutta selventäkäähän nyt. Kun olen ymmärtänyt, että VLopissa nimenomaan jonkun toisen VLihmisen pitää antaa synninpäästö ja vain tällä tavalla voi ensinnäkin tulla ns uskoon ja vain tällainen synninpäästö ylipäätään on "oikea" synninpäästö. Itsekseen rukoilu voi siis olla tuttua, mutta sillä tavalla ei voi tulla vl uskoon ja syntejä ei voi pyytää tai saada itse rukoilemalla Jumalalta anteeksi vaan siihen väliin tarvitaan joku VL ihminen antamaan ne synnit ikään kuin "Jumalan puolesta" anteeksi.
Onko siis näin vai olenko ymmärtänyt väärin?
Et ole. Muuten voi kyllä rukoilla. Vaikka jonkun ongelman ratkeamista tai miksei s
SIlle, joka kysyi miksi muiden kirkkojen synninpäästö ei kelpaa, kun jokaisessa lapsessa on pyhä henki: Lestadiolaiset uskovat ettei se pyhä henki pysy muissa kuin lestadiolaisissa. Se katoaa kasvun myötä.
Miksi ei pysyisi jos on elänyt kristillisesti?
5785; jos kysyt lestadiolaiselta, heidän mielestään oikeaa kristillisyyttä on vain siellä, missä koko seuraukunta asemaan katsomatta antaa Jeesuksen nimissä syntejä anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Itsekseen rukoilu on tuttua myös VL-ihmisille", kirjoitti joku, joka ilmeisesti on itse VL.
Mutta selventäkäähän nyt. Kun olen ymmärtänyt, että VLopissa nimenomaan jonkun toisen VLihmisen pitää antaa synninpäästö ja vain tällä tavalla voi ensinnäkin tulla ns uskoon ja vain tällainen synninpäästö ylipäätään on "oikea" synninpäästö. Itsekseen rukoilu voi siis olla tuttua, mutta sillä tavalla ei voi tulla vl uskoon ja syntejä ei voi pyytää tai saada itse rukoilemalla Jumalalta anteeksi vaan siihen väliin tarvitaan joku VL ihminen antamaan ne synnit ikään kuin "Jumalan puolesta" anteeksi.
Et ole. Muuten voi kyllä rukoi
Vaikka eläisi kristillisesti, syntiä kertyy. Sellaisia me ihmiset ollaan. Sitä paitsi joihinkin kirkkoihin liittyy raamatun vastaisia harhaoppeja, kuten pyhimyksiä, ja harhaoppi on synti.
Vierailija kirjoitti:
5785; jos kysyt lestadiolaiselta, heidän mielestään oikeaa kristillisyyttä on vain siellä, missä koko seuraukunta asemaan katsomatta antaa Jeesuksen nimissä syntejä anteeksi.
Ja niitä voi antaa Jeesuksen nimissä anteeksi, kun Jeesus
-Onnistui elämään ilman syntiä
-Kuoli silti syntisten puolesta
-Antoi itse syntejä anteeksi
-Siirsi tämän kyvyn opetuslapsilleen
Kyllä, ja kyky siirtyi kaikille kristityille. Ihan kaikki kirkot julistavat evankeliumia syntien anteeksiantamuksesta, ja toisin kuin ry:llä väitetään, se myös toimii. Ihmiset saa rauhan sielulleen ja elämä muuttuu. Jopa ihmeitä tapahtuu. Pyhä Henki toimii voimakkaasti ympäri maailmaa, niin luterilaisessa kuin kaikissa muissakin kirkoissa. Aivan niin kuin Raamattu opettaa: kirkkokuntien erimielisyyksistä huolimatta, lopulta on yksi usko ja yksi kaste, sama evankeliumi ylösnousseesta Kristuksesta, ja siinä me kaikki olemme yhtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin samanlaisen synninpäästön kirkosta, olisin edelleen riviluterilainen. En ikinä opi ymmärtämään tätä pahastumisen määrää. Itselleni on ihan se ja sama mitä joku muu ajattelee loppusijoituspaikkani olevan.
Miksi kuulut kirkkoon, kuten oletan, jos se ei hengellisesti kelpaa mihinkään?
Kelpaa se mihinkään.
