Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Olen eri, mutta minusta täällä on ollut hyviä ja asiallisia kysymyksiä. Eikö niiden kutsuminen räksyttämiseksi ole haukkumista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän on taustalla sellainen ajatus, että pysytään erossa asioista, jotka 'ei rakenna uskonelämää' tai mahdollisesti jollain tavalla rikkovat ihmisen jumalasuhdetta. Sen vuoksi 'maailmallisista' asioista on pyritty pysymään erossa, ajatellaan, että pikku hiljaa lipsuu hyväksymään kaiken mikä liittyy niihin asioihin. Annat pikkusormen, se vie koko käden. Koska monille rajanveto on vaikeaa, on päädytty ehdottomiin suosituksiin, ei ollenkaan.
Ja miten se vaikka oopperassa käyminen rikkoo jumalasuhdetta tai saa lipsumaan yhtään minnekään? Voitko selittää, kiitos.
Omaa jumalasuhdettani juuri oopperassakäyminen ei rikkoisi mitenkään. Siksi en voi vastata sen paremmin kuin miksi en itse käy oopperassa. Ainoastaan niitä asioita, joiden kokee rikkovan jumalasuhdetta, joutuu miettimään tarkemmin.
Et kai sinäkään mieti, miksi sinua ei kiinnosta mennä irlantilaiseen pubiin tai keramiikkakurssille (siis jos ei oikeasti kiinnosta).
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta minusta täällä on ollut hyviä ja asiallisia kysymyksiä. Eikö niiden kutsuminen räksyttämiseksi ole haukkumista?
Voi olla. Suhtautuminen vl:iä kohtaan on kuitenkin erittäin negatiivista. Väitellään, eikä keskustella. Asetutaan kyseenalaistamaan toisten tapa olla, kun ei miellytä itseä.
Niin no kuinka ahkerasti vl- ihmiset tapaavat käydä tutustumassa toisten tapaan uskoa ja toisiin kristittyihin liikkeisiin? Aina kuuluu vain sieltä päin käsky tulla tutustumaan teihin mutta teettekö itse niin kuin käskette muita tekemään?
Ihan vaan ohis, että vaikka kaikki haluaisivat käydä oopperassa niin sinne ei mahdu edes kaikki helsinkiläiset kerran vuodessa eli on aika paljon muitakin ihmisiä, jotka eivät käy juuri oopperassa.
Pelastus ei ole yhdessäkään ihmisen teossa tai tekemättä jättämisessä. Se on yksin armoa, vaikka ihminen niin mielellään lisää omia sääntöjä.
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoon, joutuisi kadotukseen vaan saisi iankaikkisen elämän.
Joh. 3:16
" Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
Miten lestadiolaisten oma keksimät säännöt sopivat tähän Raamatun kohtaan? Ymmärrän jos joku ei halua tehdä jotain uskonsa tähden, mutta eikö ole väärin tuomita jostakin oopperasta tai teatterista sellainen, kuka ei näe sitä uskolleen esteeksi?
Vierailija kirjoitti:
Niin no kuinka ahkerasti vl- ihmiset tapaavat käydä tutustumassa toisten tapaan uskoa ja toisiin kristittyihin liikkeisiin? Aina kuuluu vain sieltä päin käsky tulla tutustumaan teihin mutta teettekö itse niin kuin käskette muita tekemään?
En ymmärrä, miten tämä kääntyy näin. Emme me ole aktiivisesti huutelrmassa kaikille, että tulkaa Rauhanyhdistykselle katsomaan. Jos joku täällä kyselee ja kyselee niin eikö ole luonnollista todeta, että voit tulla myös paikan päälle katsomaan, millaista siellä on.
Ihan sama, jos menisin helluntailaisilta kyselemään heidän uskostaan ja kyseenalaistamaan sitä, saattaisin saada kutsun heidän tilaisuuteensa. Turha minun olisi siitä loukkaantua, että he eivät esittäisi toivetta itse tulla meidän tilaisuuteen, minähän siinä olen aloitteentekijä, eivät he. He vaan viettävät omaa elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta viihdettä tämä ketju, en voi olla nauramatta noille lestadiolaisten perusteluille, mikseivät "halua" katsoa.
Mutta siinä on traagisempikin puoli, kun nämä ajatukset on aivopesulla pakkosyötetty mieliin.
Surullista katsoa miten paljon pahaa näillä mielen hallintakeinoilla saadaan aikaiseksi.
Edelleen tämä kommentti on koskematon mutta kaikki vastakommentit poistetaan.
Miksi valehtelet, vastakommentit ovat pysyneet.
Kohta varmaan väität, että lestadiolaisia sorsitaan? Tai no sisältyihän se ajatus jo tähänkin viestiin.