Mihin se sitten kelpaa, kun kerran kirkon avioliittokäsitys on vl näkökulmasta väärä, naispapit oh hyväksytty jo aikoja sitten, on jo naispiispoja (joista yksi muuten entinen vanhoillislestadiolainen), evlut papin antama synninpäästö ei käy, kirkon kanta ehkäisyyn on väärä. Edes evlut kirkon rippikoulut eivät kelpaa.
Mihin se tosiaan kelpaa? Häiden pitopaikaksi?
Ymmärrän harmistumisen ja pahastumisen, kun omaksi kokemaansa uskonnollista näkemystä kritisoidaan kovin. Vaikea on varmaan joskus erottaa sitä siitä, että kritisoidaan itseä henkilönä. Keskustelu näistä kysymyksistä on vaikeaa ja arvostan sitä, että täällä sitä on edes yritetty. Harvoin sitä edes yritetään. Yritetään myös kaikki ymmärtää, että jokainen varmaan kirjoittelee tänne muiden hommiensa ohessa eikä ihan jokaista sanaa ja lausetta mieti useampaa minuuttia:-) Väärinymmärryksiä voi tulla, puolin ja toisin.
Tällä introlla uskallan varovasti kysyä: ymmärrättekö te vanhoillislestadiolaiset puolestanne meidän muiden evlut-tyyppien ja uskovaisina itseämme pitävien pahastumisen siitä, että kuulutte samaan kirkkoon, mutta ette kuitenkaan kuulu ts pidätte omaa näkemystänne ainoana oikeana? Kielenkäyttönne on hyvin rajaavaa: "parannuksen" on saanut vain liikkeeseen kuuluva, "uskovainen" tai "uskomassa oleva" on vain liikkeeseen kuuluva, jopa sana "kristillisyys" on varattu kuvaamaan vain vanhoillislestadiolaisia. Ikään kuin meidät muut olisi jo kielen tasolla mitätöity ja kelpaamattomiksi julistettu.
Afrikassa leviää tällä hetkellä mm. Malawissa runsaasti. Siellä voi 20-30 ihmistä saada parannuksen samalla kertaa, kuten Lestadiuksen aikana Lapissa.
Toivottavasti tuo ei ole totta. Köyhissä maissa on muutenkin ongelmana tyttöjen avioituminen liian nuorina ja liian suuri lapsiluku ja sinne pitäisi viedä tässä suhteessa aivan päinvastaista sanomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niitä voi antaa Jeesuksen nimissä anteeksi, kun Jeesus
-Onnistui elämään ilman syntiä
-Kuoli silti syntisten puolesta
-Antoi itse syntejä anteeksi
-Siirsi tämän kyvyn opetuslapsilleen
Paino sanalla "opetuslapsilleen".
Vierailija kirjoitti:
Afrikassa leviää tällä hetkellä mm. Malawissa runsaasti. Siellä voi 20-30 ihmistä saada parannuksen samalla kertaa, kuten Lestadiuksen aikana Lapissa.
Toivottavasti tuo ei ole totta. Köyhissä maissa on muutenkin ongelmana tyttöjen avioituminen liian nuorina ja liian suuri lapsiluku ja sinne pitäisi viedä tässä suhteessa aivan päinvastaista sanomaa.
Miten vlliike voi eettisesti perustella tuollaista toimintaa? Vai yritetäänkö sitä edes eettisesti perustella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla on näitä useampia ja ihmeellisen yleistä tuntuu olevan.
Onhan meitä noin 100 000 Suomessa
Varsin pieni yhteisö. Erityisesti kun otetaan huomioon millaisia suurperheitä ja vain noin 100000 ihmistä.
Aika suuri, jos ottaa huomioon, mitä ylenkatsetta saa kokea ja miten erilaista elämää muihin verrattuna viettää.
Ootko kokenut, että ylenkatsetta esiintyy muuallakin kuin somessa? Jotenkin vain ajattelen, että täällä on helpompi käyttäytyä ikävästi, mutta itse olen hyvin harvoin kohdannut törkeää käytöstä oman uskoni vuoksi. En tosin ole VL, joten siitä en tietenkään tiedä.