Tosiasia on että te pyritte poistattamaan kaikki erimieltä olevien kommentit, ja jos joku siitäkin huolimatta on jäänyt poistamatta, jopa siitä nostatte metelin. Tämä on jo niin moneen kertaan nähtyä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan itse en halua. Menisin, jos haluaisin. Olen ollut klassisen musiikin konserteissa ja jossain muissa yleisötapahtumissa.
Koen vieraaksi, että pynttäisin itseni kauniiksi mutta meikittömäksi, menisin kuuntelemaan kaunista musiikkia, joka on näytelmällistetty -> se elokuvamainen juoni tulee kasvoille toisin kuin pelkästään kuunnellessa. Sitten väliajalla jotkut juovat alkoholia.
Itse musiikki on kaunista (oopperasta riippuen toki) ja ihan mahtavaa, että jollain on kyky laulaa ja soittaa niin ja sellaisen kuunteleminen livenä on el
En ole vl ja rakastan oopperaa, käyn aina kun siihen on tilaisuus, matkustan ulkomaillekin katsomaan. Tuli tuosta mieleeni, että onhan kaikista oopperoista taltiointeja. Jos tykkäät kuunnella, lainaa vaikka kirjastosta cd ja kuuntele kotona. Tai laita kuulumaan taustalla jostain youtubesta. On se vielä kauniimpaa kuultavaa livenä, mutta hyvä vaihtoehto kuunnella muuten. Usein myös konserteissa kuulee ooppera-aarioita esitettynä pelkästään musiikkina.
Eikä se väliajan alkoholitarjoilukaan mitään haittaa, kun ei itse mene sitä juomaan. (Minunkin puolestani ihan turha ja sen voisi lakkauttaa.) En milloinkaan osta siellä mitään ylihinnoiteltuja drinkkejä, nautin enemmän ilman, ja niin tekee moni muukin. Eli sen takia ei tarvitse ajatella erottuvansa porukasta mitenkään.
Ei kenenkään tarvitse mennä, jollei halua, mutta jos haluaisi kuunnella kaunista oopperamusiikkia, niin ei mielestäni mikään sitä estä kuuntelemasta vain siksi, ettei menisi paikan päälle esitykseen. Nauttikaa ihmeessä kaikesta kauneudesta, mistä viattomasti ihminen voi nauttia! Ymmärrän kyllä sen, ettei omantunnon takia voi osallistua kaikkeen toimintaan, mutta en käsitä, miten kaunis musiikki olisi haitallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta viihdettä tämä ketju, en voi olla nauramatta noille lestadiolaisten perusteluille, mikseivät "halua" katsoa.
Mutta siinä on traagisempikin puoli, kun nämä ajatukset on aivopesulla pakkosyötetty mieliin.
Surullista katsoa miten paljon pahaa näillä mielen hallintakeinoilla saadaan aikaiseksi.
Kohta varmaan väität, että lestadiolaisia sorsitaan? Tai no sisältyihän se ajatus jo tähänkin viestiin.
Tosiasia on että te pyritte poistattamaan kaikki erimieltä olevien kommentit, ja jos joku siitäkin huolimatta on jäänyt poistamatta, jopa siitä nostatte metelin. Tämä on jo niin moneen kertaan nähtyä.
Näköjään tuota samaa valhetta olit jo rummuttanut useampaan kertaan seuraavissa viesteissä.
Olen vl ja tämä on täysin kuvitteellista, koska en ole himoinnut mennä ooppeeaan. Mutta VOISI käydä näin.
- kokisin sen oopperan näytemän draaman epämiellyttävästi (vrt. Elokuvat)
- Lämpiössä alkaisin katsoa meikattuja naisia ja tuntisin itseni ulkopuoliseksi
- alkoholi ei sinänsä kiinnosta, mutta senkin tarjoilu toisi vierauden tunnetta
- jos innostuisin hirveästi saattaisin alkaa haluta moniin muunkinlaisiin yleisötapahtumiin, kun on jo astunut siihen maailmaan -> voi seurata mitä tahansa tapahtumien luonteesta riippuen (lätkämatsi, festarit, stand up, teatteri, stadionkonsertti...), alkaisin tuntea vetoa niihin ja vierautta siihen, millaista elämäni on nyt
Olen siinä mielessä eri asemassa kuin moni, että meidän sukujuhlat ovat aina ei-vl ja lapsuuskoti myös eli siellä on telkkari auki jne. Olen elänyt ja tietyssä määrin elän edelleen molemmissa maailmoissa.
Moni keskustelija ei huomioi tuota vierauden tunnetta ja mielenkiinnon puutetta. Kiinnostaako kysyjää tilaisuus, jossa lauletaan hengellesiähengellesi lauluja ja tarjoillaan teetä eikä yhdelläkään toisella naisella ole meikkiä, korvakoruja tai hiusväriä. Tunnet vetoa sinne ja yhteenkuuluvuuden tunnetta ja olosi mukavaksi?