Haluaisitko avata tuota elämän erilaisuutta jotenkin ihan ajatusten vaihtamisen merkeissä? Mietin vaan, millä tavalla VL:n elämä loppupeleissä eroaa jonkun muun uskovan elämästä, koska VL:saa mukana olevilla esiintyy heilläkin erilaisia tapoja toteuttaa omaa elämäänsä. Tarkoitan siis, että vaikka ilmeisesti perusperiaate on, että ei tulisi meikata (?) niin osa tekee näin silti. Samoin ehkäisyn osalta.
Jotenkin tuntuisi että enemmän kuitenkin olisi yhteistä ihan jokaisen kanssa, mutta voin olla väärässäkin.
Moi,
Osaisiko joku kertoa, missä kohtaa Raamatussa puhutaan tästä vanhoillislestadiolaisten käyttämästä synninpäästöstä?
Toinen kysymys: olen ymmärtänyt että teillä ei välttämättä juuri kannusteta lukemaan Raamattua. Mikä tässä on tarkoituksena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka eläisi kristillisesti, syntiä kertyy. Sellaisia me ihmiset ollaan. Sitä paitsi joihinkin kirkkoihin liittyy raamatun vastaisia harhaoppeja, kuten pyhimyksiä, ja harhaoppi on synti.
Kai ymmärrät, että vl-liikkeen seurakuntaoppia pidetään harhaoppina? Jopa liikkeen sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Matt. - Matteus 7
Toisten tuomitseminen
[1] Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. [2] Saatte näet saman tuomion, jonka itse annatte muille. Teille annostellaan samalla mitalla, jolla itse annostelette.
Joka tapauksessa, en usko vl-ihmisten pohjimmiltaan sisimmässään ajattelevan, että kaikki liikkeen ulkopuoliset ovat automaattisesti matkalla helvettiin. Normaalilla empatiakyvyllä varustetulla ihmisellä tuo ajatus herättäisi hyvin suurta ahdistusta. Suviseuroissa näkyy hyvin iloista ja huoletonta porukkaa, ei näytä suuresti vaivaavan 8 miljardin ihmisen kohtalo. Jos tuohon uskottaisiin 100% liikkeen sisällä, vl-liike tekisi erittäin aggressiivista lähetystyötä. Luultavasti muiden pelastuminen on suurimmalle osalle enemmän kysymysmerkki, sitä ei oikein osata ajatella. Ei, sekään ei käy perusteluksi, että lähetystyötä tehdään siellä minne kutsutaan. Koska Jeesus antoi lähetyskäskyn. "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni." Siis käsky, menkää ja tehkää. Siinä ei sanota, eläkää omaa elämäänne ja jos sattumalta törmäätte johonkuhun, jota kiinnostaa niin tarjotkaa evankeliumia. Ei ei. Se on käsky levittää raamatun sanoma kaikille ihmisille, tarjota sitä kaikille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin samanlaisen synninpäästön kirkosta, olisin edelleen riviluterilainen. En ikinä opi ymmärtämään tätä pahastumisen määrää. Itselleni on ihan se ja sama mitä joku muu ajattelee loppusijoituspaikkani olevan.
Miksi kuulut kirkkoon, kuten oletan, jos se ei hengellisesti kelpaa mihinkään?
Kelpaa se mihinkään.
Mihin se sitten kelpaa, kun kerran kirkon avioliittokäsitys on vl näkökulmasta väärä, naispapit oh hyväksytty jo aikoja sitten, on jo naispiispoja (joista yksi muuten entinen vanhoillislestadiolainen), evlut papin antama synninpäästö ei käy, kirkon kanta ehkäisyyn on väärä. Edes evlut kirkon rippikoulut eivät kelpaa.
Mihin se tosiaan kelpaa? Häiden pitopaikaksi?