Todella moni sanoo, ettei halua suviseuroihin, koska ei voi välttyä kuulemasta sitä puhetta ja lauluja. Samalla logiikalla totta kai jokaisen pitäisi haluta sinnekin, koska jokainen haluaa kaikkiin mahdollisiin tapahtumiin ja mieltymyksiä, genrejä ja vertaisryhmiä ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri. Monta eilistä ja tämän aamuista tekstiäni on poistettu. Ihan asiallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan itse en halua. Menisin, jos haluaisin. Olen ollut klassisen musiikin konserteissa ja jossain muissa yleisötapahtumissa.
Koen vieraaksi, että pynttäisin itseni kauniiksi mutta meikittömäksi, menisin kuuntelemaan kaunista musiikkia, joka on näytelmällistetty -> se elokuvamainen juoni tulee kasvoille toisin kuin pelkästään kuunnellessa. Sitten väliajalla jotkut juovat alkoholia.
Itse musiikki on kaunista (oopperasta riippuen toki) ja ihan mahtavaa, että jollain on kyky laulaa ja soittaa niin ja sellaisen kuunteleminen livenä on el
En ole vl ja rakastan oopperaa, käyn aina kun siihen on tilaisuus, matkustan ulkomaillekin katsomaan. Tuli tuosta mieleeni, että onhan kaikista oopperoista taltiointeja. Jos tykkäät kuunnella, lainaa vaikka kirjastosta cd ja kuuntele kotona. Tai laita kuulumaan taustalla jostain youtub
Kaunis musiikki ei ole haitallista! Ja ihanaa, että sen voi jakaa yli uskontojen ja kansakuntien.
Moni vl kuuntelee nimenomaan tuon tyyppistä musiikkia ja myös itae soittaa/ laulaa. Vl parissa on todella korkeatasoista osaamista musiikissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän on taustalla sellainen ajatus, että pysytään erossa asioista, jotka 'ei rakenna uskonelämää' tai mahdollisesti jollain tavalla rikkovat ihmisen jumalasuhdetta. Sen vuoksi 'maailmallisista' asioista on pyritty pysymään erossa, ajatellaan, että pikku hiljaa lipsuu hyväksymään kaiken mikä liittyy niihin asioihin. Annat pikkusormen, se vie koko käden. Koska monille rajanveto on vaikeaa, on päädytty ehdottomiin suosituksiin, ei ollenkaan.
Ja miten se vaikka oopperassa käyminen rikkoo jumalasuhdetta tai saa lipsumaan yhtään minnekään? Voitko selittää, kiitos.
Omaa jumalasuhdettani juuri oopperassakäyminen ei rikkoisi mitenkään. Siksi en voi vastata sen paremmin kuin miksi en itse käy oopperassa. Ainoastaan niitä asioita, joiden kokee rikkovan jumalasuhdetta, joutuu miettimään tarkemmin
Minua ei tosiaan kiinnosta mennä keramiikkakurssille. Mutta voisin iloiten mennä, jos haluaisin. Siinä se iso ero on. Sinä ilmeisesti et voi mennä oopperaan, vaikka haluaisit. Tai jo halu mennä olisi kai jotenkin väärin.
Niin ahdas, niin ahdas on tuo laatikkonne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vl ja rakastan oopperaa, käyn aina kun siihen on tilaisuus, matkustan ulkomaillekin katsomaan. Tuli tuosta mieleeni, että onhan kaikista oopperoista taltiointeja. Jos tykkäät kuunnella, lainaa vaikka kirjastosta cd ja kuuntele koto
Siis vain kuuntelee kotonaan?
Vierailija kirjoitti:
Niin, eipä oikein rohkaise lähtemään rauhanyhdistykselle tutustumaan kun saisi kuitenkin olla kusi sukassa sen suhteen, että mikä kysymyksistäni leimataan "räksyttämiseksi". Näinkö vlliikkeessä siis yleisesti ottaenkin suhtaudutaan kysymyksiin ja ihmettelyyn?
En koe elämääni mitenkään ahtaammaksi kuin ennen vl:ksi muuttumista. Tiedän ihan tasan mikä on muuttunut: mitä elämästäni jäi pois, jäi ennalleen ja tuli tilalle. Portti on auki toiseenkin suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa nähdä sitä erityisen pahana, jos nyt joskus vaikka kävisikin oopperassa. Vl-opissa kyse on kokonaisuuksista, eli pyritään kokonaan välttämään 'maailmallisia' asioita, koska niitä ei nähdä tarpeellisena eikä ei uskoa
Anteeksi nyt, mutta kuvasit juuri alkoholisteja. Alkoholismi on vakava sairaus. Ei se suurinta osaa ihmisistä koske. Ei nyt sillä, että pitäisi juoda, hyvähän se on olla juomatta. Mutta minusta on tosi outoa verrata alkoholistin elämää (ratkeaa ryyppäämään yhdestä annoksesta, siinä meni työ, perhe ja talo) siihen, että samasta syystä pitää välttää suurinta osaa kulttuuritapahtumista.