<
Kirkon sakramentit (kaste ja ehtoollinen) ovat vl:nkin mielestä validit. Lisäksi kirkollinen vihkiminen ja hautaaminen kelpaa oikein hyvin. Jumalanpalvelukset, tavalliset messut kelpaavat oikein hyvin. Osa oheisohjelmasta kelpaa oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Joka tapauksessa, en usko vl-ihmisten pohjimmiltaan sisimmässään ajattelevan, että kaikki liikkeen ulkopuoliset ovat automaattisesti matkalla helvettiin. Normaalilla empatiakyvyllä varustetulla ihmisellä tuo ajatus herättäisi hyvin suurta ahdistusta. Suviseuroissa näkyy hyvin iloista ja huoletonta porukkaa, ei näytä suuresti vaivaavan 8 miljardin ihmisen kohtalo. Jos tuohon uskottaisiin 100% liikkeen sisällä, vl-liike tekisi erittäin aggressiivista lähetystyötä. Luultavasti muiden pelastuminen on suurimmalle osalle enemmän kysymysmerkki, sitä ei oikein osata ajatella. Ei, sekään ei käy perusteluksi, että lähetystyötä tehdään siellä minne kutsutaan. Koska Jeesus antoi lähetyskäskyn. "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni." Siis käsky, menkää ja tehkää. Siinä ei sanota, eläkää omaa elämäänne ja jos sattumalta törmäätte johonkuhun, jota kiinnostaa niin tarjotkaa evankeliumia. Ei ei. Se on käsky lev
Tuosta olisi kyllä todella mielenkiintoista kuulla vlväen ajatuksia. Mitä ajatuksia herättää vaikka se, jos sisar tai veli irtautuu liikkeestä? Tai lapsi. Tai muu läheinen.
Itse en ole koskaan kuulunut liikkeeseen, mutta läheinen ystäväni on. Olen ymmärtänyt, että ei muu perhe häntä mitenkään yritä saada palaamaan takaisin liikkeeseen. Tavallaanhan se on hyvä, ettei aktiivisesti yritä käännyttää ts mieltä muuttaa, vaan hyväksytään hänen ratkaisunsa. Mutta toisaalta: eikö yhtään huoleta hänen kohtalonsa kuoleman jälkeen vlopin mukaan? Hmmmmm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vlliike voi eettisesti perustella tuollaista toimintaa? Vai yritetäänkö sitä edes eettisesti perustella?
Koittakaa nyt päättää. Onko epäeettistä olla tarjoamatta evankeliumia, jonka uskoo olevan tie taivaaseen, pois kadotuksesta vai epäeettistä tarjota sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka tapauksessa, en usko vl-ihmisten pohjimmiltaan sisimmässään ajattelevan, että kaikki liikkeen ulkopuoliset ovat automaattisesti matkalla helvettiin. Normaalilla empatiakyvyllä varustetulla ihmisellä tuo ajatus herättäisi hyvin suurta ahdistusta. Suviseuroissa näkyy hyvin iloista ja huoletonta porukkaa, ei näytä suuresti vaivaavan 8 miljardin ihmisen kohtalo. Jos tuohon uskottaisiin 100% liikkeen sisällä, vl-liike tekisi erittäin aggressiivista lähetystyötä. Luultavasti muiden pelastuminen on suurimmalle osalle enemmän kysymysmerkki, sitä ei oikein osata ajatella. Ei, sekään ei käy perusteluksi, että lähetystyötä tehdään siellä minne kutsutaan. Koska Jeesus antoi lähetyskäskyn. "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni." Siis käsky, menkää ja tehkää. Siinä ei sanota, eläkää omaa elämäänne ja jos sattumalta törmäätte johonkuhun, jota kiinnostaa
Tuosta olisi kyllä todella mielenkiintoista kuulla vlväen ajatuksia. Mitä ajatuksia herättää vaikka se, jos sisar tai veli irtautuu liikkeestä? Tai lapsi. Tai muu läheinen.
Itse en ole koskaan kuulunut liikkeeseen, mutta läheinen ystäväni on. Olen ymmärtänyt, että ei muu perhe häntä mitenkään yritä saada palaamaan takaisin liikkeeseen. Tavallaanhan se on hyvä, ettei aktiivisesti yritä käännyttää ts mieltä muuttaa, vaan hyväksytään hänen ratkaisunsa. Mutta toisaalta: eikö yhtään huoleta hänen kohtalonsa kuoleman jälkeen vlopin mukaan? Hmmmmm.
Huolettaa. Monesti on sanonta, että se uskonsa kietänyt lapsi on se "kaikkein rakkain" ja hänen puolestaan rukoillaan kaikkein eniten. Mutta kun usko on jokaisen oma valinta ja päätös. Lapsi tietää kyllä, mihin palata, jos alkaa tuntua siltä. Olisi vaara, että välit menee, jos yrittäisi käännyttää. En usko, että katsoisitte sitäkään hyvällä.